Daar ben ik weer, het blijft een langlopend bouwproject, maar stilvallen zal het niet!
Bij dezen de voortgang over de afgelopen twee maanden, beetje bij beetje. Het landingsgestel uitlijnen en goedkrijgen gaf wat hoofdbrekers en ben ook weer afgeleid door andere zaken...
Om te beginnen de landingspoten tijdelijk in de vleugel bevestigd en voor het eerst de stand van poten en wielen getest:
En een close-up van het landingsgestel, niet heel erg schaal zoals gezegd, maar ziet er in ieder geval veel beter uit dan verenstaal en voor mijn semi-scale Jug zijn ze perfect! Ik ben er blij mee:
En een kijkje door de ribben vanaf boven. Eindelijk past alles in de vleugel, maar nèt, maar het past:
Gebruik makende van de inslagmoeren zoals hierboven getoond de retracts bevestigd:
Helaas had de vleugel nog een kleine verrassing voor me in petto.. klaarblijkelijk lag één van de ply rails niet helemaal in de juiste hoek, waardoor bij het vastschroeven van de retracts de vleugel 'kromtrok'. De retracts trokken die ply rails als het ware terug recht, waardoor de vleugeltip aan één zijde opgetild werd en de volledige tipverdraaiing uit de vleugel verdween. Niet goed! Daarom nogmaals de bevestigingspunten voor de retracts aangepast, net zolang totdat ik ze kon bevestigen zonder vleugelverdraaiing. Vervolgens heb ik de vleugel bijna letterlijk aan de bouwtafel gelijmd. Althans, eerst met de building tabs aan de bijgeleverde houten steuntjes en die vervolgens vastgeprikt op de tafel:
Nu weet ik zeker dat tijdens het beplanken van de vleugel, alles mooi in positie blijft. Geen onbedoelde verdraaiing meer! En na het beplanken zal de vleugel zeker netjes in positie blijven staan. Omdat de retracts nu ook geen verdraaiing meer introduceren, ben ik er zeker van dat ik het nu goed onder controle heb en het resultaat perfect zal zijn.
Vervolgens met wat restanten balsa de ruimte rondom de retracts opgevuld, zodat de beplanking daarop kan rusten:
En zo ziet het eindresultaat er dan uit. De retracts monteren is nu een kwestie van erin leggen en vastschroeven!
Op naar de beplanking. We starten uiteraard met de onderzijde. Elke vleugelhelft is gemaakt van vier stroken balsa, die per twee vooraf aan elkaar gelijmd zijn, zodat de enige naad op de vleugel precies over de hoofdligger valt. En omdat de kromming in de beplanking gering was, heb ik geen contactlijm gebruikt, maar gewoon mijn favoriete aliphatic met blauwe pinnetjes en wat tape:
Alweer halverwege:
En na het herhalen van deze procedure voor achterzijde is de vleugel nu volledig beplankt!
Ben heel tevreden met het resultaat, dit is zelfs nog zonder plamuur! Uiteindelijk, met de vleugeltips eraan, komt de spanwijdte op zo'n 160 cm, en dat is met deze koorde een behoorlijke oppervlakte. Dit is zonder twijfel de grootste en meest complexe vleugel die ik ooit gebouwd heb, maar Top Flite maakt het proces bijzonder eenvoudig. Naast de V-stelling en de rond taps toe lopende vleugel, de ingebouwde tipverdraaiing en het verlopend vleugelprofiel, heeft de vleugel ook nog een tweede ligger richting de tips en het verloop in dikte is ook niet gering. Daar was ik als scratch build niet uitgekomen denk ik

... fijn om dit zo een keer te doen en lekker wat ervaring mee te pikken.
Volgende stap is het voorbereiden van de vleugel om de bovenzijde te beplanken. Dat wil zeggen de servoluikjes maken (aangepast door mij t.o.v. tekening) en de uitsnedes voor de poten en wielen. Als de bovenzijde dan beplankt is kunnen we de ailerons en flaps werkend gaan maken!