Tips gevraagd voor Norderney.

• Topicstarter Topicstarter marcel van gils
  • Startdatum Startdatum
M

marcel van gils

Guest
Hallo ik zal mezelf even voorstellen mijn naam is Marcel van gils,
ik heb een "norderney"gekocht ,tweedehands want,ik durf zelfbouwen niet echt aan omdat ik vrij weinig geduld heb.
nu zit ik wel met een paar vraagjes over onderhoud e.d
hoe kan ik het beste en makkelijkste vet in de schroefas kokers krijgen en wat voor vet kun je het beste gebruiken?
moeten de roerkoningen ook gesmeerd worden? :?:

Marcel, welkom.
Als je de zoekfunctie eens gebruikt... Staat rechtboven tussen de andere forumgerelateerde zaken. Er zijn een paar andere Norderney-bouwers, waaronder ik.
Antwoorden op je vragen:
Schroefassen smeren: Als je smeernippels op je assen hebt is het simpel:
Ouwe inhectiespuit gevuld met gele vaseline (die gebruik ik tenminste tot grote tevredenheid altijd) met een siliconenslang op de nippels zetten.
Schroefassen losmaken en deels uitnemen, wat vaseline er in persen tot het ouwe vet eruit is en de nieuwe vaseline zichbaar wordt, schroefassen weer erin drukken, vastmaken, klaar.
Heb je geen smeernippels: Schroefassen losmaken en uitnemen, aan de achterzijde dezelfde injectiespuit zetten en persen tot de nieuwe vaseline aan de voorzijde (in de romp dus) er uit komt. (Doekje er onderhouden om het op te vangen; 't is troep!) Schroefassen weer in de kokers drukken terwijl je de opening in de romp dichthoudt. Schroefassen vastmaken, klaar.

Roerkokers smeren: als ze lang genoeg zijn (boven de waterspiegel), hoeft het niet perse. Ik doe het echter altijd wel, niet alleen om af te dichten maar ook om te smeren.
Roeren uitnemen, injectiespuit aan de onderzijde tegen de roerkoningbussen zetten, volspuiten, roeren plaatsen met je vinger op de roerkoningbussen, en vervolgens roeren vastmaken.
Kijk eens op de volgende draadjes:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9&highlight=norderney

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=12857&highlight=norderney

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11138&highlight=norderney

En d'r staan nog veel meer topics over dit mooie schip in het forum...
Succes met dit schip! Is ze klaar, of moet je haar nog bouwen? hou ons op de hoogte en plaats eens wat foto's!

hallo Roel bedankt voor dit uitgebreide antwoord ,ik ben er een stuk wijzer van geworden om op de boot terug te komen hij iswel helemaal afgebouwd maar ik moet de verlichting goed aansluiten en ik ben er nu dus achter gekomen dat ik om te kunnen varen de ontvanger beter moet aansluiten en verder heeft ie gebruikerssporen dus ik heb toch nog werk zat.
kan je trouwens bij een bestaand schip een boegschroef inbouwen?
als ik er achter ben hoe ik hier foto's op kan zetten zal ik ze plaatsen ook een foto van de echte "norderney" die ik op een duitse site gevonden heb groet Marcel

Marcel: om foto's te kunnen uploaden: speciaal voor dit forum is een uploadsite in het leven geroepen: http://www.modelbouwforum.net/~foto/
Max formaat 640 x 420 in jpg.
Boegschroef inbouwen in een bestaand schip: ja, dat kan, mits je genoeg ruimte hebt. Een advies: koop niet de 'Graupner Querstrahlruder' (dat draaiende peddeltje) want ondanks dat het genoeg power heeft, maakt het een KLEREHERRIE!!!!
En ja: je moet lef hebben om de boor in een bestaande romp te zetten... Maar met plakband, 2 componentenlijm of CA-lijm met filler kan je alle foutjes prima corrigeren.
Bij specifieke vragen kan je me ook een PBtje sturen.

hallo maar gelijk het geleerde in de praktijk brengen,dus hier de foto van de norderney in de haven van norderney
afb18257.jpg

Misschien maar een apart Norderney hoekje maken in het forum

hallo ik zou nog foto's van mijn norderney er op zetten. :idea:
was ik bijna vergeten :oops:
nou hier komen ze ,het zijn nog wel foto's van de vorige eigenaar,ik heb er zelf nog geen gemaakt.
afb18461.jpg

afb18462.jpg

groet marcel

Lekker stoer... Maar vergis ik me of zijn de lengte/breedte-verhouding van de foto een beetje in de verdrukking gekomen?
En stevige motoren, zo te zien! Wat voor schroeven liggen er onder?

Uhm Marcel

Voordat je de motoren gaat gebruiken kijk even naar dit schroefje (einde pijl), volgens mij gaat die aanlopen op het houten balkje eronder.

afb18480.jpg

hallo allemaal :lol:
je had het goed gezien Roel van die foto klopt helemaal niets, maar zo zijn alle foto's die ik gehad heb .
en door dat ze zo zijn lijkt het ook net dat dat schroefje het balkje raakt, maar dat gaat goed :P
als ik er voor de eerste keer mee ga varen dan ga ik zelf foto's maken.
nog over de schroeven:het zijn 4blads met een diameter van 6cm.

groeten Marcel :o

Hallo allemaal
ik heb voor de eerste keer de norderney in het water gehad,de badkuip om te kijken of hij toch wel water dicht is.
heb ook maar gelijk een paar fotootjes in de tuin gemaakt,zodat er nu tenminste wel goeie foto's op staan.
afb18931.jpg
hij past net in de badkuip :P

afb18929.jpg

afb18930.jpg

er is dus ook al een scheeps hond :)

groet Marcel

hallo

wat belangrijk is aan je koppelingen is dat je MADEN schroefjes gebruikt die niet uitsteken

dit niet alleen omdat ze iets kunnen raken maar ook om je koppeling niet uit balans te brengen

groeten raf

hallo mense

ik heb een beetje een probleem met mijn boot .
als ik de zender niet recht op de boot richt , beginnen de roeren heen en weer te flapperren,motoren (kraken) alsof ze stroom krijgen maar niet genoeg om te gaan draaien , af en toe gaan de motoren draaien en stoppen er dan weer mee.
het pompje van de brandblusser gaat uit zichzelf aan.
als ik de zender op de boot richt word het minder,als ik de zender uit zet stopt het er mee. dit alles is als ik hem thuis op tafel heb staan.
:?:
als ik aan het varen ben en hij is bijna buiten bereik , schiet de pomp uit zichzelf aan die krijg ik dan niet meer uit en kan de boot verder niet meer bedienen,als ik dan dichter naar de boot loop dan krijg ik op een gegeven moment de controle terug en kan dan weer verder varen.
als ik het pompje loskoppel uit de ontvanger doen de motoren en de servo nog steeds moeilijk.

mijn zender is een futuba attack 4 fp-t4nbl.
mijn ontvanger:graupner c19 35s

ik hoop dat iemand weet waar ik het moet gaan zoeken,alvast bedankt.

groeten marcel

Misschien vloeken de signalen die de ROBBE zender verzend en die de GRAUPNER ontvanger ontvangt met elkaar...

Ik bedoel, waarschijnlijk maken ze van een andere pulsen techniek gebruik.

Ik leg het uit een beetje vaag uit, want ik weet niet hoe ik het moet zeggen... Kan iemand die dit snapt het even GOED uitleggen?

Hoi Marcel,

Ik denk dat je een modulatie probleem hebt;

Je zender is volgens mij een AM-zender en je hebt een FM-ontvanger. Dat kan nooit goed gaan :( .

Groetjes Danny.

bedankt mannen voor jullie reaktie,ik was eigenlijk al van plan om een andere zender te kopen.
misschien maar eens rondkijken voor een set ,zender en ontvanger bij elkaar :idea:
ik heb gelijk nog een vraagje:ik heb twee motor regelaars rokraft 120 een oude(ik aleen weet niet hoe oud) voor de bakboord motor,en een nieuwe voor de stuurboord motor.
als ik de accu er in zet en ik zet de bakboord motor in zijn vooruit gebeurd er eerst niks ,als ik de hendel naar achter doe dan gaat hij pas aan het draaien.
de stuurboord motor reageerd meteen, als ik de hendel aanraak.
zou het kunnen dat die oude regelaar zijn beste tijd gehad heeft,en is dat op een of andere manier door te meten ofzo :?:

groeten marcel

Er zijn regelaars die 'geactiveerd' moeten worden voordat ze iets doen. Ik denk dat die bakboord regelaar zo'n type is.
Is niet mis mee, sterker nog: het is een soort veiligheid die voorkomt dat je motor meteen volgas gaat draaien als je 'm met de accu verbind en je hebt je zenderknuppel in de stand 'vooruit' staan.
Je moet 'm eerst even 'wakker schudden' als het ware. Niks mis met de regelaar dus.

Ik heb twee Robbe rookie navy regelaars in mijn boot liggen, en iedere keer als de stroom er af is geweest moet ik ze ook “activeren” door ze even in z’n voor en achteruit te zetten.

Back