Tempex snijden ?

Als ik me niet vergist werd dit gebruikt voor tempex te snijden.
Weegt 12,3 kg en regelbaar en volgens mij kon de boog met draad er rechtstreeks ingeplugt worden.

DSC756%20.JPG

Groeten Hans

Laatst bewerkt:
Het zou kunnen maar is niet aan te raden .
Als het goed is is de variac niet galvanisch gescheiden van het lichtnet.
Je zou er beter een andere transformator achter zetten .

Helemaal met Wiebe eens, niet doen!
De uitgang is niet van de ingang gescheiden waardoor er 220V op de boog kan komen te staan. :onweer:
Maar er is er nog een tweede probleem. Door de boog loopt al snel een Ampère of 5 en dat kan best wel eens te veel zijn voor de trafo.
Het gaat veel te ver om uit te leggen hoe dat komt, de mensen die meer van de elektronica weten zullen het wel begrijpen.
Wanneer je, zoals Wiebe al aangeeft, er een "gewone" trafo achter zet sla je twee vliegen in één klap. De in en uitgang zijn gescheiden en je kan veilig die 5A of zelfs wel meer gebruiken mits die tweede trafo dat aan kan natuurlijk.

Wat ik je nog niet verteld heb is dat je de variac niet moet weggeven/gooien.
Ze zijn redelijk duur in de aanschaf zeker als het 12KG weegt .
Een leuke 24 volt transformator er achter en je kunt vast wel leuk snijden .
Wel allemaal afhankelijk van de draaddikte /stroom die de transformator kan leveren .

... Als het goed is is de variac niet galvanisch gescheiden van het lichtnet. ...
Sakkerdeju, noooooit geweten dat er twee smaken variacs zijn, altijd 'gescheiden' in mijn hoofd gehad. Dank :) Anderzijds, het is alweer even geleden dat ik aan netspanning hing, het word weer eens tijd :mrgreen:

Wat ik je nog niet verteld heb is dat je de variac niet moet weggeven/gooien.
Ze zijn redelijk duur in de aanschaf zeker als het 12KG weegt .
Een leuke 24 volt transformator er achter en je kunt vast wel leuk snijden .
Wel allemaal afhankelijk van de draaddikte /stroom die de transformator kan leveren .

Is al weg, spul waar je 220 volt op een boog komt te staan gebruik ik liever niet.
Maar ik kan wel vragen of het even bewaard wordt voor de liefhebbers anders wordt het oud ijzer.

Groeten Hans

Ik snap het probleem dus niet.

Ja, het is mogelijk om 230V op je draad te zetten, als je de draaiknop helemaal naar rechts draait. Dat houdt de draad niet lang vol, en het probleem lost zich dus automatisch op, zolang je met je handen van de + en - af blijft.

Stel dat je ongewild de draaiknop helemaal open zet, net terwijl je contact maakt met de aansluitingen van de variac, helpt het dan als de variac op een aardlek staat aangesloten?

Dan de stroombeperking. Die Variac weegt >12kg !!! Die doet met gemak >1kW. Een snijdraad van 15 ohm op 5A (en da's heel veel!) loopt op zo'n 75V. (Misschien nog ietsje meer, omdat het AC is). Die 375Watt lijkt me geen enkel probleem voor deze variac. In de praktijk blijf je zelfs ruim onder de 100Watt als je rustig snijdt, en geen hele lange draad gebruikt.

Kortom, zet er een snelzekering van 5A tussen, sluit het geheel aan op de aardlek, 2 multimeters voor stroom en spanning er tussen, en je kunt snijden.

Toch?

Vincent

Ja, het is mogelijk om 230V op je draad te zetten, als je de draaiknop helemaal naar rechts draait. Dat houdt de draad niet lang vol, en het probleem lost zich dus automatisch op, zolang je met je handen van de + en - af blijft.

Stel dat je ongewild de draaiknop helemaal open zet, net terwijl je contact maakt met de aansluitingen van de variac, helpt het dan als de variac op een aardlek staat aangesloten?

Dan de stroombeperking. Die Variac weegt >12kg !!! Die doet met gemak >1kW. Een snijdraad van 15 ohm op 5A (en da's heel veel!) loopt op zo'n 75V. (Misschien nog ietsje meer, omdat het AC is). Die 375Watt lijkt me geen enkel probleem voor deze variac. In de praktijk blijf je zelfs ruim onder de 100Watt als je rustig snijdt, en geen hele lange draad gebruikt.

Kortom, zet er een snelzekering van 5A tussen, sluit het geheel aan op de aardlek, 2 multimeters voor stroom en spanning er tussen, en je kunt snijden.

Toch?

Vincent
Een plus en min zit er niet aan... Wel moest je er een gelijkrichterbrug achter plaatsen die tamelijke spanning / stroom kan verwerken.
Voor het snijden heb je maar rond de 20 volt spanning nodig en de stroom die dan vloeit is ook aan de lage kant.
MAAR het blijft een gevaarlijk IETS omdat er géén galvanische scheiding tussen het net en de snijdraad is
Ik gebruik hem soms ook , maar wel met de nodige voorzichtigheid :yes: >>> ik heb er ook een gelijkrichterbrug achter staan, omdat in vind dat gelijkspanning beter geschikt is om te snijden

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Hans, is het de bedoeling dat je 2D of 3D gaat snijden. In het geval van 2D snijden kan ik je een mooie oplossing aanbieden, namelijk waterstraalsnijden ;) Volledige vormvrijheid, eindeloze mogelijkheden.

Grtz
Chris.

Hey Hans, is het de bedoeling dat je 2D of 3D gaat snijden. In het geval van 2D snijden kan ik je een mooie oplossing aanbieden, namelijk waterstraalsnijden ;) Volledige vormvrijheid, eindeloze mogelijkheden.

Grtz
Chris.

Kun jij tempex-vleugels snijden met een waterstraal ?? Lijkt me sterk hoor....
Iets met een bepaalde dikte OK , maar een vleugel van pakweg 1 meter lengte ??

Toch?

Vincent
Helaas bekijk je de zaak iets te simpel Vincent, het is echt gevaarlijk tot levensgevaarlijk zelfs als je de regeltrafo op 0 (nul) hebt staan
Kijk maar eens naar de onderstaande tekening.
full

Links is de situatie nog een beetje veilig, de fase (dat is de stroomvoerende draad) is verbonden met de bovenkant van de regeltrafo en de nul met de onderkant. De spanning die nu op de boog komt te staan is de spanning die van de regeltrafo afkomstig is.

De rechter tekening is feitelijk hetzelfde alleen is hier de stekker andersom in het stopcontact gestoken. Dat kan heel makkelijk hier in Nederland.
De situatie is hier plotseling levensgevaarlijk. De fase is hier met de onderkant van de regeltrafo verbonden en dus ook met de snijboog. Het resultaat is dat de volle 230V~ ALTIJD op de boog staat. Met de regeltrafo op 0 staat de 230V~ aan beide kanten van de boog. Daarom loopt er geen stroom en wordt de boog niet warm maar raak de boog niet aan! Dat zal een zeer "prikkelende" ervaring zijn die fataal kan aflopen.

Het tweede probleem is wel degelijk de stroom die de snijdraad nodig heeft. Verkijk je niet op de afmetingen en het vermogen dat de regeltrafo kan verwerken. Dat kan de HELE trafo verwerken! Een klein stukje van de trafo kan dus ook maar een klein stukje van dat vermogen verwerken.
Het gaat me echt te ver om het helemaal uit te gaan leggen. In mijn tijd bij Fokker heb ik 13 jaar lang allerhande soorten meet en test apparatuur gerepareerd. Het is meerdere keren voor gekomen dat een regeltrafo zoals deze opgeblazen werd doordat men er te veel stroom uit haalde bij een lage uitgangsspanning. Dat kan hier dus ook heel makkelijk gebeuren.

Maar waarom zo moeilijk en gevaarlijk doen als je het door het gebruiken van een gewone 230V => 30V trafo allemaal kan oplossen? Dan is dit een zeer goede en makkelijke regeling.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back