Paul, wat knap van je dat je al die wetten en formules uit je mouw kan schudden / uit je hoed kan toveren. Ik ken ze niet, ik ben een simpele bouwer die graag wat hulp ontvangt bij het bepalen van het motorvermogen en kan daarover in je FAQ niets terugvinden, dus stel ik een vraag zodat er straks een bruikbare FAQ op het forum geplaatst kan worden. Ik meen dat dit “test-draadje” daarom is opgezet. Je stelt me teleur, dat je je niet beperkt tot de vragen en opmerkingen die ik hier stel. Strooien met formules en wetten zal ongetwijfeld bij sommigen een hoop respect “afdwingen”. Ik denk echter dat een beginnend duikbootbouwer al die wetten en formules niet kent en niet kan toepassen. Volgens mij is het beter dat ik verder geen vragen meer stel die je in verlegenheid brengen. Blijkbaar weet je zelf niet waar je het over hebt, je doet er tenslotte alles aan om maar niet te hoeven antwoorden. Mijn mening is dan: begin geen handleiding over hoe bouw ik een modelduikboot, of luister naar wat iedereen inbrengt en vraag aan hen om hulp als "je er zelf niets van weet, maar wel een faq wil schrijven". Succes en plezier met de faq. Groet van Harm edit. mauw veranderd in mouw want ingoo ging er over zeiken.
Gewoon, om toch even iets te zeiken te hebben: Dat lijkt mij heeeeeeeeel stug..... Mijn "pokkebootje" vaart al rond met plm 20 Watt, en dat dingetje is 65 cm en 4 kilo.... EDIT: heb even gericht gezocht in het Henriette draadje naar dingen als werkdruk en boring x slag en zo, en ik kan geen supervaste uitspraken doen, want ik kan nergens een toerental vinden. Maar kort gezegd levert volgens jouw eigen zeggen (8,7 kilo zuigerdruk, en een slag van 20 mm) die machine een vermogen van 58W per cylinder per 1000 toeren, op de eerste cylinder alleen al.
Paul, ik vindt het nu ook heel jammer dat jij nu gaat pronken met dure termen. Harm stelt wat vragen zoals ik ook gedaan heb. Er komt van jou uit reactie met dure termen waar ik denk 9 van de 10 hier op het forum nog nooit van gehoord hebben. Archimedes die naam ken ik wel maar die andere namen, onbekend. Heb ik ook nooit nodig gehad bij het bouwen van mijn model duikboten. Wie was dat allemaal? Harm die gaat soms heel kort door de bocht maar kennis heeft hij wel, en hij laat zien waar hij dan mee bezig is. En daar is dit forum toch voor? Hein
Hein. Niet verkeerd bedoeld. Wanneer laat jij iets zien?... Kritiek is prima, ik denk wel dat er meer mensen zijn die gevoelig zijn hoé dat gebracht wordt. Enige nuance is wel gewenst. Het verloop van dit draadje zal daarin zeker een rol hebben gespeeld. Het gaat niet meer om het FAQ. We gaan lekker met z’n allen Paul zieken... Althans, zo lijkt voelt het voor mij.
Douglas, welke boot wil je zien. Ik heb ze al lang hoor en dat is hier ook wel bekend. Maar als je foto's wilt zien zeg je het maar. En Paul zieken, waarom voel je dat zo? Dacht het toch niet hoor. Hein
Sorry jongens. Hier moet ik nu toch afhaken. Het wordt mij toch te technies met al die oude heren met formules er bij, Admiraliteitsformule B.J. Tideman en William Froude Heb daar nog nooit wat mee te maken gehad. Dat valt buiten mijn vakkennis. Maar zo zullen de meesten hier ook niet weten wat een densiteit of raster omvang is. Ieder zijn vak dus. Maar dit, nee niks voor mij. Iets voor jou Harm? Admiraliteitsformule De Admiraliteitsformule wordt gebruikt om de snelheid van een schip te bepalen in de ontwerpfase. Het wordt tegenwoordig nog steeds gebruikt, maar slechts als grove schatting. Al in 1859 schreef B.J. Tideman in zijn Verhandeling over de scheepsbouwkunde als wetenschap al "Voor eene gemiddelde snelheid van 9½ mijl zoeke men dus in de tafel op 11 mijl." P B = Δ 2 / 3 ⋅ V 3 C {\displaystyle P_{B}={\frac {\Delta ^{2/3}\cdot V^{3}}{C}}} Waarbij: Δ {\displaystyle \Delta } = deplacement V {\displaystyle V} = snelheid C {\displaystyle C} = Admiraliteitscoëfficiënt De Admiraliteitscoëfficiënt hangt af van de scheepsvorm. De coëfficiënt wordt aangenomen gelijk te zijn voor schepen met een gelijk Getal van Froude F r {\displaystyle Fr} , blokcoëfficiënt C B {\displaystyle C_{B}} , prismatische coëfficiënt C P {\displaystyle C_{P}} en volume/lengteverhouding. Het is afhankelijk van het Getal van Reynolds R e {\displaystyle R_{e}} en de snelheid van het schip. Getal van Froude Het getal van Froude is een dimensieloos getal dat de verhouding tussen kracht ten gevolge van traagheid en kracht ten gevolge van gravitatie weergeeft. Het getal wordt gebruikt voor het beschrijven van het gedrag van vloeistofoppervlakken. Het froudegetal wordt uitgedrukt als: F r = v g L {\displaystyle \mathrm {Fr} ={\frac {v}{\sqrt {gL}}}} Het froudegetal bij waterdiepte wordt uitgedrukt als: F r h = v g h {\displaystyle \mathrm {Fr_{h}} ={\frac {v}{\sqrt {gh}}}} waarbij: v {\displaystyle v} = snelheid [m s-1] g {\displaystyle g} = gravitatie [m s-2] L {\displaystyle L} = karakteristieke lengte (bijvoorbeeld diameter van een druppel of bel, lengte van een schip) [m] h {\displaystyle h} = diepte van het stromende water [m] Als het froudegetal kleiner is dan één (1) wordt de stroming subkritisch genoemd. Stijgt het froudegetal naar precies 1, dan wordt de stroming kritisch genoemd. Bij een froudegetal groter dan 1, wordt de stroming superkritisch genoemd. Het getal is vernoemd naar William Froude (1810-1879).
Nee hoor Raf, maar als er dingen voorbij komen waar ik nooit van gehoord heb zoek ik dat even op. Of ik het dan begrijp is een tweede. Dus niet. Maar zo heeft elk vak zijn termen he. Ik ga straks even wat foto's zoeken voor Douglas en zal ze plaatsen. Moet wel even dat programma opzoeken wat me geadviseerd werd hier op het forum.
doe dan efkes een mail naar de moderatoren zodat ze ruimte kunnen bij kopen op de server want als jij al je foto's gaat uploaden dan hebben ze plaats te kort
[QUOTE="SRS, We gaan lekker met z’n allen Paul zieken[/QUOTE] Dat is geheel Paul's eigen schuld. Hij had ook gewoon kunnen zeggen: ik weet het niet, maar wil wel lekker belangrijk doen. Maar nee hij ontwijkt elke vraag en gaat bere interessant lopen doen door met formules te gaan strooien.
Om een foto toe te voegen moet je onderhand hoge school gehad hebben. Maar op speciaal verzoek van Douglas SRS hier al 2 foto's. Op de eerste foto ligt mijn 206 link naast Zweedse en Duitse boten. 2e foto is mijn 206 De Skipjack volgt ook nog. En Raf, dat kost veel te veel tijd om die te plaatsen en vooral ruimte.
Hein, Super dat je foto’s plaatst. Altijd fijn om naar een 206 te kijken. Mijn vraag was idd uitdagend bedoeld, daar je zelf vraagt aan anderen om iets te laten zien.. Foto’s uploaden is idd soms een crime, ik zag dat in zowat al m’n draadjes geen foto fatsoenlijk te zien is dankzij Photobucket. Ga de meest recente (oa mijn 206 draadje) binnenkort bij werken.
Douglas, ik heb het advies hier gekregen om het programma Imgus te gebruiken. Is in het begin zeker niet makkelijk. Maar het werkt.
Mijn Delta op een dieplader achter een Volvo Van de dieplader waren de assen tegnover elkaar bestuurbaar
De Skipjack op snelheid De 206 vaar ik al meer dan 30 jaar mee en de Skipjack een 28 jaar. Ik heb ook voor anderen boten gebouwt zowel bovenwater schepen als onderwaterschepen. Van de bouw van de Akula zal ik ook foto's plaatsen, de Deepdive en van duiktanks. Een enkele tank en een met 2 zuigers via 1 spindel. En nu de foto's van anderen.
De Akula. Ik heb de romp voor een ander gemaakt plus de bajonet ringen, inbouw van motor en roeren werkend. De rest heeft hij zelf gemaakt. Het model is nu bij iemand in België. Nog meer foto's? Hein De C-Klasse
Paul je imponeert ook niet hoor om nu in het Frans te schrijven. Laat nu eens zien wat je gemaakt hebt en plaats een foto van jou duikboot zowel van binnen en buiten. Of valt er nu stilte. C'est fini la comédie Als je ergens mee begint met schrijven moet je ook vervolg geven en niet allemaal moeilijke techniesche termen er bij halen. En nu verwachten we de uitslagen van de berekening voor je boot en het resultaat. Hein
Waar staat dat Paul überhaupt iets verplicht is aan jullie? Er was een initiatief wat genadeloos en respectloos de grond in werd geboord. En sommige vinden dat nog eens “normaal” ook. Frappant is wel dat we de meeste commentaar (tot het onbeschofte af!) van iemand krijgen die nog nooit een duikboot gebouwd heeft. Als er op dezelfde manier tegenin gegaan wordt, ligt het vaak aan de andere persoon. Iemand affakkelen op taalfouten, en zelf niet foutloos schrijft. ... Om vervolgens te gaan lopen zeiken als een ander daar een opmerking over maakt?... Ik hád het voornemen om samen met Paul de FAQ onder de loep te nemen. Zónder verplichtingen!!! Ik verdwijn voorgoed uit deze duikboten hoek. Het delen met jullie geeft geen enkele voldoening meer.. Gegroet,