Topic voor : Servonaut, Beier-USM-RC en MFU en alle Besturings en Verlichtingssystemen.

Discussie in 'Model truckers' gestart door marten77, 11 mrt 2008.

1. Langedijker truckertje

Langedijker truckertje

Lid geworden:
    23 sep 2018
    Ik heb sinds vorige week een nieuwe zender, een Flysky Paladin ev. Deze wil ik gaan gebruiken voor mijn King Hauler met Beier SFR-1.

Het rijden en sturen lukt, net als de start en rij geluiden als ik deze instel met "Turn on engine sound automatically bij motion".
    Nu wil ik het starten via een schakelaar doen, zodat ik eventueel ook zonder geluid kan rijden. Volume moet instelbaar worden via één van de potmeters om de zender.

Ik heb het volgende filmpje van Hobby Concept gevolgd voor de installatie: Flysky PL18 EV SBUS Setup with Beier SFR-1 - Hobbyconcepts Shorts
    Echter gebeurt er niets als ik na het uitvoeren van de besproken stappen de schakelaar op de zender bedien.
    Ik vermoed dat het de "patchkabel" is zoals hij hem noemt, maar weet niet wat. Het rijden, sturen en rij-geluid doet het ook zonder deze patchkabel.

Iemand die mij op weg kan helpen?

Hieronder een paar afbeeldingen van mijn instellingen in de SFR-1 sound-teacher.

2. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Zet de Engine sound on/off eens een positie naat rechts, " long in Position". En het kan ook geen kwaad hem eens in de bovenste rij te zetten, weet niet of de schakelaar naar boven of beneden reageert.
    Of een potmeter op je zender het volume kan regelen weet ik niet. Meestal is een korte puls volume een niveau omhoog of omlaag. Regelen zou als jij wilt ken ik niet, maar misschien kan het wel. Ben benieuwd.

3. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Je hebt wel de Sbus kabel ook aangesloten van je ontvanger naar X2/6? Dat is de patchkabel die hij bedoeld waarschijnlijk. Je moet de Beier wel het sbus signaal laten uitwisselen met de ontvanger.

4. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Het rijden, sturen en rij-geluid doet het ook zonder deze patchkabel.
    Dat is logisch. Je motor gaat naar de Beier, en je stopt en label van e ontvanger op Gas in. Dat doe je ook met je stuurservo, amders kun je niet je richtingaanwijzers laten reageren op je servo.
    Maar voor de andere functies moet je wel een verbinding maken tussen ontvanger en SFR 1

vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  5. Schots en Scheef

Schots en Scheef

Lid geworden:
    25 jun 2008
    In de zender de schakelaars ook aangewezen aan de functie. ???

6. Langedijker truckertje

Langedijker truckertje

Lid geworden:
    23 sep 2018
    Dat patch kabeltje zit in de Beker op de aansluiting waar "Prop 6" bij staat. In de ontvanger heb ik hem in kanaal 6 geprikt. Weet niet of dit laatste huis is.

In de zender heb ik inderdaad de functie ook toegewezen aan de schakelaar.

IMG_20230322_214257.jpg IMG_20230322_214243.jpg

7. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Heeft jouw zender/ontvanger wel Sbus dan en geen aparte aansluiting daarvoor?

8. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Bij Jeti zijn het specifieke aansluitingen voor Sbus. De kleinere ontvangers gebruiken daarvoor het laatste kanaal, de grotere hebben er een aparte aansluiting voor.

Zou bij deze zender ook zo maar kunnen dat er een specifiek kanaal voor Sbus gebruikt moet worden op de ontvanger.

9. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Om alles eerst te testen of je drie standen schakelaar op de zender wel geactiveerd is zou je op de ontvanger een losse servo kunnen aansluiten. Dan zou de schakelaar de servo van midden naar rechts en links moeten sturen.
    Als dat werkt is de schakelaar in elk geval actief.
    Met S bus kan ik je niet helpen, gebruik ik niet in mijn zender en ontvangers, maar daar zijn andere lezers beter in.
    . In de ontvanger heb ik hem in kanaal 6 geprikt. Weet niet of dit laatste huis is.
    Hij zegt in de video dat kanaal 8 op zijn ontvanger (8 kanaals) voor het S bus signaal is.
    Aangegeven video bekeken, zender kan heel veel, maar wel complex systeem en programmering, blijf voorlopig bij mijn Spektrum DX10.

Laatst bewerkt: 23 mrt 2023
  10. Langedijker truckertje

Langedijker truckertje

Lid geworden:
    23 sep 2018
    Ik zag dat er vermoedelijk nog iets niet goed stond, heb het volgende ingesteld en de patch verplaatst naar NPA/12, leek mij logisch. Maar nu knippert er continu een blauw lampje op de Beier-SFR1

11. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
  12. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Bij Sbus moet blauw lampje knipperen.... In de gebruiksaanwijzing staat precies wat de ledjes betekenen. Dat kun je beter zelf nalezen dan.

Wat is NPA12? de meesten van ons kennen je zender niet. Kanaal 12?
    Staat er niet in de gebruiksaanwijzing ergens wat je Sbus aansluiting is op je ontvanger? Dat moet toch niet zo moeilijk zijn?

Mark300 vindt dit leuk.
  13. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    09EC3883-0EA9-4720-9E67-F698F3FED194.jpeg

Volgens bovenstaande zou het uitgang 8 moeten zijn (even van uitgaande, dat je de firmware hebt geüpdatet ?
    Ook zal je deze functie ergens in je zender moeten activeren, daar dit standaard een servo signaal zal zijn.

14. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Iets met een presenteerblaadje:friends:

15. Langedijker truckertje

Langedijker truckertje

Lid geworden:
    23 sep 2018
    Zender en ontvanger zijn up to date. Hebben de nieuwste firmware.

S-bus kanaal is nog steeds twaalf op de ontvanger. Als ik daar de S-bus kabel in prik gaat het blauwe lampje op de sfr knipperen. Dit zou betekenen dat er een juiste S-bus verbinding is. Haal ik de kabel er uit stopt het met knipperen en is deze uit. Het zelfde als ik de kabel in een ander kanaal van de ontvanger prik.

Iets anders dat opvalt is dat als de S-bus kabel aansluit op kanaal 12 en dus het blauwe lampje knippert (juiste S-bus verbinding) het geluid heel zacht wordt. Haal ik de kabel weer los dan heb ik vol volume.

Ik snap het niet meer. Ik vermoed dat het probleem in de beier zit.

Voor nu alles aangesloten en sommige verlichtingen in de beier gekoppeld aan geluiden. Dit is voor mij voor nu acceptabel voor de demo die wij zaterdag hebben. Daarna zie ik wel weer.

Dank voor alle tips tot zover

16. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    Dan is het dat ze na de update die Sbus naar die NPA aansluiting verhuisd hebben.
    Het moge duidelijk zijn, dat de Sbus in elk geval werkt.

Via kanaal 16 bedien je het volume via een potmeter op je zender, check of dat die juist functioneert.
    Ik neem aan dat je vast wel ergens je servo uitslagen kunt zien op het scherm?

Veel geluiden doen het pas, als ook de motor (stationair) loopt !

17. Mark300

Mark300

Lid geworden:
    24 mrt 2011
    In Beier kan je ook diagnose openen.

Kan je zien wat je inputs zijn.

18. Langedijker truckertje

Langedijker truckertje

Lid geworden:
    23 sep 2018
    Servo uitslagen worden inderdaad duidelijk in beeld gebracht.
    En dat werkt prima. Ook als ik een Servo wil bedienen met de knop die ik voor het volume wil gebruiken werkt die Servo prima. Knop werkt dus.

Ik zal vast iets over het hoofd zien maar heb er nu even geen zin en tijd meer voor ivm een demo a.s. zaterdag. Q

19. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Je hebt dan toch nog zes dagen om het voor elkaar te krijgen, zou moeten lukken.
    Dat je volume zachter wordt met S Bus kan wel eens komen omdat de Beier dan input verwacht van een volume regelaar.

20. Langedijker truckertje

Langedijker truckertje

Lid geworden:
    23 sep 2018
    Ik heb geen zes dagen, heb meer te doen dan alleen modelbouwer. Zoals gezegd vind het acceptabel om te rijden a.s. zaterdag.

Deel Deze Pagina