Takeuchi TL12V2 Skid loader 3D geprint

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 12 dec 2023.

1. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    De sprockets hebben een D gat geprint. Die heb ik iets geholpen. Ponsen of is het ponzen doe ik met zo'n buisje met een hamer. Ferme klap en je hebt een gat in je riem ofzo. Verder heb ik weinig gereedschap en er weinig verstand van.

3D printen heeft nogal ruime marges. De ontwerper van dit model weet dat ook want de meeste gaatjes zijn net te klein. Als ik zelf een gat van 3mm wil tekenen en het moet strak passen dan teken ik meestal 2,8mm en boor het uit na het printen. Dit zijn echter meestal boutgaatjes etc.

2. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    We hebben weer wat werk verzet aan dit dingetje. Niet de leukste klus naar zal blijken.

De zijstukken waar dadelijk de rups omheen loopt, weet even geen naam in 1 woord, moeten aan de bak gemonteerd worden met 2x m3 en 1x m2 boutje. Dit van binnen uit. Aan 1 kant gaat het wel want met een beetje kracht kan de inbus door het corresponderende gat aan de andere kant.

De andere kant moet echter met deze kl^&^t dingen vastgezet worden en omdat ze gewoon in het materiaal draaien niet te kort. Toen het eenmaal vastzat na een uur kwam ik bij het pakken van wat anders mijn smelt inserts tegen met schroefdraad.....
    Tja..

Het zit en hoeft niet meer los zal ik maar zeggen.

Motoren met ieder een regelaar zitten er ook in. 12 volt en 90 rpm.

De idler wheels voor met de spanners zijn ook weer een beetje een mis ontwerp naar mijn mening. Waarom het gat niet zo klein dat je een m4 draad kunt tappen. M4 inserts heb ik niet dus maar met lijm proberen. Bovendien is het gat open richting het wiel dus iets te veel lijm of te ver doorschuiven en je wiel zit ook onder. Als dit niet lukt zo ga ik proberen ze aan te passen in Tinkercad.

Catwoman, ozy, Truckie en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Rolf een paar inserts toesturen? Heb zo'n doosje met alle maten gekocht bij Alie.
    Zeg maar welke maat en lengte.

4. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Dank je Fred voor het aanbod. Heb inmiddels ook M4 insert besteld. Lijkt niet nodig voor dit geval. Lijm lijkt voldoende te werken bij handbelasting.

Laatst bewerkt: 7 jan 2024
  5. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Hier is het even stil geweest maar achter de schermen was het stormkracht 10. Dit is een van de moeilijkste bouwsels uit mijn "carrière" kan ik wel zeggen. De takeuchi beet me bij elke stap weer in de hand en vloog me naar de nek.

Allemaal heel dramatisch als je dat zo leest..... Viel beetje mee maar feit is dat er uiteindelijk ruim 2x zo veel filament in de vuilnis ligt dan er aan het model zit. Ik heb hem ook wel even aan de kant gezet hoor.

Ik heb ook maar erg weinig foto's gemaakt. Het spuiten met de airbrush was een disaster. Door de dunne verf en nul vullend vermogen werden de oneffenheden en geultjes en barstjes alleen maar geaccentueerd. Nog wat anders geprobeerd maar door het witte filament dat ik had gebruikt en later donkere primer kreeg ik er geen kleur meer op. Was gewoon een vieze boel.

Toen besloten de rest in kleur te printen en niet te spuiten. Ik zou wel kijken wat het zou worden en anders in de verkoop dan krijg ik er nog iets van terug.

Nu had ik groen filament maar met een tussendoor projectje ging dat eigenlijk grotendeels op. Dan dus maar rood gebruikt. En ook daar ging het printen niet echt van een leien dakje. PETG en support blijft een zoektocht naar instellingen en mijn geheugen en slordigheid werken ook niet mee. Ik moet mijn profielen in het 3D programma beter ordenen en met meer discipline de boel opslaan. Ook zie ik regelmatig dingen over het hoofd.

Dit kwam bijvoorbeeld onder de support vandaan.

De uiteindelijk gebruikte arm was iets beter en deze heb ik daarom met de dremel verder fatsoenlijk gemaakt.

En zo staat ie er voorlopig bij. Eerst alles werkend gemaakt en dat is gelukt. Hij rijd wat langzaam vind ik maar dat moet dan maar. Ik rij toch vaak op zondag en het moet ook niet op werk gaan lijken.
    Nu moet ik wel nog de elektronica fatsoeneren. Ook weer wat draadjes te kort geknipt enzo. Ja, gaat goed hier.
    Maar eind van de week is ie klaar heb ik me voorgenomen. Dan ben ik er ook klaar mee!. Hoop dat ik met het rijden en werken ermee een hoop lol ter compensatie heb.

ozy, douPel, Catwoman en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    En weer een beetje meer afwerken. Vannacht ook weer wakker geweest dus lekker wat stickers geplakt onder andere.

Er moesten nog pennen worden ingekort en de servo nog gecamoufleerd worden en de kabel aangepast.

En Roger moest zijn plekkie passen.

Goed beschermd moet dat wel lukken.

ozy, douPel, Catwoman en 7 anderen vinden dit leuk.
  7. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Ik had me voorgenomen dat ie uiterlijk dit weekend klaar moest zijn. En ik heb de beroemde 99% gehaald nu.

Bestickert en wel en ook de verlichting en zwaailicht werken. Wat bakken erbij en een vork voor het betere forklift werk....

Ik blijf een nationalistische achterhoeker :)

En de technische ruimte. De cabine staat er min of meer los op en dat zint me nog niet zo. Dat ga ik nog aanpassen. Tevens moet er officieel nog een achterruitje in de cabine maar ook dat bezie ik nog even.

Voor transport mogelijkheden is ook al gezorgd. Dit apparaatje is namelijk niet echt snel.

Nog even een foto in de zender zetten en we zijn dus zo goed als klaar. Kan ie een keer getest worden.

bvdh, ozy, Marceline en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. stoomertje

stoomertje

Lid geworden:
    20 jun 2018
    Mooie combi

trialrolf vindt dit leuk.
  9. Langedijker truckertje

Langedijker truckertje

Lid geworden:
    23 sep 2018
    Leuk geworden.

trialrolf vindt dit leuk.