Theodor Heuss, Rettungskreuser.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 22 sep 2019.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.488
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je zou gewoon de secondenlijm en 5 minuten epoxylijm vergeten.
    Die UHU Hart houdt al 50 jaar op mijn Svenson Westerly.

    Met de föhn ertegen, droogt het zeer rap.
    Gebruik ik ook de Alipathic resin.
    Geeft een sterke verbinding. Waterbasis. Dus langere droogtijd, laat ik zeker 12 uur rusten. Reuze sterk.

    Met een lijmorgel in het bouwhok kies je je favoriete ‘lijm van de dag’

    Zal straks fotootje van Tedje maken!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2024
    k-k vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.488
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Van de Tedjes (maar niet van Es)

    De kale boot... en is ook van binnen lak aangesmeerd. Zit er nog wat hout binnenin.
    Een messing tandwiel van de oude stuurmechanisme.
    Kaal bootje met kiel, schroefas verlijmd.


    IMG_3125.jpg


    Leegte... Om het roer aan te passen, moet ik het mangat open slijpen.
    En een nieuw doppie zien te frikken... (stempelen in plastiline en dan laminaatje)
    Van binnen wat verplakt hout, een teveel aan lak. Tikt allemaal door.


    IMG_3129.jpg


    Zo drijft 91 gr.

    IMG_3127.jpg


    Dan. Gezet op waterlijn, totaalgewicht 200 gr.
    Met wat verdeling komt de boeg vlak, of wat hoger uit. Keuze.


    IMG_3131.jpg


    Omdat het haakje moet kunnen aanhaken aan de takel, moet de boeg omhoog.
    Daarvoor had ik een totaalgewicht 160 gram proefondervindelijk getest in de badkuip.
    En kan wellicht met 10 tot 15 gram nog wel worden opgehoogd.


    IMG_3133.jpg


    Met de 160 gr kan je de verdeling zorgvuldig bepalen... Met montage van componenten blijft dat kienen.
    Maar mini servo's, motortje, regelaar en een klein lipootje... valt er veel te winnen.
    Hieronder een voorbeeld...
    Ik heb geen goede waterlijnvoorbeelden. Alleen de bijboot varen, en onder een lastige hoek vastgelegd.
    Lijkt me dat de boeg altijd wat hoger staat, dan in het model is belijnd.


    IMG_3134.jpg


    Tot zovers, voor wat het waard is...
    Gr Bas
     
    k-k vindt dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedankt voor je bijdrage.
    Met 200gram vind ik het een mooi vaarbeeld.
    Ondertussen heb ik ook een weging gemaakt.
    Hierbij heb ik zoveel mogelijk de delen bijeen gezocht, dia ingebouwd moeten worden.
    Op de weegschaal, de 2S Lipo 700mAh, gewicht 38gr, ontvanger, ESC, servo, motor, schroefas, plank balsa 1m, dik 2mm, glasdoek en spanten.

    SAM_4314 verkleind.jpg

    Totaal 163 gram, moet haalbaar zijn om rond de 200 gram uit te komen.
    De spanten wegen 18 gram, misschien kan ik hier nog wat besparen.
    Of anders een Lipo met een kleinere capaciteit.
     
    Jan Walpot, k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.488
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In mijn zwevers gebruikte ik 500 tot 800 mA 2S pakketjes.
    Om ontvanger en 3 digitale slurp-servo's aan te sturen.
    Hield voldoende vol.
    Zie ook zoiets liggen? 1000 mA?
    Dat is licht spul. 7,4 volt.
    En dat reduceren via diodes voor ontvanger voeding?

    Weet niet wat een mini motor opstelling, prop en asje trekt? 0,3A?
    Heb je geen oude Futaba servo waar je een motortje uit kunt roppen?
    Vaak net even wat robuustere motortjes dan die Mabuchi stift motortjes?

    Omdat alles knikspant is...
    Zou je op een glasplaat een laminaat uit twee lagen glas kunnen lamineren.
    En daaruit de huidpanelen kunnen snijden.
    Ik heb prachtige plaat gemaakt op de perforatie-traanplaat uit te kunnen laten laseren.
    (stonk als de neten, ondanks filterinstallatie).

    De sjablonen opmaken via dun geperst kaftkarton, en maskertape bij te plakken om de vorm goed af te tasten, tot je een goed 'master-sjabloon' hebt.

    Het hek werd bij dit model vermoedelijk ik uit balsa klos geschuurd?
    Zou ik dat mogelijk in 'bread and butter' stapeling doen, of de klos uithollen voor meer binnenruimte?

    Gr Bas
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De gekozen regelaar heeft een BEC van 5V, 1A, spanning voor ontvanger en servo.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.488
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De motor zet je dan op 2S lipo spanning?
    Ben ik even zeer benieuwd wat dat straks trekt in een droge proefopstelling. Komt later wel.

    Gr Bas
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.736
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zou het als knikspant met styreen plaat gaan lukken? Moet je wel een goede uitslag hebben om dat in model te snijden. Wat weegt dat motortje Henk? Hier liggen nog wel wat sloopmotortjes van 12 en 5 Volt. Komen uit CD en DVD's. Aan stroom trekken die 2x niks en ze wegen 25 gram.. Voor een paar afvalstrookjes raamlamel 0,7 mm dik moet ik even kijken. Heb er indertijd een 60 cm lange multiknik Lelievlet van gebouwd en een 40 cm lang enkelknik tankertje. Laat maar weten of er belangstelling is. Geef ik het bij de club in Brielle af. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2024
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.488
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Raanlamellen laten zich uitstekend zetten idd, met een lichte insnede krijg je recht, of langs een curve een mooie breuk om te lossen.
    Wel is het gewichtig. Meen dat er ook broom in zit als brandvertrager.

    Heb hier ook zeer dunne vliegtuigtripex. Doch moet je op de nerfrichting letten. Dat is overigens in het voordeel van de buiging.
    In de Heuss alhier komt een opstaande rand, en moet daarbij voorop een ronding zetten.
    Had wat diktes in huis.
    De dunste is 3 laags berken, maar nagenoeg als fineer te beschouwen. Kwaliteit wel geschikt voor mini-Tedjes.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.736
    Locatie:
    Oostvoorne
    Op de styreen gaat dan weer minder verf Bas. Denk dat het qua gewicht om het even blijft. Kom net ook 3 Nokia Lipo's tegen 3,7 Volt 800-950 mA. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.610
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat je met 350 mAh al een héél eind komt...Zo'n bootje verbruikt hooguit 1Watt, mischien anderhalf, en met 2S 700 mAh heb je al bijna 5 Wh aan boord... Dat bootje hoeft geen 3 uur non-stop te varen, toch?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het opgenomen vermogen van de electromotor weet ik nog niet.
    Ik verwacht, dat er redelijk veel vermogen verloren gaat in de schroefas.
    De schroefaskoker is 3x2mm en de schroefas 2mm.
    Het past erg nauw, dus de smering moet heel weinig weerstand opleveren.
    Voor de smering denk ik aan uierzalf.

    De lipo 350mAh is ca. 19 gram lichter, dus over nadenken.

    Eerst maar de romp maken.
    Voorlopig is mijn grootste probleem het monteren van de schroefaskoker door de triplex kiel 3 mm.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.488
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Volledig een sleuf inzagen, voordat de spanten verlijmd worden.
    Dan as er tussen. 1 kant tape.
    Lijm kleeft niet aan de plakkant van de tape.
    Op de kleefstof kan je niet lijmen.
    Ook niet met secondenlijm.
    Blauwe buitentape van Tesa.
    Na harden trek je de tape er zo af, en geeft een mooie gladde aftekening.

    Dan vol zetten mer iets verdikte 30 minuten epoxy met wat glasparel of verdikkingsmiddel.

    Door wat 1 mm gaatjes te boren, spelden door te steken, kan je het zaakje mooi in het gareel houden.

    Leg anders je werkstuk nog even af op een mooi velletje vlak verknipt stuk plastic zak. Ikea zakjes.
    Na harden epoxy trek je dat zo los.
    Dan keren na harden, en dan de andere kant nastrijken.
    En ligt je asje als gegoten.

    Mijn dekplaatjes heb ik op ‘bouwfoiie’’ gelamineerd. Rol met hoes fotie, tube zeg maar. Om de bouwdozen te verpakken.

    Ook dat was een kwestie van lostrekjen na harden. Spiegelglad resultaat.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2024
    Stoompomp vindt dit leuk.
  13. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Keukenfolie werkt ook erg goed, epoxy hecht er niet op :)
    Grt peter
     
    MicropropSport en Stoompomp vinden dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.488
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kan ook, maar dat kreukelt iets sneller, en het is wat lastiger vlak te leggen.
    Doordat dat verse zakken plastic vaak mooi vlak is verpakt in de doos, heb je minder kreuken. Ook is het niet zo elektrostatisch.
    Bij lostrekken moet je iets kracht zetten, keukenfolie scheurt dan eerder. Zakkenplastic heeft een veel grotere treksterkte.

    Maar, idd, cellofaan kan ook.
    Polyethyleen laat zich niet verlijmen met de stofjes die we gebruiken. CA bijt iets meer overigens. Maar komt ook los.

    Gr Bas
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.610
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goed gesmeerd, vrijwel niks... gewoon dun vet gebruiken, in principe is alles goed: Uierzalf, EP 2, vaseline.
    Als je de uiteinden van de schroefas goed vlak afwerkt en een mooi vlak stalen ringetje tussen schroef en koker, en aan de binnenkant tussen stelring en koker legt, en er zit wat vettigheid tussen, dan is de eventuele lekkage bij die diepgang eigenlijk minimaal. Maar een O-ring afdichting is tamelijk simpel te maken:
    O-ring 2 mm binnen, peesdikte 1 kun je zo bij Technirub bestellen (kost wel 13 cent), en een los O-ring kamertje wat je op het uiteinde van de koker lijmt, zou voor jou een peuleschil moeten zijn. En dan heb je helemaal geen lekkage. Met de O-ring aan de waterzijde kun je zelfs dunne naaimachine olie in de koker gebruiken. Nagenoeg wrijvingsloos...
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.488
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zal je verrassen... die kleine motortjes kunnen verrassend goed zuipen.:D

    Is het vaak zoeken naar motordata tegenwoordig. Graupner had destijds fraaie overzichten.
    Hélaas heb ik daar slechts prints van en geen PDF van gemaakt.

    In de (internet) geprinte lijst twee torretjes, de Speed 260 stond hier niet bij...
    Speed 280 en Speed 300... beiden 6V max...

    Speed 280 | 6V | Range: 4,5-6V | Onbelast rpm: 14.000 | No load: 0,275A | Max eff: 1,38A | Stall: 6,8A | Max Rendement 58%
    Speed 300 | 6V | Range: 1,5-6V | Onbelast rpm: 29.000 | No load: 0,7A | Max eff: 5A | Stall: 28A | Max Rendement 65%

    Voorbeeld Speed 280: https://www.hobmamodelbouw.nl/product/speed-280-race-6-v/
    Voorbeeld Speed 260: https://www.cornwallmodelboats.co.uk/acatalog/graupner-6376.html

    En bij Cornwall wat data...
    Speed 260: Nominal voltage 3 V |Voltagerange, direct drive 1,5-6 V| No-load:12.300 min–1 | No-load 0,20 A |
    Current at max. efficiency 1,0 A | Stall current 4,73 A | Max. eff excl. 'gearbox' 60 %

    Naja... ze gebruiken dus wel iets! :)
    Maar gelukkig hoef je er niet mee te stekker-forensen!

    Gr Bas
     
  17. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    In mijn jol van de enterpise zit een 3mm schroef koker met een 2mm schroefas, deze heb ik met uierzalf in gesmeerd en er komt geen drup water binnen.
    Het motortje is een servo motor en draait prima, heb hem op 50% gezet anders is het een spietboot, en nog gaat ie erg snel.
    Er liggen 4 1,5 volt baterijen in, opladen is al lang geleden en vaart nog prima.
    Grt peter.
     
    k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.610
    Locatie:
    Oldeberkoop
    oh... hoe kleiner de motor, hoe lager het rendement... Maar Henk had het daar niet over, die had het over het vermogensverlies in de as... DAT is vrijwel niks.
    Maar die motortjes, je moet even weten hoe je daar aan rekent.

    De getallen zijn "met de natte vinger" uitgerekend, want dergelijke gegevens zijn nooit erg accuraat en de productietoleranties zullen ook wel wat ruim zijn, en de aanname is dat er een passende schroef onder hangt:
    -Onbelast draait het ding op 6V 14K toeren, en neemt 1,65 Watt op. Aangezien de as vrij draait, is er geen asvermogen.
    -Uit de blokkeerspanning volgt een koperweerstand van 0,88 Ohm. Is niet helemaal eerlijk, eigenlijk moet je die spanning op de collector meten, en dan kom je een haartje lager uit.
    -Uit de nullaststroom volgt dat de inwendige generatorspanning bij die nullast 5,75 Volt moet zijn en daaruit volgt dat de kV 2430 is. Geldt in principe hetzelfde voor als voor de koperweerstand. Komt iets lager uit.
    Bij max rendement neemt het ding 8,3W op, maar aan de as komt er dan DUS (rendement is 58%) ongeveer 4,8W uit.
    Toerental bij max rendement moet ongeveer 11600 toeren zijn.

    Zo'n bootje gaat never nooit niet 4,8W opnemen, DUS draait het motortje veel lichter, dus is het toerental significant hoger, en de stroom significant lager.
    Als ik het schatten moet, vraagt zoiets hooguit 1W aan de as, wat electrisch (uitgaande van een nullast verlies van 1,65W) ruwweg 2,5~3 Watt zou vergen bij een stroomopname van pak hem beet 450~500 mA.
    Dus met een 700 mAh accuutje moet daar echt wel ruim een uurtje vaartijd volgas uit te peuteren zijn.
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.736
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb het wel eens geschreven. In mijn avatar ligt een minuscuul 500 KV outrunnertje. De accu is 7,2 Volt en voluit (stilliggend) loopt er 250 mA. Onbelast loopt er 50 mA. In rust 5 mA. Reken zelf maar even het Wattage uit. De schroefaskoker is 12 cm lang met een 2 mm as. Als smeermiddel zit er uierzalf in. Er hangt een 30 mm schroefje aan. Helaas is dat ieniemienie motortje niet meer leverbaar. Had er destijds een handjevol moeten kopen. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.610
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat verbaast me niet zo veel, dat motortje draait maar ongeveer 3 a 3,5 duizend toeren. Dat drukt de verliezen bij nullast stevig...
    Sowieso is natuurlijk een brushless motortje ook veel efficiënter...

    Maar een brushed motortje van 500 kV zou nog steeds maar ongeveer respectievelijk 100 tot 400 mA moeten trekken, met de schroef uit, en in het water...
     

Deel Deze Pagina