Tegelijk meerdere 1 cel lipo's laden met Accucel 6.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door 6cell, 9 sep 2013.

1. 6cell

6cell Guest

Thnx, als ik meer cellen lipo's ga laden zal ik gaan kijken voor zo een boardje met voor elke cel een balancer aansluiting.

Ik laat het voor de 1 cel lipo's bij dit eenvoudige 5p kabeltje lijkt vooralsnog goed te werken en alleen Niek benadrukt in zijn eerdere post dat je de celletjes wel moet balancen.

2. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    De balancer aansluiting gebruik je bij parallel laden nu niet om de balancen,
    maar wel om nauwkeurig de parallele cell spanning te meten.

Die 6cell lader van jouw meet nauwkeurig op de balancer ingangen,
    maar niet nauwkeurig genoeg voor 1s op de algemene grove stroom uitgang..
    @cdrom, dit heb ik bij meerdere laders gezien.
    Zodra de balancer ingang ook is aangesloten op de gemeten cell spanning ziet ie teveel en regelt ie ietsje terug.

Dus 2e stekkertje bij solderen, aangesloten op de knoop in je kabel, naar de 1e 2 pennetjes balancer aansluiting.

4. 6cell

6cell Guest

Dus als je die 5p kabel aan een balancer aansluiting hangt corrigeert die de grove laadspanning van de main en wordt er nauwkeuriger geladen met het juiste voltage ?Ik ga dat dan toch proberen !

Dus heb maar 1 balancer stekkertje nodig ?
    Die direct aangesloten wordt op de plus en de min kabeltjes van mijn 5p laadkabeltje ?

Neem aan dat je bedoelt dat ik het balance plugje moet aansluiten op de 2 cels balance aansluiting ? De kleinste met 3 pinnetjes dus.
    Of wat bedoel je met 2 pennetjes balancer aansluiting ?

5. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Ik vraag me wel af of het probleem van overladen van 1 cel lipos zich alleen voor doet bij 1S laden met laders waar je op doelt.
    Ik heb alleen 2S lipos en mijn Ultramat 16s heeft dat probleem dan niet en ik laadt regelmatig zonder balanceren.

Laatst bewerkt: 10 sep 2013
  6. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Nee die werk met de 2S spanning van 7.4V en heeft een midden aansluiting.

Een 1S lipo heeft maar twee aansluitingen en dat stekkertje moet ook maar twee gaatjes hebben.
    De plus moet je dan verbinden met de grote plus aansluiting.
    Dat geldt ook voor de min.
    Bij grotere lipos is dat niet nodig omdat die een balanceer en een hoofd aansluiting hebben die al door verbonden is zo als hier.
    Alleen is het dan geen balanceer aansluiting maar meer een meet aansluiting.;)

http://www.hobbyking.com/hobbyking/...or_Walkera_V120D02S_QR_Infra_X_QR_W100S_.html

7. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Parallel geschakelde Li-Po's gedragen zich als één cel. Zie de tweede wet van Kirchhoff: Wetten van Kirchhoff - Wikipedia

Daarom heb je ook maar twee balancerdraden nodig. Hoewel ik van het geschetste probleem nog nooit heb gehoord, wat niet uitsluit dat het bestaat. Er zijn vele typen laders in omloop.

In dat zich gedragen als één cel zit ook het "probleem" met parallelladen. Er kunnen bij het aansluiten grote vereffeningsstromen ontstaan die kunnen leiden tot het defect raken van de Li-Po. Financieel gezien is dat geen ramp. Maar heb je wel eens een Li-Po zien branden? Dat wil je niet in huis hebben. Zeker niet als die ene cel die er mee ophoudt b.v. door kortsluiting de andere cellen meetrekt.

Als je veel Li-Po's tegelijk wilt laden, dan heb je de verkeerde lader gekocht. Er zijn ook laders met meerdere uitgangen, feitelijk meerdere laders in één behuizing. Daar kan je probleemloos meerdere Li-Po's tegelijk mee laden,

8. 6cell

6cell Guest

Het wordt steeds leerzamer dit draadje en na afloop ben ik weer op vwo 6 niveau qua natuurkunde hahahaha dat was lang geleden.

Maar graag concreet nu.

1.Ik heb alleen een balancer aansluiting vanaf 2 cels lipo's met 3 pinnetjes, op mijn accucell 6.

2.Ik ga ervan uit dat Niek weet waarover hij spreekt en het door hem geschetste probleem bestaat.En dat dat mogelijk te voorkomen is met een balancer plugje aansluiten over het als 1 cel reagerende ( met dank aan Kirchner) 5x 1 cels lipo pack.

Nu dus 2 concrete vragen:
    1. Is dat inderdaad zo dat een balancer plugje gaat zorgen voor meer accurate laadstromen in dit 5p lipo pakket ???

2.Als jullie even kijken naar het kabeltje dat ik heb, dat 5p kabeltje waarvan een pic in de eerste post staat, hoe moet ik dan CONCREET dat balance plugje aansluiten op dat kabeltje en wat voor balance plugje moet het zijn een met 3 pinnetjes, 4, 5, 6 of 7 pinnetjes op de accucell 6 lader ? Denk dat het een 3 cels pinnetje moet zijn of niet ?

9. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
  10. 6cell

6cell Guest

Bedoel je deze tekst:
    This charger has a JST-XH charge plug, which makes it compatible with Zippy, HXT, TURNIGY and any pack with a JST-XH adapter.

Die zat er niet bij en ik wil bovendien 5 lipo's tegelijk opladen.

NPS geef gewoon antwoord op de vragen, kun je dat niet ( daar lijkt het een beetje op) of wil je dat niet even goede vrienden, maar kom dan dit topic verder niet vervuilen/verwateren met als enige doel mij de les te lezen en aan te smeren dat ik niet genoeg research doe en als beginner vooral heel behoudend en voorzichtig te werk moet gaan.

Mijn instelling is dat ik iedereen probeer te helpen bij vragen en dat zal ik ook op dit forum aanhouden;)
    Plezier aan iemand de les lezen (Ook nog onterecht ervan uitgaand dat ik niks lees of geen eigen research doe) en vervolgens zijn vragen niet beantwoorden is niet zo mijn ding, maar ieder diertje zijn pleziertje.;)

11. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Is dat zo? dat lijkt mij toch niet bepaald goed.

Dat bedoel ik, de uitgang van e LiPo lader zou NOOIT meer mogen worden dan 4,2V per cel. Voor mij is dit een defect aan de lader en als het ontwerp zo is vind ik dat een ontwerp fout. Iedereen, zeker ook de lader fabrikanten, weten dat de celspanning van LiPo's bijzonder kritisch is. Wanneer je dan het ontwerp zo maakt dat de lader wel boven die 4,2V per cel uit kan komen ben je naar mij inzicht verkeerd bezig.

Zoals ik al schreef niet goed bezig die lui.

Maar ik denk dat ik wel snap waarom die lader fabrikanten dit zo ontworpen hebben. Dat is ONZE schuld!8O WIJ willen onze accu's zo snel mogelijk weer vol hebben, zelfs als het laden maar een half uur duurt willen we het nog halveren en dat is dan weer te langzaam. :evil:
    Door de spanning via de balance draden te meten meet je nauwkeuriger dan via de draden waar ook de laadstroom door loopt. Dan kan je de uitgangsspanning van de lader wat verder op laten lopen om zo de weerstand van de laaddraden te compenseren. Op die manier blijft de hoge laadstroom langer lopen en gaat de lader pas terug regelen als de celspanning, gemeten via de balance draden, de 4,2V nadert. Het laden gaat hierdoor dus iets sneller. Maar er zit een gevaar achter waar je wel rekening mee moet houden. ALTIJD de balance draden aansluiten anders kan de spanning boven de 4,2V per cel uitkomen wat tot defecte cellen zal leiden, zie Niek!

12. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Hoi ernst, t is zelfs zo dat ik met mn goede lader (iCharger 208 ) effe goed door'st(r)oom', met ca 12 amp laden bijvoorbeeld (5C) er 12.8 V in mn hoofddisplay staat, maar wel netjes 3* 4.19V in het balance menu,
    dus hoef ik me daar verder geen zorgen over te maken.
    Die 0.2 V verlies staat over mn (dunne) draden en stekkers.

Een 40 eur zwarte merk unknown 50W lader heeft dus mn 1s celletjes verknold, door tot 4. 4 a 4.5 V te laden.
    Deze gaat wel goed als ik ook de balancer meet aansluiting gebruik.

13. 6cell

6cell Guest

En hoe moet ik die dan aansluiten op dat 5p draadje van mij ?
    En hoe kan een 2 cel lipo balance plug dan een 1 cel lipo pack balanceren ?

14. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    1.Ja als het probleem door Niek genoemd ook op jouw lader van toepassing is.
    Zo niet dan is het overbodig.

2.Ik begrijp je probleem en dat je geen 2polige aansluiting hebt op je bordje.
    Je kunt ook een 3 polige gebruiken in de 3 polige aansluiting maar met slechts 2 draden namelijk de plus en de min van de eerste cel aansluiting van de lader.
    Die moeten verbonden worden met de plus en de min van het verdeel kabeltje.
    Maak daar geen fouten mee en haal er hulp bij als je niet zeker van je zaak bent.

Dat kan niet.
    Twee van drie draden kunnen wel 1 celspanning meten van cel 1 en alle parallel geschakelde 1S lipos.

15. 6cell

6cell Guest

Ik heb een 4 pins balance plugje uit china ( knip ik van dat laadkabeltje af)...daar zitten 1 rode en 1 zwarte draad aan en 2 witte, ik denk dat ik die gebruik knip ik de 2 witte draden eraf. Hoe weet ik of rood en zwart goed zitten op dat plugje ?

Volgende oplaadbeurten zal ik eens gaan meten, met en zonder balance plugjes.

16. 6cell

6cell Guest

Dat snap ik, maar hoe werkt dat dan qua aansturing van de lader ?

17. Niek

Lid geworden:
    21 aug 2002
    In t kader van:

Pak zelf eens eens een stuk papier
    - een rode stift (plus)
    - een zwarte stift (min)
    - willekeurige kleur stift voor de accu vierkantjes
    - willekeurige ander kleur stift de div lader aansluitingen
    en ga nu zelf eens schema's tekenen?

Cursus avondschool LTS electro mschien?

18. 6cell

6cell Guest

Heb je het tegen mij ?
    Dan is je toon een beetje ongepast.
    Je geeft zelf maar half antwoord en op normale vragen die jezelf oproept antwoord je niet.

laat maar dan, wat een flut niveau wordt hier ten toon gespreid.

Als ik shemaatjes moet tekenen moet ik eerst weten waarvan en hoe en wat.
    Je doet net of hte kleuterschool is allemaal.
    Mischein kun jij zelf eens een kleurpotlood nemen en dan stuur ik je wel een mooi inkleurplaatje op.:)

Er resten voor mij 2 vragen en als je die niet kunt of wilt beantwoorden moet je dat zelf weten net als iedereen, reageren is vrij, maar de (domme) arrogantie, vooringenomenheid en betweterigheid hier van sommigen die hier reageren, is wel een beetje ergerlijk.

vraag 1 die jezelf opwierp wat doet een balancer plug als je die 5 x 1 cel lipootjes parallel laad?

vraag 2 hoe moet je op dat kabeltje die balance plug aansluiten en op de lader maw welke hoeveel pins aansluiting (vanaf 3 pin is mogelijk) en wat doe je dan met de vrije draadjes van die balance plugjes, daarvoor ligt de vraag hoe stuurt een balance plugje het laden van dat grote 5 x 1 cel pak aan?

Geef daar maar eens antwoord op en anders houd je er gewoon buiten. Ook goed.

Als je antwoord geeft pak ik met alle plezier de gekleurde potloden bij voor het ongetwijfeld eenvoudige shemaatje.
    Maar daar voel je je te goed voor of je weet het ook allemaal niet en roept maar wat ?

19. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    :confused::?

20. 6cell

6cell Guest

neem ik een 4 pins balance plugje dan zie ik 2 stroomdraden en 2 witte draden , die 2 witte knip ik weg en verbind ik direct met de plus en min van de laadkabel, maar waar waren die 2 witte draden dan voor dat bedoeld en gaat het meten en bijsturen van de main laadstroom dan nog wel goed ?

Deel Deze Pagina