"terug" naar paddles?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Richard Branderhorst, 6 nov 2024.

  1. twin

    twin

    Lid geworden:
    7 jul 2021
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Moerkapelle
    Er is toch een figuren topic? Alhoewel die niet echt actief meer is. Of bedoel je wat anders?
     
  2. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.178
    Locatie:
    Ederveen
    Ik zou het prima vinden wat "beginners" acro figuren te leren. Voor een relatief onervaren heli man als ik, weet ik niet wat er ooit allemaal de revue gepasseerd is op dit forum en zo ja, of dat nog courant is.
    Ondertussen begonnen aan Trex 600 nr 2. Betrekkelijk weinig werk, een HW Platinum 120A V5 VBar besteld en een nieuwe 7 kan JETI ontvanger, de rest zat er nog in.
    En morgen in Utrecht een Savöx HV1250 servo ophalen, Wetronic, was er nog nooit, dan kan ik één van de 500's weer de lucht in krijgen, want het is tenslotte hier erg goed vliegweer, haha!:thumbsup:
    De andere 500 zal nieuwe hoofdlagers van de hoofdas nodig hebben, moet hem nog uit elkaar sleutelen.
    En voor de motor van de -600 moet ik op zoek naar motorlagers van de Scorpion Performance HK-HV4025-1100KV, omdattie toch wel wat herrie maakt, iemand een tip?
    Qua kennis opbouw heb ik me geabonneerd op ROTOR (uit Duitsland) en tegelijk het boekje "Basiswissen für Modellhelipiloten" er bij gekocht. Dat is wel 10 jaar oud, maar er zal zeker wel wat in staan wat ik kan gebruiken.
     
  3. twin

    twin

    Lid geworden:
    7 jul 2021
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Moerkapelle
    Ik heb weleens lagers voor Scorpion gehaald bij:
    https://www.ibsrotterdam.nl/

    Alleen is dat voor jou een eind uit de buurt maar verzenden doen ze ook.
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    785
    Locatie:
    Doesburg
    Nou lees ik weer wat interessants mbt je nieuwe ESC.
    Ik ben zelf aan het overstappen naar Vbar, met een Vcontrol touch zender, dus ik ben alles nog aan het leren omtrend Vbar.
    Volgens mij kun je de HW ESC's met Vbar software laden waarna je ze via de zender kunt instellen, maar ik dacht dat deze software alleen naderhand geladen kan worden.

    Nu zie ik dat je een HW Platinum 120A V5 VBar besteld hebt....
    Kun je die ESC met Vbar software kopen dan?
    En zo ja, waarom heb je daar voor gekozen, je vliegt toch geen Vcontrol zender?

    Scorpion lagers en assen heb ik vorig jaar geprobeerd "origineel" te bestellen maar daar was zo goed als niet aan te komen.
    Als ik weer lagers nodig zou hebben zou ik ze gewoon op maat bij de lagerboer bestellen, wel van een gerenomeerd merk dan.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2025
  5. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    142
    Als je toch naar wetronic gaat, die hebben ook veel lagers liggen. En in Utrecht zit Neita. Daar haal ik alle lagers die ik nodig heb. Neem aan dat het geen gekke maten zijn.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    Kun je daar een linkje van neerzetten?
    maken we die gewoon weer actief
     
  7. twin

    twin

    Lid geworden:
    7 jul 2021
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Moerkapelle
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit is wel een mooie opsomming...
    alleen jammer dat het alleen 3d betrefd

    Ik pas de openingspost aan
    kunnen we dit topic aanvullen met beginners tot gevorderden manouvres

    Doe ik zelf tussendoor wel even alles op moeilijkheidsgraad zetten, en de discussie samenvoegen etc.
     
    twin vindt dit leuk.
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    bij deze gedaan!
     
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    Rotor is een geweldig blad. Ik heb vernomen dat in het januari nummer de CGY770 behandeld wordt. De test heli is gemonteerd in een romp die ik gemaakt heb voor de auteur van het artikel.

    [​IMG]

    (Sorry, kon het niet laten..)
    Steven
     
    Mugen MRX-3, renetl50, helihenk en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Borne (OV)
    Strakke romp trouwens Steven, ziet er goed uit
     
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.178
    Locatie:
    Ederveen
    Graag nog ff hulp voor deze afstelling, hoe "strak" zet je de aandrijfas van de motor tegen het grote tandwiel? Ik kwam deze video tegen, maar dat is wel een ingewikkeld verhaal, doen jullie dat gewoon "op gevoel?

    Vanaf 14 minuten bedoel ik.


     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Eigenlijk met speling, maar dan zo weinig mogelijk. Tandwiel is ook niet 100 procent rond dus zoek het hoogste punt. Ietsje speling en je zit goed. Niet dat de boel zwaar loopt.
     
    Tbird2 vindt dit leuk.
  14. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    785
    Locatie:
    Doesburg
    Precies als in de video.
    Vrijwel geen enkel tandwiel is perfect rond.
    Dus ik zoek de plek waar hij het strakst aanligt en dan wil ik op gevoel een minimaal beetje speling hebben.
    Daarna ga ik rond en zoek ik de plek waar hij het meeste ruimte heeft, daar voel ik ook de speling, als die acceptabel is laat ik hem zo staan, meestal gaat dat prima.
    Als er (relatief) veel verschil is tussen beide punten (meest klem en meest los) dan probeer ik dat eerst op te lossen, eventueel met het one-way bearing opnieuw monteren oid, maar vrijwel altijd is het verschil maar weinig en werkt de procedure uit de video prima.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    het officiele verhaal zou je een vloeitje moeten pakken
    strakste punt van het tandwiel
    het vloeitje moet ertussendoor gaan (gewoon ertussen meeduwen) zonder te scheuren, maar moet wel gevouwen worden
    als je dat een paar keer hebt gedaan, heb je het gevoel wel aardig
     
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.178
    Locatie:
    Ederveen
    Nou weer verder! Beide 600's vliegen nu goed, maar vanwege de kou heb ik er nog niet veel mee gevlogen, wel nog wat aan gesleuteld, heb nu bij alle twee er HW platinum 120's V5 aan gehangen. Inmiddels wel een SIM aangeschaft, maar mijn verwachting dat ze inmiddels al wat beter zijn dan pakweg 10-12 jaar geleden,,,, nee dus, (ik heb nu neXt.) Ik vind het nog ver weg van de realiteit. Maar OK, hier kan ik wel (bijna altijd) nose in mee hoveren, dus het geeft hoop!
    Ik was ik alles nog aan het nalopen met de programmer van HW. Kom je tegen de "timing" aan. Tjee, al weer een heel scala aan meningen las ik hierover in een draadje. Een oude Scorpion (HV4020-1100KV) werd door de fabrikant geadviseerd met 5gr. Maar allerlei meningen die to voorbij de 25gr liepen zelfs. Djeeez' moet ik me daar weer in verdiepen, het houdt niet op, haha! Er zal wel ergens een draadje over zijn of zijn daar al gewonden mee gevallen :) ?
    Ja ROTOR is leuk maar af en toe snap ik er geen biet van, ik mis natuurlijk een heleboel basis kennis. Maar het groeit, het groeit!
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    Officieel staat dit in de specs van de motor.
    in theorie heeft daar ooit een briefje bij gezeten.

    al heeft de timing optie ook een "auto" stand, wat ook helpt:D

    Nu heb ik alleen kleine electro's..
     
  18. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.717
    Locatie:
    Krabbendijke
  19. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.178
    Locatie:
    Ederveen
    Arie, ik heb ze idd gemaild en kreeg netjes antwoord:

    It is a old motor but I found some specs in our data base. Please see below.

    Stator Diameter | 40 mm(1.56 in)
    Stator Thickness | 20 mm(0.79 in)
    No. of Stator Arms | 12
    Magnet Poles | 8
    Motor Wind | 8 Turn Delta
    Motor Wire | 23-Strand 0.29mm
    Motor Kv | 1100KV RPM/Volt
    No-Load Current (IO/10v) | 2.45 Amps
    Motor Resistance (RM) | 0.010 Ohms
    Max Continuous Current | 78 Amps
    Max Continuous Power | 1640 Watts
    Weight | 284 Grams (10.02 oz)
    Outside Diameter | 48.9 mm (1.9 in)
    Shaft Diameter | 4.98 mm (0.19 in)
    Body Length | 46.5mm (1.81 in)
    Overall Shaft Length | 78.7 mm (3.10 in)
    Max Lipo Cell | 6s
    Motor Timing | 5deg
    Drive Frequency | 8kHz

    5 gr dus, maar ik las op sites dat er destijds gebruikers waren die zeiden dat hij daar helemaal niet mee op startte! Een aantal zei tussen de 15 en 20, enkelen nog hoger, idd, rond de 25. Ik heb er nog niet helemaal zicht op wat de gevolgen zijn van hogere of lagere timings getallen. Lees wel iets van heet worden bij hogere waardes.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    gewoon testen..
    of lekker op auto laten staan
    internet is een plek vol verhalen en typefouten, onderschreven met meningen
    wie weet had hij een compleet ander type
    of een opnieuw gewikkelde motor
    of ergens een niet zo'n beste verbinding

    Zit de timing finaal verkeerd en de motor hakkelt, zonder te starten, hou dat een tijdje vol en de regelaar blaast zich op.
    die ervaring heb ik wel...
    in de basis is het een electronisch iets, er kan in feite maar 1 correct getal zijn
    alles wat de regelaar "mis" schiet omdat de timing niet goed staat, zou zich moeten vertalen in extra warmte.

    bij een brandstof motor zit er nog een heel proces aan vast wat wordt beinvloed..
    waar voordelen en een bereik aan graden uit naar voren komt
    vroeg en laat, mengsel en ontploffing

    een electromotor moet die magneet gewoon op tijd aan, en daarna uit.
    ik heb nog nooit gehoord dat er vermogensvoordelen zijn rond de timing aanpassen. wel dat het warmte kan schelen als je deze goed zet, ipv auto.
    automaat zet hem wel eens mis, schijnbaar
     

Deel Deze Pagina