Topic voor : 3 D printen/3 D printers

Discussie in 'Model truckers' gestart door andre van der weide, 8 nov 2019.

1. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Ik zal mijn modellen voortaan onderste boven op een show neerzetten :rofl:
    Nee ik begrijp je, ik maak weinig gebruik van standaard onderdelen(Tamya etc) omdat ik niet in die schaal bouw. Ondertussen een hele serie voor en achterassen in 3D, waar ik op terug kan grijpen.
    Zoals deze, 3D assen, vierwiel aandrijving, elke wiel een electromotor. Veerbladen Veroma, alu chassis. 20220418_151803.jpg 20220418_185952.jpg 20220503_094619.jpg

Of deze, een eerste ontwerp met elektromotoren, nu gebruik ik motoren met een M4 schroefdraad as, daar maak ik de velg adapters op vast. En de vooras constructie met montage ruimte voor servo in de as
    20180426_114932.jpg 20181007_142825.jpg

Laatst bewerkt: 3 jul 2022
  2. vGenLheftruck_Maarten

vGenLheftruck_Maarten

Lid geworden:
    4 jun 2020
    mooi gemaakt, dank voor de vele foto's

3. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Ik zit te denken om ook een 3D printer te kopen, wat zouden jullie mij aanraden?

Ik zag bij 3dantprint.eu deze 3 d printer 3 printer easy hreed model x1 - E.89,95 en pla pro filament 1.75 wit 1 kg is dit iets voor een beginner?

foto vind hij helaas niet.

4. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Marceline, maal even een link. Zo kan ik niet zien wat de machine kan. Prijstechnisch zal ik er niet te veel van verwachten. Maar ik weet niet wat je wilt geen printen. Een wielkeg zal wel lukken, een vierkant blokje o.i.d. ook maar gedetailleerde onderdelen of een cabine etc moet je wel een printbed hebben van voldoende afmetingen.

5. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Meerdere collega’s van mij hebben thuis een Prusa en beschouwen dat als de heilige graal.
    De printkwaliteit, de ondersteuning en het gemak van de software vinden ze beter als de Ultimaker, waar we er meerdere van op werk hebben. En dat zijn 3D printgoeroes, we hebben inmiddels een batterij printers (5xUltimaker, 3xFormlabs resin, 1xFormlabs Fuse1+, 1xSysma metaal en 1xDMG metaal en ik vergeet er nog een paar)

De baby Prusa met een platform van 180x180mm is nog zeer betaalbaar en de printkwaliteit is gelijk aan de grotere modellen. Collega ( de goeroe) heeft twee Lack tafeltjes van de Ikea op elkaar gezet en daar oranje plexiglas in gezet. Het lijkt net een profi fabrieksmachine, en nog een voordeel, de Prusa is erg stil, die laat hij thuis ‘s nachts gewoon doorlopen, die goedkope dingen maken veel meer herrie.

Die goedkope printers zijn meestal prullen, daar krijg je spijt van.
    Ben zelf ook aan het oriënteren maar de baby Prusa is eigenlijk de enige optie voor mij, want ik heb de resultaten gezien en die zijn van zeer hoog niveau.

6. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Heb zelf een chinees(wat komt daar tegenwoordig niet vandaan) Qiditech, plus. Gekozen vanwege afmetingen print bed, en goede recensies. Ben er tevreden mee, kost een tienvoud van printer die jij voorstelt Marceline, maar ja, dan krijg je wel iets.
    Belangrijk, goede customerservice, reageren snel, en sturen je aangepasstte G codes als je een keer problemen hebt met printen van een ontwerp.
    En soms erg belangrijk, geluidsniveau, ook mijn printer draait wel eens een paar uur aan één stuk, en dan is het wel fijn dat je hem niet hoort in de slaapkamer. En zoals je ziet grote voorwerpen zijn prima te printen. 20220718_212225.jpg

7. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
  8. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Hallo Fred,

https://www.3dantprint.eu

Ik zit momenteel even rond te kijken voor een 3D printer, om eventueel de bovenbouw voor de Chevrolet C10 te printen en andere dingen zoals lading voor de volvo.

9. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
  10. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Jouw link werkt niet. Maar als ik lees wat je van plan bent zou ik die printer snel vergeten. Ga jij niet blij mee worden. Als je niet kunt/wilt investeren in een betere kwaliteit printer zou ik voorlopig gebruik maken van collega modelbouwers die voor jou willen printen tegen vergoeding. Of naar en Fablab gaan met je ontwerp, staan perfecte printers voor studenten en vaak kun je daar tegenvergoeding ook laten printen.

11. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Bedankt voor je reactie Fred.
    Oke gaan we verder kijken voor een goede 3D printer, wat raad je mij aan?

Kan de vraag ook aan collega modelbouwers stellen of naar Fablab gaan.
    Weet niet welke modelbouwers een goede 3D printer hebben.

12. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Ik zelf had een Ender 3 pro en heb nu een Ender 3 S1 Pro. Die laatste moet ik nog in gebruik nemen.

Ik adviseer in ieder geval als newbie een printer te nemen waar je ook iets over kunt vinden op Youtube of in fora. Ik was met mijn Ender 3 best tevreden en met wat aanpassingen was die ook stil (zie mijn topic hierover)

Heb met andere ook verder geen ervaring moet ik zeggen.

Maar als je inderdaad alleen een body wilt printen besteed het dan uit. Beetje lading maken kun je ook zonder 3D printer.
    Hoe makkelijk het soms ook lijkt maar het is wel een hobby op zich zeg maar die vooral ook aandacht en tijd vraagt.

Als je body print na 18 uur stopt dan is het ook handig te weten waarom die de 32 uur niet volmaakt zeg maar.......

13. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Bedankt Rolf voor de info.

Denk inderdaad dat ik een body printen ga uit besteden en iemand die ervaring met 3D printen heeft. Wat betreft lading ik heb al latjes en schuim blokken via mijn werk, sta als verkeersregelaar bij een groot nieuwbouw project.

Nu nog iemand vinden die voor mij wil printen tegen betaling.

14. MAN F90

MAN F90

Lid geworden:
    1 apr 2018
    Ben al geruime tijd berichten en verhalen over 3D printen aan het volgen. Vind ook dat het hier goed gedemonstreerd wordt wat je waar voor nodig hebt om een goed resultaat te krijgen.
    Nu ben ik zelf ook maar eens gaan investeren en heb een Ender 3 pro gekocht.
    Ben nu al het hele weekend aan het printen van diverse dingen, het gaat me goed af tot op dit moment. Nu wil ik een truck cabine printen maar deze is in schaal 1:10.
    Daar ik zelf 1:14 modellen heb wil ik deze ook in 1:14 pinten. in welk % moet ik deze printen om een goede maat te krijgen. heb ergens ooit een tabel gezien met verhoudingen maar kan deze nergens meer terug vinden.
    Als iemand mij kan antwoorden ben ik jullie zeer dankbaar.

vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  15. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Ik zou een klein onderdeel eens proberen in de schaal 1:14, door de originele maat te vermenigvuldigen met 10/14= 71,4%

16. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    In je Slicer programma kun je dan vaak die 71,4% instellen. Soms staat er de maat van je 1:10 onderdeel in mm. Dan moet je die maat aanpassen naar de maat van 1:14, oftewel die x mm's met 71,4% vermenigvuldigen.
    Let op, 1:14, Tamiya, welke schaal is het nu zijn veel discussies over.

17. MAN F90

MAN F90

Lid geworden:
    1 apr 2018
    Beide bedankt voor jullie reactie op mijn vraag, ga het straks is proberen met een bumper daar deze vaak net zo breed is als de truck zelf. Heb inmiddels ook al een tekening met afmetingen gevonden op internet.
    Mocht dit de goede verhouding zijn laat ik het zo wie zo weten. Nogmaals bedankt.

18. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Als je een Tamiya onderstel gebruikt, chassis en assen, zou ik even de buitenmaat over de vooras opmeten. Dan in de tekening kijken wat de originele maat is en even uitrekenen wat dan de schaal is van je onderstel. Dat wordt dan de schaal waarin je de cabine moet gaan printen, komt je cabine altijd in de juiste verhouding.( zou wel eens iets anders als 1:14 kunnen zijn)
    Je bent nieuw met printen, weet niet welke cabine het wordt, en of het één geheel is of delen, maar kijk goed naar de positie van het onderdeel op je build plate, ivm de support. Soms is een andere positie beter dan gewoon rechtop plaatsen.

19. MAN F90

MAN F90

Lid geworden:
    1 apr 2018
    Het wordt een Unimog 5023 en alles wordt in delen geprint, inmiddels wordt de bumper geprint. Qua breedte komt de afmeting overeen. Model moet later een brandweer wagen worden met alle toeters en bellen.

20. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Dan ben ik helemaal geinteresseerd !
    Laat maar zien wat het wordt, en als je vragen hebt ivm de toeters en bellen etc hoor ik het wel.
    Unimog 5023, heb je een bestaand voorbeeld gekozen?

Deel Deze Pagina