Tantalus goes molded

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door de materiaalverzamelaar, 14 dec 2009.

  1. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.067
    Locatie:
    Huissen
    weer iets verder

    Eindelijk weer iets verder.

    Een nieuw kielvlak is klaar, deze is stukken beter dan de vorige. Het gewicht zoals hij er nu bijligt is 6.42 gram, dus zonder de rafels rond de 6 gram.

    [​IMG]

    Een aantal kleine veranderingen ten opzichte van het vorige kielvlak.
    - geen koolstof meer waar het kielvlak in de romp wordt vastgeplakt, was overbodig
    - een kleurtje
    - een ander losmiddel (Formula 5). Dit was echt een stuk makkelijker dan de vorige keer
    - het oppervlak is echt spekglad, geen pinholes

    [​IMG]


    Ben benieuwd hoever HAN en bart gevorderd zijn met de rompmal.
     
  2. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    perfect

    Loet,

    Ik heb vanochted de mallen gelost voordat ik naar mijn werk ging....
    het ging super eenvoudig en wat ik dacht dat een nadeel was bleek een voordeel (die strip in het midden)....aan beide kanten een schroevendraaier er tussen, met een hamer aan tikken, en ze sprongen min of meer los van de mal...:D

    Biresin G36 is echt veel beter dan de formenharz P, geen pinholes, niets te zien, de mallen zijn werkelijk perfect....(behalve dan het linker kielvlak)

    Deze week ze nog voorzichtig verder proberen af te werken en dan om een vlakke bovenkant te krijgen deze ook nog afgieten met Biresin G36.

    Ik heb nog niet naar de sluiting van de mallen kunnen kijken....dus dat zou
    nog iets kunnen zijn waar we wat aan moeten doen (naast het boren van gaten voor de M6 bouten voor het dicht maken van de mallen)

    Ik dacht ik deel dit even met je...:D

    Cheers

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2010
  3. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    @Loet,

    erg mooi!!
    Is het volgens jou mogelijk/zinvol om een vleugel op een soortgelijke manier te bouwen?
    Ik schat in dat het gewicht ongeveer gelijk is met een schalen vleugel. Wel lijkt een dergelijke vleugel veel minder gevoelig voor midairs en paaltjes.

    @Bart,

    kun je wat foto's plaatsen van de mallen?

    Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2010
  4. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.067
    Locatie:
    Huissen
    Mooi Bart, misschien wordt het nog eens wat met ons 2-en:D, uh, sorry met ons 3-en (HAN).

    Wij, de lezers, nemen aan dat er vanavond foto's gepost worden.
     
  5. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.067
    Locatie:
    Huissen
    Ik denk dat dat zeker mogelijk is. Ik weet dat ze het bij Stobel gaan proberen, maar die vliegen dan ook vaak op het veld waar jij tegen dat bewuste paaltje aanvloog.

    Helle motiveert mij om vleugels te frezen uit Rohacell en ze dan te baggen. Persen zou ook kunnen maar dan staat mijn CNC weken lang mallen te frezen.
    Ik wil niet vastzitten aan 1 vleugelontwerp dus baggen lijkt dan de beste oplossing.

    Na afwerken weegt het kielvlak 6.15 gram, er kan minder verf op en ik moet toegeven dat ik met de epoxy niet zuinig geweest ben. Dit ga ik langzaam terugbrengen bij de volgende kielvlakken en stabilo's.
    De torsiestijfheid is door het stripje glas op de voorlijst beter dan zonder dit stripje glas maar het stripje glas kan wel wat smaller worden. Nu ga ik uit van een stripje dat 8 mm breed is. Dit kan makkelijk naar 5 mm.
     
  6. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Loet,

    uiteraard is er ook nog een zeer groot gewichtsvoordeel te behalen als je 25 grams glas i.p.v. 58 grams glas op de voorlijst gebruikt.

    Bas
     
  7. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.067
    Locatie:
    Huissen
    Ja, echt heel veel gewicht, nooit aan gedacht. Het gaat tenslotte toch om ongeveer 0.0024 m^2 bij 8 mm breedte.:2gunfire:
     
  8. YVES DE VRIENDT

    YVES DE VRIENDT

    Lid geworden:
    19 jan 2009
    Berichten:
    621
    Locatie:
    LYON, FRANCE
    Foei Loet !

    Dat is niet fair. Bas gaf een positieve kommentaar met de bedoeling om jou te helpen. OK, OK, ik geef toe dat hij veel beter vliegt dan hij bouwt :banana:

    Yves
     
  9. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    loet,

    knap , en het gewicht zit redelijk goed denk ik , het oppervlak van jou kielvlak is groter dan gemiddeld dacht ik?

    gebruik je geen pva in de mal?

    is de mal geairbrushed of spuitbus?

    knap werk

    -kristof-
     
  10. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.067
    Locatie:
    Huissen
    Dat klopt.

    Ja wel maar het was waarschijnlijk heel erg weinig. Een paar milliliter op zo'n speciale vochtige spons. Ik kon niet zien dat er iets op de mal zat. Ik denk dat ik een potje maak met een verdunde PVA-oplossing. Hoe doe jij dat?

    Airbrush maar met een heel eenvoudig malletje, stelt niets voor.

    Het is een malletje dat ik op de negatiefmal leg.

    [​IMG]

    Bedankt, we doen ons best.
     
  11. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Kom op! Wie reageert?!!!

    Iets in de trend van: Knap modelletje, Loet! :D
     
  12. jasperdlg

    jasperdlg

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi ruddertje loet!
    Leuk gedaan met die kleurtjes.
    En loet leuke dame op de achtergrond van de spuitmal!

    jasper


    (zo goed jorn:p ?)
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2010
  13. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Fotos

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    loet,

    ik heb onlangs ook zo'n sponsje aangeschaft , werkt heel makkelijk moet ik zeggen, ervoor gebruikte ik een airbrush (met redelijk grote naald en een reservoir dat eronder hangt) om de pva erop te zetten , ik verdun met zo'n 20% water .
    ik heb wel gemerkt dat de verf op de pva zetten ietwat lastig is , je moet enkele heel dunne laagjes zetten.

    ik gebruik dit ook voor de romp , daar is het sponsje wat onhandig.

    zit er nog een ligger onder de spread-tow band bij je kielvlak?

    -kristof-
     
  15. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.067
    Locatie:
    Huissen
    Nee, ik heb "nog" niet ervaren dat het nodig is.
     
  16. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.866
    Locatie:
    Vlaardingen
    Snap niet waarom dat malletje net zo negatief keek.
    Nu veel vrolijker

    [​IMG]

    Mooi werk, die romp mal...

    Frans
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    rompmal

    Kwijl kwijl.

    Dat ziet er wel heel errug mooi uit die rompmal.

    Complimenten, Han en de anderen hebben goed werk geleverd.

    Groeten,

    Hans
     
  18. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    zozo dat ziet er goed uit!
    vanaf wanneer kunnen we bestellen?
     
  19. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    hier en daar
    Applaus!
    Mooi werk!
     
  20. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.067
    Locatie:
    Huissen
    Bestellen kan maar ik verwacht niet dat er ooit geleverd zal gaan worden. De intentie om voor anderen te bouwen is er niet.
     

Deel Deze Pagina