Tamiya Durga

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Vin, 27 jan 2008.

  1. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Deze waren ook al op ebay te vinden:

    [​IMG]

    Volgens mij hetzelfde setje, maar dan in een wat mooier verpakking (niet dat dat boeit maar toch..). Alleen zijn ze inmiddels al uitverkocht en niet meer te vinden..
     
  2. amateur

    amateur

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    dat zijn de originele DB-01 dampers niet :( , maar die van GMP ofzo zijn ook wel oke denk ik ;)

    edit: ze zijn van 3 racing :p
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2008
  3. Ik betwijfel alleen of de trf buggy dampers en de trf501x dampers hetzelfde zijn... Als je op tamiyausa kijkt zie je bijvoorbeeld dat de rod guide set van de 501x neit op de trf buggy dampers past. Wat zou het verschil zijn...?
     
  4. Wat ik wel zie is dat de trf dampers iig titanium gecoatte piston rods hebben.
     
  5. amateur

    amateur

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    wat het verschil tussen de TRF buggy damper en de TRF501X damper??
    ik bedoel zegmaar wat het verschil is kwa auto, want ik ken maar 1 TRF en dat is de 501X.
     
  6. amateur

    amateur

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    ik heb het geld voor me Durga nog lang niet :p, maar ik heb toch een vraag.
    hoe moet je nou precies tappen? ik heb een Tap kistje gevonden met een M3 ofzo.
    en een heel vaag handvat geval :p
     
  7. Joris R.

    Joris R. Guest

    Ziet er erg goed uit, zeer mooie wagen!
    Wat koste die Mamba Max motor en ESC dan samen?
     
  8. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Er zijn twee versies van de TRF501X, de normale en de WE (world edition). De WE heeft 'betere' dampers met o.a. titanium gecoate piston rods en dat zijn de zelfde dampers als de TRF Buggy Damper Set. De dampers die potloodslijper poste zijn volgens mij de gewone TRF501X dampers

    Het kan met het handvat geval, of voorzichtig met de accuboormachine

    Dank je wel! De Mamba ESC en motor combo kostte mij intotaal 180 euro (120 voor de set zelf, 20 aan verzendkosten en 40 aan invoer, dat was een beetje een domper )
     
  9. pattux

    pattux

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    318
    Locatie:
    x
    Ik wil even melden dat ik nog steeds zit te wachten op mijn Mamba. Cool was wel dat ik inderdaad een begrenzer heb kunnen mixen in mijn DX7 zender. Schakelaartje om en de topsnelheid is bijvoorbeeld 60% lager. Vandaag getest met een TEU302BK regelaar en een TZ motor van Tamiya op 7.2 volt. Dat gaat al best hard, dus ben benieuwd hoe dat met de Mamba op 3s lipo gaat ;)
    Na een minuut of 2...na het inregelen van de begrenzer terwijl ik even zonder begrenzer reed hier in de straat de auto tegen een telefoonkastje gereden. Auch. Linker voorwieophanging er finaal afgereden. Een aantal delen gebroken en ook een hoop weggeslingerd en niet meer terug gevonden. Gebroken, oa een zo'n klikding dat op de demperas zit, en ook de blokjes waar de arm mee aan het chassis zit. Daar meteen maar alu hopups voor besteld. Kwijt, balletjes aan het eind van de draagarm shaft en alle spacers op die shaft. Daar meteen vervangers voor besteld.
    De grip van het wagentje op normale straat vind ik wel tegen vallen. Hij slaat gigantisch makkelijk achter weg. Kan ook komen door de one-way, maar hij doet het ook tijdens vol gas. Bij 4wd had ik dit niet zo verwacht. Mijn Hornet was met dezelfde motor stukken stabieler. Misschien heeft er nog iemand tips om dit te verbeteren?
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2008
  10. pattux

    pattux

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    318
    Locatie:
    x
    Vandaag er ook nog achter gekomen dat een insteekhuls (weet niet of het zo heet) van mijn one-way ook finaal doormidden is. Hmmmm dure crash. Ook maar weer besteld. Misschien toch een bumper voor de DB-01 maken. Of bestaan die al?
     
  11. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    Waarvoor dient eigenlijk het stukje aluminium glasfiber tape dat bij de set zit?
    Ik zou denken om iets voor warmte te beschermen rond de motor. De manual zegt er niets over.
     
  12. Zjeraar

    Zjeraar

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    1.126
    Locatie:
    Gent
    Zeker zegt de manual er iets over, ik heb wel geen DB-01, maar ik heb de manual al eens goed zitten doorpluizen (dromen, dromen, dromen :rolleyes:) en bij stap 11, het tweede tekeningetje zie je dat daar over het gat waar de onderste schroef van de motor ingaat, er een stukje 'aluminium glass tape' wordt geplakt. Zodat de riemen volledig zijn afgeschermd van vuil, steentjes ed.
     
  13. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    Zjeraar,

    Helemaal over het hoofd gezien. Dank je.
     
  14. R4MS3S

    R4MS3S

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    42
    Vraag en tipje

    Eerst ff een paar vraagjes, ik rij zelf ook een durga en heb er een gigantische buld gezeik mee gehad. Met name de 17turns corally motor heeft me bijna zover gekregen dat ik het ding door het raam heb gesmeten.:mad:
    Er komt nu dus een brushless set in, maar nu vroeg ik me af met wat voor assen jullie rijden? de hop up versie of de standaard. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat die asjes debiel snel slijten.
    Ook is het volgens mij nodig om met een leuke brushless set een paar spurs en riempjes op vooraat te hebben, is dit nodig volgens jullie ?

    Nu ben ik een beedje aan het rondkijken naar een goede brushless set, wat adviseren jullie naast de mamba serie. Ik wil namelijk de set gewoon bij een Nederlandse winkel kopen met het oog op garantie en dergelijke.

    Dan nog even een paar tips, de aandrijflijn is NIET stof vrij. Er komt dan wel is waar weinig rodzooi binnen, maar langs de aandrijfassen krijg je toch de nodige troep in je diffs. Kijk deze dus om de zoveel tijd ff na en maak ze schoon. Ik stond echt versteld van de hoeveelheid rotzooi die er nog in zat.
    Ook zag ik op 1 van je eerst plaatjes een lekkere hoeveelheid molybeen (of zo iets) vet in je diff joints. Mijn advies is om dit er uit te halen en droog te rijden of met speciaal niet plakkend vet (zie pkracing). Wat er gebeurt is namelijk dat het vet wat je nu gebruikt zand vasthoudt. Nou is dat op zich niet zo erg als het zou gebeuren over langere tijd, maar naar 1 keerte goed bashen in het zand zit het vet al vol zand en werkt het niet meer als glijmiddel maar als schuurmiddel. Hier door slijten je assen sneller en lopen deze stroever. Ik heb het vet er tussenuitgehaald op advies en geloof me het bevalt super !:cool:
     
  15. Echelon

    Echelon Guest

    Je hebt toch wel een slipper clutch? Want als je er geen hebt kan je inderdaad doei tegen je aandrijving zeggen. enne zit je 'd' en 't' toetsen omgedraaid?:p Voor Brushless zou ik kijken naar inderdaad een Mamba Max, (deze zijn sensored:) LRP sphere + Vector X11 of Novak GTB + Velociti motor. Als het om garantie gaat is LRP handiger omdat het een Duits merk is en Novak Amerikaans en je dus naar Amerika je defecte regelaar/motor moet sturen. Als ik het mis heb moeten julle me maar verbeteren:). C ya
     
  16. R4MS3S

    R4MS3S

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    42
    Ja slipper zit er zeker wel op, maar hoe strak adviezeren jullie deze te zetten? Heb er zelf namelijk nog niet erg veel ervaring mee. En ja de D en T draai ik nogal is om :p.

    Maar wat die vector betreft... hoeveel turns raad je aan?? Ik weet dat hangt af van mijn persoonlijke smaak, maar het moet een setje zijn die het autootje een beetje heel houdt en ik heb dus geen zin in het vervangen van mijn aandrijflijn naa het rijden van een accuutje (bij wijze van spreken dan;))
     
  17. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    De garantie van Castle Creations schijnt subliem te zijn, maar wil je het echt in Nederland houden dan ben ik het met Echelon eens, ga dan voor bijvoorbeeld een LRP, zelf heb ik daar alleen geen ervaring mee. Om nog meer meningen te verzamelen kan je de vraag ook stellen in het 'electro autos forum', daar zitten de electro freaks, die kunnen je daar vast wel mee helpen.

    De aandrijflijn is inderdaad niet stof vrij , maar de hoeveelheid 'zooi' in de diffs valt mij reuze mee.

    Over het vet in de diff joints, bedankt voor je advies, het trok inderdaad veel zand aan (waardoor ik bleef schoonmaken) ik zal ze vet vrij maken.

    Ik heb verder nog geen riem of spurgear versleten, wel merkte ik dat de achterste riem door de kracht van de Mamba na de eerste run flink uitrekte (de voorste riem deed dat overigens niet), ik heb toen de achterste riem strakker gezet en sindsdien loopt die weer als een zonnetje.

    Succes met je Durga en de motor/esc keuze! Dat je er maar veel lol van mag hebben.
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2008
  18. R4MS3S

    R4MS3S

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    42
    eej Vin,

    waar heb je jouw mamba set gekocht dan?? en met wat voor vertading rijd je er nu mee ?? En hoeveel omwentelingen per minuut heeft dat ding??(rpm)
     
  19. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist

    Ik heb hem gekocht via eBay, was zo rond de 140 euro kwijt incl verzending, helaas moest ik ook nog eens 40 euro voor invoer afrekenen.. Ik gebruik de 17T pinion met het standaard spurgear. Verder heb ik de 6900 kv motor, dus 6900 toeren per minuut per volt, en ik gebruik een 7.2 volt NIMH accu.
     
  20. R4MS3S

    R4MS3S

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    42
    :p:pHeej bedankt, daar schiet ik tenminste wat mee op :p:p Maar dan ga ik nog ff zeuren, zou je een filmpje van je durga kunnen poste met de huidige brushless set??
     

Deel Deze Pagina