Tekening/Spantenplan Sloep

• Topicstarter Topicstarter A-C
  • Startdatum Startdatum
A

A-C

Guest
Heej allemaal,
Ik zal me even voorstellen want ik ben hier nieuw op dit forum.
Ik ben A-C ik ben 14 jaar, kom uit Urk (een plaats met veel visserij en scheepsvaart) en ik wil beginnen met modelbouw!!:D
Ik heb ooit eens een keer een bouwpakket van een Zuiderzeebotter van een meester gekregen waar hij zelf al mee begonnen was!
Dit bouwpakket klopte niet echt, of die man had het verkeerd gedaan!
Ik wil nu beginnen met een eevoudige boot, mijn oog is gevallen op een sloep! lekker makkelijk en hij ziet er wel leuk uit!
Maar daar heb je ook een tekening/spantenplan voor nodig, en die heb ik niet! Kan iemand mij daar aan helpen? en wie heeft er tips voor mij?
Alvast bedankt!
Groetjes A-C

je komt van urk, het is geen eiland meer, meer dat zeggen de urkers nog steeds ;) ik ben op urk geboren. wat voor sloep zoek je?

A-C,

Susho heeft het nog niet gezegd, daarom doe ik dit maar:

Welkom op dit prachtige forum.
Ik hoop dat we met jou een nieuwe modelbouwer hebben mogen ontvangen.

Dan over je vraag om info over het bouwen van een romp.
Dat kan ik je geven. Als je wat Engels beheerst:
Uitleg in het Engels
Als Duits je meer ligt: Een Duitse leverancier die eenvoudige, maar hele mooie pakketjes levert, samen met een handleiding.
Deze laatste kun je niet (of waarschijnlijk niet) RC maken, maar het lijkt mij een mooie opstap naar het zelfstandig bouwen van een tekening.

Succes, en laat ons je vorderingen eens zien.

Wim

Wimg,

Ik heb een tekening kunnen vinden van een "Groningse boot" .
Ik ben even in de bibliotheek opzoek gegaan naar boeken en toen vond ik het boek: "Verdwenen schepen" van G.J. Schutten! (ISBN 90-5730-298-5) Echt een mooi boek waar veel tekeningen en info in staat!
Ik denk dat deze het word, het is (lijkt mij) een makkelijke bootje.
En ik maak dit bootje omdat ik ervaring wil op doen met het bouwen van een romp!
Bedankt voor de moeite!

Wimg,

Weet je nog een site zoals:K.G. Modelbouw maar dan in het Nederlands?

Heejj allemaal,

Ik heb besloten de "Marieje" te gaan bouwen! ik heb de tekeningen al van Wim gehad. Nog even een vraagje,
welk soort hout is het beste om te beplanken? en hoe breed moeten ze zijn en hoe dik moeten ze zijn?
Groet,

A=C

Arie,

Alleen ik kan die vraag beantwoorden.
De anderen weten namelijk niet hoe groot (of eigenlijk: hoe klein ;) ) het model wordt.
In het bouwverslag staat (op bladzijde 4) dat de stroken zo'n 3 mm breed moeten worden.

Note:
Probeer eerst even de bestanden te openen. Daar staat alles in.
Ik heb je ze zojuist opnieuw gestuurd.
Mocht je die niet kunnen openen even hier op het forum in de Helpdesk de vraag neerleggen hoe je de files wel kunt openen.

Leuk dat je besloten hebt de Marieje te gaan bouwen!

Ik verwacht een bouwverslag hoor! ;)

Succes,

Wim

Hallo iedereen, ik ben pas nieuw op deze site, en ben bezig met de zuiderzeebotter. Ben nu zover dat ik de zeilen wil gaan maken, maar hoe krijg je de randen netjes omgezoomd zoals in de tekening aangegeven? Verder heb ik nog de vraag waar je tekort aan onderdelen bij kunt bestellen of heeft iemand misschien nog wat liggen? het gaat over gegalv. draad 1,5mm L=400mm en messing draad 2mm L-150mm voor op het dek. Dit mis ik in mijn bouwdoos.
Dus als iemand nog iets heeft liggen?

Hallo wvanpoppel,

Ook aan jou: Welkom op dit forum.
(Wellicht heb je ook een "echte" naam? Dat spreekt wat makkelijker ;) Wanneer je ook je woonplaats in je profiel hebt staan kan er misschien iemand in de buurt iets zeggen, of er is een vereniging bij je in de buurt)

Ik ken jou scheepje niet, maar ik heb het bij de Marieje (zie hierboven) op de volgende manier gedaan:
ik heb de rand om een touwtje geslagen en daarna de zoom gelijmd.
Misschien is dit voor jou model ook een optie?

Wim

Back