Toen ik nog e.e.a. (mede) organiseerde kregen deelnemers naam-sticker/kaartje voor op hun kleding/pet. Erg handig.
Het LB wereldje is misschien niet zo heel klein maar 95% van mensen kennen elkaar toch wel. Af en toe duikt er een nieuw gezicht op en dan wordt deze persoon snel in de gemeenschap opgenomen, en nooit meer losgelaten...
Voor de liefhebbers , de "flappy" heb ik op "outerzone" geplaatst , met dank aan Jef Lemmens. De tekeningen van de "suppi" komen er ook aan. Op die manier gaat het allemaal niet verloren voor het nageslacht. Dirk
Te "suppi" tekeningen staan ondertussen ook op outerzone , maar zonder foto.http://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=8977 Heeft iemand van dat toestel een afbeelding? Dirk
Een aantal jaren geleden was er op dit forum een uitgebreide discussie over de Suppi. Zie: http://www.modelbouwforum.nl/threads/suppi.20852/page-10 En ook mijn bouwverslag van een Suppi, overgenomen op Lijnbesturing.nl (maar dan zonder de foto's, helaas) http://lijnbesturing.nl/index.php/werkplaats/bouw-verslagen/228-bouwverslag-suppi
ik lees hier en daar dat deze blue pants ook wel een goed beginnersmodel is qua lijnbesturing. Klopt dit? wij zitten wel wat met beperkingen qua geluid enzo, en dacht eraan om eventueel voor elektro te gaan, is dit mogelijk? zoja welke setup is haalbaar? Get toestelletje licht bouwen zal wel lukken vermoed ik. Groeten
De Bluepants is een stuntmodel, wat betekent dat hij als eerste trainer niet zo geschikt is. Voor je het weet zit je in een vertikale negen.... Bij een elektro aandrijving van een LB model moet je ervoor zorgen dat de motor stopt bij een crash eh, harde landing, anders brandt de boel door. Dus een of andere schakeling dat de stroom onderbreekt bij een bepaalde piekspanning; de piekspanning die je krijgt als de motor probeert te blijven draaien als de prop in de grond zit.
Nee, het is een uiterst wendbaar, voor moderne begrippen daardoor onbruikbaar voor kunstvlucht, watervlug model. Komt ook nog eens de kwetsbaarheid bij. Een trainer gaat ALTIJD enkele malen de grond onderzoeken, electromotoren en LiPo's kunnen daar vrijwel niet tegen. Anders dan misschien op een kist met staartbomen en een duwprop zie ik daar geen toepassing voor op een trainer. Aha, ik zie dat we het eens zijn. P.S., gewoon eens langskomen op de Nederlandse LB dag en met een van onze vliegen. Het verruimt je blikveld op wat handig is en wat niet....
Valt alemaal wel mee. Een goede trainer om de eerste beginselen te leren is de VT Air Racer, een kitje is te vinden op, http://foamtoair.f3ascore.com/ kijk onder Control Line. Hiermee kun je leren vliegen en ja, als je de boel te hard op zijn neus zet kan het asje van het motortje krom gaan. Accu met een elastiekje vastzetten. Omdat motortje en accu klein zijn vallen de krachten bij een harde landing mee en blijft het lang heel. Gaat het toch fout dan zijn de kosten van vervanging beperkt. Op mij vakantiezwever zit de motor in een doos rompje en heb ik de meenemer verder van de motor zitten dan de spleet tussen spinner en romp, bij een harde landing schuift de spinner dan tegen de neusring aan en neemt die alle krachten op. Zo heb ik een 6x3 klapschroef kunnen breken terwijl het 3mm asje van de motor heel bleef.
Ja, op dat formaat wel. Maar ik zag al een geëlektrificeerde Blue Pants voor me, en daar gaat 'ie volgens mij weinig plezier aan beleven. Zodra iemand de LB basisvaardigheden beheerst (vlakke vlucht, loopings voor- en achterover en rugvlucht) dan wordt het een ander verhaal...
Natuurlijk, van Jan Odeyn, de Belgische Carrier kampioen en voorloper op het gebied van drosselbare elektro aandrijving!
Een "blue pants" op elektro vliegt perfect. En eigenlijk veel gemakkelijker dan met glow of diesel motor. Motor sturing doe ik met een pistool zender. Ook als beginners model een aanrader . Een groot voordeel is dat je kan stoppen wanneer je wil , als beginneling kan je starten met een halve cirkel te vliegen en dat tegen een niet te hoge snelheid. Daarna steeds meer en meer , moest je toch dreigen duizelig te worden kan je direct stoppen. Dirk
Dat ging bij mij in 1966 volautomatisch.... Een Webra Record heeft een aluminium cilindermantel, die trilde in het begin steeds los. De eerste vlucht duurde daardoor maar een halve ronde, de tweede wel 4 (!). Na 5 vluchten ging de tank in het vervolg helemaal leeg:
Dank je Harry voor het zoeken en plaatsen, moet LB toch echt een keer weer eens proberen. En met electro is dat prima op ons veld te doen.