The Lazy Bee

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door RCEFlyer, 10 mrt 2009.

  1. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    chris,

    een looping of een soort snap maar dan met hoog en richting gestuurd gaat perfect! dit vliegt echt heel leuk.

    de plannen zijn standaard 100 of 120 cm, de rest is uitvergroot..
     
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    is eens wat anders voor f3open dan al die 3dfunflyers:p en panics:p
     
  3. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    loopings maken wil de bee wel ;) zelfs een voorzichtige hover lukt wel !

    tekeningen zijn overal te vinden klik met je vriendje google
     
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke bedankt! ik zal eens zoeken achter dxf plannen ofzo die kan ik dan herschalen naar wat ik wil...
    zijn er overigens hier mensen die er ailerons op zetten??(op rcgroups heb ik daar ene mod van gezien)

    groeten
     
  5. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    ailerons kan heel goed, dan worden de tippen vlak(ker) gebouwd. zoals bij de speedy bee.

    het goedmoedige is dan wel minder.
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    platte vleugeltips dan met een hoekje als aileron als hier dan:
    [​IMG]

    al heeft hij toch geen vlakke tip op deze foto:
    [​IMG]

    wat bedoel je met het goedmoedige??( ik kan natuurlijk 2vleugels bouwen ook:p)
    ps de floats zullen er ook bij gemaakt worden normaal voor deze zomer op kamp:p
     
  7. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    ailerons

    zijn dat wel dezelfde vleugels? de bee op het water heeft die ook ailerons? in de lucht lijkt wel een speedy bee vleugel.

    de lazy bee heeft de tippen geknikt aan de vleugel en de speedy heeft de bovenkant vlak en de onderkant heeft dan verjonging naar een paar millimeter.

    http://www.rcgroups.com/articles/ezonemag/1997/speedyb/speedyb.htm
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2011
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik maak hem eerst origineel zonder ailerons denk ik...
    ik heb hem nu op 1m40 , morgen eens printen en het plan bekijken...

    wat zouden jullie aanraden qua setup van hc?? zodat ik deze alvast kan bestellen want de wedstrijd is 1mei al! groeten
    ik denk om hem ook full led te voorzien:p
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2011
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    eerste zijkantje gelijmd. morgen mallekes maken voor de tips,rudder, en elevator
    straks mss 2de helft maken.

    een doosje vol leds is besteld( ik denk dat ik best een apart accutje voorzie hiervoor.

    ik ga denk ik 2200mah lipo's 3cell gebruiken(heb ik nog)
    een 40amp esc en een motortje van tja +-100gram?
    straks eventueel wat foto's
     
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    dan mag hij altijd nuttige info geven!!
    [​IMG]

    ik ga geen ailerons installeren, maar ik zit eraan te denken om 2servo's op hoogte te plaatsen, en een soort delta mix in te stellen...
    gedachten erover zeker welkom!
     
  11. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    delta mix op de hoogte roeren.
    hihi, dat zal wel lachen worden, in combinatie met de rolroeren heb ik dat wel eens gehad.

    let op met een 2200 3 s lipo en 100 gram motor dat je het CG wel goed krijgt. maw de servo's ver genoeg naar voren inbouwen.
     
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    zou een 100grams niet genoeg zijn???
     
  13. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    qua vermogen wel..qua gewicht even opletten.
    ik zou in de rompneus onder de motor een luikje maken voor de accu in te schuiven.
     
  14. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2011
  15. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Op de originele "Big Bee" (60" of 72" vleugel = ca. 150 of 180 cm) hoort een 4 tot 6,5cc tweetakt of nog mooier een viertakt tot ca. 8 of 10 cc ... bij (te) veel motorvermogen moet je de vleugelbevestiging aanpassen, anders gaat de vleugel een eigen leven leiden bij abrupte manoeuvres ...

    Onder de titel "the little plane that could" (ook weel "Micro Bee" genoemd) heeft Andy Clancy in 1996 een 10" (25cm) versie van de "Bee" getekend voor het Cox TeeDee .010 motortje, met de "micro"-componenten van 15 jaar geleden moet het wel een vliegend baksteentje zijn, vandaar ook de opmerking op de tekening "The pilot must be quick between the ears" ...
    Maar met wat nu algemeen verkrijgbaar is, moet je de complete aandrijving + RC rond de 15 gram kunnen houden dan houd je nog 10 gram voor het "houtwerk" + 4,6 gram voor een paar Nr.1 Trexler balonbandjes ... dan zou je vliegklaar op 30 gram zitten, datis ca. 12 gram/dm² vleugelbelasting, dat is minstens de helft van zoals met de getekend componenten en dat moet te vliegen zijn op zijn "Bee's" ... ik ga eerst het "houtwerk" maken kijken op welk gewicht ik echt uitkom en dan kijken wat voor RC er in moet (de plankjes en latjes liggen al weken klaar, nu de tijd nog)...
     
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    de mijne is 1m40.
    de 2 zijkanten zijn gisteren verlijmd geweest. vanavond de romp aan elkaar zetten en de mallen maken voor de tips...

    volgende week kijk ik wel welke motor en welke esc ik zal moeten gaan bestellen... hopelijk op tijd hier om wat te testen dan.
    Ik wil wel genoeg power(vleugelverbinding zal met boutjes gebeuren)

    ik ga zoals gezecht 2servo's op hoogte zetten en 1tje op rudder.
    ik heb hiervoor nog 3zulke liggen. deze zijn denk ik wel voldoende?
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing 939MG Metal Gear Servo 2.5kg/ 12.5g/ 0.14sec
    als accu een 2200mah 3cell
    voor de leds denk ik van een extra lipotje te gebruiken indien nodig natuurlijk...
     
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    kleine update: stand van de romp:
    [​IMG]

    een eerste vleugeltip ligt te drogen 8x1mm dikke latjes:
    [​IMG]

    dan was het rudder en stabilo aan de beurt.
    Ik zal het stabilo als volgt opbouwen: het vaste gedeelte uit balsa (gaten moeten nog gemaalt worden) en de roeren uit 6mm balsa met een carbon staafje.
    dit omdat het heel wat kosten spaart (hout en folie) maar vooral veel werk, en ik er ook van overtuigd ben dat dit even sterk en licht zal zijn.

    het rudder zelfde principe 2x 3mm laag depron en een 5mm ligger ertussen om wat profiel te voorzien

    hier alles op 1 foto; let op de grootte van het stabilo naast de romp!!!
    [​IMG]
     
  18. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    jij bent goed bezig ;)

    je hebt de vaart er goed in!
     
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    vanmorgen het middendeel aaneen gezet. bevestiging moet nog gemaakt worden ( boutjes ipv rekkers)

    [​IMG]

    het geheel momenteel:
    [​IMG]

    stabilo balsa 6mm maar het middenste deel eruit gesneden en vervangen door depron. zo een 17gram gewichtsbesparing...
    [​IMG]

    de roeren uit 6mm depron versterkt door een carbon staafje die samen vast zit aan een lang zelfgesneden carbon roerhevel( trekkracht mooi over het roer verdeeld) 0,5mm dik sterk en licht
    [​IMG]

    zelfde gedaan bij het rudder, hier komt pull pull op:
    [​IMG]

    [​IMG]

    gewichten momenteel:
    rudder momenteel 10gram
    stabilo : 27gram
    romp op dit moment zonder de neus, servoplaat, vleugelbevestiging, wielophanging zoals op de foto's dus:36 gram
    vleugel middendeel 88gram
     
  20. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.607
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    de vleugelbevestiging. 2x 3mm liteply op elkaar en in 1van de 2 moertjes gelijmd:
    [​IMG]
    andere kant:
    [​IMG]

    linker vleugeltip begonnen:
    [​IMG]

    hier heb ik gezien dat ik een fout gemaakt heb bij de gelamelleerde tip. deze is namelijk 4mm te smal... ach swat hier en daar wat meer versterken, en we hebben een even sterke maar fijnere wingtip. straks de rechter proberen gelijk te krijgen.

    nu ik toch bezig was met overschotjes carbonplaat:
    [​IMG]
    servoplaat uit 3mm balsa met een 0,5mm carbon laagje erop, weegt nog geen 4gram.
    hier zie je de vleugelbevestiging ook die is aan het drogen. ook de onderzijde romp beplankt met 1mm balsa.


    vleugel is zo goed als af, hier en daar nog een versterking aanbrengen. komt nu op 135gram. nu zie je pas hoe groot die vleugel wel is!
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina