Topic voor : Hydrauliek en Elektrische cilinders (Actuators) en alles wat hiermee te maken heeft.

Discussie in 'Model truckers' gestart door Cheeta, 8 feb 2010.

1. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    hmm ik snap wat je bedoeld echter wordt de lat dan wel erg hoog denk ik zo..

overigens zijn er speciale boren voor diepgatboren.
    Stabiele langgatboren Sandvik Coromant - Verspanen - MetaalNieuws

deze zouden dit tegenwoordig redelijk goed moeten kunnen.

enkelwerkende cilinder functie is geen optie in dit geval? of zou dat ook moeten kunnen.

denk dat ik er is op los ga met tekenen.. en informeren hoe het zit met verchromen van materiaal want dan moet ik ook hardsolderen.

EDIT: @stefan dit is wat je bedoeld neem ik aan

Laatst bewerkt: 8 mei 2012
  2. Fido Newton

Fido Newton

Lid geworden:
    5 feb 2009
    Dit soort boren zijn maximaal 30x D. oftewel 75 mm.
    Mocht de lengte haalbaar zijn is de prijs van dit soort boren geheel niet intressant voor hobbydoeleinde. De prijs licht tussen de 200 en 300 Euro.

Het messing buisje lijkt me een handigere oplossing

Groetjes

Jeroen

3. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    hmm ik kan boren vinden van 15 euro 150x2mm... speciaal geschikt voor diepe gaten te boren dus lijkt mij wel dat ze met een reden gemaakt worden.

wel loop ik tegen het feit aan dat ik zo gauw geen 4*0,75 en 1,6*0,3 kan vinden..
    dichtsbijzijnde is
    4*0,45 (lijkt me te dun)
    4*1 (lijkt me te dik met een gat van 2 wordt de ruimte voor de binnenste buis wel erg compact)
    1,5*0,2 deze lijkt me dan een iets minder probleem omdat er vloeistof aan beide kanten van de buis blijft.

4. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003

beetje lastig te zien daarom hoge resolutie.
    als ik het goed begrijp moet het op deze techniek kunnen werken? of zie ik wat over het hoofd. Er zit een 2mm gat onderin de 4mm zuigerstang.
    In de kop zitten 2 aansluitingen. En dan nog de 2 normale cilinder aansluitingen(nog niet in de tekening)

5. Fido Newton

Fido Newton

Lid geworden:
    5 feb 2009
    Langgatboren is een vak apart. Ook de kwaliteit van een boor is veel voor te zeggen. Een 5 eurobak boor is niet te vergelijken met een boor van €300,00.
    Vanuit mijn werk gebruik ik geen goedkope materialen, omdat dit niet de gewenste kwaliteit leverd. Niet zozeer de diameter, maar wel de rechtheid en de rondheid.

Doe er je voordeel mee

Groet

Jeroen

6. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Ja dit bedoel ik. Een enkelwerkende cilinder heeft iets van een veer nodig om weer in te schuiven, maar die worden onderhand net zo groot als de cilinder zelf, wil je ook onder last willen inschuiven, daarbij schuift de mast steeds langzaam in door de veren en de inwendige lekkage van het ventiel.
    Dat van het boren kun je wel vergeten, op zo,n lengte boren verloopt die al gauw 1mm en dan ben je al door de wand heen. Een duitse kennis van mij (Matin Kampshoff) maakt o.a. cilinders voor telekranen en die heeft ook eerst het boren geprobeerd vanaf twee kanten naar elkaar toe boren, maar zelfs dat gaat niet. Hij heeft toen stalen hydrauliekbuis laten verchromen zoals ik eerder beschreef.

7. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Het hele compacte en lichtgewicht gaat er wel een beetje af met zo'n cilinder. Volgens mij kun je dat met een autolaadkraan die meerdere malen uitschuift niet echt gebruiken.

Is het geen optie om een holle zuigerstang te nemen, en alleen de doorvoer voor uitschuiven door de cilinders heen te voeren, en de retour om in te schuiven met slangen langs de mast. Dan heb je voor elke sectie maar 1 slang langs je mast lopen, dat moet toch mogelijk zijn.

Kijk eens in dit bouwverslag, deze kraan werkt nog niet, dus of het de oplossing is weet ik niet, maar hij gebruikt een relatief dunne soepele slang. Voor het in en uitschuiven heb je ook niet zoveel kracht nodig als het op- en aftoppen en knikken.

Eigenbau MAN/ÖAF F90 33.463 6x6 Felbermayr Nr. 364 mit EFFER 62NE/7S

Hij heeft overigens wel gewoon twee slangen langs zijn mast lopen, maar dit kun je dus halveren.

8. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    @william
    theoretisch zijn de cilinders zelfs lichter met buis dan met een massieve cilinder stang.

Buitenbuis 8x1mm
    Cilinder 4x1mm
    Binnenste buis in de cilinder 1.5*0,2

de rest zijn maar relatief kleine stukjes messing.

dus wat gewicht betreft denk ik niet dat het echt zwaarder is dan een normale cilinder. Ik ken het soortelijk gewicht van de olie niet uit mijn hoofd maar dat is meestal lager dan een metaalsoort.

dus waarom zou mijn gewicht toenemen?
    we hebben het over cilinders van ca. 150mm lang en 8mm dik.

@stefan
    heb jij toevallig een goed adres voor het verchromen? testen zonder chroomlaag zal waarschijnlijk weinig succes opleveren echter zit je vaak met de opstartkosten van het verchromen en ik heb daar nog geen ervaring mee maar vermoed dat ik het messing gepolijst moet aanleveren dat houdt in dat het relatief snel verchroomd moet worden om niet weer te corroderen?

9. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
  10. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Hoi Alwin,

Met die maatvoering is gewicht inderdaad niet het probleem, maar het is wel eng dun allemaal.

Ø1.5x0.2 is praktisch een opgerold stukje folie. Ik wil je niet ontmoedigen, maar weet je zeker dat je dat wil toepassen?

Realiseer je ook dat capillaire buis en dunwandige buis niet goedkoop is. Of je moet een adresje gevonden hebben. Bovendien moet je ook nadenken over het bevestigen van de buis. Solderen of lijmen, weet niet wat je in gedachten heb.

Ik zou er nog eens goed over nadenken. Denk aan KISS ( Keep It Simple, Stupid! )

Gepolijst aanleveren van te verchromen producten scheelt uiteraard geld, dan hoeft de verchromer dat niet te doen. En tegen corroderen kun je toch een beetje olie gebruiken. Voor het verchromen worden de producten toch ontvet. Gebruik alleen geen dik vet, en vertel de verchromer dat je de onderdelen een beetje met olie tegen het roesten heb ingesmeerd. Dan komt het wel goed. Jij bent niet de eerste die iets laat verchromen.

11. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    de duitser doet het op de leimbach manier en dat is iets wat ik gewoon niet wil.
    *cilinders verkeerd om monteren om slangen te verminderen.

dat de 1,5 * 0,2mm erg dun is ben ik me van bewust liever had ik de 1,6*0,3 gehad maar die kan ik nergens vinden? Tevens heb je aan beide kanten van deze buis vloeistof staan waardoor het druk verschil minder zou moeten zijn of zie ik dit verkeerd?

Lijmen wordt geen optie het moet als geheel verchroomd worden dus ook hard gesoldeerd. Alleen de onderste deel met de o-ringen kan ik niet solderen om 2 redenen. Er zit een teflon ring aan het begin welke niet tegen hitte kan. En de buitenbuis moet nog om de zuigerstang kunnen. Dit zal ik met speciale loctite lijmen. Dit wordt ook veel gedaan met autolagers ik weet het nr even niet heb het hier nog liggen maar niet bij de hand.

het kiss princiepe tsja dan moet dat wel kunnen zonder spaghetti... dat doet gewoon teveel afbreuk aan het model.

12. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Dat cilinders "verkeerd om" monteren gebeurd bij echte kranen ook, alleen is het mogelijk dat het bij de Fassi niet op die manier word gedaan. Spreek uit ervaring, de Hiab van mijn vader had ze ook "verkeerd om", en daar werkte die prima mee;)

Buis Ø1.6x0.3 bestaat gewoon hoor, bij Salomons op de site:

Salomon's Metalen | Capillair | Buis | Rvs | Producten

Alleen denk ik niet dat je hier als particulier kan bestellen, ze zijn trouwens ook niet goedkoop. Voor werk echter onze huisleverancier, ze hebben veel materiaalsoorten en leveren op maat, niet zoals bijvoorbeeld MCB, waar je alleen handelslengtes van 6 meter kan kopen. Vervelend als je maar 100 mm nodig hebt.

13. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    wat voor materiaal is deze buis? ik ben zelf uitgegaan van messing dat is relatief betaalbar en goed verkrijgbaar.

uit de omschrijving haal ik beetje dat het een soort rvs of iets dergelijks is?
    rvs kan met alleen polijsten volgens mij ook zonder verchromen?

14. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Yep, en Yep.

Is RVS en alleen polijsten volstaat. Dus de kosten voor verchromen hou je dan in je zak.

Je schreef eerder dat je gaat hardsolderen, maar dat is met dunwandige buis super lastig. Je fikt namelijk zeer snel door de buis heen. Zeker als het tegendeel wel wat "massa" heeft, dan moet je echt oefenen. Heb laatst 24 karaats gouden ringetjes zitten solderen, 0,5 mm dikke draad, die dingen vlogen onder me vlam vandaan, terwijl mijn collega, die dit normaal doet, ze achter elkaar aan elkaar smelt. Was een dure oefening:shock: , maar uiteindelijk lukt het wel.

Bovendien als je van messing uit was gegaan, hou er dan rekening mee dat na hardsolderen messing boterzacht word. Ik ben er geen fan van, en gebruik liever geen messing bij hardsolderen, of hardsolderen bij messing, maar net wat de kip en het ei is.

Bij deze kleine diameters volstaat zachtsolderen ook wel. Kan de druk makkelijk hebben, en je hoeft het veel minder heet te stoken.

15. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    hmm ik dacht dat messing verchromen alleen mogelijk was met hardsolderen omdat het anders het soldeer oplost.

nu ben ik uiteraard wel benieuwd naar de prijs voor dat rvs buis... moet ik daar echt van schrikken? bv 1,5 meter van zowel 4mm als 1,5mm buiten maat meer dan 50 euro?

16. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Verchromen in combinatie met zachtsoldeer durf ik eigenlijk niet te zeggen of dat goed gaat. Een grill van een Rolls Royce word ook met zachtsoldeer in elkaar gezet, en die zien er verrot goed uit in mijn achteruitkijkspiegel.

Voor verchromen word trouwens vaak eerst een laag nikkel aangebracht, dit hecht namelijk heel goed, maar dit is afhankelijk van het basismateriaal. En ik ben geen galvano expert, ik breng het naar Haveman en krijg het perfect weer terug.

De prijs kan ik niet geven, maar doorgaans is het niet goedkoop. Die €50,- klinkt als gauw bereikt, alleen al met vrachtkosten erbij. Capillair kun je ook niet op elke hoek van de straat krijgen, dat is het nadeel. Voor een klus vorig jaar hebben wij dunwandige buis moeten bestellen en Engeland, werd op specificatie gemaakt met en levertijd van 6!!! maanden. Was ook niet veel (lees absoluut geen) alternatief voor. Ik kan eerlijk gezegd niet zo gauw bedenken waar je dat capillair ergens anders kan krijgen.

17. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Waarom laat je niet een paar meter stalen buis verchromen en daarna draaien en de zuiger eraan solderen, dat doe Martin ook. Daarna de cilinder in elkaar zetten, en met uitgeschoven stang de kop eraan solderen. Trouwens om RVS te zachtsolderen heb je wel een speciale flux nodig, S39 werkt dan niet. 1,5x0,2mm houdt makkelijk 50bar. Het gaatje is maar 1,1mm. Ik gebruik buis van 4x0,5mm voor mijn kraan, die is in verhouding zwakker maar kan met gemak 150bar hebben.

18. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    even de opties op papier zetten:

Optie 1:
    Messing buis 4x1mm en 1,5x0,2mm
    Voordelen: goed te solderen en goed verkrijgbaar.
    Nadeel: verchromen nodig en mogelijk de sterkte.
    -daarnaast de vraag of hardsolderen nodig is bij verchromen?

Optie 2:
    Stalen buis
    Voordelen: Sterk
    Nadelen: verchromen nodig, verkrijgbaarheid???

Optie 3:
    RVS capillaire buis
    Voordelen: sterk, verchromen niet nodig
    Nadelen: prijs / verkrijgbaarheid?
    -Hobby design verkoopt 1.6mm rvs buis voor een schappelijke prijs dan zou alleen de 4mm buis nog gevonden moeten worden.

19. Kraanbouwer

Kraanbouwer

Lid geworden:
    8 jun 2009
    Hallo,

Even oftopic cheeta heb je mijn pb ontvangen?

Mvg. Mitchell.

20. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    De eerste offerte voor rvs naadloos buis is binnen. 410 euro excl btw voor 2x 2 meter.
    geleverd in lengtes van 1 meter. het is dat ik op een stoel zat. deze prijs is echt achterlijk.

heb nog niks gehoord van solomon.

Deel Deze Pagina