Thr

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door ExtremeBB, 21 dec 2011.

1. Seaquest

Seaquest

Lid geworden:
    4 sep 2011
    Nu al een motor versleten ???????

Dat heb je snel voor elkaar.

Ik heb de mijne wel beter gekregen door wat met de mixen te spelen. Maar om rustig/langzaam rondjes te vliegen, dat valt me toch niet mee. Nu zit ik nog wel in de "hooverfase" met de TREX, en kan met mijn 120SR side in hooveren. Maar met de msrX lukt me dat niet. De bijkomende bewegingen die hij maakt als je langzaam rudder geeft kan ik nog niet snel genoeg opvangen.

Maar het is wel een grappig ding.

grtz Erik

2. FransvH

FransvH

Lid geworden:
    4 dec 2011
    Yep, dit was nummer 1, had er al zo'n 50 lipoladingen opzitten.
    Hij wou eerst niet meer opstarten, pas na een tikje op de heli begon de motor te spinnen. Toen midden in een vlucht, krench!! geen power meer. Motortje draaide niet meer soepel.

Het nieuwe motortje weer goed laten inlopen, door hem een paar minuten op een laag toerental te laten draaien. Je merkt dan dan hij steeds wat sneller gaat spinnen.

grtz, F

3. Seaquest

Seaquest

Lid geworden:
    4 sep 2011
    Zoveel ladingen heb ik er nog niet mee gevlogen. Valt me wel een beetje tegen dat hij na 50 vluchten al versleten is. En de spareparts zijn nog schaars op dit moment.
    Ik heb vorige week mijn tailboom gesloopt. Gelukkig is de tailboom van de mSR hetzelfde. Alleen de motorbescherming ontbreekt. Het ging om het carbonstaafje dus na een beetje knutselen was allen weer vliegklaar.

grtz Erik

4. FransvH

FransvH

Lid geworden:
    4 dec 2011
    Ja, klopt. 50 lipoladingen is denk ik erg weinig. Zeker als je toch niet teveel gas kan geven ivm het plafond op 2.7m....
    Had hetzelfde met mijn Msr, het tweede motortje spint na 150+ lipoladingen nog steeds goed.

Onderdelen waren bij mijn leverancier geen probleem. Alles was op voorraad.

Grtz, Frans

5. ceepaa

ceepaa Guest

@FransvH uiteraard heb ik direct je tip geprobeerd. MSRX akelig stil neergezet op het dressoir en accu aangesloten zonder de rest te bewegen (een uitdaging)
    Nog steeds dezelfde verschijnselen. De pendelende beweging is met alleen het gas er op. Dus verder is er weinig vliegkunst van mij die kan zorgen voor deze beweging.

Al ben ik de eerste die toegeef dat ik op dit moment slechts acrobatische kunstjes kan vertonen met de Msr x.

Probeer binnenkort een fabriekshal/ overdekt stadion uit om te kijken of ik hem op een of andere manier stil in de lucht kan krijgen. :D

bedankt voor de tips tot dus ver.

En we blijven proberen om kaarsen, planten en lampenkappen ontwijkend de spinnenwebben uit de hoeken van de kamer te krijgen :D

6. Seaquest

Seaquest

Lid geworden:
    4 sep 2011
    @Cees:
    Vlieg je met de bijgeleverde zender? Dan zou je eens kunnen proberen om hem opnieuw te binden. Ik heb dit met mijn 120SR ook wel eens gehad.

grtz Erik

7. ceepaa

ceepaa Guest

@Seaquest

Ik vlieg inderdaad met de bijgeleverde zender. Ik heb je tip nog niet geprobeerd. Dank! Ik ga het proberen!

8. FransvH

FransvH

Lid geworden:
    4 dec 2011
    uhmmm, originele zender. Heb even met zo'n zendertje gevlogen, dacht dat het wel zou werken, maar niet te doen zeg.
    Ik snap niet zo goed dat zie deze combi leveren, veel te gevoelig allemaal.
    Maar als je het hiermee kan, kan je elke combinatie aan.

Grtz, Frans

9. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Als je op RC Groups kijkt, dan blijken er wel een paar kinderziektes in sommige exemplaren te zitten. De motor kan voortijdig de geest geven, en bij een aantal raakt de 3-axis gyro steeds meer de weg kwijt. Als je dan alleen rudder geeft, schiet de heli ineens naar links, omdat de aileron servo mee gaat. Dit is soms vanaf het begin, en soms heeft iemand er eerst goed mee kunnen vliegen, en wordt het daarna steeds erger. Dus het is geen "pilot error".

10. Flying Bastard

Flying Bastard

Lid geworden:
    14 mei 2010
    Da's ff minder, heb sinds gisteren een MSR X + DX6i in bestelling staan.

Mijn Walkera CB100's beginnen wat sleets te raken en aangezien Walkera zichzelf uit de markt geprijsd heeft en BNF's moeilijk te vinden zijn de overstap naar Horizon Hobby spul gemaakt.

DX6i zender stond al langer op mijn verlanglijst.

11. Flying Bastard

Flying Bastard

Lid geworden:
    14 mei 2010
    @ceepaa

mSR X is niet echt een beginnersheli en met de meegeleverde "speelgoed" zender leg je de leercurve-lat wel errug hoog vanwege ontbreken expo instellingen. Helivliegen is als een knikker op een vlakke plaat balanceren.

Oer-mSR heeft een 45 graden flybar waardoor de heli enigzins zelfstabiliserend is en het knikker op de vlakke plaat effect minder is.

Nadeel van dit 45 graden flybar systeem is dat je vroeg of laat last krijgt van TBE (Toilet Bowl Effect), heli gaat dan rondjes draaien in ruststand.

Mijn advies is dan ook om leergeld te spenderen aan een Blade MCX-2 coax heli, blijft wel stabiel op de plek hangen en is te binden aan je huidige zender. Ziet er niet uit zo'n coax maar wel goed leermateriaal om zender en richtingsgevoel te krijgen.

Advies voor later is een DX6i zender kopen om je mSR-X en de daaropvolgende mCP-X mee te bedienen :cool:

12. Flying Bastard

Flying Bastard

Lid geworden:
    14 mei 2010
    De maiden is een feit. FF een accuutje leeggemaakt met een aangekoppelde Parkzone RTF zender op half-rate. Niet verder gekomen dan wat hockeypucken en heli op zijn kant.

Moet weer opnieuw leren helivliegen :cool:

Eerst maar eens wat RTFM doen hoe de DX6i aan te koppelen en gebruiken.

PS: accu's gaan wel lastig er in/uit. Heb de canopy en het landingsgestel moeten loshalen om de accu er uit te krijgen (nano-tech 160).
    Neem aan dat de accu tot het eind (zo ver mogelijk naar voren) er in moet.

Edit: ook niet handig dat de voor UM serie vliegtuigen geprepareerde accu's (klitteband) niet meer te gebruiken zijn voor deze heli. Gelukkig had ik nog een zakje verse nanotechs liggen.

13. FransvH

FransvH

Lid geworden:
    4 dec 2011
    @Flying Bastard
    sommige accu's zijn idd een beetje lastig te plaatsen/verwijderen. Volgens mij hoef je hem niet helemaal door te duwen, de heli houdt de boel vanzelf wel in het gareel. Mits je het niet te dol maakt.

DX6i aankopelen is geen probleem, programmeren misschien wat meer moeite. Mocht je hulp nodig hebben. Ik woon in hetzelfde dorp als jij...

Grtz, Frans

14. Flying Bastard

Flying Bastard

Lid geworden:
    14 mei 2010
    ThanX voor het aanbod.

Aankoppelen van de DX6i stond in de quick guide (trainer switch omhalen tijdens aanzetten zender). Rest van de zender wijst zich ook vanzelf. Profiel omgezet naar heli en de spontaan naar reverse omgezette aileron en rudder ook weer op normaal gezet (gebeurde na heli accu los en weer aankoppelen). Sticks inkorten was iets lastiger, maar ook gevonden zonder manual.
    Instellingen van de DX6i heb ik default gehouden, dus geen expo / DR etc ingesteld.

Accuvak van de MSR-X wordt ook steeds soepeler.

Wat betreft mijn vliegkunsten.
    Heli opstijgen en binnen de kuub houden gaat nu prima vanuit de luie stoel

Vlieggedrag is te vergelijken met 90 graden flybar heli's, na links geven blijft de heli links driften tot er wat rechts gegeven wordt.

Verder een mooi stabiel helietje dankzij de controlerende electronica.

Over lvc detectie ben ik minder te spreken, zodra de accu leeg is gaat de led knipperen en dondert de heli nog net niet als een baksteen uit de lucht. Gaat bij mijn Walkera's beter, merkbaar minder stijgvermogen maar wel genoeg power om netjes te landen.

15. Flying Bastard

Flying Bastard

Lid geworden:
    14 mei 2010
    Ervaringen na ruim 1 vlieguur (+ 15 lipo's)

mSR-X is de huiskamer heli die je altijd al wilde hebben.
    Horizon Hobby RTF zenders zijn prut en je hebt dus minimaal een DX6i zender nodig om er lekker mee te spelen. Profiel op standaard heli houden en gaan met die vliegbanaan.

Geen TBE, dus een echt precisie apparaat.

Heli heeft ook minpunten:
    - forse rudderuitslagen geven een apart bij-effect, dit wordt erger met een bijna lege accu
    - accu is snel van bijna leeg tot helemaal leeg, heli gaat dan knipperen en valt uit de lucht.

Punt 2 heb ik opgelost door de modeltimer van de DX6i afstandsbediening op 4 minuten in te stellen.

Punt 1 betekend dat je de heli niet om zijn as moet laten tollen. Is leuk dat dit kan met andere speelgoed heli's, maar lukt ook niet met een "echte"of CP heli volgens mij.

Tot slot nog wat vragen over in voorraad te nemen onderdelen.
    Setje blades is wel handig.

Nog andere onderdelen die "must have" zijn?

Ga er sowieso nog 1 bestellen, kan ik doorvliegen als de andere op onderdelen wacht.

16. FransvH

FransvH

Lid geworden:
    4 dec 2011
    Pirouettes lukken wel, maar je moet even e.e.a aan mixen aanmaken in je zender. In post 12 van dit draadje staat een link naar een pdf met de instellingen. Hij tolt niet zo als de msr, maar iig stuk beter dan zoals het nu gaat. Als je dan nog expo op elev en ail van 40% op lo en 60 op hi vliegt ie als op een rails.

o ja, bestel maar vast een motortje, bal linkjes willen nog wel eens breken tijdens een crash. Bij mijn Msr is de LG een keer gesneuveld.

grtz, Frans

17. Flying Bastard

Flying Bastard

Lid geworden:
    14 mei 2010
    ThanX voor de info :thumbsup:

Wellicht ga ik binnenkort zo'n "stunt" profiel aanmaken op de zender.

Voorlopig ben ik nog blij met de standaard settings, vliegt ook als op rails en laat je de heli ff gaan qua manoeuvres en snelheid is die ook weer simpel terug op de rails te zetten. Is toch het voordeel van heli's, gaat het bijna mis dan terugbrengen in de kuub en stilhangen, gaat niet met vliegtuigen.

Ben overigens goed conventioneel bezig:
    - zender aan
    - Throttle hold aan
    - accu aansluiten
    - accu in vak
    - heli op grond plaatsen
    - throttle hold uit
    - timer aan
    - spelen
    - landen na timerbeeps
    - throttle hold aan
    - accu losmaken
    - zender uit

Lijkt overbodig voor micro-heli's, maar wel noodzakelijk als je verder wil met heli's :rolleyes:

RC heli's blijven immers vliegende cirkelzagen.

18. Flying Bastard

Flying Bastard

Lid geworden:
    14 mei 2010
    mSR-X perikelen

Waarom is de topictitel veranderd?

Was in volle overtuiging dat dit het mSR-X draadje is.

Affijn, vliegen met deze supermicro en dattie daar voor gemaakt is.

Ter lering en vermaak een RTF zender gekoppeld en verdomd, kwam wederom niet verder dan hockey-pucken en omslaan. Zeer slechte zaak dat men deze heli als RTF aanbiedt inclusief de HH joystick zender. Doe er dan een DX4 bij.

Met een knappe zender (DX6i) is het wel een leuk stuk speelgoed dat niet warm of koud wordt van handsoff en stickbanging.

19. FransvH

FransvH

Lid geworden:
    4 dec 2011
    Heym dat was even zoeken. AUB topic strater, pas de naam van het topic even aan....!!!

Suf idd dat HH zo'n butt standaardzender mee verkoopt. Had wel iets bruikbaar verwacht. Toch moeten ze het ooit wel begrepen hebben, ze leveren de PZ UM Sukhoi ook niet met een standaardzender.

Wel lekker dat je zo conventioneel bezig bent FB, loont echt de moeite om je het zo aan te leren. Ik vergeet mijn timer wel eens te resetten.... tegenwoordig doe ik ook nog even lipo voltage checken voordat ik die plaats (ik doe ook fixed wings). Ook door schande geleerd trouwens.

Ondertussen vliegt mijn DX8, Msr X combo heerlijk. vooral veel nose/side-in oefenen gaat de goeie kant op. Op naar het grotere werk...

Grtz, frans

20. Flying Bastard

Flying Bastard

Lid geworden:
    14 mei 2010
    Jeugdige overmoed

Aangezien het helietje zo lekker stabiel vliegt steeds harder gaan "gooien en smijten" in de huiskamer tot de crash kwam met als eindresultaat een kromme elevator push rod. In een poging tot rechtbuigen ging het stangetje in 2-een.

Gelukkig is dit onderdeel (BLH3208 ) overal op voorraad, dus vrijdag weer airtime. Meteen nieuwe bladeholders en een hardware set meebesteld.
    Bladeholders waren wat wijder gaan staan (aangedraaid) en zo'n zakje minischroeven is altijd handig als er 1-tje uit je handen glijd tijdens (de)montage.

Overigens wel een groot prijsverschil tussen GB en NL shops. €4,50 (GB) en €7,99 (NL) voor set BLH3208.
    Voor een paar euri's extra heb ik het onderdeel wel voor het weekend in huis.

Het plan om een 2e mSR-X erbij te kopen even "ON HOLD" gezet, een CP MCP-X erbij lijkt me ook leuk :rolleyes:

Iemand nog een klein Chinees kind met micro heli assemblage ervaring in de aanbieding ;)

Deel Deze Pagina