Syllabus voor Modelvlieginstructeurs - KNVvL

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 27 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat meen je niet!
    Een regelaar kan je instellen, bij brake kan je zeggen, off, soft, middle, hard.
    Ik zou hem op soft of middle instellen.

    Een motorkist vliegt fijner dan een electrokist, het gaat allemaal wat gesapiger, reageert wat minder heftig op het gas.
    Plus dat ik beter kan horen hoe je met het gas omgaat, ik hoef niet steeds naar de knuppel te kijken.


    GJ
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 sep 2020
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.788
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, kom maar eens langs... :p
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik kom er zo aan :D.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    [QUOTE="GJVO, post: 4089089, member: 579"
    ]Dat meen je niet!
    Een regelaar kan je instellen, bij brake kan je zeggen, off, soft, middle, hard.
    Ik zou hem op soft of middle instellen.

    Ja wel. Hoe stel je een regelaar in? Wat valt er allemaal in te stellen? Er zit geen schermpje op een regelaar.
    Is dat wat je bij de Ion een keer deed? Vaag kan ik me daar iets van herinneren.

    Een motorkist vliegt fijner dan een electrokist, het gaat allemaal wat gesapiger, reageert wat minder heftig op het gas.
    Plus dat ik beter kan horen hoe je met het gas omgaat, ik hoef niet steeds naar de knuppel te kijken.

    Lijkt me een mooie ervaring.

    En toch he.. ik zit dit in post 1 allemaal te lezen.
    Ik zit toch wel heel erg goed als ik zeg dat dit gewoon basiskennis is die je al lang had moeten weten.

    Post 1 begint als volgt:" Het is slechts een opsomming van zaken die opvielen."
    Ook uit boeken heb ik belangrijke info gehaald. Daar maak ik een samenvatting van.
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2020
  5. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een regelaar kan je inregelen via de zender met piepjes of va een progkaart.
    Bij de Ion heb ik dat inderdaad destijds gedaaan.

    GJ
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 sep 2020
  6. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zit me toch niet lekker.. ik kan het via de telefoon doen of gewoon openbaar, dat lijkt mij het eerlijkst, geen achterkamertjes politiek.
    Ik heb je ooit verteld hoe wij lesten, ook kritiek geuit op hoe jij les kreeg.
    Ik heb je een tijdje geleden gewezen op de syllabis.
    Die heb je nu en nu zie je allerlei dingen die jij niet geleerd hebt en niet wist.

    Wat mij nu steekt is dat ik een beetje de schuld krijg dat ik wat kritiek heb.
    Dat is niet terecht.
    Zonder mij had je nooit het bestaan van de syllabis geweten en was je eeuwig blijven crashen.
    De syllabis is namelijk voor INSTRUCTEURS.
    De bedoeling is om de basiskennis die daar in staat over te brengen op de leerling.

    Ik heb ook al meerdere keren hulp aangeboden aan de club, dingen geopperd, jou het leslogboek voorbeeld meegegeven,
    Er gebeurt gewoon niks.
    Ik ben heel erg benaderbaar, 1 PM of mailtje en ik leg het uit.
    Dat weten vele forumleden, sta altijd klaar om iemand te helpen.
    Ik heb inmiddels de secretaris weer een PBtje gestuurd en de moderator ingekopieerd, alles open en duidelijk.
    Maar dan oefent de club, of clubleden druk op jou uit om een draadje te sluiten en nu weer mij de mond te snoeren.
    Kunnen ze me zelf niet benaderen of weten ze dat ze het zelf niet helemaal bij het goede eind hebben en willen ze geen inbreng, is het een soort Trump of Erdogan clubje?

    Genoeg gezegd denk ik.
    Nu wacht ik wel op een berichtje van iemand die jou vraagt om mij de mond te snoeren, ik heb liever dat ze jou gewoon goed lessen en mij lastig vallen met dreigberichten.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2020
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.289
    Locatie:
    Rotterdam
    De regelaar (of eigenlijk de motor meestal) piept als hij opstart.
    gooi het gas vol open als je de accu aansluit, dan kom je meestal in het instelmenu.
    in de handleiding van de regelaar staat dan wat er gaat gebeuren.
    bv, je hoort steeds 1 piep. na 5 sec weer 1 piep.
    door gas omhoog of omlaag geef je dan aan of je wel of niet menu 1 in wilt.
    in menu 1 krijg je dan meerdere opties. 1 piep, na 5 sec 2 piepjes, na 5 sec 3 piepjes enzovoorts. de handleiding vertelt welke optie dit is.
     
  8. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Helden
    Heren

    Als ik dit zo allemaal volg en de persoon in kwestie na 6 jaar dit niveau heeft bereikt wordt het toch wel een verhaal zonder einde zoals je kunt zien op dit forum.
    Steek de hand in eigen boezem en begin anders opnieuw.
    Op het internet is heel veel info te vinden mits je weet waar je na op zoek bent.
    RTFM oftewel read the fucking manual kun je jezelf aantrekken,(bij iedere regelaar hoort een manual hoe in te stellen, of zit die erbij of downloaden internet)
    Dit geld voor alles wat je gebruikt?
    Succes met je vliegkunsten en ook hier geld oefening maakt de meester.

    Groet Hans
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Oke, ik begrijp je uitleg. De regelaars die ik gebruik zijn een paar jaar geleden door iemand ingesteld. Ik kwam er nl. zelf niet uit. Hoe ze nu precies staan vraag ik na.
     
  10. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Welk merk, maak eens een foto.
    Dacht een Hobbyking geval.

    GJ
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het zijn HobbyWing met een W regelaars van 100 ampere en een grote bec. Ik geef les nu.
     
  12. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.116
    Zo ingewikkeld is dat instellen van een ESC via de zender nou ook weer niet. Het is een kwestie van de handleiding van de ESC lezen en dan luisteren naar de toontjes en op het juiste moment de gasstick bewegen.

    Er is niet eens zo heel lang geleden een tijd geweest dat programmeerkaartjes niet bestonden. Voor het instellen van een ESC was er maar één optie, via de zender.
     
    jve vindt dit leuk.
  15. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Helden
    Ik vrees dat ik daar altijd hulp bij nodig zal hebben. Iedere vlieger stelt dat moeiteloos even zelf in?
    Dat wil ik dan wel eens zien.[/QUOTE]

    Voor mij is het geen probleem om een regelaar in te stellen mits ik de gebruikshandleiding erbij heb. (zie post 48)
    De piepjes beluisteren en de handleiding volgen, bij ons op de club zijn er inderdaad piloten die er moeite mee hebben en dan stel ik het even voor hun in met uitleg erbij hoe en wat,
    dat ze het de volgende keer dan zelf kunnen.

    grts Hans

    ps zie dat N.P.S me te snel af was h ha
     
    jve vindt dit leuk.
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het is niet moeilijk om het te leren lees ik. Alweer een probleem minder.
    Komend weekend ga ik aan jve vragen of hij het mij wil leren. Dat vindt hij vast leuk.
     
    jve vindt dit leuk.
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.116
    Nee, je moet niet vragen of iemand het je wil leren. Je moet het zelf ontdekken. Dan vergeet je het nooit meer. De propeller van de motor af halen, de handleiding erbij pakken en gaan experimenteren. Zo kom je verder...
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik wilde aanvinken dat ik dit zelf ook leuk vind :D. Maar dat gaat helaas niet. Grrrrr.....
     
    jve vindt dit leuk.
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het is anders al druk genoeg op de i.c. was net op het journaal :D.
     
  20. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je aan de regelaar gaat klooien altijd de prop eraf en het liefst instellen met een kleiner pakket dan je gaat vliegen, dus als je 6S vliegt 3 of 4S, zo kan de motor nooit kapot draaien.
    En het instellen is niet moeilijk, een beetje een trucje, best even eerst op papier zetten hoe je hem wilt hebben en dan daar de piepjes achter zetten.
    Timing bij buitenloper 15 graden of middle.

    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina