Top Flite P-47D Thunderbolt

Dankje voor de tip! Ik heb de bouwtekening / handleiding gevolgd, waarop een tussenruimte staat die parallel is, met een afstand van drie velletjes wax paper dik. Wellicht vermelden ze verderop nog dat deze bij het lossnijden bijgewerkt moeten worden, maar ik volg braaf de handleiding vooralsnog :). Uiteraard volgt achteraf nog een aanpassing naar eigen inzicht (waar nodig). Zeker na deze tip want het zou niet tof zijn als de roeren aanlopen!

Ik zit ondertussen nog wel met een ander probleempje: ik heb gedurende de gehele bouw van de vleugel de vleugel op meerdere plaatsen met pinnetjes vastgezet gehad op de bouwtafel. Echter na het loshalen zie ik toch dat er een minieme draaiing in zit; het buitenste 'building tab'-je zweeft iets (1 a 2 mm?) boven de bouwtafel. Dit zorgt er dus voor dat er iets minder wash-out in de vleugel zit dan de bedoeling is. Het is niet helemaal weg, maar wel minder. Ik vind het vreemd en weet niet waar of wanneer dit ontstaan is (wellicht teveel druk van onderaf bij het lijmen van de beplanking van het rolroer?), maar vraag me af wat nu te doen?

Ik kan het even zo laten, kijken hoe de andere vleugel uitpakt en als het ongeveer gelijk is, zo laten. Of zouden jullie het direct herstellen? En hoe? Natmaken en opspannen? Of de beplanking loshalen? Er zit overigens geen speling in ofzo, alles is wel heel solide, zeker met die shear webs al aan de hoofdliggers..
 
Ik zie dat je de wing op een ondervloer-tegel hebt liggen, dat is niet helemaal vlak en overal even dik. Kan zijn dat je daardoor nu een kleine twist hebt in de wing. Zelf gebruik ik een plaat 4mm berkenmix, en span daar de tekening dan op met folie er overheen.
Heb je de neuslijst al definitief verlijmd, anders kan je die loshalen, de wing weer opnieuw op een volledig vlakke plaat hout leggen, vastpinnen en dan de neuslijst weer aanbrengen.

Grt
Edwin
 
Ik zie dat je de wing op een ondervloer-tegel hebt liggen, dat is niet helemaal vlak en overal even dik. Kan zijn dat je daardoor nu een kleine twist hebt in de wing. Zelf gebruik ik een plaat 4mm berkenmix, en span daar de tekening dan op met folie er overheen.

Dat is geen ondervloertegel.. (al zou je het daar misschien wel voor kunnen gebruiken?) en hij is wel helemaal vlak, dat heb ik namelijk gecontroleerd voor ik begon. Hij is ook overal even dik. Het oppervlak is zachter en minder glad dan een berken multiplex plaat, dat klopt, maar dat heeft niets van doen met deze kromming. Daarnaast kwam de vleugel bij het losmaken van de bouwtafel al omhoog, boven die plaat. Hij heeft bovendien op een zeer vlakke 4 cm (!) dikke werkbank van hoogwaardig multiplex dezelfde afwijking.

Ik vermoed eerder dat er een bepaalde spanning in de constructie is gekomen door het lijmen.. weet niet of dat kan?

Heb je de neuslijst al definitief verlijmd, anders kan je die loshalen, de wing weer opnieuw op een volledig vlakke plaat hout leggen, vastpinnen en dan de neuslijst weer aanbrengen.

Grt
Edwin

Dat is een goed idee. Dankje. De neuslijst zit inderdaad al defnitief verlijmd, maar alles kan los :D. Van alle verlijmde onderdelen is de neuslijst echter de eenvoudigste om los te halen en opnieuw te plakken, omdat die vooralsnog koud tegen de ribben aangelijmd zit (overigens zoals op tekening).


Ps.: het board waarop ik bouw ligt op een 4 cm dikke werkbank gemaakt van een vlakke binnendeur. Alles gecontroleerd op evt. afwijkingen in het vlak in alle richtingen.
 
Dat kan zeker daardoor komen, gewoon proberen zou ik zeggen. 9 van de 10 keer komt het daardoor, de wing is dan nog erg flexibel zonder beplanking als je de neuslijst aanbrengt en een kleine twist heb je dan zo. De wash-out is wel heel belangrijk dat die er goed in komt.
Succes.

Grt
Edwin
 
Dat kan zeker daardoor komen, gewoon proberen zou ik zeggen. 9 van de 10 keer komt het daardoor, de wing is dan nog erg flexibel zonder beplanking als je de neuslijst aanbrengt en een kleine twist heb je dan zo. De wash-out is wel heel belangrijk dat die er goed in komt.
Succes.

Grt
Edwin

Ja dat vermoeden had ik al, dat de wash-out heel belangrijk is :o... ik ga het proberen!
dankjewel Edwin.
 
Ik heb de vleugel van mij trarmer ooit recht gestoomd.

Maar als alles netjes ligt bij het indekken zal het toch wel goed komen?
 
Nog eens nagemeten, 't is maar iets tussen de 1 en 1,5 millimeter, dus wel echt weinig...

Vleugelhelft nummero twee is inmiddels op 50% qua structuur :D.

Goed bezig.

'Go the extra mile'!

(En wel nu, nu dat nog het makkelijkst kan. :yes:)


jan.

Thnx! En yep, beter ten halve gekeerd... :cool:

Ik heb de vleugel van mij trarmer ooit recht gestoomd.

Maar als alles netjes ligt bij het indekken zal het toch wel goed komen?

Dat dacht ik eigenlijk ook, gezien het maar zo weinig is. Het indekken gebeurt echter na het samenvoegen van de vleugeldelen en die zitten dan in een hoek tegen elkaar, waardoor je de vleugel niet meer op de tabs kunt zetten.
 
Ja natuurlijk da's waar ook.. hij wijst overigens omlaag (onderkant eerst indekken en de tabs zitten aan de bovenkant), maar kan natuurlijk aan de rand van de tafel werken. Thnx!
 
Je kunt er ook voor kiezen om reversed jig-tabs te maken, dat doe ik ook bij het indekken en gaat als volgt;
Je dekt eerst de bovenzijde van de wing helemaal in met balsaplankjes. Daarbij goed gebruik maken van de tabs dat deze allemaal op de tafel staan. De wash-out ook goed inbouwen. Als dat klaar is, leg je een balsa plankje van bv 12 mm langs te beide uiteinden, de kant van de fuselage, en de kant van de tip.. Dan teken je de bovenzijde van de vleugelranden af op de plank, en zaagt deze dan in de getekende vorm uit. Draai je daarna de hele zaak om met deze planken en de vleugel erin, zit de wash-out er nog steeds goed in, en kun je met een gerust hart de onderzijde indekken zonder dat de wing gaat torderen. Hij neemt immers dezelfde vorm mee bij het omkeren, vandaar de naam reversed jig tab.
Let er daarbij wel op dat de bovenzijde van de tabs even hoog liggen als de r and van de mal die je hebt gemaakt, pas dan kun je verder.
Succes.
Grt
Edwin ;)



full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zie ook 'Scale Fibel' van Dick van Mourik, pag. 73, en Brian Taylor adviseert deze techniek ook.

Dus dan kan het niet fout gaan! :p

;)

Succes!

jan.
 
Robert,

Ik had in mijn P 47 een giga verdraaing in één vleugelhelft. ( zeker 2 á 3 graden verkeerd tw ipv een graadje wash out één á twee graden wash in).
En dat dus terwijl alles er aan en op zat, dus ook de indekking. De kracht/het geheim van "stoom" is geweldig dus:

Nadat de bekleding er af was (zat oracover op en verder niets) een opname gemaakt waarmee ik in staat zou zijn de vleugel een graad voorbij de stand te trekken die ik hebben wou (vork om de wortel en een vork om de tip met vergrendelingen op de werktafel)

- die foute helft boven en onder met de bloemenspuit nat gespoten (behoorlijk nat)
- dan in heet water gedrenkte doeken er over
- dan met het hete luchtkanon(waar je ook je krimpslang mee krimpt) de doeken zo warm gestookt dat de damp er af komt.
- dan de vleugel snel in de mal en vastgezet en over de boven zijde weer even die doeken en wat spelen met de blazer
- doeken er af en de zaak laten liggen en een naggie gaan slapen
- dan de volgende morgen heel blij geworden.
 
We zullen zien! Vanavond weer wat gelijmd aan de tweede (rechter) vleugelhelft. Die ligt eerst vast op de bouwtafel. Nog een paar avondjes plakken, zagen en schuren en dan zijn ze beiden op hetzelfde punt. Dan pas ga ik ze allebei even 'recht' maken, aan elkaar bevestigen en indekken. Komt goed!
 
Weer lekker veel gedaan afgelopen week! De dag voor oud- en nieuw de hoofdligger en ribbetjes op de bouwtafel geprikt:

140-started-right-wing.jpg


En nu een ruime week later ben ik bijna net zo ver als met de linkervleugel en heb ik zojuist de retract rails alweer vastgelijmd:

141-right-wing-retract-rails.jpg


Het lijkt erop dat deze nog beter is gelukt qua retracts, ze lijken er gewoon helemaal in te passen nu. Het scheelt in de rails maar tienden van millimeters, maar het kan dus wel. Als het echt zo uitpakt ga ik de andere kant ook nog aanpassen totdat ze allebei perfect zijn! :D

Wat wel weer heel jammer is, het maakt op zich niet zoveel uit want de wielen zijn niet overdreven duur, maar ik vind het erg slordig van zo'n relatief duur A-merk als Robart, dat het tweede wiel onbruikbaar is. Band is schots en scheef en wiebelt alle kanten op tijdens het draaien, loopt zelfs aan op twee plaatsen tegen de strut. Dat wordt nieuwe bestellen. :|

En, helemaal uit de :usa kwam vandaag een flinke doos binnen, waarin erg goed en netjes verpakt het volgende zat:

142-arf-cowl.jpg


Kwaliteit is redelijk te noemen. Hij past goed zo lijkt het, dus de kans is groot dat ik deze ga gebruiken, al ga ik de plastic kap ook maken en dan een afweging maken waarschijnlijk.
 
Back
Top