Theodor Heuss, Rettungskreuser.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 22 sep 2019.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.737
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoe breed zijn je latjes Henk? Nat maken of stomen lees ik. Zou de strookjes niet breder houden dan 3 à 4 mm.
    https://www.kellerwerftcommunity.de...hlepper-von-Krick-Tuerkmodell-Baubericht.html
    Als je er toch epoxy met keperweefsel omheen doet dan zou ik van het hout een plug maken, plastic eromheen, epoxy met keperweefsel 2x en dan Tedje van de plug. Heb je een superlicht en ruim bootje. Kijk maar of het iets is. Gr. Klaas.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.488
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Leg de balsa in gering bakje water met meer dan forse scheut ammonia er in.
    Even goed in laten weken. Dan wordt het soepel.
    Daarna opspelden en niet geforceerd in laten drogen.

    Het model is nagenoeg knikspant.
    Ik had het ook op die manier benaderd.

    Heb vroeger eens op de HMBC een model van Dumas, de Shelly Foss in handen gedrukt gekregen. Een onafgebouwd wrak.
    Volledig knikspant op spant gebouwd de huiddelen uit vlakke plaat opgezet. Niet anders dan een Valk, Schakel, Flits of Spanker zeilboot.

    Uit dun geperst taartdozen karton en wat tape voor vomcorrectie, heb je vlot een sjaboon gemaakt.

    Shabloon uitwerken, ik doe niet anders.
    Of ik nu een autodorpel moet uitstukken, of een Heuss dek indekken?

    Met een sjabloon heb ik ook het dek van de FL8 in kunststof kunnen uitwerken. De romp was totaal niet zuiver symmetrisch. Dieptrek plug al niet zuiver. De getrokken romp in de snel productie ook nog eens niet.

    De achterklep van mijn heuss is ook ontstaan op plak en knip sjabloon. Een voor een ieder spant dat verzonnen moest worden, afgetast. Met mes, scherpe schaar en zelfs schuurlat! Omdat dat net het laatste restje wist los te schaven.

    Zie hoe mooi en complex dat is geworden. Dat echt een uitdaging of dat ging lukken.
    Moest ik eerst nog een plug maken om de klep strak te kunnen lamineren in een gipsen mal…

    Zelfs met slechts tape kan je een sjabloon maken.
    Schilderstape, de dure blauwe van Tesa is hiervoor uitermate geschikt.

    Zit de vorm er in, de hele lap op papier plakken, dat aanwalsen tot plat, weer passen, en eventueel bijstellen.

    Uit dunne styreenplaat, of uit dunst mogelijke dikte vliegtuig berkentriplex vervaardigen.
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bas, bedankt.
    Het maken van een plug zie ik niet zitten.
    Ik hoop nu een stevige schaal te krijgen, waarin ik voor gewichts besparing veel kan wegfresen.
    Groet. Henk.
     
  4. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Balsahout maak ik , als het moet, rond.
    Keteltje water op een campinggazbrandertje en waar het latje moet knikken in de stoom houden terwijl je het ombuigt.
    Langzaam aan.
    Laat de stoom het werk doen.

    Denk om de vingers.:D
     
    Stoompomp vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.488
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo haal je ook een deuk uit het balsa, nagenoeg weg.
    Zelfs een oudere buts wil dat nog lukken...

    Henk, een plug is slechts een keuze in de beslissingsboom der opties.
    Maar met die klep moest ik vanuit het 'iets' werken, en dan spant naderhand bijverzinnen...

    Badewanne... sjabloon uit karton... absoluut niet direct van de pas!
    Niets was recht, wat recht leek... gingen wel 3 aan vooraf voordat het
    naar de zin was...


    IMG_2794.jpg


    Waterschot achterschip.
    Passen en meten... maar eerst uit karton... dat werd de maatstaf.
    Daarna keuze welk materiaal te nemen...


    IMG_1812.jpg


    Die klep... een listige uitdaging in complexiteit...
    Stuk voor stuk aftasten, eerst in karton en tape voor de juiste aansluiting,
    daarna de maat in plaatmateriaal, en dan nogbij te stellen op passing...
    Maar het begon met een binnenin a symmetrische toestand van
    een opbouw in niet te zuivere laminaat in dikte...
    En de originele schuimkern? Anno 1963... dat ging ook maar zo goed als het kon. Die ronding/bolling ook niet zuiver gemodelleerd.

    Had maar een kwartier om te werken met de epoxy.
    Dus snel, snel, snel... en soms wil zulks doek hèul wat anders dan je wilt...


    IMG_1422.jpg IMG_1423.jpg IMG_1462.jpg IMG_1467.jpg IMG_1466.jpg


    Roer, eerst in karton...

    IMG_0787.jpg IMG_0788.jpg

    En dat werkt voortreffelijk...
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Weet je, dat ik de klep uit koperplaat 2mm dik heb gehamerd?
    Door het drijfvermogen van de oude klep ging bij openen het achterschip omhoog.
    Nu niet meer.
    Ook ik heb problemen met de symmetrie van de romp.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.488
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dekhuis van de Robbe FL8... opdracht... verzin een ronding...

    Deels nieuw dekhuis opgetrokken, naar een SMB tekening. Vorm correcter dan de Robbe uitwas... Maar een ronding bouwen... de grote truck van 'plano'...
    Invulstuk verzinnen... afmeting bepalen...

    DSC_0349.JPG


    Het sjabloontje wat zo ontstond... in reepjes zeer stuurbare tape...
    Een rolletje koste in 2013 hoogstens 3 euro...
    Thans opgeblazen to een Tesa-tuigprijs van € 7,75!!! Boeven zijn het!


    DekhuisDakRonding-2.jpg


    De uitwerking met snijrillen, zodat het rond gezet kon worden...

    DSC_0351.JPG


    Goed zat, niet dat ik het goed zat was? Maar dat het goed genoeg zat.. :D
    Daarna fixeren en naplamuren...


    DSC_0355.JPG


    Zo zou ik ook de huidplaten van de Tedje afgetast hebben...
    Kan je het uit houterigheid, of uit kunststoffigheid bouwen,
    of zelfs uit zelf gelamineerd epoxyplaat... twee lagen glas,
    superlicht en met zelfs een schaar te knippen... prachtig te zetten...

    Balsa is altijd erg opdikkend, ook wel broos...
    komt in 1 mm, 1,5 mm, maar kletsnat met Ammonia/wateroplossing... nagenoeg
    een knoop in te draaien... of wokkelen...

    Rond te zetten dek voor vliegert...
    Rascal 60... Stevig in de 'SM' tape! Kletsnat van Ammonia/Water...
    Met de garagedeur open... puur ammonia via een sponsje...
    Laat het de hele nacht zo drogen... en het blijft rond staan zonder terug te veren.
    Actie zo rond 2016. Kist is nog steeds in nieuwstaat gerestaureerd...
    En nog steeds een hele fijne vliegert...


    DSC_2670.JPG DSC_2649.JPG

    Gr Bas
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.488
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Henk, ja, dat wist ik...
    Maar een oerdrift leunend op 1970er jaren, wist dat ik het zo moest gaan maken... :rolleyes: Verschrikkelijk! Haha...

    Ik hoop dat je wat inspiratie kunt tappen uit de voorbeelden...

    Groet Bas
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Zeker, door mijn ziekte gaat alles zo snel niet meer, maar ik beleef toch enkele uren per dag plezier aan de hobby.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.488
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoeft ook niet zo snel, maar de manier die ik noem is eenvoudig en met plezier te doen.
    Dat met balsa latjes lijkt zo makkelijk. Maar losse balsa strookjes zijn eigenlijk ook zeer eigenwijs. Strakke naden listig.
    Kan ook betekenen dat de spanten zich sterk gaan aftekenen.
    Ik kan je conditie van hier uit niet beoordelen.
    Maar het leek me juist wat makkelijker werken.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.737
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hier de balsa romp van mijn coaster. Bij de voorsteven had ik ook problemen met het buigen van de 1.5 cm brede en 2 mm dikke balsa strippen. Dus een paar horizontale hulpspantjes gezet en verticaal beplankt met wigvormige strookjes. Het vervelende bij balsa is dat je het op de spanten zo knikt, of tussen de spanten breekt. Schuurt wel gemakkelijk, dat dan weer wel. Na een paar lagen vernis de boel glad gemaakt met Alabastine plamuur. Daarna nog een laag vernis en afgeplakt met plastic. En daarover zo netjes mogelijk epoxy en keperweefsel eromheen. Het hele proces is hier (zie link) te volgen. En ook nog wat achtergrondinformatie. Multiknikspant model, maar "beplanken" met styreen plaat lukte niet. Uiteindelijk toch een goed resultaat en op de epoxy romp zit geen grammetje plamuur. Zelfs geen grondverf. Inmiddels 8 jaar in de vaart en alle verf zit er nog op. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.610
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hier is een mogelijke tip: Persoonlijk zou ik geen 1,5 mm Balsa gebruiken voor een dergelijke constructie, maar 0,4 mm triplex. Als je daar strips van snijd van, zeg, 4 mm breed, dat gaat gewoon met een lineaal en een goed scherp mes. Dat spul is daarna ZEER flexibel (het zal je nog verbazen hoe ver dat spul "opzij" wil), en dat zou ik persoonlijk dan met een contactlijm zoals Bison kit verlijmen.
    Werkvolgorde als volgt: leg 2 of drie latjes klaar. Smeer op iedere spant een stukje ter breedte van die drie stripjes in met Bisonkit in, en de latjes ook op de plekken waar ze de spanten raken. Laat de lijm drogen volgens beschrijving en druk daarna de latjes op hun plek. Bisonkit hecht dan onmiddelijk, dus je zit niet te klooien met klemmetjes of spelden.
    Het zal een paar uurtjes kosten, maar je bouwt op die manier wel een huid op die veel minder kwetsbaar is dan Balsa.
    Daarna afwerken met dun glasvezeldoek.
     
    k-k, Stoompomp en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.488
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    -Edit-

    Nu ben ik maar eens even aan de slag gegaan met een Tedje...

    Scheepshuid in plano, en 1 helft past op A4
    Getekend en uiteindelijk gescand 1:1...

    Hup! Sjabloon maken... bijboot bij de hand... koffie, 't moet wel bij bijleut blijven!

    IMG_3437.jpg


    Tape en vulpapier...
    Tactisch tapen, opdat alles los te pellen is!
    Niet de veel plak, zoveel mogelijk omzoming... neemt makkelijker af in deze.
    Smalle stroken, de breedte in drieën, laat zich 10x beter sturen!


    IMG_3438.jpg


    Masker losnemen...

    IMG_3439.jpg


    Dan testen op de andere helft... na correctie... met tape...


    IMG_3442.jpg


    De losse vorm... dat gaat mooi effe op de scanner!


    IMG_3443.jpg


    In sustainable groen!

    Graupner Scan Tedje Romp Plano.jpg


    Dan een trace in Adobe PSD, via truck'ndeus... en dan hop in Adobe Illustrator overtekenen
    En de extra zoom voor de stootlijst, is 6 mm op de kunststof Tedje...
    Hiervan acte... Hoop dat je er mee voort kunt Henk.


    Schermafbeelding 2024-05-01 om 09.20.23.png


    Tja... en dan heb ik een 100% PDF voor je uit gedraaid, in vector.
    Die is is dan uit te printen op papier...

    Nu zal de AeroNaut Tedje 1:25 scale iets breder uitpakken.
    Dat kon ik al zien op het beeldscherm, met de tekening geopend.

    Maar met fractie uitvergroten in de print, in de buurt te brengen van de eigenbouw.
    Is dan van daar uit - als sjabloon - goed voort te borduren... voor een nieuwe maat voor het sjabloon.

    Verder... de aftekening van de holling in schroeftunnel niet mee genomen.
    Dat zal toch een los inlegstukje moeten worden.

    Printen, en dan maar eerst eens in papier schoon knippen, en passen.
    Daarna nog een print plakken op dun taartdozen karton...weer zien hou dat gaat etc.

    Met taartdozenkarton of iets dikker blocknote achterzijde karton, met de print er met spuitlijm opgeplakt,
    is het ook goed te testen... Stugger materiaal, en kan je verkennen hoe het rond de spanten komt te staan.
    En dan keuze in bouwmateriaal...

    -1- Idd dunne berken triplex, 0,5 wat Brutus genoemd heeft. Is het beste.
    Voorhechten met tipjes CA lijm. Later andere lijm aanvullen voor optimale sterkte.
    Of ook dat met CA.

    -2- Nog een tip... als je een rechthoekige lengte plastic plaat of dunne triplex neemt
    en je snijd daar parralle repen naast een, op gelijke afstand,
    maar bijvoorbeeld 1 cm afstand van de rand houdt,
    dan kan je dat stukje plaat opeens zeer makkelijk torderen.
    Dat plaatje is dan beter te sturen en te verdraaien over een spantenframe.
    Later lijm je de naden weer vast met secondelijm.
    Je hebt dan een semi lattenbouw. Op improvisatie afstanden bepalen, en de lengte van de insnedes.
    Wellicht is het niet nodig...

    -3- Balsa... Een dunne. Maar zet de nerf nu niet in de lengte, maar dwars, op de hoogte.
    Van voor tot achter. Cross-Grain. Je moet daarvoor wel 3 stroken naastzij verlijmen.
    Gebruikelijk bij het indekken van een vliegtuigromp.
    De tape gebruik je als verlijm-scharnier. De kleeflaag van tape kan je niet verlijmen.
    Daar zit immers kleeflaag.

    Vlakken stevig naastzij, strook tape, openvouwen, CA er tussen en weer toedoen.
    Lijmrest overdaad direct weg vegen.
    Leg je het werkstuk op polyethyleenfolie, dan zal de CA daaraan niet hechten.

    Voorbeeld van een Gross-Grain op een modelvliegerromp.
    De dwars geplaatste nerf-richingen geven een enorme verbetering in torsiestijfheid.
    De reep zo los is zo slap als wat, en laat zich makkelijk torderen.
    Tot een fraaie hoepel lukt ook.

    Zou ik in de lengte van de nieuwe plankindekking een aantal CA lijmstroken trekken.
    Dan komt er al veel meer sterkte in, en wordt de mogelijke buiging al stukken minden.
    Ook het kunnen torderen wordt al stukken minder.

    Met dit soort wetenschap kan je het materiaal naar je hand zetten en sturen.
    Zou je een tordering in zekere mate kunnen fixeren, zodat de aanleg op het spant te fixeren is.
    De grappen zijn de wereld nog niet uit. Versterking komt erna. Balsa is slechts bekisting.
    Als je niet wilt dat de huid knakt op het spant.
    Kan je op de standen van de spanten, CA strookjes lijmen.
    Daar zal de plaat dan verminderd knakken.

    Zou je op spant positie glasdoek van een zekere breedte aanbrengen, dan krijg je daar ook een verbetering in stugheid. Met wat gevoel en improvisatie een mooi ronde huidgang kunnen bouwen. Glasdoek gewicht 25 grs. Glasdoek laat zich ook versterken met CA-lijm.
    Gebruik maskertape om het oppervlak te dicteren, en niet de hele plank vol zet.

    Voorbeeld van boven beschreven indekking voor vliegtuigromp...
    Nog in ruwbouw. Na tapen en goed op stand, om te kunnen passen op de romp,
    volgt de verlijming met CA...


    532795CE-433E-4E18-B375-C2415B0D6E2F.jpg


    Voor correcte uitprint grootte is de PDF straks vervangen...
    Zet er een 1 x 1 cm schaalverdeling in.
    Ik kan namelijk mijn printgrootte aanpassen in ± 0,1% stappen.
    Dat gebruik ik, om vocht/droogte van het papier te compenseren.
    Ik meet daarom altijd de print na.
    Daar de grafiet/hars-toner op het papier gestookt wordt. (ik zal de hitte eens meten,
    nimmer gedaan). Papier is 'levend' materiaal, altijd rek en krimp. Zal bijkans de elektronische 'litho' iets kunnen afwijken op slippen van papier...
    Moderne inktjet kan zelfs nog wel eens zuiverder zijn. 25 jaar geleden was dat niet het geval.
    Helaas is mijn Laserprinter pas bij 40 jaar wegenbelasting vrij! Damn!

    Lap tekst... beetje moraal boost, maar ik hoop dat je er mee voort kunt Henk :thumbsup:
    Hier nu weer verder met de Heuss...
    De nieuw gemaakte priegel hevel-doorvoer verlijmen... zien of ik het weet te fixen.

    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 8 mei 2024
    Zeiler, ewapenaar en Stoompomp vinden dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.488
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Extra noot. Ik heb nog een vel 0,45 dik berkentriplex liggen.
    Het materiaal heeft een looprichting.
    Over de lengte stug, over de breedte zeer soepel,
    Met die eigenschap, is het hout goed te torderen in de volle knikspantvorm.
    Het is 3 laags verlijmd.
    Groet Bas
     
  15. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    796
    Locatie:
    Hilversum
    Waar haal je dat 0,45 dik berken Bas? Ik overweeg zoiets als basis voor mijn dek maar kan dat niet vinden helaas…
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.488
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dank Willum.
    Het vel is uit stok en stok oude voorraad…
    Leut van het hout, is dat je het ook gewoon kan knippen met een scherpe schaar.

    In een eindafwerking, waar sterkte nodig is, zou ik het wel glassen. Scheepshuid.
    Verwacht ik ook werking bij vocht of warmte.

    Opdat het geen wiebeldek wordt, als het bijvoorbeeld om een groot vlak gaat.

    Maar in repen gesneden kan je een mooi en fraai klassiek jacht dek inleggen.

    Overnaads als bij een Jol zou ook goed moeten lukken.
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Daar ik het idee van vliegtuig triplex een goed idee vond, ben ik verder op zoek gegaan.
    Ik heb slechts een kleine hoeveelheid nodig.
    Een stukje ter grootte van een A4 zou al voldoende moeten zijn.
    Ik kwam uit bij: Vliegtuigtriplex berken (af.nl)
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.488
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb je een goede printer Henk?
    Maak eens een printje voor de passing uit papier? Knip knip en test?
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Zal ik doen.
     

Deel Deze Pagina