Svenson Westerly

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door veldmuis, 22 aug 2011.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Een ervaren piloot en knutselaar heeft vrij snel door wat er dan nog extra bijgesteld mag/kan worden of dat het met de slechts met de de zender-trim corrigeerd. De FS-40 is lang zo sterk niet als een 2-takt... nou ja... het koppel ligt iets hoger, waardoor je een grotere prop kan rondsjorren. Hoe groter de prop, des te efficieënter is het verhaal...
    Maar je zal aan vermogen niet te kort schieten hoor. Waaien doet het zeker achter de prop.

    Re-maiden? Waarom niet?... Met drijvers 'Mer-maiden'?

    Succesvolle vlucht! Vergeet geen foto's te maken :D
     
  2. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Ik heb mijn eerste schreden op het foliepad gezet na heel veel avonden oefenen en klooien op reststukjes. Nu durfde ik het wel aan in een keer een stuk van de Westerly in de folie te zetten.

    Kleurstelling word lekker flitsend, Wit/Fluorange.

    Fotos post ik hieronder. Ben er zelf aardig tevreden over op zich. Jammer dat de vorige eigenaar stabilo en roervlak al heeft ingelijmd dus dat moet gemonteerd gefolied worden maar volgens mij gaat dat bij dit model niet anders.

    Kritiek/tips zijn zeer welkom !8)
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2011
  3. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    even een vraag voor de ervaren bouwers:

    Ik ga het middenstuk van de vleugel verstevigen met polyestermat. Moet ik eerst het balsa behandelen voordat de mat erop gaat of kan de mat op het kale balsa en dan de epoxyhars ervover?
     
  5. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    heftig kleurtje hoor! :p
     
  6. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Ja mooi fel he?:D Is ie ook mooi zichtbaar tenminste.

    Hoe is het nou met jouw Westerly eigenlijk? Je hebt alle fotos weg uit je topic, jammer eigenlijk.

    Jij nog een tip voor het glassen van de vleugel?
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2011
  7. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Laagje epoxy dun op vleugel, dan snel de glasmat erin leggen en vlak strijken, trekken en nadeppen met restje expoxy, overtollig epoxy er weer afvegen.

    Nostalgie, ikke was 17 met mn westerly en 4 cc os min.
    Gebuffeld op het schuren van die motorkap, en nu een plastic kapje!!? Balsfemie!

    Toen al stond er op de tekening een mogleijkheid tot electrificatie.

    Mijn westerly heeft 'plons' gedaan, en van een vliegmaat hing in het hek, dag vooor een rc3 wedstrijd.
    Mijn vleugel op zijn romp, samen de rc3 wedstrijd gevlogen.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2011
  8. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Super Niels! Thnx.

    Volgens mij is de Westerly voor meer mensen nostalgie haha. Ik vindt het persoonlijk gewoon een leuk oermodelletje kist. Echt iets wat ik in het geheugen had als ik vroeger als klein ventje mensen model zag vliegen bij ons in de polder. Toendertijd werd er volgens mij heel veel wildgevlogen. Ook bij mijn vader in het weiland toendertijd.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als het goed is hoef je een Westerly vleugel niet te glassen. Extra gewicht.
    De standaard ligger is sterk genoeg. Ontwerp komt uit een tijd dat epoxy zelfs relatief erg duur was.
    Westerly gaat tot 6,5 cc oude stijl. Vliegt al met 5 cc prima volgens de boeken.
    Het is een trainer en geen RC1 kist en daar vlieg ze ook naar. (Met een te groot vermogen is de balans overigens volledig zoek in het toestel)

    Ooit heb ik het hart van m'n Ugly Stik vleugel geglast (full-airobatic, OS 50SX en tuned pipe). Met 2x 65 grams. Beresterk zou je zeggen
    Bij een onaangenaam incident met veel volk op de verkeerde plaats moest ik m'n kist de grond in drukken. Loodrecht. Ik was de kist al aan het binnen halen omdat er iets niet klopte...
    Schade? Romp heel, vleugel in het hart keurig doormidden, een vleugelhelft in de parallellogram stand... exact op het middelste spant van beide helften doormidden. Ik zie het nog voor m'n ogen als een blok onder een bijl in tweeën splijten. Ik heb de kist ontmanteld.
    Ik vroeg mij zo wel af wat de toegevoegde waarde van de lap epoxy was...
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2011
  10. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Ik wil het middenstuk verstevigen met 25 gr mat en dan 1 laag. Vrij bescheiden dus op zich. Gewoon iets extra zekerheid, zeker aangezien een ander de bouw is begonnen.

    De 6,5 cc enya is een wat ouder model dus zal qua vermogen niet teveel zijn hoop ik . Moet alleen even kijken hoe ik met cg uitkom denk.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    25 grams geeft niet veel sterkte. Is lastig met folieën... wegens de dunne laag, maar het gaat... stook de foliebout echter niet te heet want dan gaat de epoxy juist weer stuk... Glassen kan overigens ook met G4 parketlak.

    Bij mijn Ugly Stik had ik het geëpoxiede deel beplakt met Oracal beletterings autofolie (Een PVC folie). Oracover plakt daar weer goed aan vast met een niet te hete bout. Geeft een goede seal en is methanol/nitro bestendig.

    Toen ik mijn Ugly Stik demonteerde voor de container... trok ik wat stukjes Oracal los. Kijken hoe vast dat zat. Het materiaal kleefde zo goed, dat ik het met epoxymat en al los trok van het balsa.
    Algoed... Oracal kan het dan ook minimaal 5 jaar uithouden in zon, weer en wind. :D

    Heb net een vleugel opnieuw geglast met G4. (RC1 kist, een Sultan V in restauratie). Het 25 grams glas is er niet om de vleugel te versterken, doch slechts om de 2K caoting te bepantseren. De vleugel is schuimkern, met abachi beplanking. Ik had de vleugel liever gefolied... en de folie laat zich makkelijker repareren...

    Maak maar eens een proefstukje op een plankje balsa. Daarmee kan je goed de sterkte verkennen. Het zal je tegen vallen.

    De Oracover folie geeft de grootste sterkte aan de kist.

    Zo een Enya is prachtig! Helemaal in stijl. Een plakje lood is echt geen schande in de staart. Als het CG maar goed staat.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2011
  12. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Ook van mijn Westerly is alleen het middenstuk geglast, daar waar de elastieken zitten. Voor de rest is de vleugel idd. lekker sterk.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... dan eerder als elastiekbeschermers :p Dat zal geen kwaad kunnen!
     
  14. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Hmmm. Dus miss maar helemaal niet glassen of 2 lagen doen ?

    Over in stijl gesproken, wat d8 je van een graupner mc10 om het in stijl af te maken? Haha
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... kan nog erger... heb nog een oude Microprop 4 kanaals van Brand Electronics... 72 Mc... zo een met oranje frontje... servo's, ontvanger...
    Knuppels gaan wat stroef... maar dat is een kwestie van weer wat aanharken... Mwahhh... stiekum een 2.4 Ghz inbouwen... schaap in wolfskleren... Zou Corrien eens kunnen vragen?
     
  16. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Heb net een MC 10 overgenomen. Lekker retro en prima voor mij om mee te starten;)

    Is zon microprop zon ding met die oranje servos met schuifjes? Das wel een beetje TE retro denk:rolleyes:
     
  17. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Zoiets?
    [​IMG]


    BTW voor mij geen MC10 maar een MC15, maar we zitten ongeveer op dezelfde golflengte ;-)
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2011
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jaahhhh... is um helemaal... met chromen cups voor de knuppels... grijze servo kastjes... en de ontvanger was een bouwpakketje... mocht je hem zelf in elkaar flansen... Ik heb er niet veel gegevens van. Heb hem van mijn vader gekregen, gekocht in Dusseldorf... in de jaren 70... maar zonder accu... en kristallen zijn zoekgeraakt. Zal een aanbieding zijn geweest... ik had er geen documentatie bij... Heb de set nimmer gebruikt. Had ook geen typekeuring en moest daarvoor naar Groningen worden gestuurd... Zo heeft hed zaakje de tand des tijds prachtig overleefd...
    Op 72mc ga je ook niet meer vliegen. Helaas ben ik geen radio-knutselaar. Maar had hem maar al te graag omgebouwd naar 35 Mhz... of zelfs naar Ghz... puur voor de sfeer...

    Op welk voltage draait het zaakje?
     
  19. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    MC10 net opgehaald. Superding. Net even getest en uiteraard werkt alles zoals het hoort. Even getest in de charter van een maatje die ik hier heb staan. Even laten kwispelen hehe.

    Die microprop bedoelde ik ja. Maar daar zou ik geen kistje meer aan durven wagen. Is zoiets nog wel een beetje betrouwbaar? Pure nostalgie voor op de plank denk ik?
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.568
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik denk dat het nog wel zou werken. Brand gebruikte goede componenten.
    Maar de 72 Mc is/was een kletsband voor 'Bakkies'... een bootje kan je daarop nog wel laten dartelen... maar een vliegtuigje? Nee, maar niet doen... dus idd een kastplankbloempjeindedoos...
    Maar een ombouw? Mits mogelijk? Waarom niet? Dan wel moderne servo's en ontvanger... de servo's vertrouw ik dan weer niet... :rolleyes:
    Maar ook dat zal na grondige inspectie vast wel weer gangbaar zijn te maken... maarja... geen electrotechneut.. geen scope om de puls te testen... m'n broertje zou het kunnen... maar die heeft er totaal geen tijd voor... durf ik niet te vragen... Ach ja... waar leg je de grens...
     

Deel Deze Pagina