Tantalus goes molded

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door de materiaalverzamelaar, 14 dec 2009.

1. de materiaalverzamelaar

de materiaalverzamelaar

Lid geworden:
    27 sep 2006
    Bericht van de Solid Worker..

Zo ik ben er volgens mij bijna, de romp mallen zijn zo goed als klaar in SW.
    Als je zo naar de foto's kijkt zie je weinig, maar er is veel veranderd "onderhuids", dwz er zijn veel meer doorsnedes gebruikt om het model op te bouwen.

Verder zijn het zoals je ziet positieven geworden, deze kan je namelijk schuren en polijsten als ze gefreesd zijn, bij negatief mallen is dat vooral bij het stabilo 'bokje' praktisch onmogelijk.

Na het schuren en polijsten worden de positieven afgemald en krijg je de negatieven. Ik heb deze ook maar gemodelleerd om een beeld te krijgen hoe het eruit gaat zien.

Bijgaand wat foto's van SW

Het positief van de bovenkant

Het postief van de onderkant

Detail van de bovenkant (positief)

Detail bovenkant (positief)

Detail van de negatief mal van de bovenkant (zoals het er hopelijk na het afgieten uit zal zien). De doorlopende gaten en gaten voor de paspennen worden als de mal uitgehard is geboord.

Detail van de negatief mal voor de onderkant

Lengte doorsnede gesloten negatief mallen (om een beeld te krijgen)

Dwarsdoorsnede van de gesloten negatief mallen. Hier zie je nog een belangrijk detail, op aanraden van Loet ben ik
    naar een V-stelling van 6.28 graden gegaan :rolleyes:

That's it, morgen nog de mal voor het luikje in SW modelleren en dan de IGES files naar Sven sturen om de mallen
    te laten frezen...

Wordt vervolgd....

Cheers

Bart

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Alex Hoekstra

Alex Hoekstra

Lid geworden:
    26 dec 2006
    helaas geen foto's. Ik neem aan dat het een beetje te laat werd? :)

3. de materiaalverzamelaar

de materiaalverzamelaar

Lid geworden:
    27 sep 2006
    Geen foto's

Alex,

Idd het was weer behoorlijk laat.....als ik uitlog zie ik wel foto...in het verleden had ik de toegangs rechten tot de foto's verkeerd staan en dan was uitloggen een truc om te zien wat derden kunnen zien......dus vreemd ....weet zo ook niet 123 wat ik er aan moet doen...
    Cheers

Bart

4. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Een DLG met Stealth modus :D

5. Daniël

Daniël

Lid geworden:
    9 nov 2003
    Ik wil ze wel via mijn webspace de foto's er op zetten.

Mvg,

6. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
  7. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004

Gaat het om die plaatjes? Staat gewoon in je Album, dan moet het toch gewoon werken als je de BB Code IMG hier zet?

Of zijn het idd geheime foto's die voor anderen eeuwig verborgen blijven in je album?

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  8. Loet Wakkerman

Loet Wakkerman

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Dit is nou echt broddelwerk, tenminste dat zeggen ze in de politiek:D:D

Probeer het via Photobucket, werkt erg goed
    http://photobucket.com/

Loet

9. Loet Wakkerman

Loet Wakkerman

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Meer broddelwerk

Vanmiddag de tweede set Rohacell staartvlakken bevrijd uit het vacuüm.

Ik heb 2 sets, 1 met koolstofvlies ( 8 gram/m^2) en 1 met glas (25 gram/m^2)

Setje 1 weegt 11.8 gram en set 2 12.7 gram.

Een eerdere set die ik vorige week gemaakt had was mislukt, te weinig epoxy want het was op meerdere plaatsten gedelamineerd. Het was dezelfde hoeveeelheid epoxy als die ik voor balsa staartvlakken gebruik maar balsa heeft toch echt meer oppervlak waar de eoxy en glas/koolstof aan kan hechten.

Nu heb ik bewust meer epoxy gemaakt.
    De beide setjes voelen even torsiestijf en buigstijf aan. Het stabilo vergelijkbaar met de balsa-variant. Het kielvlak stijver maar die is ook beduidend dikker dan zijn balsa-variant.

De keuze voor koolstofvlies lijkt snel gemaakt maar onderstaand plaatje heeft toch ook wel wat.

Ik verwacht nog iets gewicht te kunnen winnen als we ze kunnen persen in de negatiefmallen maar veel zal het niet zijn. Misschien kan ik de koolstofroving nog taps laten toelopen, kan het scharnier nog iets smaller enzovoort.

Loet

P.S. Mocht de wedstrijd op zaterdag niet doorgaan dan kan ik misschien een kist afbouwen met deze vleugel

What the bucket, de foto's zijn ge-upload met Photobucket.

10. firefox309

firefox309 Guest

je zit ook niet stil eh :)

ik moest zeggen van katja, dat ze er ook zo eentje wil ! ;)

ze vind ze erg mooi..

11. Bas B

Bas B

Lid geworden:
    30 apr 2007
    Loet,

eindelijk ben ik er achter welke profielen je gebruikt (voor wie het niet gezien heeft zie het groene boek links onder).

Bas

12. Loet Wakkerman

Loet Wakkerman

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Vind ik persoonlijk getuigen van een 'stekelige opmerkzaamheid' :D

Loet

P.S.
    Rechtsonder dus.

13. Alex Hoekstra

Alex Hoekstra

Lid geworden:
    26 dec 2006
    Nu zit er op setje 2 toch ook minimaal wel een gram aan verf lijkt me dus lijkt me die keuze nog niet zo logisch.
    Ik heb eens een setje gemaakt met depron met 8 grams koolvlies en die woog exact gelijk aan de versie met glas. Ze waren duidelijk een stuk minder stijf dan de versie met glas en het oppervlak was een stuk ruwer. Dat maakte de keuze heel makkelijk voor mij en die viel dus niet uit in het voordeel van de koolvlies.

Ik heb ook een Twister 2 vleugel met een binnenlaag van 8 grams koolvlies . Tot de allerlaatste drup epoxy met een warme föhn uit de mat gerold maar opnieuw net zo zwaar als een vleugel met glas en een stuk minder stijf. Voor mij is de koolvlies verledentijd.

14. Loet Wakkerman

Loet Wakkerman

Lid geworden:
    8 jan 2006
    De hoeveelheid verf is 0.29 gram (4 mylars) geweest voor een hele set. Ik heb iedere stap gewogen tot aan het scharnier aan toe. Ik zou geen genoegen nemen met meer dan 1 gram verf.
    Omdat ik eerder in de week delaminatie had bij die met glas is daar wat meer epoxy in gegaan.
    Daarom mylar gewogen na het waxen en uitpoetsen, na het spuiten, nadat het scharnier op de kern zat, nadat de voorlijst met glas beplakt was, nadat de mylar met laminaat klaar was enzovoort enzovoort.
    Omdat ik bij de eerdere mislukte set ook alles gewogen had (ik doe het namelijk altijd) had ik nu bewust meer epoxy gebruikt bij de glasvariant.

Koolstofvlies verleden tijd, de tijd zal het leren.:D Ovale poken , hetzelfde verhaal.
    Inzichten kunnen veranderen in de loop van de tijd is mijn ervaring.
    [21644] zelfbouw-dlg-bruto-3

Loet

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. de materiaalverzamelaar

de materiaalverzamelaar

Lid geworden:
    27 sep 2006
    Koolstofvlies sucks....of juist niet?

Loet,

In dit geval ben ik het 100% met Alex eens. Koolstof vlies was voor mij al verleden tijd. ben het weer gaan gebruiken, en ben er weer niet tevreden over...bij het glas kan je de vezels netjes onder 45 graden leggen bij het koolstof vlies is het willekeurig georienteerd.....een rohacell stablio met 55g/m2 spreadtow weefsel....tja dat zou in mijn optiek wel wat kunnen zijn :D....
    of een glas disser met 1k koolstof.....:cool:

De discussie over het al dan niet gebruik van koolstofvlies is mijn inziens niet te vergelijken met de discussie over de ovale pook....als je die discussie van toen overigens goed doorleest zie dat zoals te verwachten iedereen een beetje gelijk heeft .....want het de pook begint ovaal en eindigd rond :rolleyes:

Cheers

Bart

PS: ik zal eens kijken wat ik aan de Stealth foto's kan doen...

Laatst bewerkt: 15 mrt 2010
  16. kristof 1

kristof 1

Lid geworden:
    7 nov 2009
    loet,

met vacuum heb ik nog niet gewerkt maar met depron kern in mal wel , ik "verf" de mal met een laag epoxy , leg de 25 gr glasmat erin (de mat word tegen de mal gezogen en kruipt vol epoxy ) en vervolgens uitdeppen met keukenrol.(mag flink uitgedept worden)

gedrenkte en uitgestreken ligger erin (CF tow),een beetje extra epoxy tussen ligger en deron (omdat de ligger zo goed is uit-(plat-)gestreken)

LE van de kern door een "badje" epoxy halen en TE in de mal licht van wat epoxy voorzien .

dit heeft mij een sterk/stijf richtingroer opgeleverd dat 4.5 gram weegt(1.73dm²) en 0.2a0.3 gram verf...

mijn levering rohacell is net binnen maar buiten drukbestendigheid zie ik geen voordelen t.o.v. depron

het resultaat is wel een mat uiterlijk met miniscule pinholes ,als ik deze weg wil zal er een kleine gram epoxy meer inmoeten vrees ik...

-kristof-

17. kristof 1

kristof 1

Lid geworden:
    7 nov 2009
    loet,

die ligger(of wat moet doorgaan voor een ligger) is dat zo'n UD CF dat je op een rolletje besteld?, hoeveel gram?

-kristof-

18. Loet Wakkerman

Loet Wakkerman

Lid geworden:
    8 jan 2006
  19. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
  20. AllardvanW

AllardvanW

Lid geworden:
    15 sep 2006
    Delaminatie

Loet,

Misschien oud nieuws, maar
    hoe maak jij je kernen schoon voordat de huid erop gaat?
    Ik heb gemerkt dat stofzuigen bij lange na niet genoeg is. Ik blaas de kernen altijd met perslucht schoon. Je staat verstelt wat je er nog aan schuurstof uitblaast. En wat stof met de hechting doet hoef ik niemand uit te leggen denk ik.....

Deel Deze Pagina