test: aangekochte vs zelfgemaakte NiMH accu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door duncker, 19 jan 2007.

  1. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Regelaar is geschikt voor min 6V max 12V dus als je daar tussen zit is het goed.
    Schakel nu zoveel cellen in serie om op deze spanning uit te komen b.v. 8 cellen.
    Meer is niet nodig tenzij je een speedboat wilt hebben.
    Je kunt 9 cellen in serie zetten als de vol geladen cellen totaal maar niet boven de 12V komen.
    De motor is 3V zeg je maar dat is vreemd omdat regelaars ontvangers en servos op minstens 4 tot 5V nodig hebben.
    Is het soms 3A i.p.v. 3V dat zou logischer zijn.
    Waar komt die motor vandaan.
    Protech Ni-cd battery charger sec:14.7V 600Ma 9 VA moet bruikbaar zijn maar opladen duurt ongeveer 4000/600=6.6X1.5=10uur per max 10 cellen.
    Ga er van uit dat de motor geschikt moet zijn voor de accu spanning daar veranderd een snelheids regelaar niets aan.
    Als de cellen 4000mAh zijn dan is parrallel schakelen niet nodig en kan je beter 2 pakketjes van b.v. 8 cellen maken.
    Probeer niet te veel vragen tegelijk te stellen om spraakverwarring te voorkomen.
    Eerst proberen alle spullen die je hebt op elkaar af te stemmen. :)
     
  2. wolvie72

    wolvie72 Guest

    hallo cdrom flyer,

    over die 3v heb je gelijk....hij verbruikt bij optimale omstandigheden 3A.

    Het wordt me nu al een stuk duidelijker.

    Ik maak 2 accupacks van 9 cellen.

    Beide schakel ik in serie....krijg dus ongeveer 10,8V met als ze optimaal opgeladen zijn , 4Ah

    De 2 accupacks schakel ik niet parallel, maar krijgen elk een stekker zodat ik gewoon de andere accupack aansluit als de ene bijna leeg is.

    Zoek wel ff een of ander metertje dat ik op de boot monteer om dat te kunnen checken.

    Nu ik weer een beetje beter nadenk komt het echt allemaal weer een beetje naar boven....hahahha

    Met een verbruik van 3A kan ik dus op elke accupack iets langer dan een uur varen.

    De spullen die ik heb aangeschaft waren allemaal op elkaar afgestemt.....tot ik de boot ( met 2 loodaccu`s ) te water liet....het was net de harold of free enterprice....of hoe die schuit ook mag heten.

    Door de geringe hoogte van de boot kon ik mijn accu`s niet optimaal plaatsen.......daarom mijn overstap op zelfgemaakte accupacks omdat ik die heel goed in de voorkant van de boot kan plaatsten.


    Morgen ga ik ff langs Krikke ( modelbouwzaak) om te kijken of ze iets van strips hebben om de packs te maken.......

    bedankt voor de info.....echt toppie ...

    leuk dat je hier antwoorden krijgt die zelfs voor een leek als ik ben goed te begrijpen zijn....

    ....thnx
     
  3. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
  4. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    Ekeren
    Uit de handleiding :

    De rekenfout :
    10 Cellen gaat ook zonder probleem. (1.2vx10 ). en om reakties voor te zijn, ook 10 volle cellen.

    TM
     
  5. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik Probeer alleen aan de veilige kant te blijven en wist niet precies waar een vol geladen Ni-MH cel op uit komt. :oops: :)
     
  6. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    Ekeren
    Dat begrijp ik, maar zo zet je andere op het verkeerde been, de handleiding spreekt van 10 cellen en twaalf volt.
    En dat is rekening gehouden met de praktijkwaarden.

    TM
     
  7. Ernani

    Ernani

    Lid geworden:
    10 jan 2007
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Sassenheim
    Heel leuke draad, ben juist zelf aan het experimenteren geweest:

    Eenvoudig 6V motortje met daarop 5 x een standaard 2200mah niMh cel (geladen op een std Voltcraft 1,5V lader).
    Ik heb de boel niet aan elkaar gesoldeerd, maar zelf een houder gemaakt van PVC-buis dit is handig als een cel defect raakt.

    Zet de schakelaar aan en de boel werkt maar..... Welke batterijen ik ook neem, de boel smelt gewoon weg, zo heet worden de batterijen. En binnen de kortste keren is de boel weer leeg. Gebruikt mijn motortje zoveel stroom of is er iets anders aan de hand?

    > Kan iemand mij uitleggen hoe ik het beste meet hoeveel mA er nog in de batterijen zit of hoeveel mijn motortje verbruikt? (Ik heb een eenvoudige multimeter).

    > Heb ik dit nou goed begrepen: Als ik m'n bootje met 7,2V Volt wil volstoppen kan ik 6 cellen in serie zetten. Maar dit is nog niet zoveel maH. Dus als ik meer wil neem ik nog eens zo een setje en die zet ik paralel aan de eerste. Kan ik deze hele handel aan elkaar tapen en met m'n Robbe universeel lader vullen? Of misschien beter per cel met de standaard 1,5V lader?

    Veel vragen, maar het gaat steeds wat beter :)
     
  8. wolvie72

    wolvie72 Guest

    kijk dat is een leerzaam filmpje.......

    maar ik heb net als ernani een houder gemaakt....niet van plastic, ivm ruimte besparing heb ik ....jaja...wc rollen gebruikt en deze iets kleiner qua diameter gemaakt.

    mar zoals in het filmpje lijkt me ook wel wat....ff op zoek naar een bout zoals hij heeft......

    marco
     
  9. duncker

    duncker Guest

    Ernani

    als je 6 batterijen van 1,2V/2000mAh in serie plaats dan bekom je een accu van 7,2V/2000mAh.
    En als je die accu gebruikt om een motor te laten draaien en die draait constant op volle toeren dan kan je batterijen zeer warm lopen , heb het zelf ondervonden. Met mijn EZ heb ik een multimeter geplaatst tussen één draad die naar de motor loopt en heb daar een stroom gemeten van 8,5A.
    De warmte is het gevolg dat de batterij te vlug leeggetrokken wordt , omdat je teveel stroom vraagt in korte tijd.
     
  10. duncker

    duncker Guest

    en inderdaad , als je dan zo'n twee accu in parallel plaatst dan bekom je 7,2V/4000mAh.
    en normaal gezien kun je dat opladen met een universele lader -> zal lang moeten laden
     
  11. Ernani

    Ernani

    Lid geworden:
    10 jan 2007
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Sassenheim
    Oké Duncker bedankt zover.
    Heb jij dan een idee hoe het komt dat een 'officieel' batterij pack niet zo ontzettend heet wordt (ik heb bijvoorbeeld een kleine nicad 8,4V 1300maH in m'n EasyStar)?

    In m'n bootje is gewicht minder belangrijk dus lijkt mij dat het paralel schakelen van 2 of 3 series (van ieder 2000maH) een oplossing zou kunnen bieden. Klopt dat denk jij?
     
  12. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Deze supermarkt accus hebben een grote inwendige weerstand waardoor een groter gedeelte van de opgeslagen enargie omgezet word in warmte naarmaate je de accu zwaarder belast.
    Houdt de stroom dus zo laag mogelijk en SOLDEER de cellen want envoudig op elkaar gedrukte cellen zoals in een scheer apparaat hebben een grote overgangs weerstand die nog eens voor extra warmte zorgen zeker bij deze zware belasting.
    Bovendien blijft er dan meer spanning over.
    Ik was 4 AAA cellen los in een gootje aan het belasten met een elektromotor tot 1A en de stroom zag ik al varieren naarmate ik de cellen harder op elkaar drukte.
    Dus bij zwaardere belasting of bij gebruik in een zender altijd solderen vanwege de overgansweerstand en betrouwbaarheid. :)
     
  13. duncker

    duncker Guest

    beste Ernani

    is best te doen , want als je batterijpacks van bv 7,2V/2000mAh parallel schakelt dan bekom je 7,2V/4000mAh of 7,2V/6000mAh en kan je dus langer varen omdat je meer (langer) stroom ter beschikking hebt.En wat de warmte betreft , ik denk wel dat er een verschil zit in de samenstelling van een batterij vergeleken met de pro en de goedkope

    nu een vraagje voor jouw , een EZ wordt aangedreven door een 6V permax motor , is die 8,4V niet de max voltage dat ie kan verdragen , heb je daar goede ervaring mee , want ik heb dat ergens nog gelezen dat ze 8,4V packs gebruiken. En wat is het verschil met de normale 7,2 V batterij ? vliegt ie vlugger ?
     
  14. Ernani

    Ernani

    Lid geworden:
    10 jan 2007
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Sassenheim
    Duncker,
    Ik ben een echte beginner, dus ik zoek meer antwoorden dan ik er zelf heb.
    Als ik de batterij net opgeladen heb dan geeft ie 9,6V aan. Als ie leeg is dan meet ik 8,3V.
    Er zit een ESC tussen die het voltage terugregelt voor de servo en de motor. De 7,2V batterij is voor een bootje, veel te groot voor de EZ.
    Helaas kan ik je niet vertellen hoe ie het doet op een 7,2V maar logisch lijkt mij dat het niets uitmaakt gezien mijn ESC.
     
  15. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Even een testje gedaan met een accu paketje van 6X AAA 700Mah topcraft celletjes.
    Weegt 70gram en kan ongeveer 20min 1.5A leveren met wat pieken van 3A zonder warm te worden.
    Ik kan daar mee dus ongeveer 20min met een slowflyertje van 180 gram vliegen. :)
    Niet stunten natuurlijk. :wink:
     
  16. duncker

    duncker Guest

    Als ik de batterij net opgeladen heb dan geeft ie 9,6V aan. Als ie leeg is dan meet ik 8,3V.

    [/quote]

    das normaal de batterij heeft warm en als ie afkoelt zakt de spanning terug
     
  17. duncker

    duncker Guest

    voor iedereen die zelf batterijen maakt , in den tijd dat denaldi batterijen verkocht had ik een voorraad gekocht. Nu wou ik een nieuw batterijpak maken en deed dus een nieuwe verpakking open , wetende dat er soms slechte tussen zitten deed ik eerst een test ( spanningsmeting = 0V ---> wil zeggen geen polariteits verschil = niet OK ) , tweede test is aansluiten op de ultramat 10 , en na enkele seconden kreeg ik de melding dat er iets mis was , conclusie : batterijen waren slecht , na in totaal 4 nieuwe verpakking te openen deden ze het allemaal niet , waarop neerkwam dat ik hier met 16 slechte batterijen zat ( er ging ook een reukje in de verpakking) , ik had nog 4 ongeopende verpakkingen liggen die ik dus niet wilde openen vooralleer de winkel dit had gezien.
    De winkel trok zich daar niets van aan en stuurde me dan maar van het kastje naar de muur. uiteindelijk kreeg ik dan een telefoonnummer van een persoon die zich met zulke dingen bezig houdt.
    Na mijn telefonisch contact kreeg ik te horen dat enkel de ongeopende verpakkingen terugbetaald zouden worden.

    Dus !!!! Als je batterijen koopt , test ze eerst en wacht niet tot de maandgarantie verlopen is.

    duncker
     
  18. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Maar wat gebeurt er als je ze gewoon met een constante 50mA gaat laden. :?
    Probeer dat voor je ze dumpt. :wink:
     
  19. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Wat er mis is met die Aldi batterijen waar duncker over schrijft weet ik niet. Ik heb diverse types van de Aldi en ik heb daar geen problemen mee. Ook het verloop in spanning is niet te constateren met mijn led-paneeltjes. Ik gebruik ze zowel als accupacks als voor mijn digitale camera.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.762
    Locatie:
    Woerden
    Dat is dus fout, accu's of batterijen moet je nooit in voorraad kopen. Alle cellen, en ik bedoel dus echt ALLE cellen, verouderen, ook als ze ongebruikt ergens liggen. Ik weet niet hoelang die cellen bij jou hebben gelegen maar als ze een jaar zo hebben gelegen zullen ze in niet zo'n beste conditie zijn.

    Zoals ik al schreef ze zijn niet echt in een beste conditie. Het zou mij zeer verwonderen als de meeste cellen nog zouden werken.

    Dat vind ik niet echt vreemd van die winkel. Als die cellen al een tijd in de winkel hebben gelegen en daarna nog een tijd bij jou dan is het beste er wel vanaf. Je kan dat de winkel niet verwijten. Jij hebt een voorraad gekocht en die heb je een tijd laten liggen voordat je ze ging gebruiken.

    Helaas helpt dat dus niets want de cellen zullen hoogstwaarschijnlijk prima in orde zijn geweest toen je ze gekocht hebt. Als je ze toen getest zou hebben dan zou je geen slechte cellen gevonden hebben. Als je ze daarna een tijd weggelegd zou hebben dan zouden ze nu net zo slecht zijn geworden als ze nu zijn.

    Zijn ze nu verloren? Nee dat hoeft niet, ze zijn er niet beter op geworden dat is zeker maar ze kunnen nog best bruikbaar zijn (of gemaakt worden).
    Het mooiste zal zijn als je een volledig regelbare voeding zou hebben. Die stel je dan in op ongeveer 100mA en sluit er dan een cel op aan. Normaal is de celspanning 1,2V en als een cel net helemaal vol geladen is kan dat oplopen tot 1,35V. Nu is het niet onmogelijk dat je de voeding tot een paar Volt!!! zal moeten opdraaien om die 100mA te laten lopen. Als de cel nu weer wil gaan werken dan zal na niet al te lange tijd de spanning moeten terugzakken naar ongeveer 1,2V of iets meer. Als dat gebeurt dan zit je goed. Laat de cel nog een minuut of 10 aan de voeding hangen en pak dan de volgende. Als je dan alle cellen gehad hebt kan je er een accu van samenstellen en die accu in z'n geheel LANGZAAM laden (laadstroom 0,1C gedurende 16uur). Als je er de tijd voor hebt kan je ook elke cel afzonderlijk langzaam laden. Dat is ook beter maar het kost veel tijd of je moet een heel reeks stroombronnetjes gaan maken van 0,1C zodat je meerdere cellen parallel kunt laden.
    Na die eerste keer langzaam laden kan je de cellen met een niet te hoge stroom (zo iets als 0,2C) gaan ontladen. Met veel mazzel zullen de cellen direct weer de volle capaciteit hebben maar daar zou ik niet te veel op hopen. Het is waarschijnlijk dat je ze zeker een keer of 3 á 4 langzaam zal moeten laden en ontladen om de cellen weer op peil te krijgen.
    Als dat gelukt is zal je de cellen weer goed kunnen gebruiken maar je zal altijd blijven merken dat de accu's samengesteld van die cellen niet zo sterk zullen presteren als een echt goede accu.
    Succes.
     

Deel Deze Pagina