Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja, dan wordt het logisch :D
    die origineel benzinedingen van mij was er 1 dankzij miscommunicatie erg laat met starten..
    maar eenmaal de goede uitgangspunten liet deze zich vlot binnen de 5 keer zwengelen aanslaan.
    de 2e had ik de uitgangspunten meteen goed, die liep de eerste keer volgens mij in 3x meppen.. na primen natuurlijk..
    beide liepen vlot volgas, alleen had ik wat korter als testperiode waarin hij moet blijven draaien zonder verschil

    mijn kisten zijn ook wat lichter tov motorinhoud/gewicht toestel
    veel minder kans om veel volgas nodig te hebben
    halfgas gaat de boel mooi schaalgetrouw de lucht in..

    wel grappig dat bij jou de warmte zich zo goed terug laat zien tijdens inlopen.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen, omdat ik mij de afgelopen week domweg stierlijk verveeld heb (wat wil je ook met dat kloteweer?) maar weer eens wat met een onbenullig, onnodig en hopeloos experimentje begonnen: Het verbeteren van koeling! Jeetje, wat een inspiratie weer...

    Dit keer de Boxer, die volledig in de open lucht voorop die BigLift zit.
    Mijn gedachte was, dat de aanstromende lucht vol op de voorkant van die cylinders botst, maar dat de achterkant van die cylinders er maar bekaaid vanaf komen vanwege A) turbulentie achter de cylinder, en B) dat grote motorschot wat daar als een schuurdeur door de lucht ploegt, en een soort van "boeggolf" van lucht veroorzaakt, die t.o.v. de cylinders maar weinig doorstroming laat zien.
    Of in ieder geval, dat was de theoretische gedachte,

    De oplossing die ik voor ogen had, was om over de cylinders een soort van "spatborden" te plaatsen, die de aanstromende lucht achter die cylinders een neerwaartse beweging te geven, zodat de omstroming aan de achterkant verbetert.

    Alweer, dat was de theorie....

    Eerst maar eens wat fotootjes van wat ik bedoel:
    Beetje knutselen met wat Balsa:
    IMG-20220331-WA0002.jpg

    Even passen:
    IMG-20220331-WA0007.jpg

    En met wat matzwarte verf er over valt het nog best wel mee met de lelijkheid:
    IMG-20220331-WA0012.jpg IMG-20220331-WA0014.jpg

    Maar.... werkt het nu ook?
    Grond is anders dan vlucht, maar de eerste test liet in ieder geval zien dat het niet NIET werkt... Of beter gezegd, niet averechts.
    De test was: 5000 toeren (zo precies mogelijk) voor ongeveer 5 minuten of zolang nodig is om de temperaturen te stabiliseren, en de tweede run op exact dezelfde gasstand te doen.
    De resultaten waren nogal, euh... nou ja... het leek eigenlijk geen drol verschil te maken:
    Zonder spatborden draaide de motor na 5 minuten met 99 graden op beide cylinders gelijkblijvend.
    Met spatborden was dat 100 graden voor de linker cylinder, en 98 graden voor de rechter cylinder, gemiddeld dus ook 99 graden.
    Nu weet ik dat bij ongeveer deze omstandigheden in de lucht de motor zo tussen de 85 en 90 graden draait, dus vliegen maakt een serieus verschil, hopelijk is er morgen gelegenheid om dat nog eens goed te testen.

    Een ding wat heel erg opvallend was, want "dat doet ie anders nooit" :weetnie: ...

    Dit was de eerste keer dat de motor liep na de sleepmeeting. Op de sleepmeeting heeft deze motor eigenlijk voor het eerst in zijn luie leventje eens serieus hard moeten werken. Het viel mij Zaterdagavond al op dat de motor eigenlijk niet nadruppelde (meestal ligt er 's avonds wat olie onder de motor, toen eigenlijk niet), maar vanmorgen bulkte het ding vlak na de start opvallend veel olie uit, en die olie was opvallend schoon.
    Blijkbaar is hij lekker schoongebrand, daar in Kampen, en blijkbaar slingert hij als hij hard moet werken de olie dusdanig in alle hoekjes en gaatjes dat het "beter in de motor blijft". Hoe ik me dat voor moet stellen weet ik niet, maar het is iets wat ik nog niet eerder gezien had, en zulke dingen vind ik altijd interessant voor op de harde schijf: er komt vroeg of laat een gebeurtenis, die de puzzelstukjes op hun plek doet vallen, en tot die tijd houden we het in het achterhoofd...

    Nou ja... IK heb me in ieder geval weer een dagje vermaakt met knutselen, en en-passant de buren even geërgerd met een motortest op de vroege ochtend. Is ook belangrijk...
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2022
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    gekke gedachte: zou een 2 waards gericht "glijbaantje" tegen het motorschot niet beter werken?
    zodat de lucht door de cilinderkop, erachter omhoog en omlaag wordt geduwd, zonder de turbulentie?
     
    brutus vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een soort wig (al dan niet rond, hol of anderszins geprofileerd) bedoel je?
    Is nog helemaal niet eens zo'n raar idee.
    Beetje lastig uitvoerbaar mischien, want de rechter cylinder zit veel dichter bij het motorspant dan de linker, dus minder ruimte, maar absoluut een optie die in geval van falen van dit project, een overweging waard is.

    Het zou in ieder geval beslist niet de eerste keer zijn dat zoiets verbetering geeft.

    Maar eerst dit testen, morgen (hoop ik).
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, dan had ik je goed begrepen...

    Als de spatborden niet werken, ga ik daar eens naar kijken
     
  7. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Krabbendijke
    brutus vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Plaatje 1 heb ik bij de FockeWulf zo goed mogelijk proberen te benaderen, en plaatje 2 is wat ik hier met de boxer "ongeveer" probeer te bereiken
    Die ideeën heb ik al... Het probleem is de uitvoering.
    Het materiaal waar ik mee werken moet is meestal OF Balsa, OF 0,4 mm Triplex, en dan is e.e.a. lastig uitvoerbaar omdat alles slechts ééndimensionaal te buigen valt.
    Dun aluminium zou geweldig zijn, ALS stempels en persen makkelijk te maken zouden zijn.

    3D printen zou in theorie geweldig zijn, maar een goede koelluchtgeleiding is nogal filigraan, en dat is niet zo heel erg eenvoudig om zodanig te ontwerpen dat het printbaar is, volgens mij.
    Want je moet nogal wat rare bochtjes en onregelmatige vormen hebben om zo'n Boxer mooi in te sluiten. Ziet er zo "regelmatig" uit, maar is het niet. De Radial was echt 100 keer makkelijker om een baffle voor te maken.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Behoorlijk teleurstellend: Dit werkt dus niet...
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.003
    Locatie:
    Nootdorp
    Dun aluminium of blik is toch makkelijk te vormen ?
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je het juiste gereedschap, en dun genoeg zacht aluminium hebt, wel. Maar ik heb helaas geen dun zacht aluminium en ook geen geschikt gereedschap voor plaatwerk.
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.003
    Locatie:
    Nootdorp
    Maar blik van een conservenblik wel toch ? Daarmee maakte ik busjes voor in een achterbrug of in een uitlaat. en dat zonder speciaal gereedschap
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.386
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Misschien een domme idee, maar als ik met een boxer wat aan de koeling zou willen veranderen, zou ik het eerst bij 1 cilinder proberen.
    En dan er ook mee vliegen dan kan jet verschil zien.
    Of is het slecht voor een motor als er iets temperatuur verschil in de cilinders zit?

    Ik vond het overigens super leuk kennis met je te maken in Kampen, en je demo van de boxer te mogen zien.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, het probleem daarmee is, dat die cylinders niet gegarandeerd gelijk op gaan qua temperatuur (en dat varieert ook nog wel eens een beetje), dus je weet dan nog steeds niet zo heel veel.
    Daarom had ik beide cylinders van een kapje voorzien, en een vlucht met zowel als zonder gedaan. De motor leek (heel marginaal, je praat over 2 of 3 graden of zo) koeler zonder de kapjes.

    Mischien dat ik nog eens echte tunnels maak die de cylinders geheel omsluiten, maar dat is voor later, als ik daar eens een keer zin in heb...

    Dat genoegen was geheel wederzijds! Superleuke dag gehad.
     
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.345
    Locatie:
    Thuis
    Lege Cola blikjes, evt heet stoken :thumbsup:
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is denk ik wel hééél erg dun...
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En dan tussendoor even een willekeurig statusrappport van een willekeurige motor:

    De ASP .91 viertakt die Februari 2017 zijn eerste klappen maakte, sinds nieuw nooit een druppel Methanol gezien heeft, en ondertussen ergens in de buurt van de 75 draaiuren heeft (geschat, want de draaiurenteller is pas 2 jaar later toegevoegd en die staat nu op ongeveer 40 uur) was weer even aan een check van de klepspeling toe, en die was (alweer) vlekkeloos en in ieder geval minder dan vier honderdste verlopen, maar zo aan klemming van de voelermaatjes te oordelen zelfs helemaal niets...
    Ik kan tot nog toe op geen enkele wijze slijtage of achteruitgang van deze motor vaststellen, zelfs het voorste krukas-lager blijft al die tijd gewoon 100% dicht, geen spetter olie onder de motorkap.

    Uiteraard heeft alles zo nu en dan wat aandacht nodig, maar deze motor heeft afgezien van het normale onderhoud (klepspeling controleren en zo heel nu en dan een nieuwe bougie) en de aandacht die ik destijds aan de aanvullende koeling heb moeten spenderen, in mechanisch opzicht helemaal nul komma niks aan problemen gegeven. Het eerste solenoidklepje zit er nog steeds in, de ontsteking werkt nog steeds vlekkeloos, ik heb de tank of viltclunk tot nog toe nog niet hoeven vervangen, ik heb zelfs nog geen brandstoflekkages gehad (uithardende Tygonslangen, maar geen lekken), de uitlaat koolt niet dicht, de demper blijft mooi blank, en ik heb in die 5 jaar één keer het siliconen opofferstukje van de tankdrukleiding moeten vervangen.

    Met andere woorden: het werkt gewoon zoals het hoort, en het gebruik van benzine als brandstof in een motor die daar niet voor ontworpen is, levert tot nog toe helemaal nul operationele problemen op.

    Ik heb geen individuele verbruikscijfers bij kunnen houden, maar gebaseerd op draaiuren schat ik dat het apparaat in zijn eentje toch ongeveer 30 liter benzine weggeslobberd heeft, en daarmee mischien wel 40 liter Methanol bespaard heeft, en daarmee heeft deze ombouw zich toch echt ruimschoots terugbetaald..
     
    sarco, R Rodermond en Beton vinden dit leuk.
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.345
    Locatie:
    Thuis
    ja dat is inderdaad indrukwekkend..... na ruim 70 draaiuur geen enkele slijtage zichtbaar en zelfs de kleppen niet hoeven bijstellen.........
     
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.345
    Locatie:
    Thuis
    Die saito van Christiaan Vis blijft maar in mn hoofd hangen, die loopt zo fucking mooi
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... gedurende het inloop proces heb ik behoorlijk moeten stellen, hoor...
    In de eerste 5 uren om het uur, was er iedere keer enige correctie nodig (en soms best veel), daarna om de 5 uur, was er de eerste paar keren ook nog wel wat correctie nodig, maar wel steeds minder, maar de laatste tijd is het nagenoeg nihil.

    Waar ik zelf toch wel stiekum verbaasd van ben, is dat de klepzittingen en de klepranden zelf in orde blijven, zeker nu ik door de betere koeling beduidend meer vraag van de motor. Ze lekken niet en de kleppen komen ook niet omhoog.


    Ja he? Die is echt super. En een lekkere bult bruikbaar vermogen ook nog.
     
    sarco en R Rodermond vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina