Topic voor : 3 D printen/3 D printers

Discussie in 'Model truckers' gestart door andre van der weide, 8 nov 2019.

  1. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Heiloo
    Soms is het toch vreemd wat er ineens uit de printer komt....
    Met bovenbeschreven instellingen krijg ik dan toch ineens dit resultaat:

    20240422_093740.jpg

    Ik was een beetje snel en had bijna alle stl's al door de slicer gehaald en op stick gezet voordat ik de instellingen goed had. Het lijkt wel alsof de printer de eerste versie die hij tegenkomt op de stick onthoudt (ongeacht of je die al geprint hebt) en het overschrijven met nieuwe instellingen niet doorkomt, zolang de naam van je bestand niet veranderd.

    Daarnaast veel meuk om mijn prints heen met Petg. Deels wel schoon en netjes te maken, maar met pla had ik dit nooit. Ik ben er dus nog niet met mijn instellingen. Toch nog maar eens kijken naar de flowrate en temperatuur. Tot nu komen de prints goed ten einde, maar dit gaat natuurlijk een keer fout en je zult zien dat het met een lange print is..

    20240422_093708.jpg

    20240422_094607.jpg
     
  2. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Aangepast bestand altijd opnummeren.

    Zie je direct welke versie je te pakken heb.
    Indien het niet juist is, kan je dus makkelijk weer terug naar een verouderd bestand
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Op mijn PC gaat dat automatisch, dan zet hij er (1) achter, maar als ik zeker weet dat ik het oude bestand nooit meer wil gebruiken, dan verwijder is dat, maar geef de titel dan wel een V2, V3, enz er achter, dan kan je altijd zien welke de laatste is; Dat kan je trouwens ook zien aan de datum en de tijd waarop het bestand gesaved is...
    Net wat Mark ook zegt.
    Cor
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  4. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Heiloo
    Klopt allemaal wat jullie zeggen en goede manieren voor je eigen versiebeheer. Dank!

    Dat is echter een andere reden voor versiebeheer als het probleem wat ik lijk te ervaren. Ik zie persoonlijk weinig toegevoegde waarde in V1-Vx buiten eventueel doorlopende werkbestanden. Je moet nog steeds onthouden wat je instellingen waren bij die verschillende versies. Het enige dat je jezelf bespaard is dat je het bestand niet opnieuw hoeft te slicen als je terug wilt naar precies dezelfde instellingen van een vorige versie. Zelf vind ik het prettig om de handeling/bewerking/settings in de naam te verwerken. Vooral als je hetzelfde bronbestand hebt waar je meerdere bewerkingen op doet en ze allen gebruikt. Hier doe ik dat niet en heb 1 bestand waar ik mee werk en dat is dus altijd de meest recente. Wil ik terug, slice ik wel opnieuw. Het is maar wat je fijn vind en gewend bent. Ieder zijn manier!

    Mijn vraag was niet erg duidelijk en was vooral een beschrijving van wat ik lijk te constateren. Namelijk dat de printer zelf een probleem heeft met versiebeheer. Als ik een versie v1 heb geprint en de printinstellingen aanpas en hem overschrijf en dus nog steeds v1 noem, lijkt het alsof de printer v1 met de originele instellingen print en niet met de aangepaste instellingen (die dus eigen v2 is). Als V1 al is geprint, staat hij in het snelmenu. Als ik vervolgens de nieuwe V1 print vanaf de usb, lijkt het alsof toch die uit het snelmenu wordt geprint. Alsof de printer een interne check doet en het bestand herkend en hij het bestand niet opnieuw vanaf usb leest voordat je print. Dat is niet iets dat jullie bekend voorkomt?
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2024
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    We praten hier over 2 verschillende zaken, waar ik het over had is het opslaan van de .stl file, wat dus eigenlijk alleen maar de tekening is, en heeft niets te maken met de printer instellingen, die opgeslagen worden in de g-code bij het slicen.
    Het bestand daarvoor is een .3mf file, en diè bevat de printer instellingen, inclusief bv. de diverse platen waarop de onderdelen worden afgedrukt (bij Bambu)

    Nu ben ik alles behalve een expert hierin, maar zo zit het in elkaar, (als ik het goed begrijp), dus dan zou je de diverse .3mf bestanden moeten opslaan; dan moet je op een stukje papier nog wel zelf bijhouden wat-wat is.....
    Cor
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  6. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Heiloo
    Ah, haha, helder. Dat maakt het versiebeheer ook logischer.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  7. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Daarom die versie beheer.
    Dan heb je daadwerkelijk een ander bestandsnaam en kan je niet hanussen met verschillende "dezelfde" bestanden.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  8. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Weer stukje verder.
    Lieren aangepast dat het meer naar mijn zin is.
    Over gestapt van Bambu ASA naar Esun ABS+
    Wordt ongemerkt best formaat kraan.
    Benieuwd of ik de 10kg op 1mtr vlucht ga halen

    Heb jij al een test hijs gedaan @Helicor ?


    20240517_153259.jpg
     
    bvdh, trialrolf, ozy en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Ja zeker wel, maar niet het max bepaald hoor.
    Ik heb ook lege contra gewichten, daar zou ook nog al wat in kunnen, maar heb geen zin om hem door de knieën te laten gaan
    Ik ben minder tevreden over de motor regelaartjes, werken niet fijngevoelig, en een Zwitser die hetzelfde heeft, is er ook niet blij mee.
    Heb al wel nieuwe besteld maar nog niet gemonteerd.
    Overigens ik heb al mijn grijze filament ook van eSUN ABS+
    Het gele kwam van Bambu, maar ze hadden geen grijs toen ik hem kocht.
    Ik heb er ook werkende stempels op gemaakt, en ook een enkelschijfs boomnose er op ontworpen
    Het 150 tons, en het 50 tons blok zijn van stalen platen (anders was ik bang dat dat blok, vol ingeschoren, niet zou willen zakken)
    de cabine zit er nog niet op, maar is wel klaar:
    IMG_6513.JPG

    enkelschijfs boomnose
    20240216_165206.jpg

    gemonteerd; sorry dat deze en de volgende foto op zijn kant liggen, maar dat is een bekend euvel van dit forum dat ik niet weet te herstellen
    20240216_165633.jpg
    volgede foto is van 1 april.....
    IMG_6490.JPG

    Cor
     
    Mark300 en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Op die laatste foto kan je ook de stalen tuien zien, met dezelfde lengte als de mast delen; ook een goed werkende evenaar er aan, en de gepaarde tuien ook met balanceer platen.

    Wat betreft die hijscapaciteit:
    Dat lijkt me erg optimistisch: het grote voorbeeld hijst 37 Ton max met 21,3 m giek en 14 m radius, en dat met 55T contragewicht èn 10 Ton ballast aan de onderwagen
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2024
  11. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    643
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    10kg * 14^3 is is 27.440kg. Ruime 27 ton dus.

    Ruimte zat om het model op gewicht te brengen.
    Ben vooral benieuwd wat de zwakte is in de constructie.

    Voordeel als het breekt bij testen een week opnieuw printen en je bent weer terug bij af.

    Boomnose ziet er netjes uit.

    Wat betreft fotos.
    Ik had hetzelfde, eerst foto verkleind met 25% en daarna werkt het wel.
     
  12. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.483
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Allemaal,
    Ik zelf zag het niet gauw gebeuren, maar doordat mijn dochter zich met 3D is gaan bezighouden ben ik ook besmet met dit virus.
    Dus onlangs een printer aangeschaft ....
    ...ik heb de Creality Ender -3 V3SE aangeschaft....
    ...als eerste heb ik de spoelhouder vervangen door een houder die op kogellagers draaid....
    ...dit liep zo licht dat de spoel wel heel enthousiast afrolde, dus met een stukje vilt aan de achterzijde wordt de spoel nu afgeremd...
    ...met de 0-ring blijft de spoel op de houder en hier is ook de drukkracht tegen het vilt mee in te stellen...
    ...de houder zelf is van pvc buis rond 50 mm gemaakt, de flenzen zijn uit aluminium gedraaid en bevatten ook gelijk de kogellagers...
    ...ik gebruik de slicer software van Creality, creality print 5,...versie zoveel.....
    ...wat eerste probeersels....
    ...ben nu bezig FreeCad me eigen te maken om later e.e.a op modelbouw gebied te kunnen maken...

    Had met de slicer nog wat problemen nadat het eerst succesvol was :
    ...normaal gaat de printer naar de start positie , wacht op de temperatuur en gaat dan een proef lijntje maken aan de linker zijde, en dan naar het te printen voorwerp...
    ....na de slicer een aantal x geupdate te hebben, werkte het voorgaande niet meer, en uiteindelijk bleek ook de temp instelling voor de plate en de extruder niet meer ingesteld te worden bij start, beiden werkten wel op handmatig ingevoerde settings...
    ...als ik in de slicer keek bij de printer instellingen ( uitklap menu aan de linkse kant op het scherm) en naar de G-code file ging bleek er bijna niets in te staan ??....leek me niet goed....
    ...na van alles geprobeerd te hebben uiteindelijk de slicer software van de pc gegooid, en opnieuw geinstaleerd, alleen wel de versie van voor de updates....
    ....en wat blijkt ? de G-codes staan er nu wel in....
    ....snel een project geopend, en na het slicen op de SD kaart, en naar de printer, en ja hoor, de printer werkt weer zoals het moet.....:banana::banana::banana:

    ...tot zover ver mijn huidige ervaringen....

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    bvdh, ozy, SV43 en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Drenthe
    Ik heb geen ervaring met die slicer, maar "Cura" is een heel bekende en relatief makkelijk te doorgronden Slicer; open source maar is van Ulitimaker. die heb ik op mijn Creality Ender 3V2 altijd gebruikt, maar ben sinds de aanschaf van een Bambu Lab P1S overgegaan op 'hun' slicer.
    En van die spoel op kogellagers, die zag ik al van verre aankomen:bier:
    Veel plezier er mee, je loopt tegen frustraties aan, maar help is altijd wel te vinden.
    En vergeet Tinkercad niet, dat is erg visueel en ik denk dat de leercurve daar niet te steil is; maar jij laat je natuurlijk ook leiden door wat je dochter doet, dan is hulp om de hoek..
    Cor
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  14. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.483
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Cor,
    Dank voor je antwoord.:thumbsup:
    Heb gekeken naar Cura, lijkt veel op Creality print .
    Blijf toch bij creality, ik weet inmiddels al aardig de weg, en het printen voorbereiden in de slicer gaat nu heel goed.
    Tincercad is ook heel leuk, maar mij toch iets te simpel.
    Heb tijdens mijn fijn mechanische opleiding destijds wat geproeft van de cnc/cad wat toen nog in de kinderschoenen stond, en daardoor heb ik toch meer gevoel bij de technische aanpak in Freecad.
    Komt allemaal goed.

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    Helicor en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  15. Alex Kooijman

    Alex Kooijman

    Lid geworden:
    20 apr 2021
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Panningen
    FREECAD FOR BEGINNERS
    Voor mij heeft deze meneer met zijn uitleg en video's enorm geholpen en leerzaam geweest. Alleen alles in het Engels maar wel goed.

    MangoJelly Solutions via YouTube
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2024
  16. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.483
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank je Alex ! :thumbsup:
    Dat gaat zeker helpen ,

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    Alex Kooijman vindt dit leuk.
  17. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.909
    Locatie:
    Utrecht
    Op 02-07-2024 is Shapeways B.V. handelend onder de naam Shapeways B.V.,Seproned door de rechtbank in staat van faillissement verklaard.

    Ter info...
     
  18. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat Shapeways failliet is hoorde ik pas van Fred, helaas ik wilde nog een Daf 1600 cabine met onderdelen dat gaat het nu niet meer worden.
    Moeten op zoek naar wat anders.
     
  19. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Den Haag
    Ben wel benieuwd naar vervolg Shapeways. Heb er ook een site met wat onderdelen. Bestanden worden als STL daar geuploaded. Eens kijken wat daar mee gaat gebeuren.
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.422
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dacht ergens gelezen te hebben dat de groep in Eindhoven een doorstart overweegt enkel met het NL gedeelte.
    Even afwachten dus.
     

Deel Deze Pagina