t-rex 450s + heliartist augusta a109 coastguard

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door relaxteb, 22 jun 2008.

1. fastplane

fastplane

Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Waar plaats jij je tail servo en je gyro ? Ik denk niet dat deze op hun gewone plaats kunnen blijven zitten,of toch !!

2. relaxteb

relaxteb

Lid geworden:
    10 dec 2006
    De gyro heb ik weer boven op gezet en volgens mij kan de servo gewoon blijven zitten.
    Ik moet dit nog uitpassen maar volgens mij is er genoeg ruimte.

3. try2fly

try2fly

Lid geworden:
    18 sep 2007

Heeey Vaders,

Waar is dat handsfree zwembadje verkrijgbaar???
    Ik mis me vliegmaatje nu al , en ze is pas een weekje oud ....!!!

Groetjes
    Maarten

4. relaxteb

relaxteb

Lid geworden:
    10 dec 2006
    update

Nou even een update van de stand van zaken.

Inmiddels zit de heli in de fuselage, maar ik heb nog wel het een en ander af te maken en te verbeteren !

Ik heb wel een lijst van bevindingen die ik met mijn onervarenheid ben tegen gekomen. Dit is mijn eerste schaalheli projectje dus wellicht komt het door mij :)

- De retracts zijn echt ZWAK, ik ben benieuwd hoe het met een landing gaat maar zijwaartse beweging is echt niet bevordelijk voor de levensduur.
    Ik heb inmiddels ook het ijzerdraadje gebroken van de voorste retract, dus daar moet ik nog iets op verzinnen..... OOk moet er soms wat weg geslepen worden aan de retract zelf omdat die niet helemaal recht beweegt.
    Ook die zilverkleurige busjes die de beweging mogelijk moeten maken werken niet goed, deze klemmen namelijk op de servo of ze draaien los.....

- Het uitmeten van de plaats van de heli is erg lastig !
    Je kan namelijk de achterste retract systeem tegen je frame aan krijgen als je tever naar achteren schuift, je lipo kan niet meer goed geplaatst worden (die ligt nu half op de voorste retract servo) en de montage van het staarthuis is bijna niet te doen, je komt namelijk niet meer bij de schroefjes.
    Ik zag een build op helifreak, maar de staart die daar gebruikt wordt is een SE volgens mij, en ik heb een 450S.
    Ik wilde de heli kunnen demonteren, dus ik heb een bevestigings systeem gemaakt, maar al zou je dat niet doen, dan kan je nooit de achterkant vast epoxy-en. Daar kom je namelijk niet bij.
    Het zou handig zijn als er markers waren geplaatst om zo te zien hoever je de heli naar achter moet schuiven. En ook de hoogte/schuinte van de heli is lastig, dat merk je pas bij de assemblage van de staart. Die komt dan tegen de romp aan wat dus niet goed is.

- De voorste ruit moet ge-epoxied worden, echter is de ruit niet nauwkeurig.
    Bij het gebruiken van een klein plakbandje om de ruit goed te positioneren komt de verf er vrij makkelijk af... zonde dus

- De houtjes die de montage van de retracts moeten verstevigen springen er vrijwel direct af, ook als je rustig probeert voor te boren.

- De handleiding had er net zo goed niet bij kunnen zitten, daar heb je echt werkelijk waar niets aan.

- De schroefjes die bijgeleverd zitten zijn niet genoeg of niet nodig

- balans van de heli is te ver naar achteren, wat je dus zal moeten compenseren met ander gewicht voorin

Verder heb ik er een LiGlow licht setje op zitten wat het allemaal een stuk mooier eruit laat zien, Met name het aanbrengen van de led in de staart was een hels karwei.

Ik moet dus nu nog ;
    - voorste retract systeem repareren
    - achterste retracts verstevigen (met epoxy of iets dergelijks)
    - staartvinnen lijmen
    - antenne wegwerken (weet iemand een goede manier daarvoor ?)
    - staart uitrichten en bij dremelen om zo een vrije ruimte voor beweging te krijgen
    - Herstellen van beschadigde stukjes romp (na boren en plakken)
    - inbouwen van de conrad servo delay om zo de retracts langzaam uit te laten bewegen en het landings licht te bedienen (dat is nu die felle witte strobe)

Ik heb op youtube een filmpje gezet maar dat is nog aan het uploaden :)

gr

Sebas

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Funky

Funky

Lid geworden:
    20 jan 2008
    Hey,

proficiat met de kleine !

De heli ziet er bijzonder knap uit op het filmpje...vooral ook met de lichtset.

Kan je me eens een pb'tje doen met meer info daarover ? Ben momenteel aan het onderhandelen over een 450 SEV2 inclusief de MD500 body van Align. Als het doorgaat ga ik nog niet dadelijk inbouwen (misschien iets voor de lange winteravonden) maar zo'n lichtsetje is altijd wel leuk...

6. R.Lim

R.Lim

Lid geworden:
    17 aug 2007
    Prificiaat met jou dochterje

7. relaxteb

relaxteb

Lid geworden:
    10 dec 2006
    Zow, weer even een updateje....

Heb de servo vertragings unit van Conrad binnen, echter heb ik nu een male-male servo kabel nodig. Moet ik deze maken of kan je die bestellen ?

De voorste retract heb ik weer gemaakt met een grote paperclip :) Is zelfs sterker dan het origineel :)

Ook heb ik een copterX staart stuk gekocht, dit past een stuk beter omdat je eerst een stuk kan voor monteren, dan de heli erin schuiven en dan de rest van de staart kan monteren.

gr

Sebas

8. relaxteb

relaxteb

Lid geworden:
    10 dec 2006
    hmmm...
    zojuist even de vertragings unit geprobeerd....

Het ziet er in ieder geval niet mooi uit :S

De servo's bewegen inderdaad traag maar het gaat erg schokkend, is dat normaal bij dit component ?

9. relaxteb

relaxteb

Lid geworden:
    10 dec 2006
    Nou inmiddels besloten het vertragings component eruit te halen en de flight mode van de mx-16 te gebruiken. Deze wisselt ook vertraagd tussen de vlieg modes.

Ik moet nu nog lood in de neus plaatsen en dan is hij in principe vlieg (afstel) klaar.

Ik ga de retracts nog wel vervangen door de retracts van GWS. Deze zijn hetzelfde maar dan sterker.

Ik zag overigens ook dit filmpje

Deze vlieger gebruikt geen stabilisatie componenten voor zijn 4 blads homemade kop ?

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. relaxteb

relaxteb

Lid geworden:
    10 dec 2006
    aaaaaaaargh

Weer een update....

Ik kom nu op een punt dat ik of de fuselage in puin sla óf dat het me alsnog gaat lukken die retracts te realiseren.......

Ik had die GWS retracts gemonteerd, en inderdaad die zijn een stuk steviger.

Echter krijg ik het maar niet voor elkaar die metalen verbindstukken tussen de retracts en de servo normaal te laten werken.
    Op een of andere manier is er iedere keer frictie of buiging van het metaal waardoor het allemaal vast loopt.
    Dit is voor de retract die met het bovenste stuk van de servo arm is verbonden. (op het plaatje links)

Bovenstaand plaatje is zoals ik het had, maar ik heb echt ook andere hoeken geprobeerd, maar de servo arm blijft dat metaal een stuk naar beneden duwen waardoor de retract niet werkt.

Wie kan me helpen aan de juist manier om dit op te lossen ? (geduld begint echt een beetje op te raken)

11. try2fly

try2fly

Lid geworden:
    18 sep 2007
    Heeey maat, is het niet mogelijk om het ijzerdraadje dat op je landingsgestel bevestigd zit zo te maken dat het ook schaniert???
    Of werkt dat niet, want als ik het goed begrijpt is dat het zwakke punt, toch..???

12. maikel1974

maikel1974 Guest

heb je al geprobeert om de armpjes te veranderen dus om ze omtedraaien inplaats links boven en rechts beneden links onder en rechts boven te doen of anders armpjes in te korten en links en rechts op de linker en rechterkant te monteren

ps gefeliciteert met je dochter

13. bartjuuuhhh

bartjuuuhhh

Lid geworden:
    25 sep 2006
    helemaal niet gezien dit, leuk man, lekker bezig!

en natuurlijk van harte met je dochter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

gaaf man! gelijk ff een zender in de wieg leggen!

14. dobje

dobje

Lid geworden:
    4 okt 2006
    Gefeliciteerd !

Ik was gisteren ook aan het kijken naar 'toevallig' een agusta romp maar dan van allign , helaas wordt deze zonder retracts geleverd. Die van gws zouden dan een uitkomst kunnen zijn , een schaal heli zonder retracts kan natuurlijk niet. Ben je al verder gekomen met puzzelen ?

15. AVS

AVS Guest

Blijkbaar is de hoek van de trekstangen te groot voor de retracter waardoor deze dan vastloopt.
    Wellicht als je de servo op-z'n-kop kan monteren dat het beter werkt. Je hebt dan n.l. geen vreemde hoeken enzo meer maar gewoon rechte trekstangen.
    Zie tekeningetje dat ik even in elkaar gezet heb.

Zoals ik nu zie op de foto kun je standaard de servo niet even omgekeerd monteren, maar wellicht kun je er wat voor maken zodat de servo tussen de twee retractors in komt te staan...?

16. The-jerre

The-jerre Guest

Van harte gefeliciteerd met je dochter!!:thumbsup::rolleyes:waanzinnig met al die lichtjes enzo! als ik ooit de loterij win dan komt er echt een schaalheli bij:cool:tot dan, mezelf lekker uitleven in 3d ghehe... top werk man! ga zo door...

En geniet van je gezinnetje:celebrate:

Greets Jerre

17. relaxteb

relaxteb

Lid geworden:
    10 dec 2006
    Heb geprobeerd de servo om te draaien en links en rechts te wisselen. Allemaal zonder resultaat nog. Ik kan het nogmaals proberen met de originele retracts. Die zijn wat minder stug en wellicht dat dan alle tips wel goed het werk doen.

Ik houd jullie op de hoogte !

18. dobje

dobje

Lid geworden:
    4 okt 2006
    Zoals gezegt had ik ook wel zin in een augusta 450, heb nog een link gevonden van een ander bouwverslag ;

HeliArtist Agusta A109 Build/Review - Heliguy.com

Hij heeft de armpjes met epoxy vast gezet in verband met doorbuigen en een stevige servo met grote arm.

deze foto even geleend ;

19. Christian

Christian

Lid geworden:
    8 dec 2007
    Ziet er netjes uit, ondanks dat het nog niet helemaal wil lukken.
    Retracts maken het helemaal af bij zo'n model :)

En natuurlijk ook nog gefeliciteerd met je dochtertje!

Ik was van plan een airwolf body van HeliArtist te gaan kopen voor mijn belt cp, maar volgens mij kan ik daar beter nog even mee wachten :)

Groet, Christian

20. relaxteb

relaxteb

Lid geworden:
    10 dec 2006
    Hoi,

Het ligt allemaal even stil maar ik ben van plan binnenkort weer verder te gaan.
    Die epoxy aan die armpjes had ik ook al gezien, maar wilde het eerst even anders proberen.

Zal het resultaat uiteraard hier kenbaar maken ;)

Deel Deze Pagina