"terug" naar paddles?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Richard Branderhorst, 6 nov 2024.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Wat Rene zegt...
    HH zoekt zelf zijn "middenstand" maar die kan overal liggen.
    In rate modus, met trim in het midden, zal de heli min of meer beheersbaar zijn, maar wel naar één kant weg willen draaien als je niet handmatig tegenstuurt.
    Servobugels, OF stuurstang net zo lang verschuiven tot de heli neutraal wordt op de staart.
    Vanaf dat moment kun je gewoon schakelen tussen HH en rate.

2. Tbird2

Tbird2

Lid geworden:
    7 nov 2008
    De vuistregel is 4 graden bladhoek op de staart bladen in de "neutrale" stand.
    Dat is echter maar een vuistregel, en zal zelden precies correct zijn.
    Dan zou dan slider ongeveer midden op de tail shaft moeten staan (dan heb je gelijke stuur wegen links en rechts) maar mijn ervaring is dat dat zelden klopt (bij verschillende merken heli).

Als je perfect neutraal wilt zal je stabiel moeten hoveren, zonder wind, en de gyro uit zetten (of rate mode) als de staart dan niet weg drift staat hij goed.
    Drift hij weg, verstelling maken, NIET trimmen.

Met de gyro op een schakelaar kan dat prima, als je naar rate schakeld en hij gaat snel driften, direct terug schakelen naar hold en er is niets loos.

Maar, mijn idee is dat het niet zo veel uitmaakt.
    De gyro staat toch ALTIJD te werken, hij geeft ALTIJD een stuur signaal.
    (voor zover ik weet) maakt het voor de gyro niets uit of hij rond het midden of net naast het midden werkt, hij geeft gewoon een iets ander stuur signaal.

Ik meet de hoek van mijn staart bladen niet eens, ik gok ze rond de 4 graden en laat het daar bij.
    Mijns inziens brengt het gepruil van een echte neutraal stand zoeken niets.
    Zo snel als je een stuur input geeft, er iets wind staat, of je iets de collective aantikt moet de gyro toch aan het werk, de gyro doet nooit "niets".

Laatst bewerkt: 16 nov 2024
  3. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Ik vind het prettig als de staart recht achter de heli hangt bij hoge snelheden. Bij F3c moest ik vaak ver weg vliegen en terug max. Snelheid opbouwen voor een figuur. Als de staart dan maar ietsje dwars staat, remt dat enorm af en vreet vermogen. Daarom vloog ik altijd in rate modus.

4. Tbird2

Tbird2

Lid geworden:
    7 nov 2008
    Dat is idd een goede reden.
    Als je veel rate vliegt is het wel fijn als hij niet drift, goed punt.

5. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik vlieg sowieso altijd in rate-mode...

6. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst PH-SAM

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Super reacties, ga dat van de week uitproberen, al zat het vliegen in de "rate" mode wel ff wennen zijn, maar beginnen met iets van 50-60%, "gokje". En dan evt langzaam reduceren en kijken of hij wegloopt. Idd niet met de trim werken, zover was ik al, maar landen en de stanglengte veranderen bij de ball links.

7. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Als je hem in rate mode goed afgesteld, loopt hij niet zomaar weg en kun je switchen tussen rate en hh. Dan bepaal je zelf wat je prettig vind.

8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Goed afgesteld merk je nauwelijks verschil, anders dan dat die hekrotor je "feedback" geeft: Je moet dwars op de wind wat rudder houden, dus je weet na enige gewenning precies hoe je heli in de wind hangt.

Neus in de wind mag je eigenlijk nauwelijks verschil merken tussen HH en rate.

9. Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Vervolg testvluchten: Kon het veld alleen met laarzen bereiken, maar ik vond een paar m2 om veilig te staten en te landen. Het veld ligt in een rivierdelta en met de hoeveelheid regen van de afgelopen tijd, brengen de bergen veel water hier, maar gelukkig niet met 100 km/u.... Temperatuur tegen de 20gr, maakt veel goed!

upload_2024-11-20_9-7-11.png

upload_2024-11-20_9-8-43.png

upload_2024-11-20_8-30-45.png

Één heli had ik van gewichten (aan de staartboom) voorzien, nog wel een beetje neuslastigheid over, maar veel minder. Plaats van bevestiging was kort voor de plaats waar die staartsteunen aan de boom zitten.
    Omdat er toch ook wat andere instellingen veranderd waren, was het weer afwachten maar het ging op zich goed. Wel direct gemerkt dat bij het wegvliegen, er meteen al een neus omhoog moment ontstond en begint hij ook te klimmen. Het leek bij hogere snelheid iets minder, maar alles bij elkaar erg vervelend.
    Geland, en omdat ik van een lood "flap" gebruik gemaakt had, rond de staartboom gewikkeld, kon ik er makkelijk een stuk van afknippen. Dat ging daarna al beter.
    Daarna met heli nr 2 gevlogen, zelfde toestel maar nog zonder staartgewicht en het CG ook weer ruim aan de voorkant, en die vliegt strak als een snaar, totaal geen neusstand verandering bij het toenemen van de snelheid. Ik denk dat ik dus het correctie gewicht van nr 1 maar ga verwijderen, vliegt hij wel met een voorlijk CG maar dat doen vleugelmodellen tenslotte ook goed, haha!
    Ook wat met "rate" gevlogen maar helemaal vertrouwd ben ik er nog niet mee, moest veel meer corrigeren. Gemiddeld liep de neus rustig naar links weg, steeds rechts rudder nodig dus, en zal ik in de "neutraal" stand iets meer instelhoek op de hekrotor instellen. Bij nr 2 was dat weer teveel, daar kwam ik achter door met HdgHold ingeschakeld, als ik wat vlotter pitch up gaf om los te komen, de staart even naar links zwiepte voordat de hold hem pakte en terug zette in de startrichting.
    Verder, en dat had ik al eerder gemerkt, heb ik de rudder expo naar rechts verminderd omdattie wat trager reageert in die richting. Dus waar die naar links op 50% staat, nu 30% naar rechts. (verhogen expo is bij sommige merken zoals Futaba negatief, bij Jeti is dat +).
    Er is inmiddels een leuk pakketje aangekomen met dingen die ik nog nodig had voor de afbouw van de Flybar Trex 600, dus nu daar weer mee verder! Tenslotte gaat dit draadje hierover alhoewel met het opnieuw instellen van de andere -500's weer veel geleerd heb, heb ik straks zeker nodig met het vliegen zonder de e-stabilisatie, mede dank zij jullie! Misschien hebben er anderen hier ook nog iets aan deze discussie.
    Richard

Bijgevoegde bestanden:

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. Tbird2

Tbird2

Lid geworden:
    7 nov 2008
    Dit klinkt niet helemaal logisch.
    Ik ben vrij zeker dat de Trex 500 rotor "clock-wise" draaid (van boven af gezien).
    Bij snelle torque toename zal de staart dan naar rechts willen bewegen (heli draaid naar links).
    Dit is prima op te lossen met het juiste toerental, de gyro iets strakker zetten, of een klein beetje "precomp" toe te voegen (wel opletten dat dit de goede kant op gaat dan).

Laatst bewerkt: 21 nov 2024
  11. Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ja de Trexen lopen rechtsom dus clockwise. Je hebt gelijk, de staart zou naar rechts moeten bewegen in dit geval. Ik merk sowieso dat het soms lastig is te onthouden (en het na de vlucht op te schrijven..): de neus gaat naar links---de staart gaat naar rechts---je moet rechts rudder geven---de staartrotor moet dan meer naar links drukken---de "neutrale" bladhoek moet vergroot worden... servo stuurstang naar de staart verlengen of verkorten (afhankelijk van de hevels). Je maakt snel een denkfout!

Ik ga idd kijken of het na bijstellen van het rudder in de middenpositie het nu beter is. Ik heb ook naar die REVO mix zitten kijken maar omdat ik met constante toerentallen werk dacht ik dat dit minder effect had als toen met de methanol geregelde motoren. Je geeft tegenwoordig in principe niet meer toeren maar als je pitch geeft dan wordt de "load" op de rotor groter en zal de e-motor direct een schepje er op doen om het toerental vast te houden. Indien de "gyro" plus servo niet snel genoeg reageren dan zie je dat aan de staart. Ik ga ze eerst helemaal goed afstellen tot ik niks meer kan bedenken en het dan eens proberen. Het is zo al lastig genoeg!

12. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    wat ook vaak gebeurt...
    zeker vanaf gras

tijdens het verplaatsen van de heli om op het veld te zetten, wil de gyro de staart nog wel eens in de hoek zetten.
    soms, tijdens optoeren vallen de trillingen wel eens samen, denkt de gyro dat hij draait. dus corrigeert, dus staart gaat de hoek in.
    Op gras haakt het lekker, optoeren heb je vaak nog een tik negatief.
    dus, die gyro probeert uit alle macht de heli te bewegen, alleen dat lukt niet.

oftewel, als je hem met een ruk lostrekt, komen al die krachten die in de staart zijn opgebouwd, ineens vrij.
    dus geeft hij een slinger.

daarom moet je ook niet vol pitch los trekken.
    geleidelijkheid wint het altijd. tenzij je ff hard moet corrigeren om iets te ontwijken :D
    rustig pitch geven, dan zie je welke kant de heli op wil. kun je corrigeren.
    raak je daar aan gewend, komt die heli heel rustig, mooi recht omhoog.
    tijdens optoeren in de gaten houden of hij weg loopt. Zelfde als dat je met gestabiliseerde heli's altijd de swash in de gaten moet houden tijdens optoeren.
    soms zit er een rare trilling in, loopt opeens de swash de hoek in. trek je met een ruk los, ligt ook de heli op zn zij.
    rustig lostrekken, zie je hem die kant op gaan, kun je corrigeren.

In rate heb je dit effect natuurlijk ook als de heli nog niet 100% correct is ingesteld.
    staart gaat dan een kant op, die moet je natuurlijk wel gecorrigeerd hebben voor hij loskomt.
    als je in rate met een ruk los trekt, zal de staart dan ook opeens een stuk verdraaien.
    wel een heel stuk minder dan in heading hold...
    al zal de hold hem eerder opgevangen hebben, waarschijnlijk.

13. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    REVO mix=>UITSLUITEND bij gyro in rate mode, NOOIT bij gyro in HH mode!!!

Daar zijn oplossingen voor: De oude GY401 van Futaba had dat al: Voor het loskomen 3 keer de rudderstick vol heen en weer trekken zette de servo weer in het midden.
    Alternatief: gewoon even naar je hekrotor kijken, en als die in de hoek staat, lichtjes tegen de stick leunen in de tegenrichting, dan loop hij heel beheerst terug naar waar jij hem hebben wilt.

Niet vergeten: een HH gyro is een PID regelaar. Dat zijn redelijk ingewikkelde dingen, maar als het kwartje eenmaal valt, niet heel erg moeilijk in de omgang, want ze zijn ook vrij dom en dus redelijk voorspelbaar...
    Zonder gyro stuurt je stick rechtsstreeks de rudder aan, Dit snappen we allemaal.
    Met Rate mode (P regelaar) stuur je met je stick nog steeds rechtsstreeks de rudder aan, alleen de gyro "voegt daar iets aan toe".
    In Heading Hold mode stuurt de stick NIKS meer rechtsstreeks naar de rudder servo. Die servo wordt 100% autonoom door de gyro aangestuurd.
    Je stick vertelt slechts aan die gyro wat jij wilt dat de heli gaat doen, en die gyro probeert dat in al zijn hersenloosheid zo goed mogelijk uit te voeren.

Als de stick in de middenstand staat, weet de gyro uitsluitend dat de draaisnelheid van de heli nul moet zijn. Helaas houdt het ding OOK nog bij, hoeveel er verdraaid is sinds dat laatste commando "niet draaien" begonnen is.
    Pak je de heli op en je verdraait hem (zeg, 180 graden), zonder dat de gyro een overeenkomend signaal van de stick zag, dan wil dat ding die heli terugdraaien naar zijn oude stand. Hij wil dus echt 180 graden terug. Hij stuurt dus de hekrotor een beetje aan, er gebeurt niks (want het rotorsysteem draait nog niet maar dat weet die gyro niet), dus gyro blijft doorduwen tot de servo in de hoek staat, en als je hem verder niks vertelt, blijft hij duwen tot hij een draaiing van 180 graden terug waargenomen heeft.
    De oplossing is, om voordat je de boel op toeren brengt (of uiterlijk voordat je pitch begint te geven), even die gyro te vertellen dat je de heli verdraaid hebt, en dat doe je door wat stick te geven TEGEN de richting die je ziet aan je hekrotor. In feite vertel je de gyro nu dat hij (bijvoorbeeld) met 90 graden per seconde een bepaald kant op moet draaien, en als je dat dan 2 seconden volhoud, denkt die gyro opeens "héééé.... maar dáár ben ik nu, dus ik zal maar stoppen"...
    Op dat moment komt dan het wereldbeeld van de gyro weer overeen met de werkelijkheid, en houdt hij op met tegenstribbelen, de hekrotor loopt dan weer terug naar normaal, en je kunt opstijgen en gewoon verder vliegen.

14. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    ik zet hem voor optoeren met de hand ff in het midden..

alleen heb ik wel eens heli's gehad met een rare trilling, verkeerde demping onder de gyro, kabels te strak
    die begonnen tijdens optoeren de trilling als beweging te zien
    estab's kunnen dat op de swash ook doen.
    an sich allemaal niet erg, als je het weet...
    ff puntje om op te letten.

15. Tbird2

Tbird2

Lid geworden:
    7 nov 2008
    Ik moet zeggen dat ik zelf nooit revo mix gebruik, maar wel precomp in de BeastX en dat werkt prima, ook op HH.
    Wellicht ben ik er (weet eigenlijk zelf niet waarom) onterrecht van uit gegaan dat revo mix en precomp hetzelfde zijn.

Ik heb nu even niet de mogenlijkheid het te testen maar:
    Precomp geeft heel even een rudder input op het moment van collective verstelling, maar die "extra" rudder input blijft niet staan.
    Mischien geeft revomix een blijvende staart blad hoek verstelling bij veranderende collective?

16. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    klopt.
    Revo veranderd de staartuitslag met het oplopen of aflopen van de pitch.
    meer pitch = meer koppel = andere uitslag nodig.
    dat doet revo

precomb in een stabilisatie is een "voor" actie, deze instelling bepaald het formaat van de actie.
    stel, je geeft kort veel pitch, stuurt de stab via de precomb meteen al kort een correctie weg.
    daarna gaat de pid werken, en "ziet" de stab of hij nog wat meer moet doen.

pid, heeft een reactie nodig om te werken, de heli moet eerst verdraaien voor de gyro kan reageren.
    precomb zit daar een stap voor. eerst reactie, zonder pid

Omdat een hh gyro volledig via pid werkt, dus eerst moet zien voor er wat gebeurd, zal inderdaad de staart blijven staan.
    ff kort een actie om de initiele verdraaiing van de heli tegen te gaan (precomb), daarna moet hij het zelf gaan zien.

17. Tbird2

Tbird2

Lid geworden:
    7 nov 2008
    Kijk, helder.
    Precomp en revomix zijn dus niet hetzelfde!

Dus:
    staat als een huis.

18. Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    In het begin van mijn gebruik van de Demon merkte ik dat als je je roeren gecheckt had, het rudder "all over the place" kon staan. Vond dat toen heel bizar, ben er aan gewend geraakt, en na de rudder check ff kijken en hem ergens in het midden zetten. Ook geleerd de heli niet meer te verdraaien als je de Lipo aansluit, dus aanzetten op de plek waar je vanaf wilt starten.

@Student: ik had hem wel wat positiever losgetrokken, maar verre van full stick! Gewoon "een zetje" gegeven. Maar ik had ook al mijn bedenkingen, idd ook vanwege dat gras. Verder laat ik de heli's altijd loskomen zoals je al beschrijft. Ik zie mijn toekomst meer in schaal heli vliegen als 3D (noooooo way!)
    Vwb het weglopen van die ene heli, ik probeer het nu in "Rate": eenmaal steady hooverend niks doen en kijken welke kant hij (langzaam) op draait. Ik begin langzaam te wennen aan het "rate" vliegen, maar nog niet bij (voor mij dan) complexe manoeuvres.
    Wat je beschrijft van trillingen in die swash, dat is me gelukkig met de vele honderden vluchten bespaard gebleven. Wel in het begin al geleerd dat als hij dreigt te kantelen, je hem beter los kunt trekken dan met aileron of zo te corrigeren, kostte me (op een betonbaan) een boel reparatie onderdelen toen....en die zijn voor de Trex 500 steeds lastiger om aan te komen....

Verder lijkt het nu of alles goed getrimd is, kreeg wel even straf vanmorgen (gelukkig per whatsapp :stout:) van meester Bert, want ik wilde de swash verlágen om tijdens het lostrekken te krijgen dattie eerder zou loskomen (want de andere heli komt wél iets eerder los. Denkfout!!!!!!
    Dat brengt me op een andere vraag:
    Je kunt op meer manieren de expo instellen: Uiteraard in het expo menu, bij JETI via Fine Tuning en Dual Rate/Expo, dit staat er bij mij in:
    upload_2024-11-21_14-28-51.png

Maar in een grijs verleden heb ik ooit in het menu Heli Tuning een voorzichtige bolle curve ingebouwd, zodat ik in het middengebied een wat vlakkere curve heb.
    upload_2024-11-21_14-28-13.png
    Maar nou zit ik dus via twee dingen te expoën!!! Tel daarbij op dat (als ik het goed heb) je de stabilisatie verhoogt, je ook de response van de pitch gaat remmen, klopt dat of heeft die daar geen "rate" :D mee te maken? (stiekum denk ik van niet)?
    En om het helemaal ingewikkeld te maken, in de Demon kun je ook nog es expo invullen (alhoewel alleen op rudder)!
    Ik kan toch veel beter die curve tussen beide eindpunten gewoon weer recht maken in dat Heli Tuning menu??????? (met behoud van de huidige begin en eindpunten natuurlijk) en dan gwn de expo indien nodig in het expo menu aan te brengen?
    Richard

Bijgevoegde bestanden:

19. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    die pitch expo valt an sich wel mee.

persoonlijk vind ik het helemaal niets om overal iets in te bouwen.
    ik geef een expo op de aileron en elevator, maximaal 30%.
    daarboven krijg je vlot een aan/uit gedrag.

in een stabilisatie zit in de in instellingen ook zoiets, je zet hem vaak op "sport" of "schaal" instelling, dat veranderd de karakteristiek hoe de heli aanvoelt
    daar zit ook al een deel expo in verwerkt.

pitch is bij mij recht, met name omdat wanneer je het hele pitchbereik gebruikt, je ergens een onlogische respons op je stick hebt.
    Zelfde als je throttle curve instellen met weinig gas onderin, veel gas bovenin.. schijtirritant vliegen.
    geef je pitch, komen er ook toeren bij, ding schiet als een gek omhoog. pitch minderen, toeren worden minder, ding valt als een gek omlaag.
    afstellen om 1 toerental te houden, je pitch curve doe je daar op aanpassen..

persoonlijk vind ik dat je moet kiezen waar je de heli "temt"
    of op de zender, of in de stabilisatie.
    de keuze zelf maakt niet uit, maar dubbel op dubbel schiet niet op.
    wordt alleen maar wazig als je iets aan wilt passen.

Qua rustig gedrag in het middengebied:
    jij hebt de swash al op 5 graden pitch op midstick staan. dus hoover op midstick ongeveer
    dus jouw stickbereik tijdens vliegen is de volle helft van de stick.
    dus 5 tot 7 graden in 50 % stickweg.
    tegenover hoe erg veel mensen vliegen, swash 0 graden midstick..
    Voor hoover, 5graden, zit je dan op 3/4 stick, heb je in feite maar 1/4 stick voor diezelfde 5 tot 7 graden.
    is nogal wat kritischer.
    maar de meesten kunnen daar erg goed en netjes mee hooveren.

In feite zou de jouwe dus al erg rustig moeten reageren, vergeleken met een "standaard" afgestelde heli.
    hoeveel rustiger wil je hem hebben :D

20. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Als je heading hold gebruikt, een heading hold kan alleen REageren. M.a.w. dat ding moet éérst een draaiing zien voordat ie wat doet, hoe klein ook. Dus als je pitch geeft, moet éérst de heli een heel klein beetje verdraaien, voordat de gyro hem te pakken heeft.
    Aangezien het pitchsignaal via de FBL/gyro combo loopt, kun je dus net zo goed dat ding, zodra hij een verandering van pitchsignaal ziet, al gelijk even een hakje rudder laten geven. Scheelt weer een tiende van een seconde, en dan heeft ie hem direkt.

Het lijkt op "dynamic compensation", een functie die Graupner vroeger gebruikte, maar die functie was specifiek voor toerengeregelde heli's bedoeld en was véél grover en trager (denk 50% uitslag gedurende ongeveer 2 seconden langzaam uitdovend, uiteraard grootte en tijdsduur instelbaar).
    Precomp is héél momentaan.

Deel Deze Pagina