Topic voor : 3 D printen/3 D printers

Discussie in 'Model truckers' gestart door andre van der weide, 8 nov 2019.

  1. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    638
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Geen gemis dat Shapeways weg valt

    Waren vrij duur, en met een Bambu is je resultaat niet veel minder.
     
  2. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    936
    Locatie:
    Den Haag
    20230531_203047.jpg 20190223_182002.jpg
    Ik heb er mooie modellen vandaan, die in hoogwaardige kwaliteit geprint werden. Dus als je niet kan tekenen, en geen printer hebt voorzagen ze wel in een behoefte.
    Ik heb nog niemand een mooie cabine zien printen op een huisprintertje.
     
    bvdh, Catwoman en Marceline vinden dit leuk.
  3. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.470
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Allemaal...
    ...op youtube een filmpje gezien over het verstevigen van de ender3 V3 SE en KE printers,ook stelde deze persoon de files beschikbaar om zelf te kunnen maken...
    ...oude toestand eerst gemeten,met een winkelhaak bleek de gantry niet loodrecht te staan op het bed, kleine afwijking, maar hoe hoger,hoe groter de afwijking is...
    ...ook zit de spoel bovenop wat de stabiliteit ook niet te goed komt, dus met deze versteviging heb je daar ook geen last meer van,maar wellicht in de toekomst ga ik de spoel nog een andere plaats geven...
    ...daarom besloten om deze verbetering uit te voeren....
    ...in het filmje raad de man aan geen PLA te gebruiken, heb ik wel gedaan, echter de infill stond in het origineel op grote vierkantjes/ruitjes van +- 6 mm,dit aan gepast naar ruitjes van +- 2 mm...
    ...het was heel wat werk ,maar uiteindelijk is de printer heel stabiel geworden...
    ...ook staat de gantry nu exact loodrecht tov het bed....
    daarvoor nog 2 brandblusser boxen gemaakt voor de modelbouw,verkleind uit een grotere schaal die ik op internet gevonden heb....
    ....en een handige opbergbox voor de SD kaartjes ( ook van internet geplukt )...

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2024
    bvdh, douPel, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Heiloo
    He, dat is een mooie mod! Nu ben ik wel benieuwd hoe dat bij de mijne is... Dat filmpje ga ik ook eens opzoeken! Dank voor het delen :thumbsup:
     
  5. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.470
    Locatie:
    Nijmegen
    Dankjewel douPel,:thumbsup:
    hier de filmpjes/links :

    https://makerworld.com/en/models/373923#profileId-296420
    in dit filmpje worden de blokjes gemaakt die in de behuizing van de printer geplaatst worden, zodat er een stevige bevestiging is voor de arm steunen, ook kun je naar behoefte nog meer blokjes toepassen voor de rest van de printer zodat er later nog e.e.a aangeschroefd kan worden.
    De blokjes heb ik erin gelijmd met Ruderer L530 lijm, dit is een speciale kunstof lijm uit de modelbouw.
    hij maakt hier gebruik van schroefdraad voering die je erin smelt, ik heb zogenaamde helicoils gebruikt, M4, op de juiste maat voorboren en dan de helicoil erin schroeven.
    https://makerworld.com/en/models/424874#profileId-328332
    in dit filmpje worden de steunen en de armen gemaakt,bij beide filmpjes worden ook de files weergegeven om te downloaden en te printen.
    Mocht je dit gaan uitvoeren dan raad ik je aan de infill aan te passen, zeker als je PLA gebruikt.
    Verder heb ik het blokje voor onderin de gantry, waar de steppermotor aan vast zit wat aan moeten passen, ander liep de Horizontale balk met de extruder er tegen aan bij het calibreren, voor de rest pasten de onderdelen perfect.

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    douPel en Alex Kooijman vinden dit leuk.
  6. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Heiloo
    @Catwoman dank voor de links! Je gaf al aan dat het frame nu steviger is en de gantry loodrecht op bed staat. Merk je ook verschil in je prints? En alleen bij de hogere, of ook de lagere?

    Zelf heb ik vooral (alleen?) bij het printen van de 2 delen van de laadbak van de Komatsu300 van Burnie in de laatste 1,5cm onregelmatigheden gekregen. Die ging tegen de max printhoogte aan.
     
  7. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.470
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo douPel,
    Ik heb nog geen prints gemaakt die tot de uiterste hoogte gaan, maar al wel tot 100mm ongeveer.
    Wel veel lage prints, en het ziet er veel strakker uit.
    Hier een foto met 2 verschillende filamenten.
    Deze voorwerpen zijn liggend op de rechter zijde geprint,de linkse is van filament van Ninetec, de rechtse van filam. van 1233D,de jupiter serie,op de foto moeilijk te zien, maar de ninetec is het strakste geprint vindt ik zelf.Dus ook het filament kan van invloed zijn.
    Ook heb ik verschillende basis snelheids instellingen in de printer zelf aangepast, en in de slicer ook een en ander aangepast qua snelheid, bij mij gaat het om het mooiste resultaat, mag dus wat langer duren.
    Wat de ombouw betreft; als de gantry niet loodrecht staat, zal dat op kleine hoogte niet zo heel veel verschil maken, maar als je verder omhoog gaat ,zal de afwijking steeds groter worden,immers als het niet loodrecht is, staat het onder een hoek en hoe verder omhoog, hoe groter de afstand wordt tot de loodrechte lijn .
    Ook als je de filament spoel bovenop de gantry hebt, zullen de trillingen hiervan ook niet meer van invloed zijn op de gantry,omdat deze met de aanpassingen helemaal gefixeerd is.

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
  8. douPel

    douPel

    Lid geworden:
    27 nov 2023
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Heiloo
    Ha! Het zal op de foto dan niet goed overkomen, want mijn eerste gedachte was juist dat de rechter er strakker uitziet en toen las ik je tekst. Lichtinval kan net anders zijn en accent verleggen, kan veel schelen. De lagen bij de rechter lijken gelijkmatiger en bij de linker lijkt er aan de bovenkant wat golven in te zitten.

    Ik heb tot nu vooral de juniper serie gebruikt. De "normale" en ook de high speed (pla). Die laatste vond ik niet fijn, heel veel last van webbing. En mijn KE zal ook niet snel genoeg zijn om de "high speed" te rechtvaardigen en het filament in zn element te zetten. Goed, je probeert eens wat...In PETG ook juniper en REAL. Beide prima.
     

Deel Deze Pagina