Theodor Heuss, Rettungskreuser.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 22 sep 2019.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ciba...
    https://en.wikipedia.org/wiki/Araldite

    Top! Mooi gelukt dus!

    3 mm as is een lastig gangbare maat! M4 is makkelijker.
    Weet niet of een helicoil werkt als draad overstap naar M3?
    Afhankelijk van de lagering, zal de asweerstand met het toerental toenemen.
    Maar tussen M3 en M4 niet wereldschokkend.

    M2 is erg slap voor een te grote prop. Is bij mij nu afwachten. De buitenassen zijn M2
    Als de prop-as te snel in onbalans geraakt, moet ik over naar M4.

    Zoals het er nu voor staat gaat mijn model 12 kmh varen. Schaal is 7,8 kmh
    Geschatte amperes 1,2 tot 1,3 per motor bij die snelheid. Erg benieuwd of dat ook klopt.
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2020
    Stoompomp vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Was de oude as maar 3 mm Henk? Naar mijn idee was ze 4 mm, maar kan het mis hebben. Is er niet een beetje meer draad op te snijden? Er zat weinig speling op. Maar goed, de scheg is aardig gelukt. Wanneer moet ze weer "op station" ? Gr. Klaas
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Inderdaad, de as is ø4mm. Dus morgen een andere klembus uit koperpijp maken, De reden voor het maken van een nieuwe schroefas uit (RVS)AISI 304 is niet alleen de lengte van de schroefdraad voor de schroef, incl. borgmoer, maar ook omdat ik een andere motor met koppeling wil gebruiken.
    De klembus uit koper dient voor het zonder schade vastklemmen in de drieklauw van de draaibank. Het snijden van schroefdraad in dit (RVS) materiaal vraagt kracht en door deze kracht kan de as verdraaien in de drieklauw met gevolg schade op het oppervlak.
    Indien ingeklemd in een klembus uit koper ontstaat er geen schade aan de as, hoe hard je ook de drieklauw vastklemt.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Beschik niet over een draaibank Henk, dus heb op een overtollig stukje 4 mm RVS as draad gesneden met een snijmoer. Stuk karton om de as en dat geklemd in de bankschroef. Het snijden viel me wat er aan kracht nodig was mee. Maar met draaibank kun je het professioneler aanpakken. Wat ga je nu als motor gebruiken? Succes met het draaiwerk! Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je snijdt met beitel of met snijplaat?

    Ik heb de assen voor mijn Heuss 1 ook zelf gemaak uit rvs. Niet met een extra klemconus. Gaf geen slip en ook geen schade. Wel uit de buurt van het loopvlak. Daarna poetsronde schuurlinnen en olie.

    Dat heb ik in 1974 gedaan. De zelfde Myford heb ik nu bij huis... erfstuk dus.

    Mocht het staal nu echt niet willen, eerst een chamfer aanbrengen, maar dat hoef ik vast niet te vertellen. (Mee-lezers)

    Nog een truc is lokaal de punt even roodheet voor de oploop. (Roel van Essen tip)

    Ook met dat gemishandel zal de as ons alles in de perfectie overleven.

    Stapje voor stapje voortgang... Top!
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik snij alle schroefdraden in RVS met snijplaatjes.
    Uit voorzorg klem ik alle materaal in koper klembussen. Dit heb ik o.a. gedaan bij de onderdelen van de stoominstallatie van de modelstoomsleepboot Dockyard V: t.w. de stuurstangen diam. 2 mm voor de stoomschuiven, plunjers diam. 2mm voor de gasregelventielen, plunjers diam. 3 mm voor de regelventielen. Al deze onderdelen moesten afdichten d.m.v. pakkingbussen. De kleinste beschadiging op het oppervlak van de schacht geeft beschadiging in de pakkingbus, lees lekkage.
    Tot op heden door het gebruik van een koper klembus geen schade, nabeweken gehad.
    Overgens, voor mij is het eenvoudig om koper klembussen te maken.
    Ik neem een stukje van een stoomleiding met de juiste inwendige maat, zaag deze in de lengte open, zodat er ruimte is voor het vastklemmen in de drieklauw.
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is wel de manier Henk. :thumbsup:
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je weet, dat ik het schip restaureer voor het varen met kinderen. Op de achtergrond ook als reddingsschip indien de Dockyard V zonder stoom uitvalt.
    De originele motor heeft de geest geven, eigenlijk het achterlager in het kunststof huis was vast gesmolten. Kinderen kennen alleen voluit voor- en voluit naar achter.
    Zie de foto SAM_2627.JPG
    De vervangende motor komt uit de sloopbak van de club.
    Een 24V motor met kogellagers, naar het merk te beoordelen uit een of andere recorder/procesregistratie apparaat.
    SAM_2817.JPG

    Het leuke is, dat deze motor bij gebruik van een 2Lipo al mooi draait en voldoende kracht geeft, De voeding voor kinderen.
    Voor zelf varen wordt een 3Lipo gebruikt.
    Ik kan dit doen, daar ik een vaarregelaar gebruik geschikt voor 3Lipo met een BEC van 1A.
    Mijn voornemen is, om op de BEC, naast de ontvanger en roerservo, ook de motoren aan te sluiten voor het openen van de dokdeur en het uitzetten van de hulpboot.
    Deze motortjes trekken ongeveer 300mA per stuk. Nu tijdens het uitzetten ga je niet de servo van het roer bedienen.
    De gekozen(gevonden) motor past wonderwel precies in de lengte van de originele schroefas. Op de foto de nieuw te maken schroefas gericht op de plaats van de motor.

    SAM_2818.JPG

    Nu nog nadenken over de koppeling.
    Ergens had ik op het Forum gelezen, dat iemand een koppeling met als koppelelement een veer had gebruikt.
    Ik vind dit een mooi idee en zou het na willen maken.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Als het mooi recht voor elkaar ligt zou ik eerst eens een stuk siliconenslang gebruiken. Natuurlijk kun je ook twee bussen met een veer ertussen maken. Zelf ben ik niet zo weg van een veer. Je windt ze op of af. Om dat te vermijden moeten ze relatief stug zijn. Maar een ieder zijn meug moet je maar denken. Gr. Klaas.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.773
    Locatie:
    Salland
    Ja, het idee is leuk, alleen... Het moet wel een stevige veer zijn!
    Zeker omdat je hierboven schreef dat kinderen alleen maar plankgas kennen, zal die veel als koppeling het aardig voor z'n kiezen krijgen.

    Wij, ervaren modelschippers, (uche, uche...) kunnen anticiperen. "Hé, een oploper... een tandje terug op het gas."
    De meeste kinderen rukken de knuppel meteen vól naar achteren. (Als ze dat al doen) En je koppelingsveer krijgt een enorme optater.
    Als dat een aantal keren gebeurd, is het snel 'einde veer'.
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.773
    Locatie:
    Salland
    Klaas en ik... Twee zielen, één gedachte.
    :)
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zja... zo een Jumbo 2000 hoort eigenlijk aan een Marx-Luder Pile.
    De motoren kunnen 90 graad aan.
    Lager bijkans op gebrek aan smering heet. Of een koolborstel met slecht contact.
    Achteraf praat. Is overigens wel weer te fixen als je er leut in mocht hebben.
    De Jumbo is destijds bedacht voor de Graupner High-Fly zwever, 1974.
    Twee units op de vleugel. Het was historisch.
    Het achterdeksel kan er afgewipt worden als het goed is.
    Dan kom je bij de borstelhouder, en kan je zien of er nog wat te fixen is.

    Motor kan direct op de as. Voor speedbootjes gaat er dan een flens op de koker.

    Motor en as worden dan gekoppeld met een verlengde stelring.

    Heb daar wel een plaatje van.
    Heel kort over nagedacht... om het in te bouwen, 3x... niet gedaan. (niet uitdagend genoeg, ik hou van omwegen)
    Tweede foto zie je de verlengde stelmoer.
    De flens moet wel goed ondersteund worden.

    IMG_0912.jpg IMG_0913.jpg IMG_0914.jpg

    Ze zijn ook zelf te maken, maar is was door mijn alu heen in die maat.
    Tante post was vlotter...

    Voor wat het waard is...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2020
  13. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bas,
    Ik heb besloten om de oude 6V motor niet te repareren. Niet alleen door het "mishandelen" van de kinderen tijdens het varen, maar ik had de motor aangesloten op een 2s Lipo..
    Dus ook de overspanning heeft meegeholpen om de motor te slopen.
    De nieuwe motor loopt op een 2s Lipo mooi, alleen fluit deze(alleen hinderlijk op mijn gehoorapparaten).
    Deze motor kan ik ook voeden met een 3s Lipo. Alleen is het toerental dan beduidend hoger.
    Mijn idee is bij het varen door kinderen een 2s Lipo, 7,4V en
    kunnen dan met een 3s Lipo met hogere snelheid varen.
    Overigens, de met polyester versterkte romp en met als matje 2 lagen panty, heeft al menige botsing doorstaan.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Begrijp ik volledig, stukje historie getoond, met de motor werd gevlogen, ook dan zal ie het wel zwaar hebben gehad.
    Heb menig Marx motortje weer in oude luister hersteld. Niet van kogellagers voorzien, maar het had gekund.
    Direct drive overleven deze motoren amper, als de spoed maar 0,5 blijft, en niet groter dan de diameter van de motor.
    Wil je dat wel moet ie op reductie staan, en overleeft ie gewoon 12V probleemloos.
    Enige reden dat ik niet voor 3x Monoperm Superes en Pile heb gekozen is de hoeveelheid lawaai,
    zelfs met teflon vet is het me nog teveel. Maar de 12 km/h oversnelheid zou er sowieso in hebben gezeten.
    Maar de brushless hebben gewoon een veel beter rendement. Tegen de 85%. Ach.. het blijft ongeinleut-keuzes maken.. dus...

    Deze motor die je nu hebt, lijkt me prima. Kies een schroef die niet groter is dan de diameter van de motor.
    Spoed, 0,5 tot max 1.

    Ik neem aan dat de motor verder naar achteren moet?
    Hij 'hoort' te staan ter hoogte van de kuip verder naar achteren.
    Er zitten daarvoor al slots in de romp. Daar past een plankje tussen, is door Tante Graupner in voorzien.

    Hier even een screendump van een Photoshopbewerking... dus niet 1:1 tekening uitsnede...

    Schermafbeelding 2020-02-13 om 17.38.57.png

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2020
  15. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ondertussen heb ik drie opmerkingen over de koppeling.
    Antwoord op de bovenste twee, vond ik de oplossing leuk voor een koppeling zoals getoond op : https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-binnenvaartschip.268951/page-2#post-4017508
    IMG-20200210-WA0034.jpeg.jpg

    Daar ik toch voldoende veren had overgehouden uit de bouw van een keteldruk geregelde vlamregeling voor de stoommodelsleepboot Dockyard V, leek mij dit toepasbaar, zie onderstaande foto voor de beschikbaarheid van soepele en uiterst stijve veren.

    SAM_2819.JPG

    Links boven zie je de oorspronkelijke koppeling zoals destijds gebruikt, is ook duidelijk te zien op de scan #74.
    Nu antwoord op:

    Door het gebruik van de originele koppeling kon ik de motor ver naar achter plaatsen, zie:
    SAM_2821.JPG

    Op onderstaande foto de motor, koppeling en nieuw te maken schroefas in richting de achtersteven:

    SAM_2824.JPG

    Ik heb niet kunnen kiezen voor het toepassen van de beide zijaandrijvingen, daar het overgenomen model zo slecht was, dat ik aan BB de schroefastunnel heb moeten volgieten met 2k lijm.
     
    Jaap.B vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Met naar achteren bedoelde ik meer naar voren, richting de accubak. Haha...
    Maar het zit zo als het zit. Laat maar lekker zitten. Bij een andere koppeling kan je de as
    nog inkorten...

    Die koppeling zat ook op mijn model... met grote boog in de grabbelbak voor messing.
    De koppeling was bij mij krom getrokken al die jaren...
    had een forse swing... heb iets met dat woord. 'Swing'
    Maar as en koker gingen bij lage toeren flink heen en weer. Haha...
    Ik vond het maar een klotedingetje. Had niet uigtevonden mogen worden.
    Maar hou hem in de gaten. Steun de as ook dicht bij de koppeling?
    Veertjes? (ik zou er niet aan beginnen, maar het kost niets, da's een voordeel en maakbaar)

    Hier the old banger at work... 50 jaar oude stramme as-koppeling in beweging... tok, tok tok..
    Duurt een beetje... ging in eerste om de contest. Die deed het nog na aldi jaren.
    Duitse degelijkheid. Er naast liggen Distlers... die waren eigenlijk einde latijn... laten die
    65 jaar oud zijn?



    Ja, en wat er nu in steekt... wereld van verschil.

    Voor wat het waard is.
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2020
  17. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In mijn geval was de koppeling niet krom getrokken. De koppeling staat los voor de nieuwe as uit AISI 304.
    De oude schroefas had voor de bevestiging van de koppeling een afgedraaide montagelengte ø2mm. De koppeling moet dus nog aan de schroefaszijde opgeboord worden naar ø4mm.

    Ik vond dit een goed voorstel. Door de motor verder naar achter, richting achterschip, te plaatsen had ik als voordelen, dat het niet ondersteunde deel van de schroefas korter werd( inperking van slingering door onbalans) en een groot voordeel, dat de as van de motor beter paste in lijn met de schroefas.
    Het andere voordeel was, door het naar achter plaatsen verkreeg ik meer ruimte voor de Lipo, vaarregelaars en ontvanger.
    Ik schrijf vaarregelaars, omdat de hoofdregelaar voor de aandrijfmotor geschikt moet zijn voor zowel een 2s Lipo(kinderen varen), alswel een 3s Lipo(zelf varen met hogere snelheid).
    De andere vaarregelaars zijn voor het openen van de dokdeur en lanceren van de bijboot. Deze draaien op de 1A van de BEC van de hoofdregelaar.

    Komende week weinig zal ik weinig over de Theodor Heuss berichten.
    Nu eerst de Dockyard V gereedmaken voor het evenement van de "Modelbouw Contactgroep Nieuw-Beijerland" op 22.02.2020.
    Ik had gehoopt om de kabels in de Dockyard netter te kunnen maken. Ik heb de juiste tang voor de contacten(bedankt Ernst), de juiste contacten, maar niet de juiste servo kabel uit China.
    Voor een indruk, zie de besturing aan de linkerkant voor de ketelniveau regeling en aan de rechterkant de ontvanger met telemetrie functie voor het doorgeven van keteldruk, ketelwater niveau en meerdere procesgegevens naar de zender.
    SAM_2323.JPG

    Voor info over het evenement van de "Modelbouw Contactgroep Nieuw-Beijerland" op 22.02.2020, zie bijgaand bestand : Folder expositie Nieuw-Beijeland 22.02.2020.pdf
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hè, wat ziet dat er allemaal fraai van binnen uit Henk!
    Allemaal prima overwegingen... ben nu de roerconfiguratie aan het bouwen uit messing.
    Dus het hulpstuurhuis zeg maar...

    Hier low tec 1929, en sinds die datum in familiebezit...
    zonder vonkenvanger, is ene trechter voor bijvullen... je moet het ergens laten?


    IMG_0899.jpg

    Succes met de voorbereidingen, ik zal het nauwgezet volgen.
    Erg mooi gewoon, wat je maakt.

    Gr Bas
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De voorbereidingen van de Dockyard vroegen minder tijd dan verwacht.
    Daarom ben ik vandaag verder gegaan met mijn Theodor Heuss.
    Alvorens verder verslag te doen eerst het volgende:

    In het draadje van H.B. Busking laat ik een servo zien, zoals ik eerder in de Dockyard, voor de bediening van de beweegbare straalbuis, heb ingebouwd: https://www.modelbouwforum.nl/threa...een-theodor-heuss.268191/page-15#post-4019290

    In de volgende link geeft k-k een opmerking over de gebruikte servo: https://www.modelbouwforum.nl/threa...een-theodor-heuss.268191/page-15#post-4019338

    Een servo van 35kg klinkt heel heftig.
    Maar het moment is 35 kg.cm, ofwel de servo geeft deze kracht op een momentarm van 1cm!.
    Omgerekend, 35 kg.cm in Nm = 35 x 9,82 / 100 = 3,437 Nm.
    Daar het moment gelijk blijft, kracht maal machtsarm, houdt dit in, dat bij gebruik van een hevel van 2 cm op de as van de servo, deze nog een drukkracht kan leveren van 17,5 kg.
    In de Dockyard had ik een servo van 11kg, ofwel 11 kg.cm
    Een servo is net als een elektromotor en zal alles doen om de gewenste stand/moment te leveren.
    Het resultaat in mijn geval was, dat er rook uit de servo van de straalbuis besturing kwam.

    Wel, te bedenken, hoe krachtig de servo ook is, deze zal nooit meer moment(koppel) leveren, dan dat nodig is voor de verstelling.
    Nogmaals, kan de servo het verstelmoment niet leveren, dan zal deze in rook opgaan.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Aanvullend verslag:
    Nu ik toch bezig ben met het plaatsen van de aandrijfmotor, toch maar besloten om een nieuwe schroefas te maken uit roestvaststaal AISI 304.
    Op de onderstaande foto zijn aan de bovenkant de oude stalen as te zien met oxidatie plekken.
    Onder deze de nieuwe uit AISI 304.
    Aan de linkerkant de originele koppeling, halverwege een stelring en aan het eind de schroefdraad M4.
    Bij de originele schroefas(bovenkant foto) zat er een vaste klemring op de as. Hierdoor kon je de as niet naar achter trekken. Door het lossen van de stelring op de nieuwe as nu wel.
    Onverwacht probleem was, eerder aangegeven : https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/page-4#post-4019489
    Ook ik mijn geval ging de koppeling slingeren als een "gek".
    Ik heb ook nog even overwogen om deze in de afvalbak te bewaren.
    Het bleek, dat aan één kant de boring bij mijn koppeling niet geheel centrisch was. Niet alleen centrisch maar ook scheef geboord.
    Op de draaibank heb ik de koppeling in de drieklauw en in de boorhouder een 4 lippen frees geplaatst en in lijn geboord, of gefreesd?,
    In elk geval de koppeling zit nu mooi op de schroefas. Zie foto:

    SAM_2839.JPG

    Aan de onderkant van de foto de bedachte verstelling voor het openen van de dokdeur.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina