Tamiya Cup Nederland 2017

Samenvattend: Je betaald inschrijfgeld, je wordt verplicht om een bepaald merk te kopen (welke bekend staat als duur) en je wordt ook nog eens verplicht om teveel te betalen in vergelijking tot andere landen.

Dan moet Tamiya toch wel hele goede en mooie auto's maken? Want voor alleen inschrijfgeld kan je met ieder merk auto (waar dan ook vandaan) meedoen aan series als de ICC of de NOMAC (en dan heb je ook nog eens veel meer rijdtijd )


De NOMAC kent ook zo z’n verplichtingen…Nomac Licentie aanvraagkosten (TC; geen), lidmaatschap kosten ivm verplicht lid zijn van een aangesloten club bij de Nomac (TC; vrije inschrijving, geen verplicht clublidmaatschap), Nomac eist een bepaalde mate van rij-ervaring (TC; lage instapdrempel wbt rij ervaring), Nomac kent niet echt een goedkope instapklasse (past ook niet in het format volgens veel NK rijders, enkel F1 en Euro GT niveau)…enz


Samengevat: Het …”NOMAC-Certificaat”…is ook niet bepaald gratis, noch vrijblijvend, en niet voor iedereen…een NK seizoen, over de gehele linie genomen tozv een Tamiya Cup seizoen…goedkoop???…wat blijf er dan nog over om aftewegen???…een vrije merkkeuze…!!!

PS; de TIM Challenge...ook certificaat???...zou mij niet verbazen...!!!
 
Laatst bewerkt:
Wat is er mis met een lidmaatschap? Zonder leden ook geen accomodatie. Lijkt mij iets waar je als buitenstaander heel goed moet over nadenken want heel veel mensen die dit soort competieties rijden zonder een lidmaatschap (ook Truggy cup) beseffen dat totaal niet. Ook stelt de NOMAC geen rij-ervaring hoewel rijdende chicanes niet zo wenselijk is voor sommige andere rijders.
En wil je een beginnersklasse? Bij genoeg animo is het gewoon te realiseren....
 
Wat is er mis met een lidmaatschap? Zonder leden ook geen accommodatie. Lijkt mij iets waar je als buitenstaander heel goed moet over nadenken want heel veel mensen die dit soort competities rijden zonder een lidmaatschap (ook Truggy cup) beseffen dat totaal niet....


Beide organisaties zijn vanuit een geheel ander standpunt opgericht, het NK heeft een achterban van de clubs, als jouw club niet aangesloten was bij de Nomac kon je in het verleden ook niet aan het NK meedoen, zover ik mij kan herinneren, Tja een eis van clublidmaatschap is in dit geval een logisch besluit!! De DTC (later de Tamiycup) zo ook de RcRallycup en misschien nog andere rc evenementen, zijn door vrijwilligers opgericht oa met als doel… “BUITENSTANDERS”…te interesseren voor rc wedstrijden, en zodoende een weg naar een club te vereenvoudigen (hier heb ik mij ook jarenlang belangeloos achter de schermen voor ingezet)!!! Ik vindt jouw standpunt in de quote dus best wel intimiderend tozv oa TC deelnemers zonder clublidmaatschap, ook zij hebben er voor gezorgd dat er nu een welvarende TC is, waar rc clubs ruimhartig financieel aan verdienen!!! Dat bijna alle TC rijders nu ook lid van een club zijn, wil nog niet zeggen dat de TC haar …”ROOTS”…moet verloochenen…er is al genoeg aan de roots gehakt de laatste jaren…!!!


Tegenwoordig heeft bijna iedere club …“OPEN-clubwedstrijden”…, hier wordt niet speciaal geëist dat je perse lid van een rc club moet wezen, dit waarschijnlijk om een open karakter te presenteren!! Sterker nog…ik heb als “gastrijder” van die mogelijkheid ook gebruik gemaakt dit seizoen, dit bij de club waar ik jarenlang lid van ben geweest…eigenlijk was maar 1 enkele wedstrijd in de planning, maar doordat men met wedstrijd datums is gaan schuiven, werden het meerdere…ik vermoedt dat dit voorval een agenda puntje opgaat leveren bij de eerst volgende ledenvergadering…maar goed!!! Al had ik die mogelijkheid niet gekregen, dan waren onze wegen misschien wel voor altijd gescheiden gebleven, nu…nu effe afwachten wat het volgende seizoen gaat brengen…!!!


PS Ik somde alleen een kosten vergelijking op…geen enkele club kan zonder leden of sponsoren of andere manieren van inkomsten…maar “buitenstanders” leveren ook een bijdrage aan de kas, en hen afknijpen levert nog geen automatisch een clublidmaatschap op…eerder het tegenovergestelde...!!!
 
Tja een eis van clublidmaatschap is in dit geval een logisch besluit!! De DTC (later de Tamiycup) zo ook de RcRallycup en misschien nog andere rc evenementen, zijn door vrijwilligers opgericht oa met als doel… “BUITENSTANDERS”…te interesseren voor rc wedstrijden, en zodoende een weg naar een club te vereenvoudigen (hier heb ik mij ook jarenlang belangeloos achter de schermen voor ingezet)!!! Ik vindt jouw standpunt in de quote dus best wel intimiderend tozv oa TC deelnemers zonder clublidmaatschap, ook zij hebben er voor gezorgd dat er nu een welvarende TC is, waar rc clubs ruimhartig aan verdienen!!! Dat bijna alle TC rijders nu ook lid van een club zijn, wil nog niet zeggen dat de TC haar …”ROOTS”…moet verloochenen…er is al genoeg aan de roots gehakt de laatste jaren…!!!

Hey, jij bent degene die begon te vergelijken en met een soort van ondertoon de NOMAC voorwaarden bekritiseerde... zeker da6t je ook nog wat onwaarheden schreef,maar OK. Ik kan niets zeggen over hoeveel TC rijders ook lid zijn van een vereniging, ik kan je wel zeggen dat in het begin veel Truggy cup rijders dat niet waren. Ik weet dat in de TC ook veel ervaren racers zitten en die dan hoogstwaarschijnlijk wel lid zijn maar veel van de hobbyrijders zullen dat naar mijn idee (en ervaring met zulke rijders) dat niet zijn.
En ja, kijken naar het Amerikaans model waar accomodaties geen leden kennen en het moeten hebben van dagrijders en wedstrijden verdwijnen de circuits daar sneller dan de clubs hier en neem van mij aan dat clubs hier zonder leden niet kunnen overleven, een Tamiya cup zal ze daarbij dan niet redden.....

Overigens was vanochtend bij WNL nog een mooi artikel over de terugloop van het verenigingsleven.
 
ik heb met micheal al een aantal keer er over gehad voor de top stock klasse maar is het mogelijk om over te stappen naar brushless ipv cup machine.

ik vraag dit omdat ik mijn chassis lower deck moet vervangen omdat een aantal bevestigingspunten door gedraaid zijn en met brushless is het 1 keer plaatsen en klaar.

en dan zat ik te denken aan de 18T in de eerste link
http://www.carson-modelsport.com/de...torensets/produktdetails.htm?sArtNr=500906247

of anders de 16T in de 2e link
http://www.carson-modelsport.com/de...torensets/produktdetails.htm?sArtNr=500906246

wat ik weet is dat de BL-Set Dragster-3 18T formel ongeveer het zelfde vermogens curve heeft als de cup machine en na zoeken bij rappid hobby import gevonden.
http://www.rapidhobbyimport.nl/nl/906249-brushless-set-dragster-3-18-turns-formel

mijn vraag is hoe jullie er over denken om een brushless set te installeren in plaats van de cup machine hand out.

ik ga uit van de kosten ten opzichte van de duur van gebruik maar wel zo dat je met een cup machine gewoon mee kan doen.
 
ik denk dat Micheal er misschien wel oren naar heeft, maar aan de andere kant wil hij het misschien wel laag drempelig houden
voor een carson set ben toch al gouw 120 euries kwijt en ja het is eenmalig maar het is wel iets waar je toch even bij stil moet staan als beginner bv
ik weet dat voor de nieuwe truckklasse volgend jaar ook zeer waarschijnlijk een BL set word voor geschreven
 
Ja daarom is de 18T formel zo handig in want de powerband curve van die motor is na genoeg gelijkwaardig aan de powerband curve van de cup machine.

Dus een gelijkwaardige motor als de cup machine die rijders die het hele jaar rijden kunnen gebruiken en ben je iemand die maar 1 race rijdt kan dan gewoon de cup machine gebruiken en is dan net zo competatief als de rest.
 
Nou als je het goed gaat bekijken is die cup machine niet echt goedkoop over een periode van 2 seizoenen.

Als je vergeet in te leveren moet je weer een nieuwe kopen of als ie kapot gaat en bij 3 motoren per seizoen wordt een brushless gauw goedkoper dan een cup
 
nou het omslagpunt tussen de Carson Dragster3 set (ongv 120 euro) of de Cupmachine ongv. 10 euro) lig nog wel wat uit elkaar
ik kan dus bijna 12 cupmachine motoren kopen tov de BL set
nadeel voor de cupmachine is wel dat er heel veel verschil zit in de prestaties onderling
de ene of de andere cupmachine kan veel verschil op leveren......
 
En ook bij een plots defect van motor en/of regelaar is dat bij de carson niet direct een greep uit de buidel met nog geen 20 euro voor een brushed ESC en 10 euro voor de motor.
 
Dit blijft een jaarlijks terugkomende discussie. Ja ik ben wel voorstander van een eigen motor zodat je die niet elke keer in en uit hoeft te bouwen. Maar aan de andere kant wegen de kosten daar gewoon niet tegenop en is het ook geen instap klasse meer. Een los chassis kost je 12,95 en als je een beetje goed zoekt nog wel goedkoper, samen met 2 cup machines en een regelaar kun je een seizoen vooruit en ben je nog de helft goedkoper uit dan een Dragstar3 set. En wil je niet meer in en uitbouwen zou je ook Euro TW of Euro GT kunnen gaan rijden.
 
Een eigen motor is geen goed plan lijkt me, want er zijn altijd weer techneuten die de boel belazeren omdat ze meer kennis hebben en die dingen op één of andere manier altijd weer harder laten lopen.
 
Ja daarom is de 18T formel zo handig in want de powerband curve van die motor is na genoeg gelijkwaardig aan de powerband curve van de cup machine.
Dus een gelijkwaardige motor als de cup machine die rijders die het hele jaar rijden kunnen gebruiken en ben je iemand die maar 1 race rijdt kan dan gewoon de cup machine gebruiken en is dan net zo competitief als de rest.


Cupmachine 28Watt, 18T formel 230Watt???, niet echt een "gelijkwaardige powerband???”


Gevoelsmatig zijn ze misschien gelijk als je de overbrenging niet veranderd, maar als een veels te lichte overbrenging rijdt met een brushless, gebruik je eigenlijk hoofdzakelijk het RPM van de motor, bij teveel/lang onbelast kan je ook een dure motorschade oplopen! Voor de Cupmachine is een overbrenging van 1:5.3 zo’n beetje het max als je hem scherp/goed wil houden (banddiameter 63mm), wil je ook het koppel aanspreken bij een brushless van zeg maar 18T, dan moet je wbt de overbrenging in de richting van 1:4.2 oid denken of soms nog een stuk lager, om al het vermogen tot zijn recht te laten komen!!!


De cupmachine is 1 van de taaiste brushed motoren die ik ooit in mijn koffer heb gehad, en vele rijders denken hier hetzelfde over (en ook nog eens de goedkoopste per seizoen), geen idee waarom sommige (vaak dezelfde) rijders er problemen mee hebben, misschien is het Carson die de laatste jaren van motorleverancier is gewisseld onder de sticker???…te agressieve instelling op hun regelaar, indien mogelijk???... veel remmen geeft ook veel warmte…??? Onderhoud is ook wel effe een dingetje, maar dat geldt hetzelfde voor een brushless motor, niets is onderhoudvrij, raakt hij teveel vervuild, dan kan ie geen warmte kwijt…simpel zat…!!!
 
De Top Stock moet in mijn ogen brushed blijven, er is soms al genoeg geluid dat de Top Stock klasse niet meer 'box-stock' is omdat een TT nou eenmaal fijner rijdt met een aantal alu upgrades, door de motor dan brushless te maken geef je de goedkoopste klasse echt een nekschot.

Brushless rijden met je TT kan in bijv. de truck klasse of de EuroTW, die klassen zijn erop gericht om niet in het onderste segment 'goedkope' auto's te zitten & hoort daar dus meer thuis denk ik.
 
ik ga hierin mee Thaan,
het is en blijft een instapklasse, op het moment dat je er een (verplichte) BL set erin gaat hangen, zullen vele afhaken en voor de TW gaan zodat ze ook betere chassis kunnen gebruiken
 
Back
Top