Tien procent schaalafwijking of minder

Discussie in 'F3A-X' gestart door Ed Heemskerk, 23 dec 2009.

  1. Fries Westerman

    Fries Westerman

    Lid geworden:
    18 mei 2007
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Seek and you will find
    Ik ben nu aan mijn tweede skywrite toe.
    De eerste heb ik zeker 5 jaar gebruikt en is idd zomaar gestopt. Na uit elkaar halen bleek de elektronica verzopen in de diesel. Lekkage dus. DIt was de eerste generatie pompen.
    Maar nu toch weer een skywriter, 2e generate. Wel heeft deze een keer droog gelopen. Diesel was op en ik was 'm vergeten uit te zetten tijdens de vlucht.

    Toen had ik het loopwerk van de oude vervangen in de nieuwe. Toen weer goed.
    De skywriter doet het voor mij prima en is prima te mixen met je gas enzo.

    Greetz,
    Thierry
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.683
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    het aanpassen van de motorsteun

    [​IMG]
    Het lamineren van het motorspant met koolstofdoek

    [​IMG]

    Het spant met aan beide zijden de koolstofdoek gescheiden door bakpapier.
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.683
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    vanavond de vleugels pasgemaakt en uitgericht.
    Gestaag groeit het model verder,straks nog even het motorschot er in lijmen en de volgende stap voorbereiden.
    De neuslijst is bewust nog niet in vorm geschuurd vanwege het risico van deukjes en putjes.
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.683
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Het motorschot vastgelijmd ,nu nog van binnen uit vulcaniseren met epoxy en micoballoons
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.683
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    De compacte tank opstelling gecombineerd met de landingsgestel spanten.
    Eerst nog een paar lapjes koolstof en dan in de romp vastmaken.
     
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.683
    Locatie:
    Lisse
    Dubbel
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2010
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.683
    Locatie:
    Lisse
    De Cap heeft een enorme motorkap welke over de motor heen schuift.
    Ik ben op zoek naar duurzame en fraaie oplossingen om de kap vast te zetten.
     
  8. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (Belgiƫ)
    M4 nylon is heel erg duurzaam maar wel minder fraai (hoewel, met kruiskop vallen ze best nog mee...)

    Fraai; spant in de binnenkant van de motorkap welke je langs binnenuit op het motorschot vasttrekt. Mooi, maar heel veel werk als het niet voorzien is.
     
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.683
    Locatie:
    Lisse
    Bedankt voor het idee ,ga hierover nadenken.
    Zie als probleempje het schuren van de kap op de romp.
    Mogelijk eerst de kap verstevigen met koolstofweefsel.
     
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.683
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Tijdens de Vliegersvergadering kwam ook na afloop de geluid problematiek in het gesprek voor .
    Hier wordt gebruik gemaakt van een in de F3A al geruime tijd toegepaste vulling van schuim in de spinner.
    Hier is de oplossing zoals toegepast in de Ultimate .Een open grondplaat voor de spinner en dan de spinner in 2 compartimente vullen met schuim.
    Mechanische geluiden worden voor een gedeelte geabsorbeerd en niet doorgegeven aan de klankkast.
    Door ook de motorkap met schuim te bekleden wordt er weer iets gewonnen .
     
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.683
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Gestaag komen de leveranties binnen. hier de X uitlaatbocht set om de lengte van de bochten op elkaar af te stemmen. Bij de boxer motoren zijn de cilinders verschoven ten opzichte van elkaar.
    Als de hydemount is gearriveerd kan het bochtenstelsel worden pasgemaakt.
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.683
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Op verzoek hierbij het toegepaste luchtfilter uit de scooter racerij
    Het filter inclusief de kevlar buis weegt 86 gram.
     
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.683
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Vandaag de beide Hyde Softmounts ontvangen .
    Merle Hyde heeft de mount met de vlakke kanten opnieuw opgebouwd vanwege ruimteproblemen in de Katana. de kleinere ronde Mount is de kleinst mogelijke Mount voor een DA 100 l .Nu kan met het inbouwen van de motor worden begonnen.
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.683
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG][​IMG]

    De mount en de motor zijn onderdeel van het vliegtuig geworden.
    3 mm ruimte nodig voor de swing van de mount
    De bijgeleverde zeer lange inbussleutels met handvat zijn handig .
    Natuurlijk wel de Amerikaanse draad
     
  15. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    mooi, ik hoop alleen dat je zo van de eerste keer je motorhoeken juist hebt.
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.683
    Locatie:
    Lisse
    Dat blijft altijd de vraag , door een inwendige bevestiging te maken van de motorkap kan je de kap na stellen als de motor wordt na gericht. Ik was erg blij met de tip, hierdoor durf ik de kap zo af te werken
     
  17. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    dat spinnerideetje lijkt me wel eens leuk om ook uit te proberen met die mousse... de kap zelf heb ik ook nog geen voorbeelden van gezien maar is idd wel een goed idee.mijn mufflerkist is wel langs binnen met 6mm depron bekleeft... succes met de bouw
     
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.683
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG] uitlaat met rubber ophang systeem
    [​IMG] De Mount uitgevuld
    [​IMG]
    [​IMG] koolstof maakt het wel erg solide

    Ook de Oracover is binnen .
    Oracover heeft sinds kort een verf welke exact is afgestemd op het folie spectrum.
    De eerste proeven worden er mee gedaan ,de verf heeft minder gewicht dan de traditionele verven.
    Als de proeven slagen wordt de Cap in deze verf afgewerkt
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2010
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.683
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]

    De bochten met flexibel op de uitlaten aangesloten.
    Nog de bochten schuren en polijsten om de soldeer sporen weg te nemen
    Door de slinger is de lengte van de uitlaatgas weg toegenomen.
    Door het flexibel in de buis op te nemen is de levensduur van de bochten langer bij een flexibele ophanging
     
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.683
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Ook de nieuwe vleugel hoezen zijn bijna klaar.
    Met dank aan mijn dochter ,elk jaar een paar hoezen met een prima pasvorm.
     

Deel Deze Pagina