Tamiya Cup NL 2014

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Tazman, 23 mrt 2014.

1. footy71

footy71

Lid geworden:
    30 dec 2004
    Ok dank voor alle info, ik ga denk ik morgen maar met de Muchmore rijden. Ben al druk genoeg met mijn auto en die van mijn zoon..;-)

Mvg
    Marcel

2. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Aller eerst even melden dat het weer een erg leuke dag was, gisteren, en een erg leuke baan in Deventer! Dank ook weer aan iedereen die mij met goede tips en zelfs met onderdelen geholpen heeft. Ik zal nog een langer verslagje schrijven zoals de vorige keer, maar er moet me even iets van het hart.

In de Top Stock klasse reed iemand mee met een niet TT01 of TT02 chassis. Geen idee wat het wel was. Mag dat volgens de regels? Ja!! Tot mijn starre verbazing mag dat! In de regels staat in de inleiding van de klasse:
    "De eenvoudige, maar zeer duurzame techniek zorgt ervoor dat de beginnende rijder prima uit de voeten kan met het TT01 en TT02 chassis." Maar er staat nergens in het reglement dat dit de enige twee toegestane chassis zijn, of dat alle andere chassis niet toegestaan zijn. Ergo, conform de regels mag je rustig met ieder ander Tamiya chassis aan de start verschijnen. Je bent qua hop-ups wel aan TT01 of TT02 parts gehouden, stellen de regels. Voor de genoemde chassis zijn ook tandwielverhoudingen te vinden in de regels, voor de overige chassis is dit dus vrij! Ik zou volgende race met een hele andere Tamiya toerwagen, met Top Stock motor en geen hop-ups, aan de start mogen verschijnen. Doe ik overigens niet.

Stel, voor de sake of argument, dat de regels wel stellen dat alleen TT01 en TT02 chassis toegestaan zijn. Ik stel ook voor dit in de regels op te nemen. Iedereen weet dat het zo bedoeld is, dus deze aanpassing van het reglement zal weinig weerstand oproepen. Als de regels zo worden aangepast, heeft ook de wedstrijdleiding niet meer het recht de andere chassis toch toe te staan. Het reglement stelt immers:
    "15. Geschillen
    In geval van geschillen, betreffende zaken die niet in het reglement staan beschreven, zal de organisator eventueel in samenspraak met de wedstrijdleiding beslissen. Uitspraken zijn bindend."
    Door het vermelden van de toegestane chassis is er dus geen geschil meer (het is helemaal duidelijk) en kan de wedstrijdleiding dus ook niets anders meer beslissen. De wedstrijdleiding heeft dus gisteren geheel correct de andere auto toegelaten. Er was zelfs officieel geen geschil. Als de regels worden aangepast is het probleem verdwenen.

Overigens las ik even verder in het Mini regelment, daar staan ook nergens de toegestane of uitgesloten chassis genoemd. Ook daar mag je dus, conform het huidige reglement, met een snelle standaard Tamiya toerwagen aan de start verschijnen. Of de mini wielen (gedefinieerd in het reglement) daar lekker op passen is vers twee, maar het mag.

Ergo, ik zou willen voorstellen dat per klasse de toegestane chassis worden opgenomen in de reglementen. Wellicht met de toevoeging dat andere chassis dus niet toegestaan zijn.

Zo, dat was weer een heel epistel, veel plezier ermee! Ik ga een nieuwe spur voor mijn TT01 bestellen.

Hugo

3. René H

René H

Lid geworden:
    21 feb 2008

De MINI! klasse lijkt mij qua chassis duidelijk, je zou eventueel wel de diverse mini chassis kunnen vermelden.

Maar wel weer een leuk stukje......

gr. rene

4. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Dat is denk ik ook het hele probleem. Iedereen weet het, iedereen snapt de strekking, maar het staat er niet. En dan krijg je dus rare gevallen zoals gisteren, en nerds als ik die erin duiken.

Hugo

5. snor

snor

Lid geworden:
    30 apr 2012
    Hoi Hugo,

Mooi dat je een goede dag hebt gehad. We hebben nog even met mekaar gepraat.
    Maar dat zul je wel met veel meer mensen gedaan hebben :p .
    Wat betreft de regels voor de topstock, ik heb ook de regels nog eens door gekeken. En ik lees toch wat anders dan jij denk ik. In de inleiding staat het volgende:

Zo uit de doos het circuit op! De eenvoudige, maar zeer duurzame techniek zorgt ervoor dat
    de beginnende rijder prima uit de voeten kan met het TT01 en TT02 chassis. Dit is de
    perfecte klasse als je net bezig bent met het RC racen. Er zijn enkele opties toegestaan,
    zodat je de auto kan aanpassen aan de verschillende baancondities.

-Ik haal hier toch echt uit dat de toegestane chassis de TT01 en TT02 zijn. Ik vind het dan ook vreemd dat er iemand mee reed met een ander chassis. (kan natuurlijk zijn dat de wedstrijd leiding iemand heeft toegelaten zodat ie kennis kan maken met het racen of een dergelijke reden.) Ik vind dan wel dat diegene dan meedoet buiten het klassement om. En dus ook geen podium plaats mag krijgen ( geen idee of dat gebeurt is trouwens want ik heb geen idee wie er met een ander chassis reed).

Wat betreft de mini heb je wel een beetje gelijk. Er staat niet precies omschreven welk chassis toegestaan is. Maar het is een tamiya cup en het id de mini klasse, dus het lijkt me vrij duidelijk dat je een tamiya mini chassis in deze klasse nodig hebt.
    Mensen die toch mee willen doen met een ander chassis dan de bedoeling is moeten in mijn ogen eens nadenken of ze wel op hun plek zijn in de betreffende klasse. In mijn ogen is de tamiya cup toch een cup die vooral voor de lol gereden wordt. Er is niks mee te verdienen. En het gaat erom dat je kan strijden tegen gelijke chassis zodat het om de rijders kwaliteiten gaat.

6. viel9

viel9

Lid geworden:
    27 jan 2011
    Ik heb een gouden tip voor je Hugo: Gebruik je energie voor het fatsoenlijk afstellen van je auto ipv bestudering van reglementen. Volgens mij was er met je auto meer mis dan met de reglementen....

7. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Hoewel het rijden inderdaad belangrijker is kom je niet om de reglementen heen en als daar onbedoelde grote gaten in zit is dat aan de organisatie om er op te reageren en de gaten te dichten.

8. footy71

footy71

Lid geworden:
    30 dec 2004
    Als ik het goed gezien heb (correct me if i'm wrong) reed de eindwinnaar van de topstock met een chassis dat leek op een TL-01. Ik heb het gezien maar er geen moment bij stilgestaan of dat wel of niet zou mogen. Dat laat ik aan de organisatie over. Ik had niet direct het idee dat de auto harder ging of beter ging dan de andere auto's. Ik heb me er dan ook niet druk om gemaakt.

Het was overigens een superleuke dag, goed georganiseerd door zowel club als Tamiya Cup NL. Zelf voor m'n gevoel lekker gereden in de Euro GT, met name de tweede finale was leuk met de top 5 binnen een tiende qua snelste rondetijden. Mijn zoontje deed dit keer mee in de Topstock en kon uiteindelijk met een derde plek naar huis. Hij heeft weer veel geleerd.

Mvg
    Marcel

9. viel9

viel9

Lid geworden:
    27 jan 2011
    De TT01/02 zijn beduidend betere auto's dan de TL01...ik heb jarenlang met beide chassis gereden. Alleen mijn eigen zoon was met een TL01 sneller dan ik met mijn tt01. Zit je meteen aan de conclusie: de kwaliteit van de rijder.... De "illegale"winnaar was met een tt01/02 nog sneller geweest...respect voor de winnaar.

10. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Dank voor je bezorgdheid! Heb je nog wat tips voor me? Qua veren, wielophanging en dergelijke ben ik volgens diverse omstanders goed bezig. Als jij weet dat er iets mis is met de auto hoor ik graag van je wat. Ik vrees namenlijk dat de auto goed is, alleen de bestuurder wat roestig... Alle tips zijn welkom!

Hugo

Laatst bewerkt: 19 mei 2014
  11. DTL

DTL

Lid geworden:
    31 jul 2008
    De betreffende auto was een TL01-LA met een bouwdoos motor. De TL01 was, voordat de TT01 op de markt kwam, het instapmodel van Tamiya.

Ik was baaninzet bij de topstock klasse.
    Op het rechte stuk was die auto beduidend langzamer dan de meeste andere auto's en voor zover ik kon inschatten was de wegligging echt niet beter dan de andere auto's. Een vrij hoge tourwagen kap erop i.p.v. laag GT model
    Echter constant je rondjes rijden en proberen het contact met anderen te vermijden, dat kan veel opleveren.

Verder heb ik de wedstrijd leiding iets horen zeggen van het toestaan van een deelnemer met een afwijkend model tijdens de rijders briefing.

Misschien een idee om de TL01 toe voegen aan het reglement. Er zwerven nog heel wat die auto's rond en vaak voor weinig te koop. Dus een leuke instapper.
    Al denk ik wel dat de TT02 een betere auto is.

Verder heb ik genoten van deze racedag. Veel "gevechten" gehad op de baan en mooi vierde geworden in beide klassen waarin ik deelnam.:D

12. DTL

DTL

Lid geworden:
    31 jul 2008
    Nieuwe tandwielen erin en blijven oefenen Hugo! :)

13. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Helemaal waar, al rijdt hij met de oude tandwielen en de motor op de juiste plek op de steun :)hammer:) ook weer goed. Maar viel9 leek zo stellig dat er meer mis was met mijn auto, dat ik eigenlijk verwachtte dat hij dus een goede tip zou hebben. Wie weet komt dat nog.

Hugo

14. viel9

viel9

Lid geworden:
    27 jan 2011
    ik zoek je op in Eindhoven om te zien of ik je nog ergens mee kan helpen

15. drift-junkie

drift-junkie

Lid geworden:
    22 jan 2005
    Mini klasse???.. Als je het reglement goed gelezen had, dan had je geweten dat het de “M-chassis klasse” betreft, zo staat deze officieel omschreven, in de volksmond ook wel de “mini klasse” genoemd!! Alle 2wd M-chassis zijn tegenwoordig toegestaan, dus behoeft er geen uitzondering worden aangegeven, in het verleden vermelden men wel M-huppeldepup tot en met M-06, ook waren er afwijkende banden regels voor de FWD en de RWD…maar deze worden ook niet meer specifiek vermeld, dus kan je ze als opgeheven beschouwen!!!

Daarnaast staat het wel degelijk vermeld in de reglementen wbt de chassis die gebruikt mogen worden in diversen klasse!!!

There will be races in the following 6 classes:
    TopStock --- for drivers with TT01/02 ( limited tuning )
    Super Stock --- for drivers with TT01/02 ( full option )
    Euro Touring Cars --- for drivers with Tamiya 4WD cars ( no TRF versions )
    Euro GT --- for drivers with Tamiya 4 WD cars ( full option including TRF versions )
    M-Chassis --- for drivers with Tamiya M-chassis ( all types, full option, no 4WD )
    F104 --- for drivers with Tamiya F104 cars ( all versions, full option

16. René H

René H

Lid geworden:
    21 feb 2008
    Dit geldt dan ook voor de TA-01/02/03 enz....
    Je moet ergens een lijn trekken met de vele chassis die Tamiya heeft

17. René H

René H

Lid geworden:
    21 feb 2008
    Je hebt gelijk, maar breng het de volgende keer wat anders.
    Het lijkt nu op een "oude man" (no offence) die een stel pubers de les probeert te lezen ;)

Nogmaals, je hebt wel gelijk!

gr. rene

18. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Kijk, daar hebben we wat aan; een Engels reglement. In het Nederlandse, waar ik naar refereer omdat dat overal gelinkt wordt, staat het niet zo duidelijk. Reden te meer het Nederlandse reglement overeenkomstig aan te passen. Heb je een linkje voor me naar die Engelse versie?

Dank,

Hugo

19. HugoW

HugoW

Lid geworden:
    30 aug 2007
    Graag, dat waardeer ik zeer.

Hugo

20. snor

snor

Lid geworden:
    30 apr 2012