Topic voor : Servonaut, Beier-USM-RC en MFU en alle Besturings en Verlichtingssystemen.

Discussie in 'Model truckers' gestart door marten77, 11 mrt 2008.

  1. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    plusgroep van 10V? je accu is 7,2v. ik kan me niet voorstellen dat tamiya de spanning omhoog schroeft

    de min wordt geschakeld. niet de plus.

    de plus is een constant signaal. mogelijk dat je meerdere plus groepen hebt dit zou kunnen.
     
  2. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Alwin,
    raar maar waar. :lol:

    Hier de foto's van de metingen.
    de "10 volt" groep. Bijna 11 volt trouwens.:cool:
    [​IMG]

    De 7,5 volt groep.
    [​IMG]

    en de 5 volt groep.
    [​IMG]
     
  3. Tanker

    Tanker

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Buitenkaag
    Hoi,

    Misschien een tipje:meet ze met de betreffende leds erbij aangesloten(gewoon je meetpennetje op de bovenkant stekker zetten)
    De koplampen hebben in zo'n geval 6,6 volt,toplicht4.4 volt,speedindicatie 2.1 volt.

    M.vr.gr.

    Jan
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    stonden die uitgangen geschakeld of?

    anders zou je zoiezo al geen spanning moeten kunnen meten.

    mogelijk dat het 2 verschillende groepen zijn dat kan.

    tevens is het een PWM signaal en zou jou multimeter daar best nog wel is de fout mee in kunnen gaan...
     
  5. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Jan,
    heb de metingen op de door jou voorgestelde manier uitgevoerd.
    Krijg dan inderdaad de waarde die je aangaf. :D

    Begrijp hieruit dat er dus een wezenlijk verschil kan zitten in een meeting als je deze belast of onbelast uitvoert.

    Heb weer aardig wat bijgeleerd in dit stukje van de truck-bouw. :lol: :D
     
  6. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Alwin,
    maak gewoon twee aparte spannings-groepen.
    Dan kan er denk ik weinig mis gaan. ;)

    PWM materie is me nog iets te hoog gegrepen.
    Dat gaat me nog even boven de pet. :lol:

    Maar neem gelijk van je aan dat dat de oorzaak zou kunnen zijn.

    Allemaal dank voor de inbreng en begeleiding in dit stukje over de aansluiting van LEDs op de MFU.
    Heb er weer heel wat van opgestoken. :D
     
  7. lawine12

    lawine12

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    23
    Locatie:
    amersfoort
    ik heb inmiddels een dakbeugel en grille beugel met lampen gevonden :)
    maar wat is de makkelijkste manier om deze aan te sluiten op de mfu?
    aangezien deze alleen met "stekkertjes" werkt die erin moeten.
    of is hier een makkelijke oplossing voor?

    het gaat om een volvo fh12 van tamiya
    misschien handig om te weten dat ik ze zo wil aansluiten dat ze tegelijk aangaan met de mistlampen/verstralers.

    p.s. iemand misschien een goed adres voor ledjes?


    bedankt
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2010
  8. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    www.ledsbuy.nl

    je kan de leds er parallel met eigen weerstand overheen zetten neem de weerstands waarde liever wat hoger dan lager.

    tot 50mA heeft de mfu nog geen moeilijkheden getoond hoger ben ik op de club nog niet gegaan. Mogelijk dat iemand exact weet hoeveel stroom een MFU mag uitgeven per kanaal. Ik kan dit niet terug vinden en heb zelf helaas (of gelukkig net hoe je het bekijkt uiteraard :wink:) geen mfu. Omdat ik zelf voor een compactere systeem ga.
     
  9. mark

    mark Guest

    @Lawine, zorg dat je met je ledjes op 7,2V uitkomt, en maak ze met een schakelaar gewoon vast aan je accu. Dit is minder storingsgevoelig. Als je eenmaal storing met een MFC-01 hebt, blijf je bezig om dit eruit te halen.
     
  10. lawine12

    lawine12

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    23
    Locatie:
    amersfoort
    bedankt voor de reacties.
    is dit een beetje te doen voor iemand die weinig verstand heeft van electro/weerstanden??
     
  11. jordi

    jordi

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    717
    Locatie:
    nieuwveen
  12. mark

    mark Guest

    @Lawine,

    Ik heb geen idee waar je vandaan komt, maar kijk eens in de buurt bij een vereniging, winkel, etc... Als het direct wordt uitgelegd is het veel makkelijker dan via een forum.
     
  13. lawine12

    lawine12

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    23
    Locatie:
    amersfoort
    ga ik proberen, thanks
    ik heb namelijk de ballen verstand van electro en weerstanden, ondanks dat het met deze hobby zeer slecht uitkomt :(
     
  14. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Schoonebeek
    Kan op deze set ook een lipo accu van 7,4 V worden aangesloten??
     
  15. mark

    mark Guest

    @Ghossie,

    Hoe bedoel je? Of een MFC-01 kan samenwerken met een lipo?
    Over die 0,2V hoef je je geen zorgen te maken, eerder zorgen voor een lipo-cut-off.
     
  16. Staytuned

    Staytuned

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Thuis
    MFU + Truckpuller 2 (R620 6x6)

    Hallo Truckers (e.a.),

    Ik heb al veel huiswerk gedaan inzake de MFU & TP2.
    Nu is het bij mij zo dat mijn truck in de meer toeren maakt in 2e versnelling en nog meer in de 3e.
    Dit zou toch andersom moeten zijn? : De eerste versnelling het hoogste toerental?
    Ik heb ook gemeten en de MFU geeft ook meer voltage af in de 2e en nog meer in de 3e.

    Wat kan ik doen om de auto juist sterker in de 1e en 2e versnelling te maken?

    Bij voorbaat dank.
     
  17. mark

    mark Guest

    Er bestaat een algemeen MFC-01 topic ;)
    Maar goed,

    En de MFC-01 is een complex dingetje. de MFC-01 schakelt ook elektrisch, dus het klopt wat je zegt.

    Als je je truck sterker wilt maken(waarom zou ik niet weten), monteer dan een langzamere motor. Maar als ik zo lees heb je er al een truckpuller 2 inzitten?
     
  18. F47O(Geert)

    F47O(Geert) Guest

    Toerental

    Beste,

    De motor zal bij dezelfde stick uitslag in alle drie de versnellingen hetzelfde toerental maken. Alleen zullen door de verhouding van de tandwielen in eerste snelheid de wielen trager draaien maar meer kracht hebben.
    Wanneer je toch nog meer kracht wil kan je nog een vertraging inbouwen na de versnellingsbak. Ik heb het nog niet geprobeerd maar staat wel in andere topics beschreven.

    De spanningsverschillen in de MFU zijn zogenaamde elektrische versnellingen.
    Deze zorgen hoegenaamd niet voor een sterkere trekker.

    Ikzelf ben ook nog opzoek naar een motor met kleiner toerental als de truck puller/carson poison motor.

    Hopelijk heb je aan dit antwoord een helpende hand.
    En inderdaad er bestaat een leuk topic allen over de MFU.

    Als er nog andere bouwers zijn die hun ervaringen over de motor/versnellingen kwijt willen, laat maar komen.

    Samen komen we er wel.

    Geert
     
  19. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    carson vertraging na de 3-versnellingsbak plaatsen is een optie,
    er is ook een vertraging leverbaar die tussen motor en 3-versnellingsbak komt,
    daar is al over gesproken ergens hier op t forum,
    de crawlers gebruiken het ook wel,kijk daar eens bij,
    als ik het tegen kom meld ik het wel,
    zie artikel te hoge snelheid truck,
    mvg markioo
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2010
  20. Chris Cross

    Chris Cross

    Lid geworden:
    5 feb 2007
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Anna Paulowna
    hallo

    ik heb de truckpuller 2 en mfu-01 op mijn scania 4x2 trekker

    ik heb mijn versnellingsbak vast in de 2 de versnelling en schakel electrisch met de MFU
    de truck is sterk kwa kracht en rijd lekker rustig trekt mooi kalm op enz enz

    miss een optie voor jou 6x6.
     

Deel Deze Pagina