Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Het zou kunnen maar is niet aan te raden .
Als het goed is is de variac niet galvanisch gescheiden van het lichtnet.
Je zou er beter een andere transformator achter zetten .
Sakkerdeju, noooooit geweten dat er twee smaken variacs zijn, altijd 'gescheiden' in mijn hoofd gehad. Dank... Als het goed is is de variac niet galvanisch gescheiden van het lichtnet. ...
Wat ik je nog niet verteld heb is dat je de variac niet moet weggeven/gooien.
Ze zijn redelijk duur in de aanschaf zeker als het 12KG weegt .
Een leuke 24 volt transformator er achter en je kunt vast wel leuk snijden .
Wel allemaal afhankelijk van de draaddikte /stroom die de transformator kan leveren .
Een plus en min zit er niet aan... Wel moest je er een gelijkrichterbrug achter plaatsen die tamelijke spanning / stroom kan verwerken.Ik snap het probleem dus niet.
Ja, het is mogelijk om 230V op je draad te zetten, als je de draaiknop helemaal naar rechts draait. Dat houdt de draad niet lang vol, en het probleem lost zich dus automatisch op, zolang je met je handen van de + en - af blijft.
Stel dat je ongewild de draaiknop helemaal open zet, net terwijl je contact maakt met de aansluitingen van de variac, helpt het dan als de variac op een aardlek staat aangesloten?
Dan de stroombeperking. Die Variac weegt >12kg !!! Die doet met gemak >1kW. Een snijdraad van 15 ohm op 5A (en da's heel veel!) loopt op zo'n 75V. (Misschien nog ietsje meer, omdat het AC is). Die 375Watt lijkt me geen enkel probleem voor deze variac. In de praktijk blijf je zelfs ruim onder de 100Watt als je rustig snijdt, en geen hele lange draad gebruikt.
Kortom, zet er een snelzekering van 5A tussen, sluit het geheel aan op de aardlek, 2 multimeters voor stroom en spanning er tussen, en je kunt snijden.
Toch?
Vincent
Hey Hans, is het de bedoeling dat je 2D of 3D gaat snijden. In het geval van 2D snijden kan ik je een mooie oplossing aanbieden, namelijk waterstraalsnijdenVolledige vormvrijheid, eindeloze mogelijkheden.
Grtz
Chris.
Helaas bekijk je de zaak iets te simpel Vincent, het is echt gevaarlijk tot levensgevaarlijk zelfs als je de regeltrafo op 0 (nul) hebt staanIk snap het probleem dus niet.
Ja, het is mogelijk om 230V op je draad te zetten, als je de draaiknop helemaal naar rechts draait. Dat houdt de draad niet lang vol, en het probleem lost zich dus automatisch op, zolang je met je handen van de + en - af blijft.
Stel dat je ongewild de draaiknop helemaal open zet, net terwijl je contact maakt met de aansluitingen van de variac, helpt het dan als de variac op een aardlek staat aangesloten?
Dan de stroombeperking. Die Variac weegt >12kg !!! Die doet met gemak >1kW. Een snijdraad van 15 ohm op 5A (en da's heel veel!) loopt op zo'n 75V. (Misschien nog ietsje meer, omdat het AC is). Die 375Watt lijkt me geen enkel probleem voor deze variac. In de praktijk blijf je zelfs ruim onder de 100Watt als je rustig snijdt, en geen hele lange draad gebruikt.
Kortom, zet er een snelzekering van 5A tussen, sluit het geheel aan op de aardlek, 2 multimeters voor stroom en spanning er tussen, en je kunt snijden.
Toch?
Vincent