The making of a...BELL430

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door corsairk, 20 feb 2011.

1. Metroid

Metroid

Lid geworden:
    29 jun 2005
    Hoi Ronny,

Alleen de halve "Druppels" zijn ongeverfd. De ronde kapjes zijn in drie kleuren, zie foto, en meerdere maten. Wit, rood en groen en in de maten 9mm, 11mm, 16mm en 19mm buitenmaat. In de 11mm past pressies een superflux LED.
    Ook zijn er 11mm met een grotere opstaande rand.

Ik heb een 9mm voor achter op de staart als Beacon. Twee rode 11mm voor de ACL (boven en onder op de romp). En twee Drops voor op de Sponsons als NAV light.

Groetjes Rob.

2. corsairk

corsairk

Lid geworden:
    22 jul 2009
    hoofdrotorasvraagje

Omdat ik mijn mekaniek nog in de trainer heb staan en deze nog nodig heb, (hij wacht overigens nog steeds op zijn maiden ;)) heb ik een "mock up" gemaakt van de bodemplaat waarop de mekaniek staat zodat ik de houten spanten toch al kan uitrichten en lijmen :

Als ik dit geheel nu in de romp plaats

merk ik op de de hoofdrotoras lichtjes naar voren gebogen staat ???? en dus niet perfect haaks op de heli :

Hoort dit zo te zijn of moet ik mijn spanten gaan aanpassen totdat hij perfect vertikaal staat ??? In de handleiding wordt hier NIETS van vermeld !!!

Graag advies aub.

Groetjes,
    Ronny

3. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Ronny,

bij heel wat echte heli's zoals bijvoorbeeld de Agusta A109 staat de hoofdas ook naar voor (ik meen mij in te herinneren dat dit een graad of 6 is).
    Dit doen ze oa om de heli in translatie horizontaal te krijgen. Bij helis met wielen als landingsgestel heeft het naar voor staan van de hoofdas ook de mogelijkheid om rijdend te taxieën. In hoeverre dit allemaal opgaat bij een schaalheli weet ik ook niet.
    Misschien zijn er hier kenners die hiermee reeds hebben geëxperimenteerd...

Heligroeten,

Nick

4. didier n

didier n verslagschrijvers

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Ik denk dat je eerst eens moet kijken op foto's van de echte, dan heb je al een idee. Hetgeen ik op je foto's zie lijkt me nogal veel, de heli zal dan in hovering nogal met de staart omlaag hangen. persoonlijk zet ik de as altijd zo neutraal mogelijk, op mijn Airwolf bv staat'ie 0 graden. Vliegt iets neutraler dan een heli die altijd tail low hangt..

5. Metroid

Metroid

Lid geworden:
    29 jun 2005
    Bij mijn mechaniek (heim) is dit zelf al ingebouwd. En staat dus ook naar voren. Ik heb gemerkt bij het vliegen dat de staart in hover wel wat afhangt, maar bij rondvlucht mooi recht komt te hangen. Het is wel wennen.
    Let er ook op dat je het mechaniek iets naar recht laat hangen (2 a 3 graden). Omdat je een rotor hebt die linksom draaid zal er aan de rechter kant meer lift worden gegenereerd. Al je dit niet opvangt lijkt het net of de heli continu naar rechts wil.
    Lees dit: http://www.dynamicflight.com/aerodynamics/dissymmetry/

Groetjes Rob.

Laatst bewerkt: 7 apr 2011
  6. bruteforce

bruteforce

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Ook ik heb een Heim-Vario mechaniek en eigenlijk is het zelfs een noodzaak het mech wat voorover te hangen om perfecte uitlijning te krijgen met de staartaandrijving, heb je dat gecheckt bij jouw heli? Mijn Star Ranger vliegt prachtig rechtuit in rondvlucht (kunstvlucht) en dat is voor een deel ook waarom het 1 van de meest prettig vliegende heli's is die er zijn IMHO. Ik heb het scheefhangen naar links deels opgevangen door de accupacks wat naar 1 kant (tegenhangend) te monteren.

Marco.

7. corsairk

corsairk

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Ik heb een mailtje gestuurd naar Vario, ben benieuwd of ik hier een reactie op ga krijgen !!!! Vind het eigenlijk best jammer dat er zo weinig info gegeven wordt door de fabrikanten, dit zijn toch geen derderangs bouwdozen meer hé.
    Het laten scheef hangen van de as in de tegenovergestelde richting dan de draairichting is iets waar ik ook nog nooit van gehoord heb. Bij vliegtuigen is dit gebruikelijk maar ik wist niet dat dit bij heli's ook toegepast werd.

Als ik de as toch moet rechtzetten, moet ik van mijn spantconstructie aan de achterzijde ca. 1 à 1,5 cm afschaven waardoor de hele mekaniek naar achter kantelt en lager komt te staan !!! Wat mij hierbij een beetje verontrust is hoe dit later gaat uitkomen met mijn heckrotorbuis, zit dat dan nog allemaal wel op de juiste hoogte ????

8. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Het is zeker niet noodzakelijk om dat te doen, ik heb dat ook nooit gedaan.
    De heli hangt ietsje scheef in de hoover, maar dat doet elke heli. Het wordt veroorzaakt door de staartrotor die de heli opzij blaast, door het constante tegensturen daarvan hangt de heli ietsjes scheef. Zorg liever voor een goede uitlijning van de staartaandrijving, dat is veel belangrijker.

9. Super john

Super john verslagschrijvers

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Dit snap ik niet, ik zou denken dat het scheefhangen door de middelpunt vliegend kracht van de hoofdrotor komt.

10. Metroid

Metroid

Lid geworden:
    29 jun 2005
    Dit komt echt door het effect wat ik op de vorige pagina al beschreef. Lees anders de complete pagina Dynamic Helicopter Aerodynamics ! door. Het is wel veel rauwe kost.

Wat Super John beschrijft wordt daar ook behandelt. Dit heeft vooral effect bij rolbewegingen. Bij een linker bocht de neus graag naar beneden wil en visa versa bij een rechter bocht.
    In hover wordt het gyroscopisch effect weg genomen door je klap en zwaai schanieren. Ook de delta aansturing heeft een grote rol hier bij.

Groetjes Rob.

11. corsairk

corsairk

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Ik heb uitgebreid en gedetailleerd antwoord gekregen van Vario !!!! Het volgende hebben ze me geantwoord :

Sehr geehrter Herr Hoedemakers,
    vielen Dank für Ihre Anfrage!
    So, wie Sie das beschrieben haben, ist es normal.
    Mit freundlichen Grüssen

Nadine Springer

Nu ben ik de kwaaie door, kan niets meer fout gaan :p:D:p

12. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Hei Ron ,

:):):):) das nog al een geruststellend antwoord ...
    Gewoon even meenemen naar de meeting in Zwartberg , dan kun je het daar nog eens laten zien aan de anciens ... :)

Grtz

Ronny

13. Tempel

Tempel

Lid geworden:
    29 jan 2007
    schuine hoofdas??

Hey Ronny,

ik begrijp je bezorgdheid niet. Er staat toch duidelijk op het plan dat de mechaniek schuin voorover moet staan in de romp. Veel echte helikopters staan schuin voorover. Neem de Huey, Jet Ranger bvb die zijn duidelijk zo.

14. corsairk

corsairk

Lid geworden:
    22 jul 2009
    trainer gemaidend

Vandaag, samen met Ron, alias Stratus, de Vario trainer gemaidend. :p:p

Na enkele instellingen in het menu van de HC3-SX gewijzigd te hebben, vooral rondom de heckrotor, stuurde Ron mijn Vario met vaste hand de lucht in. Ik moet zeggen, 't is een genot om dat machien te zien vliegen. Nadat alles definitief goed afgesteld was heb ik het roer overgenomen en na een beetje gewenning heb ik mijn eerste vluchten succesvol afgewerkt.
    Ben blij dat dit weer achter de rug is. De heli vliegt gewoon super, je merkt gewoon dat je met degelijk materiaal in de lucht zweeft !!!
    Op naar nog vele succesvolle vluchten hé.

Aan Ron, bedankt voor de hulp, maatje.

15. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Yep ,

Het was een prachtige vliegdag :)
    En idd de VARIO BENZINE trainer is een must om mee te vliegen , ook de HC3-SX heeft mij overtuigd van zijn kunnen ...
    Ook de benzine motor heeft een fijn geluid en loopt prima .. hmmmm , alweer stof tot nadenken ....
    Maar al bij al , hebben we alweer veel geleerd vandaag ...
    En Ron , het was met veel plezier gedaan he :)

Grtz
    Ronny

16. santini air

santini air

Lid geworden:
    7 apr 2011
    hey corsairk

het vliegen met een benzine trainer is echt puur genot
    hopelijk blijft het weer goed dat er veel gevlogen kan worden

alvast proficiat met je maiden en nog veel bouw plezier

17. Edsheli

Edsheli

Lid geworden:
    29 sep 2003
    Hoi Ron,

Ik heb dit probleem ook in mijn EC145 gehad ik heb de mechaniek toen voor iets hoger gezet maar moest wel met de staartaandrijving rekening houden. Bij mijn staartaandrijving was dit niet zo'n probleem vanwege een flexas die daar in verbouwd zit.

Mvg

Ed

18. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Een Vario benzine trainer is idd. een juweeltje om mee te vliegen.
    Bouw je er een romp omheen, dan blijft het rustige en stabiele vlieggedrag.
    Je bent vertrokken voor vele honderden vluchten puur vliegplezier.

Proficiat met je maiden,

Nick

19. mikerokkenjager

mikerokkenjager

Lid geworden:
    10 apr 2011
    mooi bouwproject deze blijf ik volgen

20. corsairk

corsairk

Lid geworden:
    22 jul 2009
    Mede door het perfecte vliegweer staan de werken momenteel op een laag pitje...........maar heb toch effe de tijd gevonden voor een kleine update.

Ben begonnen met hef aftekenen, boren en plaatsen van de revetten in het staartstuk. 't Is de bedoeling om het staartstuk volledig klaar te maken en in de grondlak te zetten.

Het "naakte" stuk :

Afschrijven van de revetten :

boren van de gaatjes :

En het resultaat :

Al bij al valt dit nog mee, je moet enkel engelengeduld hebben en je zeker niet gaan haasten ..........

Tot de volgende keer ;)

Deel Deze Pagina