Topmodel CZ Elixir / Fantasy

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Fotor, 15 jun 2008.

1. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Butterfly komt op de gasknuppel, motor komt op een draaiknop.

2. remke germs

remke germs

Lid geworden:
    27 mrt 2005
    ik heb dinsdag de fantasy ook gekocht bij harry s modelbouw shop in gersfeld
    de romp is dus op de kritieke plekken verstefigd met koolstof
    voor het kielvlak en voor en achter de vleugel en een sting in de cockpitrand

ik zal dit verslag ook eens doorlezen voor ik ga bouwen
    remke

3. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Remke, succes met bouwen (nou ja, van echt bouwen is eigenlijk geen sprake)! Post hier vooral je ervaringen.

De aansturing van de rolroeren en flaps heb ik als volgt gemaakt:

Plastic kapje (zat uiteraard ook bij de kit) eroverheen en de veel te dure tape geplakt

De kapjes heb ik vastgelijmd met UHU POR. Deze lijm is eigenlijk bedoeld voor piepschuim toepassingen, maar plakt op dit soort plastic ook goed. En als het eens los moet kan je het vrijwel zonder schade loskrijgen. De plakresten krab je er dan zo af. Voor dit soort kapjes zit het vast genoeg.

De uitslagen krijg ik niet overal groot genoeg. Voor het hoogteroer wordt 11-15 mm aanbevolen voor up en down. Up haal ik 11 mm, down slechts 9. De aanstuurarm zit op het binnenste gat van de schommel, op de servoarm kan ik niet verder naar buiten omdat de boel dan uit gaat steken buiten de huid en de uitslag van de servo staat op 150%. Meer kan ik echt niet doen. Ik heb de flaps maar iets meegemixed met het hoogteroer. Ik ga ervan uit dat het vliegtuig met deze uitslagen zeker te vliegen is, mocht het voor mijn gevoel te weinig zijn kan ik later altijd nog kijken of ik het constructief aan kan passen. Voor het richtingroer wordt 33-37 mm aanbevolen, hier haal ik slechts 27 mm. Het roer (/aansturing) lijkt aan één kant fysiek niet verder te kunnen. Ook dit kijk ik even aan met vliegen. Bij de rolroeren en flaps haal ik wel de aanbevolen uitslagen.
    Ik ben nu ook heel blij met mijn MX16 zender, daar zitten al allerlei ingebakken mixers in waar je heerlijk mee kunt spelen. Helemaal leuk. De butterfly ziet er heel bruut uit:

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  4. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Hmmm, kleine tegenvaller. De kist blijkt toch nog staartlastig te zijn, had ik niet verwacht. Met de accu achter de ESC komt het zwaartepunt voorbij de 12 cm, met de accu plat op de ESC ligt het zwaartepunt op ca 11,5 cm. Aanbevolen is 10-10,5 cm.

Vraag: kan ik de accu plat op de ESC leggen? Lijkt me niet handig ivm koeling. Motor zal een kleine 40A trekken, ESC is 60A, accu is 3200 mAh 15-25C. Lucht kan aardig langs de zijkant van de ESC stromen, maar niet over de platte kant. Als dit niet kan moet de accu een stuk naar achteren (achter de ESC, is eigenlijk beter en praktischer), maar dat betekent wel een stapel lood in de neus. Maar als dat moet dan moet het.

5. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Tja, bij mijn zwever zit de accu ook gedeeltelijk op de regelaar. Ik zou in jouw geval de accu er ook gewoon op zetten. Met de vermogens die jij op de prop los laat zit je met 30sec op een "comfortabele uitgangshoogte".

Het wordt allemaal niet zo heel warm. Je kan altijd nog de accu terug schuiven en lood toevoegen. Dat laatste is trouwens wel erg hatelijk bij een electrozwever....

6. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik begin nu wel te begrijpen waarom de Elixir (zonder motor) bijna hetzelfde opgegeven gewicht heeft als de Fantasy (met motor). In de Elixir zal helemaal een bonk lood moeten liggen.

7. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Hij wordt looiig

Met de accu helemaal voorin geschoven (op de regelaar) had ik 180 gram lood nodig, met de accu achter de regelaar minimaal 250 gram. Ik heb toch voor de laatste optie gekozen om meerdere redenen:
    - De accu helemaal voorin paste allemaal zeer nauw, accu moeilijker te verwijderen voor laden.
    - Ik zou met de accu op de regelaar een constructie moeten maken die voorkomt dat de accu naar voren tegen de draaiende motor kan schuiven. Ik kon zo snel niets afdoende verzinnen.
    - Met de accu voorin zou er nog lood achter de accu geplaatst moeten worden. Dit zou demontabel moeten zijn omdat anders de accu niet uit de neus geschoven kan worden. Demontabel=vergetabel (en dat kan vervelende gevolgen hebben).

Maar dan: hoe fixeer je een brok lood voorin de neus, ook zonder dat het los kan schieten (in de motor...)? Ik heb een flinke plak gemaakt die ik om de regelaar heb geschoven. Hij wordt zo naar voren tegengehouden door de fixeerlijm van de motordraden. Het zit zo klem dat het ook niet zomaar naar achteren schuift. Voorlopig 280 gram gebruikt :oops: (iets meer dan 250 gram omdat het niet helemaal voorin ligt).

De accu kan nu mooi rechtop in de romp staan en is makkelijk verwijder(/wissel)baar.

Totale gewicht komt nu uit op 3114 gram. Is helaas voor een aardig deel lood, maar is wel ruim binnen de opgegeven waarden van de fabrikant (3-3,3 kg). Ik moet er maar tevreden mee zijn.

Waar ik overigens erg blij mee was: de uitslagen voor beide rolroeren en voor beide flaps waren meteen al helemaal gelijk. Dat betekent dat de roerhoorns mooi gelijk waren ingelijmd links en rechts. Viel me erg mee. Zo hoef je niet nog eens elektronisch te compenseren voor mechanische onvolkomenheden. Ook differential hoefde weinig te worden geprogrammeerd, de off-center nulstelling van de servo's namen dit bijna geheel voor hun rekening.

En dan is hij nu echt helemaal klaar voor zijn eerste vlucht :D!

8. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Hij doet het!!!

Ik heb de Fantasy zojuist gevlogen. Samenvatting: :) :D :cool: :thumbsup: :banana:
    Kortom: het ging goed.

Ik moet nu haasten om op tijd op mijn werk te komen, vanavond een uitgebreider verhaal en foto's/film. Moest even mijn enthousiasme kwijt ;).

9. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Zoals gezegd heeft de Fantasy gevlogen. Het ging even snel voor het werk. Ik weet het, niet helemaal de juiste manier, maar vooruit.

Een collega heeft me vergezeld en heeft geholpen met het weggooien. Range test was goed. Na een laatste controle van de roeren moest het dan maar gebeuren. Half gas, mijn collega gooide de fantasy goed weg. Eerst even voelen of alles goed aanvoelt, dan het gas driekwart open voor een meer dan comfortabele klim. Op zo’n 150 meter het gas uit en hij zweeft. Hoogteroer had nauwelijks trim nodig, wel wat op rol (zal deels komen door de flycam op de tip). Jeetje, wat zweeft dat! Ongelofelijk. De fantasy reageert prima op de controls. Wel mag er nog wat meer richtingroer worden meegemixed. Autoriteit op hoogteroer lijkt genoeg ondanks de net iets te kleine uitslagen. Snelheid oppikken gaat heel makkelijk. De tweede klim heb ik het gas vol opengedraaid. Niet te geloven, hij gaat bijna vertikaal. Helaas heeft de vario niet gelogd, ik had graag de klimrate gezien (volgt nog wel). Even wat gespeeld met de diverse flap settings, ging allemaal prima. Ook de butterfly doet het goed. Ik mag nog een haartje meer hoogte meemixen, maar er was nu al goed mee te landen.
    Mijn collega had wat moeite met de camera. Er zijn stukken niet gefilmd die wel gefilmd moesten worden, en daar tussendoor nam de camera op. Hierdoor zijn misschien wat mooie beelden gemist, maar onze reacties op de enorme klimcapaciteit zijn wel prachtig vastgelegd. Kijk maar naar het filmpje.

Donderdag wordt het heel mooi weer, dan gaan we de fantasy wat meer uitgebreid aan de tand voelen (en de vario wat uitgebreider proberen). De eerste indruk is in ieder geval zeer goed.

10. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Van harte!
    Landen met butterfly gaat wel héél langzaam zeg. Geweldig.

Leuk filmpje trouwens, misschien wel juist doordat men dacht niet gefilmd te worden....:D

11. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Die nummers op de servokabels zoek ik al langer .

Heb een houder (3M) voor de rolletjes maar de nummers raken op .

Mvg Johan

12. Berrie

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Gefeliciteerd Raymond!! Hardstikke gaaf!!

Laatst bewerkt: 23 jul 2008
  13. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Hier was de knuppel nog niet eens helemaal onderin. Als je aan komt vliegen en je zet de flaps goed uit is het net of je tegen een muur opvliegt. Alle vaart is in één keer weg. Toch valt hij niet meteen uit de lucht als je de flaps weer langzaam ophaalt, kist is erg goedmoedig.

Dat maakt het juist zo grappig. Ik heb me bescheurd tijdens het monteren om onze opmerkingen en oprechte verbazing.

Ik heb ook zo'n houder met 9 rolletjes, gekregen van een vriend van me. Ideaal systeem. Geen idee waar je dit kan kopen.

14. jeroenkok

jeroenkok

Lid geworden:
    23 jun 2003
    Mooie beelden, een clublid die met ons op de wasserkuppe vliegt heeft er ook een, echt een geweldig ding. Hij vliegt bijna net zo strak als een elektro sharon ..

Een ander clublid heeft er net 1 bij harry mee genomen en zal ook wel met een paar weken vliegen.

Die nummertjes van 3M haal ik gewoon per rolletje los of in een houder van 0 tot 9 bij mijn componenten groothandel. houdertje compleet kost geloof ik iets van 30 euro incl .Btw maar dan kan je alle kisten van de club van nummertjes voorzien...

losse nummertjes zijn iets van 3 euro per rolletje...

Groeten, jeroen

15. Berrie

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Uit nieuwsgierigheid een vraagje, met welk instelhoekverschil vlieg jij?

16. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Geen idee. Waar is die link van jou om dat uit te rekenen? (kan het zelf ook wel, maar als iemand het allang heeft uitgevogeld is wel zo makkelijk). Instelhoek heb ik niet zelf hoeven bepalen, is al bepaald door de bevestiging van de vleugel en het stabilo.
    Ben nu met de kist bezig, interieur maken.

17. Berrie

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Hier is "mijn" link ;)

RC-Network.de - Magazin

18. Berrie

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Maak je hem een beetje stevig? Soms kan zo'n kist wel eens aan de tand gevoeld worden. Verder is het best handig, zo'n kist...........

Hier wordt mijn kist door nieuwsgierige dames afgelikt!

19. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik probeer het zo te maken dat de spullen niet kunnen verschuiven. Als de kist af is plaats ik uiteraard een fotootje.

Vandaag heb ik wat uitgebreider met de fantasy kunnen vliegen. Heerlijk. Zelf weggooien met half gas is geen probleem. Klimmen doet hij zeer snel (5-8 m/s), glijden gaat fantastisch. Draaien in de thermiek doet hij prima, maar voor mooie bochten is wel wat rudder nodig tijdens het draaien. De iets te kleine uitslagen op het hoogteroer zijn toch wel jammer. Er is prima mee te vliegen, maar tijdens het thermieken met steile bochten heb ik soms echt vol up nodig. Ook bij het rudder denk ik dat wat grotere uitslagen mooier zouden zijn geweest.
    De fantasy pakt thermiek mooi op en geeft het ook goed aan. De vario bevestigde vaak slechts wat ik op het oog al zag gebeuren. Ik ben tot 350 meter geweest en de fantasy blijft goed zichtbaar. Hoger wilde ik niet vanwege verkeer voor Schiphol dat over het veldje binnenkomt, maar hoger had goed gekund. Alleen recht van je af vliegend moet je echt heel goed naar je kist blijven kijken, maar dat geldt voor alle zwevers.
    Aanvliegen voor de landing met de butterfly is fantastisch. De kist vliegt dan heel langzaam en zakt mooi gecontroleerd naar beneden. Bestuurbaarheid blijft goed. Bij het plots intrekken van de flaps is er niet echt neiging tot extreem doorzakken of plotselinge overtrek, gaat allemaal zeer goedmoedig.

De log van de vario:

De sterke dalingen zijn allemaal zelf gevlogen, dus niet door extreem dalen tussen de bellen. Snelheid oppakken gaat heel goed, de hoogtewinst bij het terughalen van de snelheid valt me licht tegen.
    Bij de laatste bel de kist vanaf 35 meter nog omhoog weten te schroeven. Heerlijk dat pielen op lage hoogte. Deze vlucht heeft zo'n 20 minuten geduurd.
    De temperatuursensor lag naast de accu, achter de ESC en de motor. De max temperatuur op die plek is 33 graden geweest. Het lijkt erop dat de spullen niet te heet worden. Bij hoge snelheden (daalgebieden in de log) zie je de temperatuur duidelijk naar beneden lopen, koeling door de romp werkt dus goed. Bij het thermieken (lage snelheid) loopt de temperatuur weer langzaam op.

Berrie, instelhoekverschil is 1,1 graden.

20. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Samenvattend....

Hier een kleine samenvatting van mijn bevindingen met de Topmodel CZ Fantasy.

De bouwdoos
    De kit komt in een flinke kartonnen doos. Niet heel aantrekkelijk bestickerd, maar functioneel. De kit is zeer compleet, op de electronica na zit werkelijk alles erin. Kwiklinks, stuurstangen, servobevestigingsmateriaal, schroeven, servoplankjes, afdekkapjes, roerhoorns enz enz.
    De kwaliteit van de vliegtuigonderdelen is prima. Alles ziet er strak uit, recht, netjes bespannen, zonder voelbare naden. De glasvezel romp voelt stevig aan en is op een aantal plaatsen verstevigd met koolstof. Hoogteroer is al scharnierend opgehangen, flaps en rolroeren nog niet.
    De handleiding bestaat uit een flink aantal (hele kleine) afbeeldingen met zeer summiere tekst. Het is genoeg, maar hier had meer van gemaakt kunnen worden. Handleiding wordt uitgeprint (z/w, alleen tsjechisch) en op cd-rom (kleur, met engelse tekst) geleverd.
    Gaten voor servo's en bekabeling zijn allemaal voorgeboord.

Setup
    Ik heb de volgende componenten gebruikt:
    Ontvanger: R16scan
    Rolroeren en flaps: Futaba S3150
    Hoogteroer: Futaba S3154
    Richtingroer: Graupner C5077
    Motor: AXI 2826/12 met 12x8 Aeronaut klapprop
    ESC: Turnigy plush 60A
    Voeding ontvanger: Turnigy UBEC 5A-7,5A
    Accu: HXT 4s1p 3200 mAh 15-25C

Constructie
    Het samenbouwen van de kit gaat redelijk probleemloos. Ik ben nergens grote problemen tegengekomen.
    De aansluiting van het hoogteroer is heerlijk eenvoudig en zeer functioneel. Als je het hoogteroer op de romp shuift zit alles meteen aangesloten. Geen gedoe met moeilijke aansluitingen. Ook de bevestiging van de kap is een hele simpele en goede vinding (opschuiven en klaar).
    Het hoogteroer en richtingroer kunnen niet de aanbevolen uitslagen maken. Het hoogteroer vanwege de aansturing ervan (meer gaat niet vanwege de beperkte ruimte), het richtingroer vanwege mechanische beperkingen (verder gaat naar één kant gewoon niet). Dat is jammer. Het vliegtuig is met de mindere uitslagen goed vliegbaar maar meer zou lekkerder zijn.
    De servo's zijn bevestigd met de meegeleverde hardschuimen vulstukjes. Ik had dit nog nooit gezien, maar ik vind het wel een aardige constructie en het lijkt stevig genoeg.
    De staart van het toestel is te zwaar of de neus tekort. Ondanks de motor voorin en flinke accu moest ik alsnog 280 gram lood in de neus toevoegen. Dat is erg jammer. Het uiteindelijke gewicht van 3114 gram is overigens wel ruim binnen de fabrieksopgave (3-3,3 kg). Zeker bij de Elixir zou ik veel aandacht besteden aan het zo ver mogelijk naar voren brengen van alle componenten om zo de hoeveelheid lood te beperken.

Motorisering
    De AXI2826/12 met 12x8 op 4 cellen lijkt een prima match op dit vliegtuig. Hij trekt de fantasy moeiteloos omhoog onder een hoek van 60-70 graden. De motor heeft een lichte domping en er is nauwelijks compensatie van het hoogteroer noodzakelijk. Ik heb nog geen stroom kunnen meten, maar de componenten lijken het prima aan te kunnen.

Vliegen
    De fantasy vliegt prima. Hij rolt vlot (met een beetje snelheid kun je prachtige rolls vliegen!). Op het hoogteroer is hij niet overdreven stabiel, maar daar hou ik wel van. Het snelheidsbereik is groot. Van lekkere thermieksnelheid (niet superlangzaam, dit is geen floater) met flaps iets down tot loeihard met flaps iets up. Landen met butterfly gaat heel langzaam en gecontroleerd. De fantasy heeft bij lage snelheden geen neiging tot wegvallen of plotseling overtrekken, hij is erg goeiig. Het aanvliegen van thermiek wordt goed aangegeven. Zelf starten van het model is geen probleem.

Eindoordeel
    Ik denk dat dit een heel mooi vliegtuig is voor deze prijs (315 euro). Hij zal wellicht niet meekomen met het koolstof geweld in de topwedstrijden, maar je hebt er een prima allround vliegtuig voor.

Laatst bewerkt: 24 jul 2008

Deel Deze Pagina