Test: Afterrun noodzakelijk of niet?

Ik doe het net zolang tot de eerste druppen er boven aan weer uitkomen, zo niet, nog meer in de carb spuiten :P

Maar een keer of 10 zal wel moeten voldoen gok ik.

Ik denk dat Roelof bedoeld dat race met 9% de gewone is en je hebt ook nog de oil+ die heeft 14% olie

De "sydney" is volgens mij officieel niet te koop maar bevat als ik het goed heb maar 7% olie. Inderdaad bedoel ik de niet-oil+ versie waar maar 9% olie in zit

hallo,

ik had op dit filmpje gezien dat je voordat je de auto voor het eerst start
wat afterrun in het gloeiplug gaatje doet is dit correct :?:

[/media]

metalguard afterrun oil is wat zij noemen metal guard.

groeten,

imac

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit gaat alleen om het starten van een nieuwe motor. Omdat de zuiger dan heel strak in de cylinder zit adviseren ze voor de eerste start wat extra olie voor de smering totdat de brandstof het over neemt.

imac zei:
moet je dit nou doen of niet?

Ik denk dat dit vooral afhankelijk is van het doel. Als je recreatief rijd zou ik het gewoon doen.
Wij hebben het nog nooit gedaan, ja als de motoren voor enige maanden in de motteballen gaan gedurende de winter. Ik doe de afterrun dan trouwens niet in een gaatje, de motor gaat gewoon helemaal uit elkaar en als smering gebruik ik afterrun ipv teflonolie.

Nismo, hij bedoeld de olie voor de start.....

Zoals ik al zei is dit alleen ter sprake bij een nieuwe motor uit de verpakking en zelfs dan is het niet echt nodig omdat de motoren al met wat olie in elkaar zijn gezet.

Maar nadat de motor eenmaal gestart is geweest hoeft het zeker niet meer.

Roelof zei:
Nismo, hij bedoeld de olie voor de start.....

Zoals ik al zei is dit alleen ter sprake bij een nieuwe motor uit de verpakking en zelfs dan is het niet echt nodig omdat de motoren al met wat olie in elkaar zijn gezet.

Maar nadat de motor eenmaal gestart is geweest hoeft het zeker niet meer.

Mee eens.

Ik heb met mijn motortje ook al met verschillende soorten brandstoffen gereden, ik weet dat het niet zo goed is, maarja, tis nu zo gegaan.:

1) 2.5l Graupner RS PRO 16% (ingereden en verder gewoon gereden)
2) 2l Tornado 16% Oil+
3) 5l ModelTechnics DynaGlow 25%

Ik ga weer terug overstappen op Tornado 16% Oil+, omdat dit het dichtst in de buurt te verkrijgen is. Die MT 25% is wel lekker goedkoop, maar moet ik in Kortrijk halen, daar ga ik wel naar school, maar tis toch een hoop last, en het laat enorm veel vuile gele drab achter.

Heb onlangs mijn motor (S-25) opengedaan, en had toch een beetje roest, heb niet altijd afterrun gebruikt. Ga ik nu wel meer doen. Maar wat moet ik doen met dat roest dat er nu in zit? Ik heb elk stukje met roestdat ik zag eens extra goed behandeld met afterrun, maarre, is dat genoeg? Motor zit ondertussen weer dicht.

Roelof zei:
Klopt, maar de term is veel gebruikt en is inweze een blokkering van te veel brandstof in de verbrandingskamer.

"Vapor lock" is als de brandstof van vloeibaar overgaat tot gas in het toevoerproces.

komt voor je als je carburateur te warm is, meestal komt dit voor bji het uit te pits rijden omdat de motor dan op dat moment niet voldoende koeling krijgt en dus de brandstof al "vaporized" in je carb. en dus niet meer kan ontbranden in de verbrandingskamer.

Back