Toerental voor 25 cc benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door rob de groot, 24 dec 2006.

1. wesley puma

wesley puma

Lid geworden:
    5 apr 2005
    tjah die reso kun je gewoon op een uitlaatbocht zetten en aansluiten op de uitlaatpoort daar hoef je nergens een gaatje voor te maken , wel even de uitlaat afstellen waneer je bij een bepaald toerental(wat jij wilt) de meeste trekkrecht hebt, dat doe je door met de reso te "schuiven" op de goede afstand zetten dus (een beginmaat weet ik eerlijkgezecht niet) :oops:

Grt.

2. Ella de Wildt

Ella de Wildt

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Dat gat zit toch alleen in de inlaat?
    Wat maakt het dan uit wat voor uitlaat je er op zet?
    De pulserende lucht in dat kanaal bekrachtigd de membraan pomp in de carburateur.
    Dat is de reden dat je bij dit type carburateur de tank verder van de motor weg kunt leggen. (o.a.)

3. rob de groot

rob de groot

Lid geworden:
    4 dec 2003
    Voor de duidelijkheid heb ik nu maar een foto gemaakt van de motor.
    Hierin zit ook dat gaatje, wat doorloopt tot aan de cilinder

Gr. Rob

4. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Totaal onbekend gaatje voor mij :) Misschien heeft iemand eens een temperatuursensor geplaatst, verder zou ik me niets in kunnen denken.

Grt.

5. wesley puma

wesley puma

Lid geworden:
    5 apr 2005
    hmm ik ken het ook niet, mischien heeft het wat te maken met de motor loop, vanwegen waneer de uilaatgassen er uit moetten (ik zeg maar wat) want dit heb ik nog nooit gezien, is dat gat helemaal door tot in de cilinderwandt,ofwel kun je de zuiger voorbij zien komen? mischien dat andere het dan wel weten.. ik weet het echt niet.

Grt.

6. rob de groot

rob de groot

Lid geworden:
    4 dec 2003
    Ja, je kunt de zuiger voorbij zien komen.

Gr. Rob

7. wesley puma

wesley puma

Lid geworden:
    5 apr 2005
    in dat geval moet je dan gewoon een uitlaat bocht ook wel header genoemt maken met een "mond" waar deze uitsparingen in zitten, en dan de resopijp op de uitlaat bocht zetten en gaan afstellen..(nogmaals waar dat gaatje voor is weet ik neit)

Grt.

8. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Zit er schroefdraad in het gaatje? Mogelijk heeft iemand dezelfde motor, en kan ons vertellen waar het voor dient?

Grt.

9. rob de groot

rob de groot

Lid geworden:
    4 dec 2003
    Nee, er zit geen schroefdraad in en het loopt naar de cilinder taps toe.
    Het is denk ik officieel geen vliegtuig motor maar een die is omgebouwd.

Gr. Rob

10. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Vermoed het ook, en dan zou het van een systeem kunnen zijn dat voor schonere uitlaatgassen moet zorgen. Zelf zou ik schroefdraad in dit gaatje tappen en er een stiftboutje indraaien (wel loctite gebruiken).

11. rob de groot

rob de groot

Lid geworden:
    4 dec 2003
    Als het idd voor schonere uitlaatgassen is, gaat ie dicht!
    Op 100 meter hoog het ik daar toch geen last van. :p

Gr. Rob

12. wesley puma

wesley puma

Lid geworden:
    5 apr 2005
    hmmm ik vraag me af of dat wel zo is want doordat er een gaatje wat hoger als de uitlaat poort zit zouden de gassen schonder zijn? dat geloof ik niet echt denkik...

Grt.

13. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ik ga ook niet mee met de theorie van "schonere uitlaatgassen", een oersimpele zenoah voor een modelvliegtuig gaan ze daar heus niet mee uitrusten :) What's next, een roetmeting? :lol:

Grt.

14. wesley puma

wesley puma

Lid geworden:
    5 apr 2005
    ik denk dat het meer met de motor loop te maken heeft omdat een deel van de uilaatgassen eerder de cilinder kunnen verlaten, en ik zie roet zitten in dat gaatje dus een warmte sensor denk ik ook niet (afbeelding van de uitlaat zie je ook dat er een uitsparing voor dit gat zit... ik vind het maar vreemt heb het nog nooit gezien..

15. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Hierbij ga ik er van uit dat dit van origine geen model maar een kettingzaagmotor oid. is.

16. MichielNED676

MichielNED676

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Beste Rob,

Kijk eens in dit draadje, daar geef ik verslag van een Zenoah 23 cc met een reso pijp.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=42763

Een reso pijp geeft veel meer vermogen, ik had dezelfde gedachte, ik had namelijk ook het vermoeden dat er meer vermogen in moest zitten en dat is met de reso pijp volledig opgelost. Heb nu nog een probleempje dat als hij warm wordt het vermogen terugvalt, maar als het goed is ga ik dat morgen oplossen door de reso pijp goed af te stellen.

Groet
    Michiel

17. rob de groot

rob de groot

Lid geworden:
    4 dec 2003
    Hoi Michiel,

Ik was idd het draadje al aan het volgen. Ben benieuwd of het je morgen gaat lukken.
    Is het geen optie om een grotere prop te kiezen als de motor te heet wordt?

Mijn 6400 toeren bij een 16*8 prop is echt veel te weinig!!!
    Er moet ook met een standaard potje meer in zitten.
    Maar zoals ik al schreef: we hebben de hele middag aan de verkeerde schroef zitten draaien.

Gr. Rob

18. MichielNED676

MichielNED676

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Oke, vanmiddag aan het sleutelen geweest echter het was 2 graden en niet echt lang buiten bezig geweest. Maar met een ander stuk teflon(totaal 4 centimeter erbij) is het probleem van warmer worden en dan minder vermogen verholpen. Met een Menz 17/6 prop 8000 toeren! Dus te veel en ook teveel geluid. Ook bleek dat de Walro carborateur een opening heeft van 15,5 mm en dat is een iets te grote. Daar wordt dus een andere standaard carborateur opgezet met ik meen een opening van 13 mm, is dus minder vermogen, minder geluid, minder toeren. Toeren maakt hij prima, nu het geluid nog naar beneden want dat doel is zeker nog niet bereikt.

Tot zover

Michiel.

19. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Waarom zou je dat nou willen? Beter is het om de juiste (zwaardere) prop uit te kiezen en zo het toerental weer naar beneden te brengen, en daarmee ook het geluid, maar wel de trekkracht behouden. Zo ontzettend sterk zijn deze kleine Zenoah's niet, je kunt beter efficient+effectief gebruik maken van de beschikbare power.

Grt.

20. MichielNED676

MichielNED676

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Zit zeker wat in Alexxx, welke prop stel je voor? Heb het nu geprobeerd met een 18 x 6 en een 17 x 8 ( ik schreef 17 x 6 maar dat was fout). Met de 17 x 8 was het 300 toeren minder en dus totaal 8000 toeren, de reso doet dus goed zijn werk. Ik zou graag willen dat het geluid goed kwam daar ik anders weinig plezier zal hebben in verband met de scherpe troezicht binnen de club hierop.

Groet
    Michiel.

Deel Deze Pagina