Hier isie dan, mijn blauwe druppel kever.
Wat heb ik allemaal uitgespookt in tijd dat het even stil was.
Allereerst wat heb ik gebruikt
De volgende dingen hebben mijn geholpen de kap zover te krijgen als die nu is.
Een hele boel papier en lege bronwater flesjes voor de spuitproeven.
Dan een Vortex airbrush met 0,3 mm naald,
van Schmincke de airbrush kleuren
wit 101,
basic cyan 405,
black 702,
aero metallic blue 904,
aero vision flip flop gold/red 910,
aero vision space multicolor halographic 911,
aero lack blank,
airbrush cleaner en een heeeeele boel water, wattenstaafjes en keukenpapier om de zaak, airbrush, schoon te maken.
Voor alle duidelijkheid, alle kleuren zijn aan de
binnenzijde van de kap aangebracht. Alles is dus in spiegelbeeld gespoten.
Als eerst heb ik met kleur 910 de afbeeldingen op de portieren, motor en kofferbak aan gebracht.
Door het wisselen van de lichtval op de kap veranderen de afbeeldingen van rood naar goud.
Daarna heb ik de druppels op het dak van de kever gespoten.
Na een dagje drogen heb ik in de hele kap een heel dun mistlaagje
multicolor 911 gespoten. Dit was vrij lastig omdat tijdens het spuiten niet was te zien of alles goed gedekt was. Dit word pas echt zichtbaar zodra de hoofdkleuren worden aan gebracht.
Het effect van de mutilcolor is op onder staande foto's goed te zijn. Dit effect wordt echt goed zichtbaar zodra de auto in direct zonlicht gaat rijden. Bij gewoon daglicht is het effect meer een licht kleurzweem.
De lichtblauwe kleur op het spatbord van de kap is gezichts bedrog, de werkelijke kleur is gelijk aan die van de plaats van de koplamp.
Door de multicolor verf krijgt de auto in de zon steeds weer andere tint en kleur effecten. In werkelijkheid is dit nog mooier te zien dan op de foto's. Op de foto's ontstaan witte vlakken

die je in werkelijkheid niet ziet.
Na de multicolor een dag te hebben laten drogen, is de aero metallic blue 904 kleur op het dak, de voor en achterklep en een gedeelte van de portieren aan gebracht. De wielbakken, onderkant portieren en onder voor- en achterkant zijn daarna in de kleur basic cyan 405 gespoten. Op de grenzen van beide kleuren is met mist lagen gewerkt zodat de kleuren mooi in elkaar over zijn gaan lopen.
Al met al zij er om de blauwe kleuren op diepte te krijgen zo'n 15 mistlaagjes over elkaar heen gespoten. Elk laagje heb ik toch zeker twee uur laten drogen voor ik de volgende heb aangebacht.
Omdat de blauwe kleuren transparant zijn, heb ik om de kleur van donker naar licht helemaal goed te laten verlopen achter de lichtblauwe kleur aan de zijkanten van de kap een laagje zwart gespoten. Hierdoor kleurt de lichtbauwe kleur een tint donkerder op en wordt deze dekkend. Achter de rest van het blauw is de kleur wit gespoten om ook deze kleuren sterker en dekkend te maken.
Het zwart loopt van halve wege de potierhoogte tot de bovenste dakrand.
Het zwarte streepje bij de kofferbak is aangebracht met een filtstift om te kijken hoe dit stand. Dit streepje is ondertussen alweer weggehaald omdat ik daar nog niet zeker van ben
Op de foto boven, is op de achterwielbak nog een proefje te zien wat zwart doet achter de donker blauwe kleur. Omdat dit gedeelte straks toch van de kap afgeknipt wordt kon het daar mooi even uitgeprobeert worden.
Als laatste twee stappen heb ik, de gehele kap aan de binnenkant nog een keer dekkend zwart gespoten en daar overheen een beschermlaag aangebracht met aero lack blank. De laatste laag beschermt de binnenkant tegen krassen, stoten ect. De aero lack is namelijk een blank lak laagje dat elastisch is en heel wat narigheid kan verdragen:grin:
Nog even wat fotootjes van het gehele spuit werk,
Zo, nu zal ik mijn eens om het chroomwerk van de kap gaan bekommeren.
Ook daar moet nog het een en ander aan gebeuren.
Dus tot de volgende update maar weer