Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Thuis
    Torretje vandaag maar eens laten pruttelen, na een dik uurtje verhoogd stationair op een rijke setting grofweg afgesteld en nog een uurtje of 2 laten pruttelen.
    Stationair en vooral het middengebied nogal rijk maar toch loopt het al best leuk, tikt met een iets rijke setting zo nu en dan de 9000 rpm aan met een master airscrew 14x6
    Na 3 uur looptijd ff onder het kleppendekseltje gespiekt en de tuimelaars waren lekker vettig.. werkt prima zo :thumbsup:
    Morgen nog maar een paar uurtjes draaien en dan kan ie ingebouwd worden in de Chipmunk :)
    Ikkuh weer helemaal gelukkig :)

    Kort filmpje voor de liefhebbers :D
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2024
  2. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Loopt als een naai machientje...mooi man !
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  3. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Voorburg
    Echt wel, loopt èrrûgh mooi !
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.846
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zit dit hier op Schiphol te kijken, kan het vanwege het geroezemoes niet 100% goed horen, maar klinkt absoluut netjes!
    Met een MA 14 x 6 zou je uiteiindelijk toch wel minstens 9500 moeten zien op de grond (beetje natte vinger inschatting...), en dan doel ik op de enigszins rijke afstelling die precies goed zou moeten zijn om mee te vliegen...
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Thuis
    klopt Bert... afstelling is nog niet optimaal, ik heb al 9200-9300 rpm voorbij zien komen toen ik begon met afstellen, dus er zit zeker meer in .. ik hou het bewust een beetje vet om de motor te spoelen om zo maar te zeggen
    ik heb verzuimd om de lagers te vervangen omdat het hele torretje van binnen best wel schoon, nieuw, en vrij van aanslag was, ik merk dat het allemaal steeds wat soepeler gaat draaien, de compressie word langzaamaan steeds beter, voor ik begon kon ik hem met de vinger langzaam draaiend vrij makkelijk door de compressie draaien, nu merk ik dat hij echt compressie gaat krijgen wat voor mij betekend dat de zuigerveer aan het settelen is..... hoewel ik de historie net ken (2e handsje) behandel ik deze os als een nieuwe.
    misschien vandaag nog een uurtje laten pruttelen en dan maar eens slijpen in de carb... stationair is rijk (na 5-10 seconden gaat ie ineens heel lief mooie blauwe wolkjes uitpuffen :D maar blijft toch goed lopen, top nog iets rijk, maar middengebied is zo rijk dat ie inkakt...
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2024
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.846
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je hebt toch een solenoid setje? Of ben ik nu in de war?

    Overigens zijn blauwe pufjes bij stationair moeilijk echt helemaal te voorkomen, gewoon omdat de diverse interne snelheden omlaag gaan, en een minder goede verstuiving bijna niet te voorkomen is.

    ALS je gaat slijpen, vergeet dan niet, dat je een wat zwaardere veer achter de gasklep nodig hebt, anders gaat die gasklep "denderen"op de vacuumpulsen.
    Tot nog toe heb ik me altijd kunnen behelpen met veertjes uit oude meuk-carburateurs.
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Thuis
    Vandaag nog maar ff dik 2 uur looptijd op de teller gezet en vanavond het torretje eens losgehaald om er eens in te spieken…. Nou de interne smering zit hier binnenin wel goed :eek:

    IMG_8534.jpeg Bekijk bijlage 599321 IMG_8535.jpeg IMG_8536.jpeg IMG_8537.jpeg IMG_8533.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2024
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Thuis
    en intussen de oorzaak gevonden van het steeds verlopen en niet goed en constant krijgen van de afstelling.. de kleine FKM o-ring om de gasnaald waarschijnlijk beschadigd bij het monteren van de gasnaald, ik vond het al zo raar dat hij bij hele kleine verdraaiing ineens heel erg veel rijker ging lopen en dan zo ineens weer armer
    en laat dat nou net de laatste zijn geweest die ik in die maat had liggen :mad: eerst maar ff een paar bestellen..

    valt me nog mee dat de buren nog niet gaan klagen :D
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2024
    Bertus, serge pot en Beton vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.846
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.435
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Daar altijd net voor stoppen;)
     
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Thuis
    :D
     
    fransspitfire vindt dit leuk.
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Thuis
    Tja het verliep steeds maar dat komt achteraf gezien door de beschadigde gasnaald o-ring
    Nieuwe zijn onderweg dus volgend weekend nog maar een keer proberen en dan maar eens zien of ik er nog wat meer toeren uit kan krijgen… lijkt er nu op dat 9100 rpm toch wel een beetje de max is en dat valt me wat tegen…. Komt neer op 0,93pk en dat is flink wat minder dan de opgegeven 1,5 pk op methanol…. En ik ben er van overtuigd dat ik in het begin 9200-9300 rpm voorbij heb zien komen :rolleyes:

    ga trouwens wel van de Motul 800 over naar castrol power rs, de motul heeft een soort kleurstof die de hele motor besmeurd, de radial is helemaal gelig van buiten waar hij vettig van de olie is geweest, en het geeft een vreemde scherpe geur o_O, wat dat betreft ruikt in de 2takt de A747 een stuk beter :D
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2024
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.846
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Welke prop heb je precies? Een Master Airscrew 14 x 6? Daar zou je inderdaad al gauw tegen 9700~9800 toeren moeten kunnen zien.
    Ik krijg uit mijn ASP 15 cc ongeveer 9500 toeren met een APC 14 x 6 als ik hem helemaal uitmergel, en dat is met 1,3 pk best netjes. Maar dat is te schraal om te vliegen, ik zet hem op de grond wat rijker (9200 RPM) (wat NIET betekent dat je "vermogen laat liggen", integendeel).

    Check je ontsteking nog een keer (2 a 3 graden fout kost zomaar een aanmerkelijk stukje vermogen), kleptiming, klepspeling, etc etc.
    Controleer voor de zekerheid ook of de isolatorpakking tussen spruitstuk en kop niet restrictief werkt.
    Geen rare bramen of butsen aan de prop? Goed in balans?
     
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Thuis
    ja, is idd een master airscrew 14x6, ontsteking had ik op exact 28 graden bij verlaten van het magneetje gezet, ding blijft gewoon draaien bij 1400-1500 rpm wat mij doet vermoeden dat hij eerder wat laat staat dan vroeg ... misschien de gap tussen sensor en magneetje toch wat aan de ruime kant en zal ik eens wat verkleinen
    klepspeling was prima (0,07- 0.08mm), die isolatorpakking (phenolplaat) had ik mooi vloeiend uitgedremeld maar had deze met een flinterdun veegje vloeibare pakking gemonteerd en daar zag ik dat ik wat te vroeg had vastgedraaid waardoor er een klein flubbertje aan de binnenkant zat, is echt heel minimaal maar zou iets restrictie kunnen opleveren... maar dat is echt geen 700-800 rpm

    ik heb een heel sterk vermoeden dat hij op volgas te weinig brandstof kreeg, alsof er lucht via de beschadigde gasnaald o-ring in de brandstof toevoer komt, ik merkte in de laatste run van Zondag op de club dat hij bij een mooie loop volgas inkakte en zodra ik de gasschuif iets terug deed liep ie top.... dan staat ie gewoon te arm, en iets rijker op de hoofdnaald maakte hem gelijk weer te rijk

    torretje krijgt in ieder geval steeds wat meer compressie en ik denk dat ie gewoon nog wat tijd nodig heeft, hij gaat in ieder geval weer het testbokje op en heb besloten dat ik niet ga slijpen in deze carb maar dat ik een gasservo op het testbokje ga maken met een ontvanger voor gasaansturing en dan gelijk het solenoid klepje er tussen....
    beetje tegen mijn idee in omdat ik mechanisch alles zo dicht mogelijk bij perfect wil krijgen en het fijne bijregelen met klepje... ach kan altijd nog de dremel erin zetten :)

    heb jij trouwens al eens overwogen om een adaptertje met metertje te maken om compressie te meten ??
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Ede
    A747 zit castor olie in dat verklaart de lekkere geur .
    Ik zelf vlieg motul kart Grand Prix .
    Die is lekker vettig nog als hij zijn werk gedaan heeft net zoals de castrol rs .
    Met de rs had ik nogal eens last van klevende kleppen met de motul niet , die smeert en reinigt net wat beter van wat ik ondervind . Ik smeer mijn grote motoren 1 op 50 en de omgebouwde methanollers 1 op 20 . Bert doet dat 1 op 10 .
     
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Thuis
    nou.. dat is mooi dat je het aanhaalt en wil hier geen olie discussie opstarten maar ben wel benieuwd naar ervaringen met oliesoorten, zo is er naast de power rs ook een power rs scoot variant waarbij Castrol aangeeft dat die minder verkoling/verontreiniging geeft
    zelf altijd al Motul gebruikt in de motorfietsen en kies bij voorkeur de beste ipv de goedkoopste, maar ergens bekruipt mij het gevoel dat bv een Motul 800 overkil is in bv een GP 76 boxer en de omgebouwde methanollers want die draaien niet constant volgas op 10-11.000 rpm, een kart olie is naar mijn idee ontworpen om goede smering te garanderen bij nog veel hogere belasting en toeren dan wij ooit zullen doen
    als ik mn torretjes loshaal en vergelijk met de plaatjes die bert laat zien dan zijn de mijne wel erg goor terwijl de castrol power rs gestookte torretjes van bert gewoon brandschoon zijn en qua smering bij onze toepassing zit er volgens mij geen verschil maar jij ervaart dus wel een verbetering / vermindering van verkolen met Motul kart in omgebouwde methanollers ??
     
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Ede
    Met de verhouding waar in ik smeer wel . Bert en jij smeren 1 op 10 dat spoelt veel meer . Maar ik gebruik geen motul 800 .
    Ik vermeld wat ik ondervind ,niet wat beter is ,puur om geen discussie te hebben .
    Tevens een clublid die ook altijd 1 op 20 smeert bemerkte ook klevende kleppen met de castrol rs . Overgestapt op motul kart Grand Prix . En zijn torretje draait ook probleemloos.
    Ik heb Valvoline , eurol,castrol en motul geprobeerd en de motul bevalt mij tot nu toe nog het beste .
    Ja een flesje kost 26 euro tov 18 voor castrol rs, niet in bulk gerekend . Maar als je motoren van 2000 euro hebt wil je niet dat door bezuiniging op olie je motor in de soep loopt.
    Dat is voor mij de reden om toch voor een zo goed mogelijke olie te gaan . En als dat voor jou de castrol rs is ,zeg ik gewoon doen .die staat ook boven in de lijst van goede olie .
     
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Thuis
    Ik zit er tussenin … ik smeer 1:15 ;)
    Anyway, het komt er dan op neer dat de motul kart iets beter presteert of schoner blijft bij hoge temperaturen..
    Ik ga hem meenemen in de overweging, in ieder geval bedankt voor de input :thumbsup:
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.846
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wel eens aan gedacht, maar het is voor ééncylinders eigenlijk nauwelijks interessant. Bij meercylinders heb je er meer aan omdat je verschillen kunt zien.
    Bij eencylinders is het gevoel bij rondtornen met de hand afdoende.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.846
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Qua olie: ik heb nog nooit last gehad van klevende kleppen, maar zoals gezegd, ik smeer vet, en ik gebruik het klepsmeersysteem, en dan is er niks aan de hand.
    1:15 smeren gaat prima, ik vind 1:10 gewoon een prettiger idee, en met 7 Euro er liter en hooguit 2 liter per jaar zijn het de kosten ook niet. En qua "dure olie", niet vergeten dat Castrol ook zomaar 18 euro kost in de winkel, het is gewoon óók "één van de duurdere olieën".

    Ikzelf zie qua slijtage en vervuiling geen verschil tussen mijn motoren en motoren die met andere oliesoorten gesmeerd worden.

    Mijn oliekeuze is hoofdzakelijk gebaseerd op de gemakkelijke en goedkope verkrijgbaarheid via WWW...
    Dat mijn lokale motorfietsgoeroe het spul specifiek aanraadde vanwege zijn ervaring met luchtgekoelde crossmotoren (koelribben dichtgesmeerd met modder) en ik kan die ervaringen uitsluitend bevestigen: Mijn Wankeltje zowel als mijn destijdse heli-tweetaktje hebben de 180 graden herhaaldelijk aangetikt en dat probleemloos overleefd. Hoe andere oliesoorten op dat vlak presteren, weet ik niet, maar ik denk niet dat Castrol erg uitzonderlijk of speciaal is, of dingen kan die andere oliemerken niet zouden kunnen..
     
    verfbrander, Rene Neefe en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina