Tamiya 58389 Ebbro Maziora 350R TA05IFS

Dag 12 – maandag 9/3/2009

Zo vandaag is de dag dat de ’afbeelding’ in het hoofd zichtbaar zal moeten worden voor de buitenwereld, slik :shock: Ik doe het rustig aan en hoop dat ik het idee goed vertaald krijg naar de werkelijkheid. Het uittekenen van het ontwerp op de buitenkant van de kap doe ik deze keer geheel uit de losse hand. De eerste keer dat ik een body heb getekend heb ik het ontwerp eerst op 1 kant van de auto getekend en deze middels overtrekken op doorzichtig papier (in spiegelbeeld gekopieerd naar de andere kant. Zo ben je er zeker van dat beide zijden (nagenoeg) gelijk zijn.

In het ontwerp voor dit project heb ik gekozen voor de volgende kleurstelling en paintscheme: De basiskleur van de auto wordt zwart, met vloeiende brede translucent oranje lijnen met witte accentlijnen die de vormen van de body zullen volgen. De lijnen lopen of in geulen van de body of op vaste afstand van een ‘uitstulping’ van de body zodat je je vinger als afstandhouder kan gebruiken (hoop ik). Ideaal om uit de losse hand te tekenen, en ook wel een leuke uitdaging. Een goede pen heb ik nog steeds niet de pen die ik voor dit project heb aanschaft maakt dikkere lijnen als dat ik had gehoopt, maar ik heb niks anders en de het afplakken bepaalt het uiteindelijek resultaat, dus hop met de geit!! Vooruit !! :D

full

ð ontwerp uitgetekend 1 [img5537]

full

ð ontwerp uitgetekend 2 [img5545]

full

ð ontwerp uitgetekend 3 [img5547]

Het uittekenen is uitstekend gelukt alleen op de motorkap heb ik 2x moeten uittekenen. Dit lijkt al aardig op het idee dat ik in mijn hoofd heb. Op de foto’s boven is het oranje en zilver (de 3 inlaten midscheeps de body) afgetekend. De witte accentlijnen zijn momenteel in her overweging :confused:. Die plak ik sowieso uit de losse hand aangezien deze maar een paar mm breed zullen worden en als ik die afteken met deze vette pen zal dat niet echt behulpzaam zijn vermoed ik. ;)

Voor het uitteken van het ontwerp uiteraard eerst de binnenkant van de kap goed schoongemaakt met lauw water en handzeep. Om te boenen en af te drogen wordt over het algemeen geadviseerd dit met papieren handdoekjes/keukenrol te doen omdat deze niet pluizen. Wordt veel gezegd dus dat kan je dan maar beter ook zo doen lijkt mij. Dat is het dan voor vandaag, morgen afplakken en dan afwachten tot de verf aankomt. Ondertussen zal ik de knoop wat betreft de uitvoeringsvorm van de witte accentlijnen moeten doorhakken ….

Dag 13 – dinsdag 10/3/2009

Volgende stap is het afplakken van het ontwerp. Hoe je moet afplakken is afhankelijk van 2 belangrijke factoren, het ontwerp en de toe te passen kleuren. Omdat de kap aan de binnenzijde wordt gespoten begin je met de donkerste kleur en werk je van de kleuren verder van donker naar licht af. Met de lichter kleuren spuit je vervolgens na het verwijderen van de mask rustig over de al gespoten gedeelten. De donker kleur is immers van buitenaf de eerste laag en dus de kleur die je ziet !! De spuitvolgorde in mij project zal zijn zwart, wit, translucent oranje en als laatste zilver als backingcolor van het oranje.

Het afplakken doe je in omgekeerde volgorde, dus de laatste kleur als eerste afplakken. In mijn geval de 3 luchtinlaten rond het midden van de body, de plak ik af met een stuk masking tape van 40mm en snij ik met een mesje in de juiste vorm. Ik heb eindelijk een perfect mesje gevonden bij de locale MB winkel, van Tamiya en standaard geleverd met 35 bloedscherpe reserve mesjes !!! De volgende kleur: de vloeiende oranje lijnen over de body. De brede lijnen midden op de motorkap plak ik in twee stappen, de zijkanten met masking tape 6mm en het middelste gedeelte plak ik dicht met passtukken geknipt uit de 40mm masking tape. Dezelfde methode gebruik ik voor de luchthapper op het dak. De overige lijnen op de zijkant plak ik in 1 keer met de 6mm tape en waar aanwezig over de maskingtape van het zilver. De middelste 2 van de 4 lijnen die over de spoiler de body aan de achterkant verlaten laat ik wat breder uitlopen :cool:. De lijnen die in een punt uitlopen op het dak heb ik uit de losse hand in de juiste vorm gesneden en gelukkig in 1x goed ! Kwam toch wel een beetje onverwacht haha !!

full

ð afplakken oranje/zilver gereed 1 [img5550]

full

ð afplakken oranje/zilver gereed 2 [img5555]

full

ð afplakken oranje/zilver gereed 3 [img5556]

Over de witte accentlijnen moet ik toch nog even een nachtje slapen. Nu ik weer heb meegemaakt hoeveel inzet/concentratie en tijd het kost om de masking tape goed te plakken, heb ik enige twijfels over mijn originele idee en heb ik ook nog geen geschikt alternatief kunnen bedenken. Oorspronkelijk wou ik langs de buitenkanten van alle oranje lijnen een smalle (2 tot 3 mm) witte accentlijn spuiten. De lijn die op de zijkant begint en de bovenkant opdraait is een kritiek punt gebleken. De tape blijft maar los komen. Als ik hier een dunne witte lijn wil plakken en deze loskomt is de lijn vrijwel direct onderbroken. Dit is 1 reden om de witte lijnen te veranderen een andere is dat de decals die bij de kit worden geleverd of wit (=goed en bruikbaar) of blauw met zilver zijn (=niet goed en onbruikbaar). Met alleen witte decals kan ik wel wat minder witte lijnen toepassen om de hoeveelheid wit niet te groot te laten worden. Het is de bedoeling dat wit een accentkleur blijft.

Ook nog goed en slecht nieuws, ik werd vanochtend gebeld door PK racing dat mijn geplaatste bestelling bijna compleet was op een demperset na dan. Hier hadden ze een alternatief voor maar die wilde ik niet. Dus even wachten op de dempers (= het slechte nieuws) voor de upgrade van mijn DF-02. Het goede nieuws is dat ik nu weet dat de rest (de spuitbussen !)vandaag wordt verstuurd en dat ik het pakket morgen geleverd krijg !! :cool:

Later meer ....

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben weer even met Word in de weer geweest en hier is weer een update van het bouwverslag. Hierna zal nog 1 deel volgen van de laatste 2 dagen van het bouwproces en dan is het werk op dit chassis voorlopig even klaar :(.

Dag 14 – woensdag 11/3/2009

Haha de spuitbussen zijn binnen, een dag eerder als vooraf verwacht :D. Maar goed dat ik gelijk ben begonnen met de voorbereidingen voor het spuiten. Inmiddels is de definitieve uitvoerig van de witte lijnen bekend, wat bredere lijnen op de voor- en achterzijde die als het waren onder de 2 middelste oranje lijnen verdwijnen en weer tevoorschijn komen. De puntige lijnen op de cockpit worden voorzien van de originele 2mm brede lijnen over de buitenkant. De accenten op de oranje lijnen die op de deur beginnen zijn geheel komen te vervallen. Wit op de zijkant zal komen in de vorm van decals :cool:.

full

ð afplakken gereed 1 [img5558]

full

ð afplakken gereed 2 [img5567]

Deze manier van afplakken bevalt mij uitstekend, het is duidelijk minder werk als de vorige keer ;). Natuurlijk heb ik ook meer aandacht gegeven aan het afplakken. Eigenlijk is dit het belangrijkste onderdeel van het gehele proces. De kwaliteit van het afplakken bepaalt hoe strak de lijnen tpv kleurovergangen en de toegepaste vormen zijn. Als de tape loslaat kan de verf er onder kruipen en komt deze dus in een gebied bestemd voor een andere lichter kleur !! Niet goed !! :( En helaas ook deze keer is het me niet gelukt om dit overal te voorkomen, helaas pindakaas dus !! :evil:

full

ð zwart gereed [img5579]

full

ð zwart uitloop [img5573uitloop]

Totaal op 5 plekken wat uitloop van zwart, op beide flanken zoals op de foto boven is te zien en 2x op de voorzijde en 1x op de achterzijde tpv de witte accentlijnen. Die op flanken had ik wel een klein beetje rekening mee gehouden, de andere plekken zijn ook ‘risico’ plekken (door het relief in de body) maar die ik had ik toch redelijk goed geplakt (dacht ik) :rolleyes:. Een geluk bij een ongeluk is dat ik op de motorkap nog decals tpv de inlaten moet plakken, hopelijk kan deze uitloop een beetje maskeren ;).

Tussen het spuiten van de 2e en 3e laag heb ik de föhn gebruikt, na laag 3 was de uitloop zichtbaar. Ik denk dat door de föhn de tape gaat krimpen en deze daardoor plaatselijk loslaat. Een duidelijk leermomentje dus: Weest geduldig en laat spuitwerk drogen aan de lucht, voor een mooi resultaat gebruik je geen föhn !! De tijdwinst is niet eens echt de moeite waard, ik wacht zo rond de 10-15 minuten tussen elke laag. Als de laag plaatselijk wat te dik is uitgevallen wacht ik wat langer.

Om afraffelen te voorkomen had ik vooraf al besloten om 1 kleur per avond te spuiten, nu ik ook nog eens klein beetje teleurgesteld ben dat ik de uitloop niet heb kunnen voorkomen, heb ik ook niet zo een zin meer. Dus morgen verder met wit, vrijdagavond een feestje en hopelijk op zaterdag de laatste kleuren translucent oranje en de backingcolor zilver. Als laatste stap dan nog het aanbrengen van de decals en de auto is klaar. Ik ben nu wel heel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat ….

Dag 15 – donderdag 12/3/2009

Vandaag na het werk bij onze PBM leverancier op de hoek maar even een degelijk masker gehaald. Het spuitwerk doe ik binnen en na gisteren bijna een heel busje zwart te hebben leeg gespoten had ik vandaag toch een lichte vorm van hoofdpijn. Het goedkope masker dat ik had (met vervuilde filters kennelijk) gaat de prullenbak in en het nieuwe masker (3M) met nieuwe filterbussen ga ik nu gebruiken. Dit rubberachtige masker sluit perfect aan op het gezicht en zit niet hinderlijk en werkt perfect!!

full

ð wit gespoten / oranje unmask 1 [img5585]

full

ð wit gespoten / oranje unmask 2 [img5605]

full

ð wit gespoten / oranje unmask 1 [img5607]

Met de uiteindelijke vorm van de witte lijnen ben ik zeer tevreden :cool:, ik ben er van overtuigd dat het huidige resultaat beter is als het oorspronkelijke idee. Met een tevreden gevoel besluit ik alvast een voorproefje op het feestje van morgenavond te nemen, ik neem een lekker pilsje en ga nog even TV kijken … en dan :sleepy:

Hallo allemaal, dit is het voorlopige laatste deel van het bouwverslag, de auto is inmiddels klaar en volledig standaard gebouwd. De aankomende tijd ga ik eens beginnen met het opstellen van een lijstje met mogelijke hopups om dit chassis te verbeteren. Ben daar nog niet zo in thuis aangezien ik offroad ben begonnen met RC. Mijn Swift was mijn eerste onroad auto en die is echt superfun !! :D Met de TA-05IFS wordt het nu dus echt serieus, dit gaat om pure snelheid :cool: Haha, dus tips van TA-05 rijders zijn nog altijd van harte welkom. Voorlopig ziet het lijstje er als volgt uit:

1) TRF dempers
2) Rubbergesealde lagers
3) stalen diffcubs
4) universal shafts
5) Alu rockers

De laatste woorden ...

Dag 16 – zaterdag 14/3/2009

Vandaag heb ik de hele dag de tijd om aan de Ebbro 350R te werken. Mijn vriendin is een beetje ziek dus zijn er voor vandaag geen “eropuit” activiteiten gepland :o. Ik hoop een eind te komen vandaag, allereerst is de translucent oranje aan de beurt op de body. Het spuiten van deze kleur is moeilijker als een normale dekkende kleur omdat de verf waterig is en het moeilijker is om te zien hoeveel kleur en nu is gespoten. Dit lijkt in eerste instantie niks, maar na een aantal dunne lagen is de kleur duidelijk. Totaal zal ik 4 tot 5 lagen spuiten en ga ik proberen het oranje op de motorkap vuriger te laten zijn door alleen op de voorkant een extra laag te spuiten. Ben benieuwd hoeveel je daar van zal zien.

full

ð oranje zonder backingcolor zilver 1 [img5616]

full

ð oranje zonder backingcolor zilver 2 [img5619]

Tijdens het spuiten en vooral drogen van het oranje herhaal ik het proces van de voorgaande dagen voor de spoiler. Het spuiten van de translucent is ook deze keer weer moeilijker gebleken, zo nu en dan toch eigenlijk net ietsjes te dik gespoten waardoor de verf gelukkig nog net niet op het punt van vloeien staat. :eek: Op deze plekken loop je het risico dat de verf niet egaal opdroogt en dus kleuverschil is te zien. Een dergelijk voorval is minder ernstig bij de 3e en 4e laag dus is het zeker zaak de eerste paar lagen dun aan te brengen. Na het spuiten van 3 lagen zilver is de body klaar.

Vol verwachting verwijder ik de masking van de ramen, de tape op de wielkasten en de beschermfolie op de buitenkant met het getekende ontwerp er nog op … en daar komt een glimmende volledig gespoten kap te voorschijn !! Wow !! Dat ziet er heeeeel behoorlijk uit !! :cool: Naast de plekken met uitloop zijn er nog een paar onvolkomenheden bijgekomen doordat tijdens het verwijderen van de tape kleine reepjes verf zijn meegekomen. Maar kniezoor die daar nog op let, zoals gezegd ik ben heeeeeel tevreden met het resultaat en denk dat het geheel nog mooier wordt als de kap op het chassis zit en is voorzien van wat van een bescheiden weloverwogen decals op de juiste plaatsen !! :D

full

ð body klaar [img5638]

De kap laat ik vanavond nog even drogen en ik ga verder met het spuiten van de spoiler, dit is een vervelend object qua vorm om te spuiten, om het uiteinde van de spoiler te raken moet je recht in een smalle opening spuiten. De kans op te dik spuiten voor de opening is nu redelijk groot, dus concentratie en rustig werken is hopelijk voldoende voor een mooi resultaat. Ondertussen verheug ik mij om de auto morgen af te maken en in gedachten neem ik alvast de laatste werkzaamheden voor morgen door:

1) het aanbrengen van de decals
2) het monteren van de spoiler met dubbelzijdig plakband, dat vind ik persoonlijk een beetje een klunzig en goedkope oplossing. Ook heb ik geen vertrouwen in het meegeleverde dubbelzijdige plakband, dat lijkt mij een beetje te dik. Maar we zullen wel zien
3) het monteren van de spiegels en de achtervleugel, die moet ik overigens nog in de definitieve kleur spuiten. Hier moet een TS verf voor gebruikt worden die ik nog moet zien te begaan. Ook twijfel ik nog over de kleur, gunmetal (net als de velgen) of zilver
4) het inkorten van de bodyposts

Dag 17 – zondag 15/3/2009

Zoals gezegd nog een klein aantal werkzaamheden te verrichten, weer de hele dag ter beschikking dus de auto zal vandaag zeker gereed komen. Allereerst ga ik de spoiler op het chassis plakken met dubbelzijdig plakband zoals de handleiding mij verteld. En ja hoor net als wat ik dacht, de meegeleverde dubbelzijdige tape is te dik en de overgang body-spoiler is een duidelijk opstaande rand. Ik probeer het geheel goed aan te drukken om te kijken of het resultaat beter wordt maar dat is zeker niet zo. Eraf dus nog een keer proberen de tape is wonderwel nog bruikbaar, ik plak ze nu verder naar achter, resultaat: Argh, hetzelfde !! :( Weer stevig aangedrukt en het uit elkaar trekken is een delicaat klusje, dus voorzichtig aan !! De tape gaat nu direct de vuilnisbak in, hier moet nog een alternatief gevonden/gekocht worden. Bij de bouwmarkt maar eens kijken voor geschikte dubbelzijdige tape.

Nu zet ik de spoiler er maar los op en bevestig ik de achtervleugel met de clips en de dikke rubberringen. De spoiler zit nu eigenlijk best wel stevig op zijn plaats en de overgang body-spoiler is nu veel beter. Voorlopig laat ik het even zo, de achtervleugel (en de spiegels) moet ik nog spuiten. Hier is een andere verfsoort voor nodig. Overigens vind ik de huidige kleur van het plastic best wel OK, deze zit vrij dicht tegen de kleur van de wielen aan. Ik twijfel of ik deze niet zo zal laten, eigenlijk vind ik het niet kunnen maar de overall looks vind ik nu TOP!! :D

Met de decals spring ik zuinig om, er moeten er zeker niet te veel opkomen. De stickers mogen de paintjob niet overheersen, maar moeten deze juist ondersteunen. Dat is tenminste mijn mening en derhalve ook het uitgangspunt voor het plakken van vanavond. Tot mijn beschikking heb ik de standaard vellen voor de blauw/zilveren Ebbro, een extra velletje met wat TA-05IFS/Tamiya stickers en wat LRP stickers. Van sommige standaard stickers heb ik maar een gedeelte gebruikt, uiteraard de gedeelten met witte letters. Het resultaat is wat mij betreft prima en ik ben dik tevreden.

Nu de bodyposts nog even inkorten en we zijn klaar, de bodyposts heb ik aan de bovenzijde weer afgerond om beschadiging van de verf te voorkomen (geen scherpe snijdende randen) en het plaatsen van de kap te vergemakkelijken. Deze worden bij de toekomstige upgrades waarschijnlijk wel vervangen voor aluminium of mooier afgewerkte kunststof exemplaren. Deze heb ik nu een beetje afgeraffeld en de afwerking had wel iets beter kunnen zijn. Misschien is het nog wel te verbeteren, de toekomst zal het leren.

In ieder geval vandaag tot nu toe alleen nog maar een hoop geouwehoer over de laatste stappen van het bouwproces en geen foto’s zoals gebruikelijk :p. Nou, hier zijn ze dan; de foto’s van het eindresultaat.

full

ð Ta-05IFS gereed standaard uitvoering [img5710]

full

ð Ta-05IFS gereed standaard uitvoering [img5711]

full

ð Ta-05IFS gereed standaard uitvoering [img5712]

full

ð Ta-05IFS gereed standaard uitvoering [img5758]

full

ð Ta-05IFS gereed standaard uitvoering [img5759]

full

ð Ta-05IFS gereed standaard uitvoering [img5760]

full

ð Ta-05IFS gereed standaard uitvoering [img5761]

Het blijkt moeilijk foto’s te nemen waarop de kleuren de werkelijkheid goed weerspiegelen. Ik heb foto’s uitgekozen die de meest reële zijn qua kleur. Hierdoor zijn de invalshoeken enigszins beperkt geraakt.

Dit was dan het einde van het verslag van de bouw van een compleet standaard TA-05IFS chassis. Ik heb me er weer goed mee geamuseerd en ben weer een klein stapje verder vooruit in de modelbouw met mijn eigen kleine aanpassingen aan het chassis. Ook het spuiten van de kap is beter gelukt dan de vorige keer dus ik ben een zeer blij man en wel trots op het uiteindelijke resultaat :cool:.

Doordat ik heel tevreden ben met de kleurstelling en ontwerp op de TA-05IFS ben ik ook aan het overwegen of ik niet een nieuwe kap voor de Swift moet maken in gelijke stijl. In ieder geval zal ik voorlopig even geen nieuwe auto gaan bouwen, ik ga mij nu storten op het verbeteren van mijn nu nog compleet standaard DF-02 buggy. Misschien maak ik daar ook nog wel een draadje voor, tenminste alleen als het de moeite waard is. Haha !!

Echt heel netjes gespoten!!!:D Ook een mooie kleuren combo !

Alleen spuit ook alsjeblieft die spoiler even zwart! Ziet er niet uit, zo'n super mooie strakke kap en dan een spoiler meet een faal grijs plastic kleurte.

Verder: Keep up the good work!

Bedankt voor de lovende woorden :D Ik ben ook heel trevreden over het resultaat. Enneh die achtervleugel zal in de toekomst ook zeker nog wel een laag verf krijgen ;). Ondertussen heb ik nog een mazzeltje gehad, via via werd mij een nog nieuw in de doos Tamiya Kit M-04L Beetle voor 60 euro aangeboden. Die kon ik natuurlijk niet aan mijn neus voorbij laten gaan, Haha :cool:. Met de Swift heb ik veel fun en ik verwacht eigenlijk van het M-04L chassis hetzelfde. Met de Ebbro 350R heb ik nog niet voluit gereden. Ik ben een beetje huiverig om mijn kunstwerkje te beschadigen. Is de nieuwigheid zullen we maar zeggen :rolleyes: Op de valreep dus toch nog een nieuw project zo vlak voor het zomerseizoen: de Baja Beetle !! Onderdelen voor de nodige aanpassingen aan het chassis zijn reeds besteld. Dit nieuwe project heeft nu de 1e prioriteit, en de upgrade van de DF-02 staat voorlopig op hold, en het echte testen van de Ebbro 350R is tot nader order uitgesteld. De vrije uurtjes zullen vanaf nu besteed worden aan de bouw en zo nu en dan een paar fun runs met de Swift op het schoolplein om de hoek ... Dus later meer over de Ebbro 350R :cool:

Dank jullie wel :cool:. Ik weet niet precies hoe hard hij gaat, ben nog steeds niet voluit geweest. Ik heb momenteel helaas niet heel vrije tijd beschikbaar en de uurtjes die ik vrij kan maken besteed ik aan de voortgang van de kever. Maar ... over een week of 6 :( is er weer meer tijd beschikbaar en zal ik de Ebbro 350R een flinke shakedown geven !!

[edit] Wegens ruimtegebrek in de fotoalbums moet ik een paar foto's uit het verslag verwijderen. Helaas lukt het anders plaatsen van foto's niet en ik heb de ruimte nodig voor een ander project.

Laatst bewerkt:
Verkocht ... fotoalbums leeg gemaakt, dus morgen/nu geen foto's meer zichtbaar.

full

Nou eentje dan om de wagen niet te vergeten ...

Back