swash servos voor Trex 600E in Hughes 500E romp

Hi all,

Van de winter wil ik mn Trex 600E in een Align Hughes 500E romp gaan bouwen. Momenteel vlieg ik met veel plezier en zonder problemen JR DS8077 servos op de swash. Wat ik me afvraag is of deze servos het extra gewicht (ca. 1300 gram) van de schaalromp kunnen hebben? Wat denken jullie?

DS8077 sepcs:

Operating voltage: 4.8 ... 6 V
No-load current drain: 9 mA
Max. current drain: approx. 730 mA
Torque: approx. 36 Ncm
Holding power: approx. 80 Ncm
Angular travel: approx. 2 x 45°
Transit speed: approx. 0.11 s / 40°
Dimensions: (L x W x H) 38 x 19 x 37 mm
Weight: approx. 39 g

Gewicht van de heli heeft niet zo gek veel effect op de servo belasting van de heli.
Als je een ridgedkop toepast geeft dit meer belasting op de servo's maar ook hier speelt het gewicht een ondergeschikte rol.

Nu zal je waarschijnlijk met een grote pitch verstelling vliegen -10 t/m +10 graden.
Zo kan je de boel wel laten staan maar als je niet van plan bent kunstvlucht te doen met de romp er omheen kan je naar -2 tot +10 graden.
Als je dit MECHANISCH instelt dus niet in de zender met ATV of AFR gaan zitten rommelen krijg je meer rendement uit je servo-weg dus meer kracht boven in de kop.

succes,

Grt,
Ben

ps. volgens mij zie ik steeds meer schaalprojecten langs komen!!
Leuke ontwikkeling!!!!!

Bedankt voor je reactie Ben!

Ik vlieg al twee jaar rc helies, geen 3D daar hou ik niet zo van maar meer "schaalvlucht". En het enige wat ik mis is dat dat met een schaalromp er veel realistischer en natuurgetrouw ziet natuurlijk :) en tegenwoordig is het ook nog een beetje te betalen, als je het net zoals ik "fun scale" gaat vliegen. Even kijken waar dat uiteindelijk toe gaat leiden hehehe

Goed om te horen dat ik met deze relatief goedkope servos ook kan vliegen met een schaalromp!!

Ik vlieg nu een jaar met een lineaire pitch curve van -3 / +9, electronisch ingesteld via de zender. Kun je me misschien uitleggen waarom het beter is dit mechanisch te doen en hoe ik dat mechanisch zou moeten instellen? Ik heb geen idee, heb altijd mechanisch -10 / +10 ingesteld via de methode van Bob White (Finless), ivm alles in de kop recht te zetten en dan op mn 10C een lineaire curve van -3 / +9 ervan gemaakt.

Waar ligt het voordeel van meer rendement uit je servoweg dus meer kracht boven in de kop? Tov eleketronisch?

Dank!

Hallo Patriek

Laat ik het verduidelijken met een rekenvoorbeeld:
Ik ga gemakshalve even uit van makkelijke cijfers.
Om een bladverstelling van 20 graden te krijgen (-10 / +10) heb je op de servo een hevel nodig van 20mm.
Wil je in die zelfde heli nu naar -2 / +8 = samen 10 graden heb je op de servo een hevel nodig van 10mm want je hebt nou eenmaal minder slag te maken.
Als jou servo nu 10kg/cm is,,, drukt hij met een arm van 20mm nog maar 5kg terwijl hij met de 10mm arm 10kg kan drukken.

Zet je met de zender de servoweg op 50% en behoud de 20mm hevel op de servo blijf je met die 5kg als max op te brengen kracht zitten.

Dus altijd een zo kort mogelijke hevel op je servo geeft de meeste kracht in het systeem waar de servo deel van uitmaakt.

Grt,
Ben

Laatst bewerkt door een moderator:
Back