Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb meerdere redenen om niet aan pompen te beginnen. De hoofdreden is dat ik er niet in geloof.
    :D :D :D Hoe zie je dat voor je met een nagenoeg 100% trillingsvrije motor? :D :D :D
    ;) dat heb ik met een craptrap ook niet. Maar ik ben lui, en had, net als dat Vanessa Rig, allang een keer een fatsoenlijke test-opstelling moeten maken, dan zou ik ook al gelijk met het solenoidklepje kunnen testen...
    Als jij het al van de video kunt horen, kun je nagaan hoe megafoon-duidelijk het merkbaar is als je er naast staat... :D :D :D
     
    HansH, wim eon en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Opvallend: het is nu 12 uur later, en de motor heeft 10 van die 12 uur in de koude garage gelegen, en nu alweer een uurtje of twee in de warme woonkamer, maar hij voelt nog steeds "afgedicht" aan. As je de motor door de compressie flipt, zie je dat de propeller "tegen de compressie terugstuitert". En dat deed hij voor de laatste (schrale) testruns niet en heeft hij ook nooit echt gedaan.

    BIj de zuigermotoren heb ik altijd gedacht dat te rijk lopen invloed op de oliekwaliteit had, en dat kon ik op weinig meer baseren dan op dat het loopgedrag en de mengselbehoefte (licht) veranderde naarmate de motor zuiverder begon te lopen, maar je voelde het niet echt aan de compressie of zo. Dit is voor het eerst dat het echt HEEL erg duidelijk voelbaar is bij zowel koude als warme motor...
     
    rodermond13 en Cnn vinden dit leuk.
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Doesburg
    In je eerste post lees ik dat je hem gespoeld hebt, maar dat hij rauw aanvoeld.
    Ik neem dan aan dat je de motor niet open hebt gehad voor je hem ging draaien?
    Zou het kunnen dat de apex seals vast zaten op de rotor en dat die door het draaien los zijn gekomen, op de eerste foto lijkt hij redelijk gecoat te zijn met castor resten?
    Bij mij zaten de apex seals vast in de rotor toen ik hem demonteerde.
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, ik heb hem niet open gehad, maar de apex seals zaten niet vast (kun je controleren met een tandenstokertje door het bougiegat).
    Rauw aanvoelen is mischien een wat manke beschrijving, maar ik ben daar niet zo goed in.
    "Spoelen" is mischien ook niet echt het juiste woord. Wat ik gedaan heb was een keer of drie a vier de luchtinlaat gevuld met olie (wat zal dat zijn? Een halve ml per keer?) en dat naar binnen gezogen door de motor rond te draaien. Daarna heb ik een minuut of tien de motor met de hand rondgedraaid en aan het eind even de starter er op met de uitlaatpoort naar beneden, om de olie er uit te blazen.
    Wat er uit kwam was "gemengde olie" om het maar zo te zeggen, maar verder geen echte viezigheid.
    De motor voelde daarna ongeveer aan alsof je een nieuwe zuiger met nieuwe veer in een nieuwe cylinder duwt.
    Ik heb min of meer continue gemonitord of ik metaal met de olie of uitlaatgassen mee heb zien komen, maar ik heb eigenlijk geen enkel spoor van inlopen of slijtage gezien.
    Zo is hij eigenlijk altijd aan blijven voelen, tot aan de laatste run, dat hij met zo schraal mogelijk mengsel stationair heeft staan pruttelen, en van het ene moment op het andere voelt hij "soepel" aan, en mischien laat dit fimpje dat het beste zien:



    Mischien op het filmpje niet zo duidelijk als in real life, maar je ziet de boel in ieder geval "tegen de compressie stuiteren" en ook het geplop uit uitlaat en inlaat is duidelijk hoorbaar. Dat deed hij voorheen eigenlijk niet. Je voelde wel wat compressie, maar daar bleef het dan ook bij.
    Dit, en het feit dat de motor verder behoorlijk consistent is qua toptoerental, en ook tamelijk betrouwbaar blijft lopen, doet mij vermoeden dat er verder met de motor helemaal niks aan de hand is, en dat hij ook op deze brandstof prima kan overleven, maar dat de werking vanwege het ontbreken van rotorseals, heel erg afhankelijk is van de oliekwaliteit (en dus van het draaien met zo schraal mogelijke afstelling).

    Hij heeft nu een tijdje met een afgedopt slangetje aan de overbodige carterventilatie staan draaien, en daar heeft zich nu wat olie verzameld. Die heb ik gisteren even op een filterpapiertje gedaan, en dat zag er goed uit:
    20211206_113658[1].jpg
    Ik zie geen metaal, alleen wat roet.
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2021
    HansH, Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor alle duidelijkheid: Mits met een klein beetje gezond verstand gedaan, denk ik dat deze motor minstens net zo probleemloos op benzine kan draaien als de rest van mijn motoren, en ik heb bijna de indruk dat de hitte minder een probleem is dan bij sommige van mijn zuigermotoren.

    Even wat dingen op een rijtje:
    Van de Mk II weet ik het niet, maar van de Mk I geld dat het huis bij elkaar gehouden wordt door 11 bouten, waarvan twee "doorgaand" (dus bout met moer) en 9 die in schroefdraad in het blok zelf draaien.
    Je kunt een van de doorgaande bouten vervangen door een wat langere M3, met de draad naar voren. Hier kun je de sensor op monteren.
    Een simpel stripje aluminium, met een 3 mm gaatje er in, 90 graden omgezet, en de sensor met een krimpkous er tegenaan getrokken.
    20211206_115813[1].jpg

    Deze plek komt nagenoeg perfect overeen met een positie in de propmeenemer, 90 graden t.o.v. de hartlijn van het balansgewicht:
    20211206_120249[1].jpg
    Ik wijs met de schroevendraaier naar het actieve magneetje, het andere magneetje heb ik met de vlam onwerkzaam gemaakt, en die zit daar uitsluitend om de balans zo goed mogelijk intact te houden.
    Bij zuigermotoren maak ik me daar niet zo druk om, die trillen toch wel, maar bij een Wankel is de trillingsvrije loop nu net een van de hoofdkenmerken.

    Verder een uit Teflon gedraaide isolator:
    20211206_120939[1].jpg
    Dat is niet een heel erg moeilijk werkstukje, en het komt ook niet super precies. Een "perspassing" van teflon in (of om) metaal is een kwestie van ongeveer 0,05 mm maatverschil.
    De carburateur zit gewoon geperst in de teflon bus, en dat blijft wel zitten, de passing van de bus in het voorschild wordt door de warmte wat beïnvloed, dus daar heb ik twee kleine zelftappertjes in gedraaid.
    Eigenlijk heb je nu nog een betere carburateur nodig, maar hoe je daar aankomt weet ik niet.
    Wat ik wel weet, is dat het solenoid klepje ook gaat werken, en dat bij deze motor het instellen van de curve zelfs met de simpelste zender nog geen probleem mag zijn, juist vanwege het ontbreken van die stationair instelling op de originele carburateur.

    En dat is het eigenlijk wel...
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2021
    HansH en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Doesburg
    De rotor heeft idd geen side seals, OS gaat er prat op dat door de bewerking van de onderdelen en de nauwe passing met krappe tolleranties deze niet nodig zijn, maar waarom zou schraal smeren hier dan een positieve invloed op hebben?
    Voor methanol geeft OS zelfs tot 25% olie aan, dus ik zou denken dat hij juist graag wat meer olie ziet (net als een full-size wankel trouwens).

    De Mk 2 (ookwel PI van peripheral inlet ofwel inlaat op de buitenring genoemd) heeft hetzelfde, de 2 bouten met moeren zitten op de locatie van de 2 pasbussen.
     
    HansH en verfbrander vinden dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet schraal smeren, maar schraal stoken: Een te rijke afstelling resulteert in olie die met benzine vermengd is. Die benzine verdunt de olie (wat al niet goed is), maar vormt ook dampbellen, en bellen in olie zijn onderbrekingen van de smeerfilm.
    Schraal stoken voorkomt deze vermenging, en de olie"kwaliteit" in het blok wordt beter.
    Dit verschijnsel heb ik bij de zuigermotoren ook al wel waargenomen, maar daar uit zich dat op een heel andere manier. Niet in de afdichting of zo, maar in dat de "inwendige weerstand" van de motor verandert, en hij dus bij dezelfde gasstand wat anders gaat lopen en dus ook iets anders afgesteld moet worden. Bij de viertakten duurt het HEEL erg lang (minstens een half uur) voordat dergelijke verschillen überhaupt merkbaar worden en zelfs dan is het nog steeds maar hele kleine verschillen, je moet goed observeren om het op te merken. Bij de Wankel lijkt dit haast wel binnen 1 a 2 minuten te gebeuren. Of het ook invloed op de slijtage heeft weet ik niet (bij de zuigermotoren heb ik dat niet vast kunnen stellen) maar het lijkt me vanwege de volledig andere constructie aannemelijk dat dit wel het geval is. Feit is dat ik vanaf nu de motor niet meer rijk ga laten lopen.
    Dus dat wordt toch een testbok met ontvanger, servo en solenoid, ben ik bang...

    Ach, ja, dat is ook zo... Dat wist ik eigenlijk wel maar was wat naar de achtergrond gezakt :D :D :D
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2021
    rodermond13, Cnn en Tbird2 vinden dit leuk.
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Een aparte olie druppelaar geen optie?

    Iets wat werkt op het vacuüm, oude motoren op lpg hadden dat ook wel. Valve saver oid.

    'Echte' Wankel motoren krijgen wat olie bij het mengsel ingespoten via de inlaat, bovenop het reguliere smeer systeem (wat op deze motor ontbreekt).
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2021
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat doet niks af aan het rijk of arm lopen. Ik kan wel apart olie indruppelen, maar dat kan feitelijk alleen maar in de luchtinlaat, en dan zal bij te rijke verbranding nog steeds onverbrandde brandstof de olie vervuilen.

    Want het probleem is, die olie MOET via de luchtinlaat naar binnen. Andersom werkt niet: als ik bijvoorbeeld olie zou injecteren in het hart van de rotor, dan moet die olie tegen de gasdruk in door die extreem nauwe passage naar buiten moeten, en daar is nogal wat druk voor nodig. Maar lager afdichtingen die die druk kunnen hebben bestaan niet in dit formaat, dus die olie komt niet naar buiten. Dat leidt gegarandeerd tot gaten in de smeerfilm en metaal op metaalcontact.

    Dit ding heeft om twee redenen geen rotorseals: de eerste is dat dat gewoon nagenoeg onmogelijk te maken is op deze schaal, de tweede reden is dat de motor anders twee smeersystemen zou moeten hebben: mengsmering voor de kamers, en aparte circulatie in het hart.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel Bert, dat eerste filmpje en dat laatste met de verbeteringen... wereld van verschil.
    Is nu buitengewoon deftig!

    De prop van Wim. Nee, had verder niets gemeten.
    Heeft hem pardoes op zijn Do-It gezet...
    daarna vloog het spreekwoordelijk als een Haagse Parkiet...


    381d033e-bf93-4aab-b5a1-4d735ac130bb.jpg

    Gr Bas
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah... dat zal ongeveer equivalent zijn aan wat ik gebruik, maar een behoorlijk stuk verder optoeren in de lucht, schat ik zo.

    Volgens Pé Reivers is die prop in ieder geval statisch een háártje zwaarder dan de 9 x 6 die ik gebruik, maar boven de 40 km/u zou de 9 x 6 beter moeten presteren.
    Maar ja, hij gebruikt Methanol, en vermoedelijk ook nog wel met een slokje Nitro, dus die zal gegarandeerd nog wel wat harder sjouwen, en sowiso is zijn wankel de nieuwere versie, en die was op papier bijna 2 keer zo krachtig als het ouwe dametje wat er bij mij op de testbank staat.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... nitro zeker... En een Do-It is natuurlijk een zeer wendbaar en licht prophang kistje...
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zeker! Relatief weinig snelheid.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    die carb op de isolator..
    Zit dat niet ene beetje extreem dicht op de prop, of vertekend dat door de foto?
    kan me voorstellen dat de boel zo dicht bij elkaar, enige turbulente invloeden kan hebben op wat er naar binnen gaat..
    of juist buiten houdt

    Bij deze is het dan bijna beter om hem niet met het stokje aan te slaan, je mept zo de carb eraf :D
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Neem aan dat je deze foto bedoelt?
    Die vertekent inderdaad behoorlijk door de hoek waaronder de foto genomen is, en de stand van de propeller op dat moment.
    De carb zit inderdaad vrij dicht bij de prop (plm 7 mm), maar de isolator doet daar niet zo heel veel aan, dat scheelt mischien 2 of 3 mm.

    Maar hij is toch vrijwel niet met de hand te starten. Het is me tot nog toe twee keer gelukt er muziek uit te krijgen met de vingertjes, en beide keren alleen een kort prutje.

    Maar de carb zit wel een mm of 10 verder naar buiten, dus inderdaad in een wat intenser deel van de propwash. Dat zal vast wel wat invloed hebben, maar tot nog toe merk ik daar niet heel erg veel van.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.700
    Locatie:
    Woerden
    Een wankel met de hand starten is op z'n minst heel moeilijk. Je moet de prop heel snel rond "zwiepen" en de motor moet warm (heet) zijn dan kan het wel eens lukken. Met een koude motor is de kans vrijwel 0.
    Het enige probleempje wat ik wel eens met de carburateur gehad heb is dat m'n vinger tegen de achterkant van de prop kwam bij het afstellen van de naald. Dat leverde dan een klein schaafwondje op wat verder weinig om het lijf had.
     
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Behalve als je een duwprop hebt (X1200 bijv.)
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen ligt het volgende projectje ook alweer op de werkbank (die in mijn geval mijn aanrecht is :D )

    Dat projectje is een zo te zien vrij weinig gebruikte OS FS91 Surpass huppeldepup (ik kan die nummers nooit onthouden), die met het zwarte kleppendeksel, brandstofpomp en carburateur met drukregelaar.
    Deze motor is van Rene_w, degene die mij ook de Wankel doneerde.

    Als ik Rene goed begreep, heeft deze motor vanaf nieuw, nooit goed en betrouwbaar gelopen. Nu ontbreekt het mij volledig aan de spullen om die pomp en drukregelaar te testen, laat staan te repareren/reviseren/anderszins werkend te krijgen, dus daar ga ik mij ook niet eens mee bezig houden, ik ga het ding gewoon, zoals gevraagd, ombouwen naar Benzine.

    Dat gaat wat voeten in aarde hebben, want ik kan niks met de pomp en carburateur: Niet alleen zijn ze niet benzinebestendig, maar ze werkten met methanol al niet goed, dus zelfs al zou het materiaal benzinebestending zijn, ik zie geen enkele reden waarom het nu opeens wel zou werken, want ik heb geen magisch oog of zo.

    Dus.... een andere carburateur! Eerst maar eens kijken wat er op moet. De ongepompte FS91 heeft een carburateur met 8 mm gasklep. Wat is dit nu???? de gepompte FS blijkt maar 7,5 mm luchtinlaat te hebben. Hmmmm... dat had ik niet verwacht.

    In de bak met losse rommel vind ik nog een ASP .36 heli carburateurtje, waarvan ik weet dat hij op de motor waar hij vanaf komt (die ASP helimotor dus) het al vrij aardig doet met benzine, zonder verdere modificaties. Dat kun je hier nalezen: https://www.modelbouwforum.nl/threads/test-methanolmotor-op-benzine.243104/page-81#post-3952904

    Dus gaan we die maar proberen. Deze carb blijkt zijn hoofdnaald te missen, maar gelukkig is ASP een na-maaksel van OS, en de hoofdnaald van de originele carburteur past gewoon. Eerste probleem opgelost.

    Uiteraard is de bevestiging van een 2-takt carb HEEL anders dan van een 4-takter, maar dat lossen we simpel op met een klemmend pasgedraaide Teflon bus, en dan slaan we twee vliegen in één klap, dan is de thermische isolatie ook in een klap voor elkaar.

    De bevestiging van de carburateur aan het achterdeksel zit in de weg, maar dat lossen we op door domweg het deksel 180 graden te draaien, want dat kan bij deze viertakten, daar gaat niks in de weg zitten tussen zuiger en backplate. Ik wil namelijk nu nog niks afzagen of anderszins onherstelbaar vernaggelen.
    De drukaansluiting van de pomp dichten we voorlopig af met een dopje (stukkie slang met boutje) maar de bedoeling is om daar uiteindelijk even M2 in te tappen, en met een boutje en loctite een nette afdichting van te maken.

    Zoals het nu staat, is er dus niets onherstelbaars veranderd en is de motor nog gewoon terug te bouwen naar origineel, afgezien van het magneetje in de propmeenemer, maar dat zit niemand in de weg, niet linksom en niet rechtsom.

    Nu eerst maar eens een magneetje in lijmen, en de draaibank opstarten, dan denk ik dat hij over een uurtje of twee wel loopt...
     
    rodermond13, Huey, Cnn en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zelfs dat valt erg mee... Het is wel iets pijnlijker dan met een gewone prop, maar zowel met de tweetakt op de X-1200 als de viertakt op de Ogar heb ik die prop wel eens per ongeluk aangeraakt, en het is niet zo dat je hand die prop ingezogen wordt... Geen echte verwondingen (schaafwond, maar je voelt het wel flink, en het is niet leuk
     
  20. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Weet ik...:rolleyes:
     

Deel Deze Pagina