Tamiyacup Nederland 2015

Carson cup machine is om ervaring op te doen een prima motor.
Niet te hoog vertanden daar deze motor graag toeren maakt.
De 32T daar in tegen maakt niet veel toeren maar kun je wel hoog vertanden.
Ik vind zelf de Carson prettiger rijden als de 32T.
De 18T voor de F1 rijd prima ook al is hij sensor loos.
Grote verschil is, als je er een regelaar voor zet waar bij je het start ampère kunt terug zetten.
Dit zorgt er voor dat hij veel rustiger op pakt en daardoor beter te controleren is en daardoor dus ook voor een beginnende rijder te gebruiken is.
Gewoon mee doen in de F1 als je voor de lol gaat.

Mvg Roy

Dan rij ik met de cupmachine(scheelt weer geld). Wat is een beetje vertanding? ik heb er nog 93/20 inzitten. Heb alleen die tandwielen als ik een beetje weet wat er nodig kan ik die tandwielen kopen.

Erwin: dan zul je ook je bandmaat even moeten vermelden. Met alleen de tandwielverhouding kan men niet zoveel. Vanwege het slijten van foam banden en de daardoor kleiner wordende diameter, zul je je tandwiel verhouding steeds moeten aanpassen om aan een gelijk blijvende roll out te komen (aantal mm dat een auto aflegt per motor omwenteling). Dus je vraag zou eigenlijk moeten zijn: wat is een goede roll out voor gouda.

Laatst bewerkt:
vraagje voor de experten hier... ik zit te overwegen om voor de eerste keer mee te doen aan de cup. dit zou op de finale zijn, lijkt me een leuke instap voor volgend jaar volledig mee te doen (in België wel).

Ik heb een tt-02 met oliedempers. ik heb het 68t spur al zitten, maar vroeg me af welke onderdelen er zeker in zouden moeten om mee te kunnen... vooraan is mss niet echt haalbaar maar ik wil toch zeker geen 10 ronden achter lopen...
welke banden zijn daar handig? lijkt me een snelle baan, dus profiel zal wel niet nodig zijn? of denk ik fout...?

weet iemand ook wat de gemiddelde rondetijden in de stock ongeveer zijn, ik zie dit nergens meer op myrcm staan... of ik kijk er over... :-)
bedankt alvast!

Ik ben geen expert maar ik zou een 64/29 verhouding monteren en voor de 51023 banden (banden die zijn toegestaan met de meeste grip op een TT) gaan.

ik heb net op wat fora zitten lezen dat je ook kan gaan voor de 90t spur en 46 pinion, dan heb je een fdr van 5.09 ipv een fdr van 5.7 met 64/29.... iemand die hier ervaring mee heeft? en zoja is het verschil voelbaar?

Hallo Jonvers,

Daarmee ga je dus niet voldoen aan het reglement. Een FDR voor een TT01 dient minimaal 5,72 te zijn en voor een TT02 5,74.

min. FDR TT02 = (64/29) x 2,6 = 5,74

Laatst bewerkt:
Dus eerst het reglement goed doorlezen is wel een must, anders weet je zeker dat je op meer dan 10 ronden achterstand komt te staan :P

In het reglement van België staan ze er nochtans ook bij... Ik ga dit morgen nog es goed doornemen.... dat het idd juist is he :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Aangezien in Rucphen in de Top Stock de regelaar al vrij is en dit volgend jaar ook zo is in de Top Stock wil ik gaan kijken naar een goede regelaar. Maar wat is nu een goede betaalbare regelaar? Het moet een Brushed zijn voor een Carson Cup Machine.

Voor stock is een regelaar die veel amperes aan kan het beste want die hebben meestal de laagste weerstand. Op Ebay worden "320A" regelaars voor weinig aangeboden. De werkelijke specs zijn lager maar het is een mooi en betaalbaar regelaartje.

Wij hebben een hobbywing 1060 besteld.
Die heb ik ook in mijn F1 zitten, prima regelaar (en goedkoop, rond de $ 20,- bij bijv. rcmart) maar het moet beter kunnen.

Voor stock is een regelaar die veel amperes aan kan het beste want die hebben meestal de laagste weerstand. Op Ebay worden "320A" regelaars voor weinig aangeboden. De werkelijke specs zijn lager maar het is een mooi en betaalbaar regelaartje.
Ok, dat wist ik niet, ik dacht dat 60A voldoende was. Ik zou het liefst wel een goede regelaar willen hebben van een goed merk.

Edit: Ik heb nu een Tamiya TBLE-02S er in zitten en in mijn 2e TT-02 een TEU-105BK.

Natuurlijk is 60A voldoende. De interne weerstand van een regelaar is maar een paar milli-ohm maar bij stroompieken van een 20 tot 30A kan dat tot een paar tienden van een volt verlies geven. Niet echt schokkend voor een normale rijder maar in de top kan het net even dat miniscule verschil uitmaken.

Die 320A is de max van de gebruikte FET's, bij eindeloos grote koeling. Nonsense, dus. Zo'n 60A Hobbywing levert betere prestaties dan een 10 dollar ebay regelaar. Ik heb zoiets in de auto van mijn zoon gebouwd en voldoet daar, maar ellende met afstelling (zit er niet op, dus met de trim van de zender proberen alles rijdbaar te krijgen), geen goede volgas setting te bewerkstelligen.

Hugo

Back