Topic voor : Nieuwe en gebruikte zenders en alles wat hiermee te maken heeft.

Discussie in 'Model truckers' gestart door Bv3l, 2 aug 2019.

1. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Ik gebruik inmiddels ook de Taranis X9E, en heb daar voor mijn ASD sleper 3 "vaarfases" in geprogrammeerd.
    Daarnaast zijn alle optie plaatsen voor schakelaars voorzien.
    Via een kennis zijn er in mijn nieuwbouw project ook nog 2 multiswitchen ingebouwd, dus aan kanalen geen gebrek.
    Mocht je interesse hebben, ik heb nog een MC24 in de aanbieding, omgebouwd met Jeti naar 2,4Ghz, met een speciaal voor 2,4Ghz geschikte 8 kanaals multiswitch module

2. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Ik zou geen Jeti module meer inbouwen als ik jou was.
    Sinds 2015 is in Europa het LBT (Listen Before Talk) protocol verplicht geworden, alleen Jeti modules op de oude firmware van 2014 ondersteunen nog multiswitch.

Ik heb hier een omgebouwde FC16 B&T liggen, maar die heb ik nooit gebruikt door omstandigheden.
    Deze is nu vervangen voor een gebruikte DC16 en ik kan je zeggen, dat is een wereld van verschil kwa mogelijkheden.
    Bovendien heeft Jeti recent nieuwe firmware uitgegeven voor de R-serie ontvangers waarbij S-bus wordt ondersteund.

Hiermee kun je een Beier met één draad van de ontvanger aansturen, zoals dat ook bij de FrSky zenders gaat.
    Hierbij gebruik je dus gewoon de volwaardige kanalen met alle mogelijkheden, in plaats van de inmiddels wel verouderde multiswitch. Graupner (MC zenders), Brixl en Servonaut ondersteunen nog wel multiswitch, en het wordt ook nog veel gebruikt, maar ik vind de S-bus optie fraaier.

Je hebt op die F14 maar 7 kanalen, waarvan er één voor de multiswitch wordt gebruikt, maar dubbel gebruiken van je sticks en schakelaars is daar niet bij.

Kijk beter om naar een modern potentieel systeem dat gelijk alles biedt. De FrSky ontvangers zijn erg goedkoop, dat maakt het bij meerdere modellen interessant, een Jeti of Graupner ontvanger kost gauw €80,-.

Ik vind de Jeti super, en de gebruikte zender was een goede deal, maar daar moet iedereen natuurlijk zelf een keuze in maken.

marten77 vindt dit leuk.
  3. Mark300

Mark300

Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Dc16 is ook een zender met een nieuwprijs van ruim over de €1000......

4. Blauwwinde

Blauwwinde

Lid geworden:
    30 aug 2012
    Mijn f14 is de 8 kanaals uitvoering en waarschijnlijk heb ik de storingen kunnen verhelpen. (Nog even goed uittesten, maar de antennedraad zat slecht gesoldeerd). En aangezien de beier ook de multiswitch uitleest vergelijkbaar aan het sbus principe houd ik de f14 gewoon op de 40mhz. Ik kan er alles mee het is alleen wat ouder en iedereen zit op 2.4 dus er is altijd wel een 40mhz kanaal vrij. Die oude filmware is idd ook niet alles. Vandaar dat x9e me wel aanspreekt als opvolger. Ik wil iig voor elke functie een schakelaar.

Voor nu blijf ik nog even bij de f14 met 3 ms16 modules van robbe. Want die dc16 ligt ver boven mijn budget.

Laatst bewerkt: 20 jul 2022
  5. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Ja als je het nu werkend hebt en de overstap naar 2,4gHz nog niet hoeft of wil maken dan is dat prima natuurlijk.

Jeti is duur, en dit draadje gaat over de Taranis, daar had ik in eerste instantie ook op geadviseerd, alleen dan de opvolger van de X9E. Ik zou je nu ook niet meer blindstaren op dit type, hij is uit productie, alleen straks nog tweedehands verkrijgbaar.

De Horus en Tandem series zijn gewoon mooie zenders, veel mogelijkheden, touchscreen, Lua en hall sensoren op de sticks. De traditionele Europese truck en boot modelbouwer wil graag een pultzender, maar helaas de rest van de RC wereld niet of nauwelijks. Overigens komt Graupner volgens hun eigen aankondiging nu toch echt met de opvolger van de oude MC32, scherm en software gebaseerd op de MZ32. Voor de functiemodelbouwer grenzeloze mogelijkheden met fysieke en digitale schakelaars en 32 echte proportionele kanalen. Die zit een klasse hoger als FrSky, maar nog niet op het prijsniveau van Jeti, interessante optie ook.

Ik heb die Jeti gewoon omdat ik als fijnmechanicus de aluminium behuizing en knuppels gewoon super gaaf vind. Bovendien vind ik OpenTX niet fijn en de Jeti programmering wel. Met Ethos had die keuze nu best wel eens richting FrSky kunnen vallen. Nogmaals, tweedehands 2014 model gekocht, ik heb de hoofdprijs er niet voor betaald. Voor een ombouw naar 3D knuppels met foto’s heb ik hier een draadje gestart: https://jetiforum.de/index.php/lkw-und-ko/14073-jeti-dc16-umbau-nach-3d-steuerknuppel

trialrolf en ArjanN vinden dit leuk.
  6. Blauwwinde

Blauwwinde

Lid geworden:
    30 aug 2012
    @Trilliwilli en anderen, bedankt voor de vele info. Zoals gezegd test ik eerst de F14 nog eens goed uit nu de antenne draad weer goed vast zit. Mocht ik toch naar een nieuwe zender moeten dan zal ik idd goed naar een Taranis kijken.

uiteindelijk blijft een zender ook een kwestie van smaak, ik wil voor iedere functie een eigen schakelaar als dat kan maar via een methode met fases kun je idd ook je mogelijkheden vergroten.

7. Tanker

Tanker

Lid geworden:
    26 jan 2006
    Nu is de Taranis zender x9e niet meer verkrijgbaar, krijg weleens de indruk dat er een nieuwe oplage wordt gemaakt (Aliexpres) maar hebben jullie een goed alternatief?
    Zelf zit ik weleens te denken aan de Flysky 2.4G 18ch PL18EV?
    Dit is dan om oa diverse Lesu apparatuur te besturen.

Mvrgr,
    Jan

8. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
  9. Tanker

Tanker

Lid geworden:
    26 jan 2006
  10. Blauwwinde

Blauwwinde

Lid geworden:
    30 aug 2012
    Die alternatieven zullen stuk voor stuk goede zenders zijn maar voor een boot met veel functies wil ik veel meer schakelaars op de zender hebben. Ze hebben dan wel 24 kanalen maar je kunt niet voor ieder kanaal een schakelaar kwijt. Mix functies die de vliegers graag hebben zijn voor mij volledig overbodig. Ik werk met 2 knuppels voor de aandrijfmotoren en het roer. de rest is voor functies en verlichtingscombinaties.
    Dat is ook de reden dat ik erg blij ben met de layout van de F14 (5 lineaire kanalen plus 24 fysieke schakelaars), het nadeel is dat het wel wat oud aan het worden is.
    De X9e komt daar heel dicht bij maar is helaas uit productie.

Edit
    Wel zag ik dat piston king een software module heeft om kanalen via drukknoppen op het touchscreen van de Tandem X20 aan te sturen, dat zou natuurlijk ook een optie zijn als ik deze knoppen zelf kan maken (Pisten king is voor auto's en niet voor boten)
    Dan zou de Tandem 20 idd een interessante optie zijn. Immers de Beier module kan ook via de Sbus aangestuurd worden.

Laatst bewerkt: 25 jul 2022
  11. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Dan moet je de Graupner MZ32 of de nog uit te brengen MC32 (eind van het jaar) eens nader bekijken.

Je kunt daar 64 digitale schakelaars op kwijt. Dat zijn softkeys op het scherm die hetzelfde werken als een fysieke schakelaar, met het voordeel dat je de schakelaar (het veld op het scherm) ook de functie kan geven met tekst die het moet bedienen. Beter als dat bestaat voor diegene die veel schakelaars nodig heeft volgens mij niet.
    Met 32 kanalen kun je ook wel even voorruit wat aantal functies betreft.

Kost meer, maar dat is nou eenmaal de meerwaarde van dat soort zenders. Ik weet niet of de Tandem met zijn touchscreen dat ook kan, zo ja, dan is dat ook erg interessant.

12. Blauwwinde

Blauwwinde

Lid geworden:
    30 aug 2012
    Het lijkt er wel op

https://www.pistenking.com/shop/pro...art-kingpad-for-frsky-tandem-transmitter.html

Overigens die 64 schakelaarkanalen zijn die aanvullend op de 32servokanalen of is het de besturing van de 32 kanalen? dat haal ik niet helder uit de text van graupner. Ik zie wel dat mijn Beier ook 64 kanalen via SUMD3 (uitsluitend graupner) aan kan.

Verder kan de beier via 16 linerare kanelen (S-bus) ook 32 tot 64 functies bedienen.

Ligt alleen wel ruim boven de 1000 euro :-(

Laatst bewerkt: 25 jul 2022
  13. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Volgens mij ja, en ja. Kan allebei. Je kunt ook twee softkeys gebruiken voor één functie, de één aan en de ander uit.

Ik weet niet hoeveel functie je nu gebruikt, maar het verbaasd me wel dat de veeleisende functiemodelbouwer vaak weinig geld aan een knappe zender uit wil geven, terwijl je daarmee alles werkend krijgt.

Het was met de oude multiswitch natuurlijk snel klaar met veel functies, maar daar zitten ook nadelen en beperkingen aan natuurlijk, die met de moderne zenders veel fraaier op te lossen zijn.

Ik heb me eens verbaasd over een draadje hier op het forum van iemand die een werkschip had gebouwd met bijna 50 functies, veel geld en tijd gekost, maar de beste man was niet te overtuigen van een knappe zender.

Nou dan niet toch, het is maar net waar je de prioriteit legt, het bouwen of het werkend krijgen.
    Die Graupner is voor iemand die veel mogelijkheden zoekt gewoon een hel goede optie, met de uitbreidingen op de de FrSky kun je overigens ook al naar 32 kanalen, maar dan zul je fases moeten gebruiken om de schakelaars te kunnen gebruiken. Overigens is een Pistenking of Kingpad als je licht en geluid wil schakelen ook nog een mooi alternatief, en werkt ook met FrSky.

Ik zou eerst maar eens goed oriënteren, en je hebt de tijd. Ook wat programmeren betreft kun je op YT veel vinden.
    Van Graupner kun je overigens een simulator downloaden, dan kun je thuis testen. Dat heb ik destijds gedaan met Companion om OpenTX uit te proberen.

14. Mark300

Mark300

Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Vroeger had je een deftige zender voor €500 waarmee je alles kon aansturen en simpele techniek

Tegenwoordig zit je richting de €1500 voor een veel te ingewikkelde zender die kaal is.

Per model een zender gaat dan nergens meer over.

Ik hoef alleen een vernieuwde FC16 die goed werkt. En met mij zullen er velen zijn.

15. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Vind ik wel erg kort door de bocht. Een FrSky koop je nu voor onder de €500,- en daar hoeft niks op om hem te kunnen gebruiken.

En per model een zender is natuurlijk onzin, als je in één zender 1000 modellen kwijt kunt.

En ik weet niet of jij Superman ben, maar ik kan maar één zender tegelijk vasthouden en bedienen, en ik heb er ook maar één nodig, want dat moet je met zo’n F14 stoeptegel dus wel, per model een zender, en dan loopt de prijs volgens mij ook vanzelf op.

Met de FC16 kun je wel meerdere modellen kwijt, maar de Boat&truck die ik destijds heb omgebouwd vond ik niet het ei van Columbus, en veel zenderfabrikanten zien kennelijk ook niks in een opvolger daarvan, die paar truckers tegen de miljoenen vliegers in de wereld brengen het verschil ook niet.

Met een Radiomaster :https://hobbyking.com/nl_nl/radioma...z-16ch-multi-protocol-opentx-transmitter.html
    ben je voor €200,- klaar en daar kun je veel meer mee als een FC16, zonder 2,4 module dan hè, want die hoort niet bij de standaarduitrusting, dat is altijd een achteraf geknutselde oplossing geweest. En ik ga er vanuit dat je dan ook geen multiswitch gebruikt, want die zit er standaard ook niet in, dat was ook een extra module ( maar ik gok stiekem dat jij die uitbreidingen er wel in heb zitten).

16. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    die paar truckers tegen de miljoenen vliegers in de wereld

Is dat zo William? Vraag ik me af.

Mark300 vindt dit leuk.
  17. Mark300

Mark300

Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Weer een opentx zender.

Maargoed William,

80 van de truckers heeft voldoende aan een F14 van 10 jaar geleden met 1 aftermarket multiswitch.

Weet je wat het allerleukste is van een zender is van veel minder dan €1500?

Die durf ik zonder trillende benen te laten liggen.
    Of nog leuker, een kind enthousiast maken door die de zender te laten vast houden.

Zeker als je meerdere zenders hebt, en samen rijden met je neefje, buurmeisje, eigen kind.

Maargoed, het is 2022, en we willen allemaal duurder spul hebben dan degene naast ons.

kees r vindt dit leuk.
  18. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Je moet kopen waar je mee uit de voeten kunt en wat prettig werkt. Ik vind de prijs daarin het meest ondergeschikt van allemaal, en als jij gelukkig ben met een FC16 dan vind ik niet dat we daar discussie over te hoeven hebben. Net zo min als ik dat ben met mijn zender, die in 2014 €1200,- was, en waar ik een heel stuk minder voor heb betaald.

En die zenders liggen op het vliegveld ook gewoon in het gras, daar kunnen ze prima tegen.

Uhh ja Rolf, er zijn heeel veel meer vliegers als truckers, en de grote merken werken globaal, niet zoals Brixl of ScaleArt die door rijke Duitsers wordt gekocht, en ja Jeti en Powerbox horen ook bij rijkeluisfabrikanten, een merk als Spektrum zet vele malen meer eenheden weg, de Chinese fabrikanten ook. Robbe en Graupner zijn niet voor niets failliet gegaan, Multiplex is niets meer en Simprop bestaat ook niet meer. Het Graupner van nu is Koreaans, ze hebben de naam overgenomen.

Maar we dwalen nu wel erg ver af van de originele topic, ik ga afhaken!

trialrolf vindt dit leuk.
  19. Blauwwinde

Blauwwinde

Lid geworden:
    30 aug 2012
    Laten we het leuk houden!

Het ging om de mogelijkheden van zenders icm de kosten er van. Niet om meningen of je veel of weinig geld uit moet geven of aan de ratio van de kosten tussen model en zender die keus maakt een ieder zelf.

Daarbij zijn Stoeptegels ideale zenders als je iets in wil bouwen, dat is nu net het probleem van die moderne vormgevingen, was het maar een stoeptegel met 16 of 24 lineaire kanalen die met een connector aan te sluiten zijn. Op 1 lineair kanaal kun je met een simpele weerstand 2 terugverende 3 standen schakelaars aansluiten (je gebruikt dan 4 stukjes van de bandbreedte van een lin. kanaal), dan heb je met kanaal 7 t/m16 dus ook al 20 schakelaars en die kun je met S-bus prima uitlezen in een Beier. of wat je ook wil. Programmeerbare schakelaars via een touchscreen is een alternatief maar ook voor mij wel een b-keus.

Maar goed de verschillende opties zijn nu wel langs gekomen.

Laatst bewerkt: 26 jul 2022
    Mark300 vindt dit leuk.
  20. Seawind

Seawind

Lid geworden:
    29 nov 2020
    Modeltrucker93 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina