Topic voor : 3 D printen/3 D printers

Discussie in 'Model truckers' gestart door andre van der weide, 8 nov 2019.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.729
    Locatie:
    Drenthe
    Wat Glenn zegt hierboven lijkt me ook een goede: draai de knoppen alle 4 eens een heel aantal slagen vast, bv. 10 omwentelingen, dan trek je het bed naar beneden, en krijgen de veren meer spanning en ligt het bed steviger. Dan daarna even goed nivelleren en afstellen. Dan iets duns en hoogs printen, gewoon een kolommetje van 10 x 10 x 50 mm hoog, en kijk of dat lukt? Niet echt iets groots van je model, kan je gewoon doen op 10% vulling, en dunne wanden, kost weinig filament en gaat relatief snel
    Cor.
     
    vGenLheftruck_Maarten en trialrolf vinden dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.383
    Locatie:
    Turnhout belgie
    heb ooit iets vergelijkbaar gehad, maar dan in de hoogte, bij mij was de oplossing uiteindelijk , nieuw vet aan de draadstangen.
    Vond het toen absurd maar probleem was nadien bij mij wel opgelost.
    zit soms in een klein hoekje :(
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  3. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.329
    Locatie:
    Gouda
    @articcie Check ook alle wielen van de wagentjes (van de Y(bed) en de X-as(kop)), als deze te makkelijk draaien, dan is er teveel speling en kan het bed of je kop gaan wiebelen.
    Als er inderdaad teveel vrije loop is, dan kun je bij een aantal wielen de wieldruk instellen met een inbus.
    Zie hier wat ik bedoel:


    Hierna ook wel weer opnieuw levelen!
     
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.729
    Locatie:
    Drenthe
    Met het risico dat ik nu in het verkeerde onderwerp zit, hier even wat concurrentie van 3D-printen, althans een gerelateerde vraag:
    Ik overweeg een chassis wat al lang i de kast ligt, uit te voeren met imi. luchtvering; nu weet ik wel dat er speciale filament (TPC/TPE/TPU) is dat flexibel genoeg zou moeten zijn om die balgen te printen, maar dat spul is peperduur, kost 3x zoveel als gewone PLA, (€65/kg vs €20 voor PLA) en dan heb je maar een heel klein beetje nodig, dus dan komen 4 of 6 balgjes op €45 of daaromtrent.

    Nu vraag ik me af of iemand wel eens geprobeerd heeft om die balgen te maken van siliconen kit uit een cartridge. Dat moet dan wel in een passende vorm gespoten worden, en met een lossingsmiddel behandeld, maar dat is oplosbaar lijkt me.
    Wie heeft dit wel eens gedaan, of iets dergelijks gebruikt om 'werkende' luchtbalgen te maken?

    Zo niet, wie heeft er ervaring met PLE , of de flex versie PLA :Realflex flexibel filament zwart 1,75 mm 0,5 kg van 123-3D voor €30/halve kg?
    Of deze 123-3D Filament flexibel zwart 1,75 mm TPE 0,5 kg (Jupiter serie) voor iets meer?
    Cor
     
  5. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.853
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zou het láten printen in het gewenste materiaal concurrentieel zijn? (genre Shapeways,...) Je kunt er blijkbaar bestandjes uploaden en meteen prijsopgave zien...

    Zelf een malletje printen, en volspuiten met siliconekit klinkt ook wel goed. Daar zou ik zeker mee beginnen, misschien krijg je dat wel van de eerste keer goed. Voldoende gaatjes maken om luchtbellen tegen te gaan, achteraf kun je die sprietjes wel lossnijden.

    Was hier laatst geen sprake van zelf banden gieten/spuiten in een mal? Kan me even niet herinneren in welk topic, brandweergerelateerd?
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2023
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.729
    Locatie:
    Drenthe
    Tja, @Tamaniac, kopen kan iedereen, als je dat modelbouw wilt noemen; ik maak het liefst alles zelf, buiten achterassen en banden ed. dan. En cabines niet te vergeten.
    Nu nog de ervarings deskundigen....;)
    Cor
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.383
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Er bestaat ook giet silicone, dit heb ik al wel eens gebruikt. Ik gebruikte het dan als mal waarin je resin ingiet. Dit is heel flexibel.
    Het 123 filament heb ik liggen, heb er auto bandjes in 1/50 en 1/32 mee geprint. Als stootbanden voor aan een schip voldoet dit wel maar het is zeker niet zo flexibel als de giet rubber.
     
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.729
    Locatie:
    Drenthe
    Ja Marc, Ik gebruik weleens de materialen van Mr. Boat, meest epoxy harsen. Maar die hebben ook giet siliconen, en kneedbare siliconen, vooral die laatste lijkt me meest geschikt, omdat het een stopverf achtig product lijkt te zijn, waar normaal gesproken gietvormen van gemaakt worden; in dit geval zou het 't eind product worden. Ik heb ze net gevraagd of dit materiaal, na uitharden vormvast is en blijft, en of je bij voorkeur massief of holle producten maakt.
    Wat is jouw ervaring met het maken van autobandjes? En waar haal je dat vandaan? In jouw geval natuurlijk ergens in België, maar dan kan ik vast wel iets dergelijks hier ook vinden. In het verre verleden heb ik ook wel polyester producten van PolyService uit Amsterdam dacht ik. misschien hebben die zo iets, ga op zoek.
    Bedankt voor het mee denken!
    Cor
     
  9. Vinnie B

    Vinnie B

    Lid geworden:
    17 okt 2020
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Zwolle
    Cor

    misschien kan jij in de buurt bij een orthopedie werkplaats navragen voor siliconen die je kan gebruiken voor luchtbalgen
    ik weet dat er daar mee wordt gewerkt voor sommige hand protheses

    succes ermee

    Wiim
     
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.383
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ik koop rechtstreeks of via kleinhandel bij Voschemie in lier
    zij hebben het hele zootje van chemische produkten.

    Ervaring met autobandjes printen in TPE uit de jupiter serie van 123-3D, voor mijn schepen als stootband ideaal, een collega heeft wel eens banden geprint voor op zijn 1/10 RC buggy maar daar rijd hij niet veel mee. Als je eenmaal een spoel aanschaft kan je zelfs elk jaar nieuwe printen mocht het nodig zijn :)
    Visueel zien ze er hetzelfde uit als de banden die je koopt. Je kan natuurlijk met de wanddikte gaan spelen en gaan testen. Wil het van de winter wel eens uittesten maar dan moet ik eerst nog een band gaan tekenen.
    vgr Marc
     
  11. Glennvb

    Glennvb

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    67
    Locatie:
    leuven
    Heb wat ervaring in TPU en resultaten kunnen verschillend zijn. Hangt ook enorm af van de geometrie van het object af. Banden kun je inderdaad printen maar blijft toch giswerk soms.

    Ik zou graag bandjes maken in een mal met siliconen maar ik zie het bos door de bomen niet om daar aan te beginnen (benodigde materialen etc).

    Maar voor dichtingen kan TPU een leuke gadget zijn. Een luchtbal lijkt me tricky.
     
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.729
    Locatie:
    Drenthe
    Ik had al info ingewonnen bij MrBoat, maar een vaag antwoord ontvangen: experimenteren is de clou; dat is natuurlijk ook leuk voor hen, want je verbruikt het bij hun gekochte materiaal; Zij verwezen me naar een orthodontist, want die gebruiken het voor bv. het snel maken van een kies afdruk, meenden ze.

    @Glennvb Ik zou dit materiaal willen gebruiken voor airbags/luchtbalgen als vrachtauto vering; zou ook wat simpeler zijn dan banden.
    Ter info: dit is een airbag:Het zwarte deel rechts van de as
    upload_2023-8-22_16-3-33.png
    https://www.thingiverse.com/thing:2120747/comments

    upload_2023-8-22_16-4-19.png
     
    Glennvb vindt dit leuk.
  13. Glennvb

    Glennvb

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    67
    Locatie:
    leuven
    Domme vraag, maar wil je het massief maken ? Gaat het echt functioneel of is het puur om toch iets van demping te hebben?
    In beide gevallen lijkt me dit te printen in TPU.
    De vorm laat het toe. Ook al print je dit quasi massief, het gaat sowieso indrukbaar zijn
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.729
    Locatie:
    Drenthe
    Die veer is hol; de doorsnede ziet er zo uit:
    upload_2023-8-22_16-15-44.png
    De ribbels aan de boven- en onderkant zijn bedoeld om hem op het chassis deel resp. de asdrager te klikken.
    En het is dus functioneel èn bedoeld om in te veren, maar hoeft maar een paar (5 of zo) mm in te veren voor dit doel
    Cor
     
  15. Glennvb

    Glennvb

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    67
    Locatie:
    leuven
    Lijkt me prima te printen. Gewoon proberen ! Moest ik korterbij wonen, printe ik het zo voor je ! Als je soms in het Antwerpse in Belgie komen, dan kon ik je het geven.
    (Ik ben binnekort een klein weekje in Texel maar dat lijkt me nog steeds zeer ver)
     
  16. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Goedemiddag,

    Is hier iemand bekend met de belts(riemen) van een Ender 3 neo? ik wil ze zowel op de Y en de X as gaan vervangen( dit ivm waarschijnlijk slippen, en hierdoor layer shift), maar krijg niet echt helder of deze gelijk zijn aan een oudere Ender 3, of dat er een ander type riem op gaat? Mochten er ideeen zijn, dan hoor ik die graag. Groetjes Tom
     
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.729
    Locatie:
    Drenthe
    Google:
    https://www.reddit.com/r/Ender3V2NEO/comments/1336jyg/belt_replacement_too_short/

    En bij Ali koop je die dingen per meter, dat is wel handig, want het zijn geen 'gesloten' riemen, maar hebben een soort eins stops aan beide zijden; koop je toch een paar meter...
    en uit die bovenstaande link blijkt wel dat ze langer zijn dan van een standaard ender (wist ik ook niet, en had dat niet verwacht). Op mijn V2 (niet de Neo) zitten type:2GT riemen. Staat op de riem.
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2023
  18. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.329
    Locatie:
    Gouda
    @articcie Slippen van de riemen lijkt mij onwaarschijnlijk!
    Ik zou dan eerder denken aan de pulley’s op de stepper motoren, controleer deze of ze goed vastzitten.
    Ook dien je te checken dat je riemen en die gondels (wagentjes) niet te strak staan afgesteld, daar dan de stepper tijdens het accelereren niet opgang kan komen en daardoor steps overslaat.

    Met welke print snelheden werk je?
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  19. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Hoi Marten, de pulley's zijn die metaalkleurige wieltjes die op de motortjes zitten neem ik aan? En met gondeltjes denk ik het gedeelte waar de extruder inzit?

    De riemen kunnen wellicht te strak staan, dit vindt ik zelf echter een erg grijs gebied. Wat is te strak, en wat is te los? Het is jammer dat ik tot op heden daar geen vaste eis over gevonden heb.. zover ik op diverse fora lees is dit een gevoels kwestie, daar heb ik als nieuweling niet zo veel aan.

    De printsnelheid is de standaard 50mm per seconde.

    Groetjes Tom

    Edit: waarschijnlijk heb ik het probleem opgelost. Na het kijken van diverse video's op YouTube toch maar eens naar de heatsink gekeken, deze kon wel eens los gekomen zijn.. dit was bij mij dus ook enigzins gebeurd. Niet super los, maar wel aardig wat speling erop. Tevens nu gelijk een andere nozzle erin gedraaid.

    Op dit moment een print aan het maken die vanmiddag nog klaar is.. dan zal ik laten weten of het opgelost is.
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2023
  20. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Vlijmen
    Zoals gezegd zou ik laten weten of het goed gegaan is. De print is er nagenoeg perfect uit gerold. Ik denk dat het langzaam steeds losser is gaan zitten en hierdoor steeds beter zichtbaar is geworden.

    Weer wat geleerd
     
    ozy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina