Svenson Westerly cadeau! nu weer luchtklaar maken....

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door DHG500, 13 jul 2010.

  1. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Hoi Max,
    dank je voor het opzoeken! Je foto is al heel helder, daarmee kan ik voorlopig prima uit de voeten en ik zie inderdaad toch nogal wat verschillen met mijn exemplaar. Naast de door jou aangegeven verschillen lijkt me ook de neus van mijn Westerly hoger en zijn de rompzijkanten vanaf de achterramen in twee delen boven elkaar gemaakt. Ook de tussenschotten zijn anders van opbouw en positionering.
    Daarnaast zie ik op de foto niet de ailerons en bediening ervan alsmede de indicatie voor de R/C componenten, aansturing en brandstofvoorziening.

    Mogelijk is de tekening van H.D. Busking van een later exemplaar en daarmee meer conform mijn uitvoering. Daarvan zou ik het zeker fijn vinden een scan te krijgen, zowel voor toekomstig herstel (beginnende vlieger :cool:) als ook om complete documentatie te hebben.

    Ik heb al wel ontdekt dat het omdraaien van de motor flink hak en breekwerk vergt gezien de vele lagen 2 componentenlak in het motorcompartiment die over de motorsteunboutjes heen zit. Het snijden van een nieuw motorkapje zal in vergelijking daarmee een peuleschilletje zijn 8O

    Tot slot; iemand ervaring (liefst positief ;)) met de Simprop Glowplugautomatik? Lijkt me ook een redelijk archaisch apparaat met ouderwetse transitoren (TO3 type, zie plaatje) wat weerstanden en een flinke condensator. Aan te sluiten op 12V dus past mooi in de startbox.

    [​IMG]
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.589
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zelf werk ik met een losse glowplugdriver.
    Een cel batterij in een houdertje met een grip-mondstukje.
    Die zet je met een knijpbeweging boven op de plug. Het zij kant en klare setjes met een celletje en een ladertje.

    Handig voor op het veld. In m'n startbox zit ook een glowdriver in het starpaneel. Gebruik ik zelden vanwege die draden die in de weg zitten... als ik m'n startpotje thuis heb laten liggen.

    De losse glowdriver steek je zo in je zak... wel eens handig als de motor afslaat op het veld... ter plekke sla je hem dan zo weer aan.

    Volgens mij is het de vertekening van de lens. Ik heb tekeningen van de Westerly uit twee periodes. Zal weer eens kijken naar dat onderstel...
    De oude is van denk ik de eerste versie... taildragger, de ander van rond 1975...
    Drie-poter. De rompen zijn echter gelijk.
    Anders zou de kist nog een zelfbouw kunnen zijn, die iets gemodificeerd is... maar het lijkt me sterk.

    Als ik een gaatje heb deze week, lukt het me misschien om wat tekeningen te laten digitaliseren. Maar ik heb altijd een stapel... daar moet ik dan op wachten... omdat ik de tekeningen niet achter wil laten. (Reprobedrijf Wim Veenstra, Groningen).

    Het is nooit een 3-asser geweest. Dat is een eigen modificatie. De dihedraal (V) werd dan meestal iets minder gemaakt, anders had het geen zin.
    Vandaar dat het niet op de tekening staat.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2010
  3. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Dank voor de verheldering van de modificatie tot drie-asser en de aanpassing van de V-stelling. De gedeelde achterromp is mogelijk een gevolg van de afmetingen van het beschikbaar materiaal van de bouwer; hij had mogelijk niet breder :). E.e.a. zit wel goed vast op de spanten dus (nog) geen reden om dit los te halen en te vervangen.

    Wat de raampjes betreft zijn we opgeschoten; liever gezegd: is mijn vader opgeschoten. Hij heeft de afgelopen week de vacuümbox afgemaakt waarop we de raampjes uit Vivak gaan trekken. Het is een fraai geval geworden en een echte familieaangelegenheid omdat mijn oudste zoontje het klemraamwerk heeft uitgezaagd met opa's decoupeerzaag! Mooi werk Thomas!:thumbsup:
    De box lijkt misschien klein maar is op maat om halve Vivakplaten te klemmen (25x25 cm). Dat is voor mijn werk voldoende groot.

    Om te zorgen dat het klemraam altijd netjes op de afdichtrubbers terecht komt hebben we er keggen onder gemaakt die het klemraam vanzelf op de kist centreren.
    De handgrepen / geleidesteunen voor de oven zijn geschroefd en zo te vervangen bij een andere maat oven.
    De gaatjesplaat heeft mogelijk nog wat te weinig gaatjes, dat gaan we in de praktijk maar een uitproberen. Een beproeving met vershoudfolie over een mal werkte echter prima dus we laten het nog even zo.

    Ondertussen is de mal van het voorraam bijna af (staat in de muurverf om na droging met zeer fijn schuurpapier de laatste oneffenheden te verwijderen. Met gips is inmiddels de lossing uit de zijraammallen getest. Ik krijg goede resultaten met impregneerspray voor schoenen. Geeft een mooie fijn verdeelde nevel in de mal waardoor het gips na harding goed loskomt. Geen nadelige gevolgen voor het gips geconstateerd.

    Bij succes kan ik dus vervangingsraampjes aan andere Westerly-eigenaren (zijn die er ook nog naast Max Z en dhr. Busking?) leveren.

    Onderstaand enkele (detail)foto's:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2010
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.589
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nou! Je laat er geen gras over groeien! Ik weet nog wel andere leuke kapjes te vivakken :p
    Met dat tempo ben je overigens binnen de kortste keren de kist ontgroeid! Pas maar op! Nog erger... word je ingehaald met vliegen door je oudste!

    Ik heb een heel oude tekening voor je opgesnord. Zaten in een koffer die ik moest uitdelven. Ouder dan die van mij uit '76, maar fraaier en verzorgder.
    Het fraaie van deze is dat er veel foto's bij zitten op de tekening. Een driepoter, dus een tweede oplage Westerly.Wel gerasterde plaatjes. Maar die kan ik in Silvervast keurig ontrasteren. Onder een tekeningenscanner blijft er niet veel van over.
    Verder nog wat aanwijzingen op de tekening voor domping 6 graad, en instelhoek, 2,5 graad.

    Van de week ga ik naar Wim Feenstra met een stapeltje tekeningen.
    Dat worden dan Bitmaps (pixels) verpakt in PDF formaat.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2010
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Boskoop
    Nou........., ik heb anders nog een filmpje uit 1974 waarop de laatste vlucht (nou ja..) van een Westerley te zien is. Tsja, dat krijg je door zonder leermeester vliegen te willen leren:rolleyes:
    Wat betreft de vacuumbox: is het niet zo dat het vivak plaatje zo dicht mogelijk op het gaatjesbord terecht moet komen? Nu ligt het er een eindje vanaf, en dus moet je veel meer lucht wegzuigen voordat de vivak over de mal zit. Meer tijd = meer afkoeling, dus een slechtere passing. Let wel, ik spreek niet uit eigen ervaring.

    Max.
     
  6. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Het spreekwoord "beter doorgevlogen dan doorgekropen" moet op dit forum toch aanspreken dacht ik zo! :cool:
    Het zou mooi zijn als mijn jongens mij inhalen; het is overigens de jongste die vliegen ambieert (naast R/C speedbootjes). Met hem ga ik mogelijk komende winter een zwever met motorpyloon uit balsa maken (zie ook mijn vraag in het draadje over het COX motortje).
    Aangezien hij net 9 is kunnen we nog even vooruit ;). De oudste is meer 'in to' R/C 4WD terreinauto's. Zijn laatste aanwinst (zelf gespaard!) is deze Twin Detonator (nu nog een zender, ontvanger en servo's sparen....):
    [​IMG]

    Wat het trekken van andere kapjes uit Vivak, dat is toekomstmuziek. Eerst maar eens de vlakke zijraampjes maken en dan de voorruit. Als dat goed gaat is er meer mogelijk (motorkappen, wielkappen, etc.). En wie weet, ook toeleveren aan derden.......

    Bas, ik ben je bijzonder erkentelijk voor zoveel moeite! Het wordt hier erg gewaardeerd :thumbsup:. Ik wacht geduldig af, ik heb aan de Westerly nog genoeg andere dingen te doen en daarnaast wacht nog een VV Graupner Piper PA-18 op afwerking (instelbaar stabilo). Daarnaast nog een VV Comper Swift die bespannen moet worden (maar dat is weer een ander topic).

    Ook alvast bedankt voor de genoemde instelcijfers!

    Het filmpje maakt me nieuwsgierig maar ik neem aan dat het analoge smalfilm is [​IMG](gezien het jaartal).
    Wat de diepteligging van het gaatjesboard betreft, daar kan je gelijk in hebben. Zoals je echter op de foto's kunt zien is het een klein kunstje een tweetal vullatjes aan te brengen waarmee de gaatjesboard gelijk komt met de bovenkant van de box. Afhankelijk van de praktijkresultaten zal ik dit evt. aanpassen. Wel bedankt voor deze attente opmerking!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.589
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ohw? Bouwdraadjes! Daar wordt netjes gebouwd!
    Hmmm... zou je die Westerly niet willen restaureren? Als ik dát werk zie.
    Tekening. Ik geeft wel een gil als het zover is.
    Gr Bas
     
  8. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Dan vindt je dit draadje misschien ook wel aardig:
    [​IMG]
    (Modelbouw kent vele smaken; ik spoor ook nog naast al dit gefröbel en ben in schaal 1:1 ook nog stevig bezig met oude auto's en motoren :cool: )

    O? Ik begreep dat er alleen nog een (e-)motor in moest met een dummy motor aan de buitenzijde (Vivak? anybody? :cool:).
    In welke regio woon je? Kunnen we de toestellen eens naast elkaar zetten!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  9. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Al je vacuüm trekt ook je te omtrekken voorwerp ietsjes hoger houden dan de gaatjes plaat.
    Anders trekt hij de randen niet goed door op het moment dat hij tegen de plaat komt. Veel hoger hoeft niet maar iets is wel aan te raden, ze 0,5 á 1cm Of je moet hem echt op een hele sterke vacuüm pomp aansluiten. Bij de stofzuiger de zak er even uithalen voor maximale zuigkracht.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.589
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat doet die gele Mini 1000 Van daar?

    Vacumeren met de stofzuiger....
    Je moet de PET ook zeer rap op de box rammen. Dat vraagt wat oefening.
    De PET moet ook goed egaal zijn doorgewarmd.
    De reactieklap van de onderdruk doet de rest.

    Lastig is om aan PET te komen. De diktes zijn beperkt. De afgelopen winter hadden we een bouwavondspecial met vivak trekken. ook nog geöefend met PVC. Dat is erg stug, maar het ging. Styreen ging als boter, de PET eveneens zeer goed.
    Had plaat van 0,5 mm via Coltec in Groningen kunnen betrekken.
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2010
  11. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Als het niet al te dik hoeft te zijn dan werkt presentatie projectorsheet folie ook erg goed.
    Kost 50 cent per A3 velletje :) Te krijgen bij de boekhandel.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.589
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je bedoeld die folie die ook door de printer kunnen?
    Van das 3M polyesterfolie? Nog niet getest. Klinkt goed.
    Heb hittebestendig... dan zal je die wel rood uit moeten gloeien :rolleyes:
     
  13. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Denk het ja. Kopieerapparaten kunnen die folie meestal niet zo waarderen, tenzij je dus hebt die er voor gemaakt zijn.
     
  14. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Ik heb nog een heel pak overtollig A3 overheadsheet, ik zal het daar ook eens mee proberen (zolang de over maar niet affikt 8O ).

    Die gele Minivan hoort daar te staan. Staat er in het echt ook, lees maar in dat bewuste draadje....

    Verder On Topic, de malletjes van de zijramen zijn gegoten, nu nog een verdikking erachter plakken zodat de malletjes ver genoeg van het gaatjesboard afzitten en de plooien ook buiten het raampje blijven.
    Dankzij het fijne modelgips zijn het mooie afgietsels geworden die goed uit de mallen (oorspronkelijke raampjes) loskwamen. Geen luchtbelletjes want na het gieten (in twee lagen) heb ik de malletjes telkens opgepikt en van 1 cm hoogte zachtjes laten vallen zodat de gips verdicht werd en de belletjes kwamen bovendrijven en verdwenen.

    Zo en nu terug naar (toekomstige model-)zolder om verder te gaan met laminaat leggen (pfoei wat is het vandaag warm op zolder!).

    {OFF Topic mode}
    Iemand een idee of je de ontluchtingspijp van je huisriolering ongestraft mag gebruiken om een afvoer voor een fonteintje daarop aan te sluiten en de oorspronkelijke ontluchting een meter hoger te plaatsen?

    Schetsmatig het volgende idee:

    Nu:

    == ontluchtingsdop
    | |
    | |
    | | standpijp ontluchting
    | |


    Straks:

    == ontluchtingsdop
    | |
    | |
    | | verlengde standpijp ontluchting
    | |
    | | (------------)
    | |..\.............../ fonteintje
    | |...----| |----
    | |....../ /
    | |..../ /
    | |../ /
    | |/ /
    | ./ Y-aansluiting
    | |
    | |

    {OFF Topic mode uit}
     
  15. schilper

    schilper

    Lid geworden:
    26 jun 2008
    Berichten:
    705
    Locatie:
    Zeeland
    Mag volgens mij geen probleem zijn. Wordt heel vaak ook gebruikt als afvoer voor de overloop van de CV ketel.
     
  16. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Boskoop
    Wel een stankafsluiter plaatsen (sifon, zwanenhals,), anders krijg je de ontluchting van je riool via je fonteintje:shock:
     
  17. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    sifon had ik bedacht maar vond ik teveel werk om in ASCII te tekenen :cool:

    Dank voor het meedenken! Lijkt me toch handig om in de hobbyhoek een fonteintje te hebben om bijv. airbrush te kunnen reinigen.
     
  18. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Zo, de malletjes zijn inmiddels op een laagje roofmate gelijmd zodat de randen netjes worden en er tevens een mooi felsrandje ontstaat waarmee de raampjes van achter tegen de rompwanden gelijmd kunnen worden (zoals origineel ook het geval was).

    Verder vanavond eindelijk ook de ontvangeraccu gekocht; geen Eneloop maar een 'gewone' 5 cels Sanyo NI-MH accu van 2500 mAh. Genoeg om voorlopig heel wat trainingsrondjes te kunnen volhouden; ook als ik als een gek alle 4 servo's op volle toeren laat draaien......

    Ook het laatste accustekkertje in de Tx is inmiddels gesoldeerd. Nog even de multimeter ertegenaan houden om te zien of er geen kortsluiting is ontstaan (polen zitten op korte afstand van elkaar (rastermaat 2,4 mm) en waren lastig met de soldeerbout bereikbaar) en dan kunnen de accu's aan de lader en kan het e-systeem (Tx / Rx / schakelaar / servo's) getest worden (ik zal voor de zekerheid bij de eerste tests de quicklinks losgooien zodat de servo's niet in uitslag beperkt worden). Ik ben benieuwd.....

    Iemand nog tips op welke wijze nieuwe Ni-MH accu's voor de eerste keer het beste geladen kunnen worden? Ik houd me aanbevolen om een maximale levensduur / optimale prestaties (niet noodzakelijkerwijs verenigbaar) te verkrijgen.

    Mvgr,

    Bob
     
  19. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    IJsselstein
    Voor ontvanger en zenderaccu's geld dat je ze het beste met 10% v/d capaciteit kunt laden. De eerste lading doe je dan 24 uur volgende laadbeurten doe je ongeveer 12 uur. Snelladen is voor TX en RX accu's zeer af te raden, je kan zo'n mooie computerlader wel gebruiken om eens per jaar de capaciteit te controleren.
     
  20. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Zo, motorsteun losgehaald én voorwielophanging en het motorschot bekeken.
    Het is een gelamineerd geval waar toch benzine tussen gekomen is. Daar is het hout dus verspocht. Fluks de flexibele as op de dr&m&l met een houtfreesje en alle verspochte hout weggehaald en een schone ondergrond gecreëerd. Een nieuw gelamineerd schot ligt inmiddels te drogen.
    Tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om vulstukken te maken voor de rompzijkanten ter hoogte van de motor waar t.b.v. eerdere motoren uitsparingen voor bediening en uitlaat waren gemaakt (zie foto hieronder).
    Als de lijm droog is nog een beetje schuren en folieën.
    [​IMG]

    Ook de wielophanging gerepareerd (zie uitgescheurde schroef op de foto) en verstevigd met een verlijmd klosje aan de binnenkant zodat de schroef nu meer vlees heeft dan 1 mm balsa. Zie oorspronkelijke foto:
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina