Topic voor : Hydrauliek en Elektrische cilinders (Actuators) en alles wat hiermee te maken heeft.

Discussie in 'Model truckers' gestart door Cheeta, 8 feb 2010.

  1. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    inmiddels ook een poging aan het wagen om mijn eigen ventielen te ontwerpen:
    [​IMG]

    moet nog wat schuiven met de gaten vooral de kant waar de ventielen tegen mekaar komen (te herkennen aan de inkeping voor o-ringen rechter kant)

    afmetingen zijn 16x16x8mm (breedte,lengte,hoogte)
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    [​IMG]

    Meer definitief ontwerp van het ventiel. Met een drukloze doorgang als geen van de ventielen actief is om de accu te sparen. Enigste wat ik mij daar bij af vraag is of dat dit problemen geeft voor de pomp dat die onbelast draait? alhoewel er wel wat druk zal zijn door de relatief kleine gaten waar het doorheen moet.

    Kleuren uitleg:
    Rood = Aansluiting pomp
    Lichtgroen = Aansluiting pomp (halverwege onderbroken en bediend door het ventiel (voor het drukloos doorvoeren)
    Roze = Aansluiting tank
    Groen & blauw = Aansluiting cilinder
    Bruin = afvoer drukloos naar tank.

    De ventielen zijn koppelbaar ik ga hier o-ringen voor gebruiken bij elk van de 3 gaten op die manier kan je theoretisch oneindig door koppelen. Ik draai de ventielen tegen elkaar met m2 draadeind 2x.

    Enigste waar ik nog tegen aanloop is hoe de ventiel aan de bovenkant af te sluiten ik orienteer mijn ontwerp op basis van een duitser:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier zie ik dat hij een soort oliekeerring gebruikt bovenin? echter een oliekeerring kan maar 7 bar aan volgens specificaties SKF. Ook zie ik dat er een gat zit door de bewegende as ik vermoed dat hij hiermee de druk aan beide kanten van de bewegende as gelijk trekt? zodat het ventiel enigzins soepel te bewegen is of zie ik dit verkeerd?
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2012
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    inmiddels de overdrukventiel en aansluitblok ook uitgewerkt. zo kom ik weg met zo min mogelijk aansluitingen helaas overdrukventiel wel wat gatenkaas maar goed dat is kwestie van afdichten. Alleen de gele inbus bovenop is voor de instelling de rest zijn gaten noodzakelijk om de kanalen te boren.

    totale afmetingen zijn nu:
    142mm lang
    18mm diep
    16mm hoog (zal nog hoger worden door servo's etc

    [​IMG]
     
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.780
    Locatie:
    Drenthe
    Dat is misschien zo bij de ingebouwde keerringen van een lager [lijkt me zelfs nog aan de hoge kant], of een lipseal die moet afdichten op een draaiende as, maar een hydraulische U cup seal kan makkelijk 200 bar aan, en een O-ring ook, mits in de juiste groef, met de juiste afmetingen / toleranties en oppervlakte gladheid.
    Cor
     
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik heb het boek van eriks liggen hier staan alle afmetingen in met betrekking tot samendruk etc die ga ik nog verwerken in mijn tekeningen. dat is nu nog niet gebeurd.
     
  6. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    welke beitels zijn het best te gebruiken bij het draaien van de groeven voor de o-ringen? de meeste binnendraaibeitels hebben een hoek in de kop waardoor je geen mooie vlakke groef kan draaien.

    zijn hier speciale beitels voor? of wordt het verbouwen van een afsteekbeitel.
     
  7. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Daar zijn wel speciale beitels voor, maar je kun ze ook slijpen uit een stukje toolbits of een afgebroken tap of frees. Is niet zo moeilijk, als hij maar voldoende vrijloophoek heeft en nog voldoende vlees qua sterkte. Voor een Oring groef van 2mm hoeft de beitel natuurlijk geen 2mm breed te zijn als hij ook aan de zijkant snijd.
     
  8. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Het wordt lastig Stefan..vooral het slijpen van vrijloop als ik het goed zeg, dat is bepaald niet eenvoudig. Ik heb dan ook mini beitels voor zo'n klus:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik heb ook mini beitels echter vraag ik me sterk af of je dan een vlak oppervlakte krijgt volgens mij is de beitel echter met een kleine hoek waardoor je oppervlakte niet vlak is maar iets schuin loopt.
     
  10. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Ik slijp (verander) mijn beitels altijd zelf, dus zo´n beiteltje slijpen stelt voor mij niets voor.
     
  11. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    De beitels kopen of dat je ze slijpt: het zal geen probleem worden.
     
  12. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    nog een ander design punt waar ik tegen aan loop.

    volgens eriks moet een groef bij statische belasting en een koord dikte van 1.5mm de volgende afmetingen hebben:
    breed: 2.2mm
    hoogte: 0.7mm

    Nu is de breedte 1.5 smaller dan de 2.2 echter is mijn vraag moet die 2.2mm vanuit het midden van de o ring gezien worden? of moet de binnen of buiten maat meer afwijken zodat de o-ring niet kan gaan schuiven.

    als de o-ring in het midden ligt kan de o-ring wat gaan schuiven in de groef waardoor de samendruk niet overal gelijk is.
     
  13. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hoi Alwin,

    Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoeld, de manier waarop de o-ring moet komen te zitten, een tekening of schets is wellicht wat duidelijker.

    Die diepte/hoogte van 0.7 mm lijkt mij onwaarschijnlijk, want dan druk je de O-ring meer als 50% in, en dat zal in de regel niet meer als 20%zijn. Bij dynamische toepassingen is dat meestal iets minder, tussen de 10 en de 15%. Er word dan ook rekening gehouden met een blijvende vervorming(plat blijven) van de O-ring van 3-5%.

    Ik vind overigens dat Eriks ruime maten aanhoud voor de breedte van groeven. terwijl bijvoorbeeld een zwaluwstaartgroef juist te krap is, en dat is uit ervaring. Meestal is de redenatie dat de O-ring naar opzij kan uitzetten bij het indrukken, en dat deze kan zetten in de ruimte, maar dat heeft hij eigenlijk niet nodig. Als de groef 1,8 mm breed is, zal het ook werken. En als de O-ring tegen de zijwand aandrukt, geeft dit ook een extra afdichtvlak, iets waar in het vacuüm bijvoorbeeld veel gebruik van word gemaakt. Ik kom in vacuümapparatuur zelden een O-ringgroef tegen volgens de Eriksnorm;), je bent dus vrij om hier vanaf te wijken, je ontwerpt het ten slotte zelf. Die indrukking zou ik echter niet boven de 20% uit laten komen, als je meer nodig hebt, is er meestal iets anders aan de hand, bijvoorbeeld een te ruw oppervlak of beschadiging, of verkeerd ontwerp.
     
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.780
    Locatie:
    Drenthe
    Ben het met William eens, en weet niet waar Eriks die verhouding vandaan haalt[heb ik ook niet bekeken of opgezocht.
    Een O-ring in een dynamische afdichting wordt radiaal nooit 50% ingedrukt.
    En het is wel zo, dat er in de axiale richting ruimte nodig is om de O-ring in die richting te laten expanderen, en dan nog ruimte over te houden.
    Ik zou maar eens bij andere bronnen gaan zoeken.
    Cor
     
  15. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    de 0.7 is mijn fout had ik verkeerd gelezen / genoteerd kennelijk. in mijn tekening had ik het wel goed gedaan.

    eriks gaat uit van een groef van 1.13mm diep en 2.2mm breed bij een oring van 1.5mm cross section.

    dat zou neerkomen op ~25% compressie in de hoogte.
    wat ik uit jullie verhaal begrijp is dat eriks leuke richtlijn is maar meer als dat eigenlijk ook niet.

    De compressie die eriks adviseert bij statische dichtingen is 15-30%.
    dynamische afdichting is 8-16%.

    als ik hem 1.2 x 1.8 haal zou het dus moeten voldoen?
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Alwin,

    Heb ik iets gemist, ik zie steeds de naam "eriks" voorbij komen, mag ik vragen wie/wat "eriks" is?
     
  17. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    ERIKS - Home
    is een van de grote leveranciers in o -ringen afdichtingen en nog veel meer.
    hebben een aantal mooie technische documenten op de site staan.
     
  18. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.780
    Locatie:
    Drenthe
    Ja, dus voor die kleppenblokken 15-30% aanhouden, dat is dan ongeveer 1,2 * 1,8mm,

    maar je sprak eerder ook over cilinders, en dat is dan dynamisch, dus 8-16% aanhouden, anders slijten ze veel te snel!
    Cor
     
  19. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hoi Piet,

    Zoals Alwin al gezegd heeft, is Eriks een technische groothandel voor afdichtingen en aandrijftechniek.

    Op de site kun je alle technische gegevens downloaden, ERIKS - Afdichtingen , dat is erg handig als je aan het ontwerpen ben.
    Kan voor jouw, als je de hydrauliek voor de graafmachine gaat maken.
    Overigens zijn ze wel duur, want ze rekenen orderkosten, iets wat je bij bijvoorbeeld Kimman niet betaald.

    Wat de maatvoeringen betreft, de maten die Eriks opgeeft zijn wel goed, alleen kun je hier van afwijken, iets wat ik regelmatig doe. Het is niet zo dat de maten een ruwe richtlijn zijn, als je de Eriks norm aanhoudt, zal je afdichting altijd werken.
     
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.780
    Locatie:
    Drenthe
    Hé William: de commentaren (van jou en van mij) dat de maten [van Eriks] niet correct zouden zijn, werden veroorzaakt door een foutje van Alwin, en dat is door hem recht gezet, dus daarmee vervallen onze commentaren daarover!
    Cor
     

Deel Deze Pagina