Thermieksnuffelaar (of hoe noem je zoiets)

Hmmm, ja dat is misschien ook een mooie startpunt, alleen temperatuur. Maar ja wat doe je als je met 1 paal begint ? Signaleer je dan daling van temp anders dan stijging? Maw, stel dat er ergen in de buurt van de paal een bel loskomt....daalt dan de temperatuur van de sensor, en if so, signaleer je dan alleen de temp daling ?

De simpelste manier van koppeling gaf Hans al aan, per paal een toontje sturen naar de PMV ontvanger.

simpel beginnen!

Eerst met één sensor proberen, en analyseren wat hij precies doet met temperatuur als er een bel voorbij komt (hoe weet je dat?)

Je hebt helemaal gelijk wat betreft simpel beginnen, minimal viable product! ;-) Vandaag krijk ik alle sensors binnen (ik heb vanalles besteld) dus dan kunnen we vanavond weer verder !

Even een simpel plaatje om de mechanismen die in en op een thermiekbel werken te schetsen.

Eerst de linkerhelft van het plaatje; een thermiekbel moet je zien als een doughnut ! De lucht stroom van alle kanten naar de bel toe, en stijgt in het midden omhoog om later weer aan de zijkanten te zakken. Deze doughnut moet je proberen ruimtelijk te zien. De lucht stroomt er dus van alle kanten in !! Verder hoeft deze doughnut niet precies rond en symmetrisch te zijn (net als de echte dat ook niet is).
Wanneer een thermiekbel nog in de ontwikkelingsfase is sleept deze doughnut zich over de bodem en zijn de in en uitstroomeffekten minder groot.
De rode lijn die getekend is onder de doughnut geeft het temperatuurverloop aan wat oplopend is als een bel er aan komt, de blauwe lijn geeft het verloop van de windsnelheid aan. Hoe groot deze variatie is hangt af van de atmosferische omstandigheden en wisselt dus continue.
540.jpg

Op de rechterhelft van het plaatje zie je waardoor de windrichting veranderd. Je hebt daar simpelweg de "vaste" richting/sterkte, koppel daaraan de "zuigwerking" van de bel en voila daar is de resultante in de vorm van die rode lijn. En opnieuw, probeer dit ruimtelijk te zien. Dit gebeurt namenlijk rondom, aan echt alle kanten van de bel. Daarmee is dus ook duidelijk waarom de wind wegvalt wanneer een bel nadert en blaast wanneer ie voorbij is.

Laatst bewerkt:
als er een temperatuursverhoging wordt gemeten de bel richting de paal gaat, en als een temperatuursverlaging wordt gemeten de bel van de paal weg gaat?

Veelal is dit wel het patroon (maar hier geld ook dat uitzonderingen de regels bevestigen:eek: )

Klopt allemaal maar op het nivo waar wij op ons bewegen ( en met nivo bedoel ik hier "de hoogte" van 0 tot pak 'm beet 200 meter) kun je alles wat er gebeurt rondom en in een bel verklaren met de eerder gepresenteerde "doughnut" theorie :cool:. En dan vooral de luchtstromen (windrichtings veranderingen) die jij bemerkt op grondnivo maar ook de temperatuurverschillen.

Aan een uitleg/verklaring wat er op grotere hoogtes gebeurt waag ik me niet maar dat is voor jouw projektje ook niet interessant o_O

Top, en wat je zegt, ik interesseer me voor dit projectje van 0 tot 50 meter, daarboven is thermiekvliegen een makkie ;-)

De temperatuurstijging zal veelal (heel) geleidelijk gebeuren, maar als eenmaal een bel vertrekt/opstijgt, zal de temperatuusdaling vele malen sneller plaatsvinden. Immers de geleidelijk opgewarmde lucht is weg en vervangen door koelere lucht ...

De temperatuurstijging zal veelal (heel) geleidelijk gebeuren, maar als eenmaal een bel vertrekt/opstijgt, zal de temperatuusdaling vele malen sneller plaatsvinden. Immers de geleidelijk opgewarmde lucht is weg en vervangen door koelere lucht ...

de stijging verloopt inderdaad geleidelijk maar er zal toch een redelijk duidelijke piek zichtbaar zijn.

... maar er zal toch een redelijk duidelijke piek zichtbaar zijn.
Dat zeg ik (in andere bewoordingen) ook. Maar aan alleen een stijging heb je niets, de temp-daling markeert het loslaten van de bel. Dat begint op het moment van de piek. Toch?!
En de verandering in windrichting geeft de richting aan waar je moet zoeken (de wind buigt altijd af richting bel). Lastig is daarin dat je de geone wind daaruit moet zien te 'verwijderen'. Je moet dus het verschil hebben tussen de gemiddelde windrichting (en sterkte) tijdens de temp-stijging, en die component verwijderen uit de windrichting (en sterkte) direct na de temperatuur-piek.

En als je dat dan op 3 plekken doet, tenminste 100m uit elkaar, dan zou je een soort driehoeksmeting hebben die redelijk goed de bel-lokatie kan aanwijzen (denk ik).

Ik heb de nieuwe opto's en ntc's binnen. De opto werkt iig, dus windrichting change is nu hoorbaar. Misschien is het een idee om de temperatuurdaling/stijging (dus ntc weerstand ) de toonhoogte te laten bepalen ? Dan klinkt het als een soort vario toontje ;-)

ik vond dit overigens een erg interessante link

http://www.fonema.se/anemom/anemom.html

Ik heb inmiddels ook de NTC aan de arduino gehangen....dat gaat niet werken zoals ie nu is....deze sensor is zo te veel te traag...thermische massa is te groot....het duurt echt 10 seconden voordat ik verandering in temperatuur zie....en belangrijker.....de verandering van temperatuur/weerstand is te klein om een goeie input the hebben om mee verder te rekenen.

Back to basics
1. een goeie temp sensor die en snel en 0,5 C gevoelig is ga ik niet simpel maken met een ntc en de componenten die ik heb.
2. terug naar de stok met videotape... die meet verandering van windrichting en windsterkte.

Laatst bewerkt:
het " vervelende" van zoiets leuks als een arduino is dat je niet ophouden kan met bestellen
:hammer:Het kost allemaal bijna niks!
dus vandaag weer vanalles aan onderdeeltjes binnen waar ik weer mee verder kan!

b48cd61821f97dd2eda7d48279edd463.jpg

Laatst bewerkt:
kcnarf,

Ik heb een paar 1wire temperatuur sensoren in gebruik. Weet alleen niet hoe snel ze temperatuur wisselingen op pakken. Wellicht kan je met een "koellichaam" de gevoeligheid vergroten?

Iets als een DS18B20. Wellicht dat die sneller zijn dan ntc/ptc. Kan wellicht eens een testje doen.

Robert

het " vervelende" van zoiets leuks als een arduino is dat je niet ophouden kan met bestellen... Het kost allemaal bijna niks!

Ha ha, hoe herkenbaar :D

Weet alleen niet hoe snel ze temperatuur wisselingen op pakken.... Iets als een DS18B20. Wellicht dat die sneller zijn dan ntc/ptc...

Ik heb die sensoren ook in mijn oven gebruikt. Ik heb er een waterdichte behuizing omheen zitten, maar dat zorgt wel voor een temperatuur-traagheid, maar dat maakte voor mijn oven niets uit. Je kunt ze ook kaal krijgen, dan zal hij de temperatuursverandering sneller doorgeven. Dat doorgeven gaat ongeveer 750ms per keer duren. In mijn EON2 draadje kun je ook voorbeeld code vinden, scheelt weer!

Succes :beer:

Laatst bewerkt:
Ik bedenk nu dat ik iemand iets slims heb zien doen wat dit betreft. Weet alleen niet meer waar ...
Om snel op de temp te reageren heb je iets duns nodig, weinig massa.
Die persoon had een 12 V (?) halogeenlampje gesloopt, maar de spiraal heel gelaten.
En dan de weerstand meten.
Of dat precies genoeg kan met zo'n Arduino ... :weetnie:
Maar geheid dat het snel reageert op temp-verandering in de open lucht.
En als je met weinig volt de weerstand kunt meten, wordt hij niet warm en blijft dus heel.

Ik vraag me af of de traagheid van de temperatuurmeting zo kritisch is. Hoe snel zouden de relevante temperatuurverschillen optreden?

Ik bedenk nu dat ik iemand iets slims heb zien doen wat dit betreft. Weet alleen niet meer waar ...
Om snel op de temp te reageren heb je iets duns nodig, weinig massa.
Die persoon had een 12 V (?) halogeenlampje gesloopt, maar de spiraal heel gelaten.
En dan de weerstand meten.
Of dat precies genoeg kan met zo'n Arduino ... :weetnie:
Maar geheid dat het snel reageert op temp-verandering in de open lucht.
En als je met weinig volt de weerstand kunt meten, wordt hij niet warm en blijft dus heel.

Ik denk dat de sensor behoorlijk snel moet zijn, 1 a 2 seconden oid. Daarnaast ook nog eens gevoelig. Er is maar een paar graden temperatuurverschil te meten.

Het voorbeeld wat jij geeft dirk, is idd een hele snelle tempsensor. Het probleem is echter dat de weerstandsdraad (het gloeidraadje) een heel lage weerstand heeft, en een paar graden temp verschil levert dus maar minimale weerstand verandering op. En daarmee ontkomt je dus niet aan versterking mbv van een opampje ....en dan ist niet meer simpel ;-)

De NTC's die ik heb nu zijn te traag, wat ik heb gedaan is de behuizing van een van de NTC's helemaal wegdremelen, totdat het NTC materiaal zichtbaar werd.....dat scheelt enorm, ipv 15 seconden responsetijd, reageert de NTC nu in 2-3 seconden. Maar dan nog, de delta T is maar een paar graden, en levert op de arduino iig niet een stabiele en reproduceerbaar data op. Om temp goed te kunnen meten ontkom ik niet aan een stabiele voeding van de ntc (die van de arduino is niet echt stabiel) en daarmee wordt het ook weer niet simpel ;-)

Wat het ook lastig maakt is hoe je zoiets test, ik blaas nu gewoon tegen de ntc aan en kijk wat het als resultaat geeft...maar ja , is dat representatief ?

Wat ik met net ineens bedenk, is dat mn HK hoogteloggertje naast hoogte ook temp meet...en het is grappig om te zien in de logginggrafiekjes dat als je in een bel zit en dus hoogte wint, de temperatuur wel 3 of 4 graden omhoog gaat .

Laatst bewerkt:
Back