Topmodel CZ Elixir / Fantasy

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Fotor, 15 jun 2008.

1. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Complimenten, ik vindt het een erg goed verslag Raymond! Een goede draad is dit geworden. Sjapoo.

Bedankt voor het meten van het instelhoekverschil. Ik ben een beetje geobsedeert door die hoek. In erg veel verslagen lees ik over instelhoeken van zo rond de 1 tot 1.5 graad bij dit soort zwevers. Bij mijn kist is die hoek iets van 2 tot 2.5 graden. En hij vliegt er fijn bij hoor! Ik weet wel dat dit van vliegtuig tot vliegtuig verschilt door een aantal factoren, maar toch.... Ik begrijp het niet zo goed.

De kisten van Topmodel kunnen tegenwoordig ook in Nederland besteld worden zag ik net!!

Topmodel-NL

Laatst bewerkt: 24 jul 2008
  2. 2F@st4U.:[BE]:.

2F@st4U.:[BE]:.

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Idd. een mooi draadje/verslag geworden.

Nog veel fijne vluchten toegewenst, maar dat loopt wel los denk ik.

3. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Vanmiddag had ik mijn flycam op de flaps gericht. Erg leuk om te zien hoe alles stuurt tijdens de vlucht. Waar ik wel van schrok is dat ik regelmatig stoorpulsen heb op mijn rechterflap (misschien andere kant ook wel, ga ik ook eens filmen). Af en toe zie je hem ineens een zwieber maken om meteen weer terug te keren en weer netjes te gaan sturen. Het tevens zichtbare rolroer geeft geen krimp. Tijdens het vliegen heb ik hiervan helemaal niets gemerkt. In de filmbeelden zie je het met enige regelmaat optreden.
    Op mijn bonsai (kleine dlg) had ik iets soortgelijks op het hoogteroer (=ander kanaal dan deze flap). Die gaf ook eens in de zoveel tijd een knik, wel merkbaar. Ik vermoed een soort opbouw van statische elektriciteit die bij ontlading één kanaal (of misschien wel meerdere??) stoort. Kan dit? Heeft iemand een andere verklaring voor deze pulsen? "Normale" storing kan het niet zijn want 1) het treedt (soort van) regelmatig op 2) het treedt ook heel dichtbij op (vlak na het weggooien) 3) is slechts op één kanaal, bij een ander kanaal zie je niets gebeuren. Kunnen dit soort "storingen" slecht zijn voor de servo?

Filmpje met de diverse flap settings (op 00:06, 01:29 en 02:11 zie je storingen):

De accu heeft vandaag ca 1700 mAh geleverd. Als ik in de log kijk ben ik in totaal op de motor 682 meter geklommen. Daarnaast is er natuurlijk ruim gevlogen. Nu gaan we wat creatieve wiskunde toepassen. Als ik 3/4 van de accu wil gebruiken (2500 mAh) betekent dat dat ik daarmee zo'n 1000m kan klimmen op de motor en dan via wat bellen weer naar beneden. Altijd goed om in je achterhoofd te houden. Dus 4x naar 250 meter of 5x naar 200 meter.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Mooie kist voor mijn nieuwe speledingetje (Hajoooo! Goh, wie zou dat nog kennen??).

Links bovenin wordt nog een afsluitbaar binnen-kistje gemaakt voor de accu, vleugelpennen, vleugelbouten etc. En er moet nog een handvat aan komen.

5. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Heeft iemand nog ideeen over de storingen die ik 2 posts geleden heb beschreven? Ik heb inmiddels ook de ander kant gefilmd, maar de vreemde stoorpulsen treden echt alleen op bij de rechter flap (kanaal 7 van 8 geloof ik).

6. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Zomaar een wilde gok; je vario/antenne van je vario eens verleggen? Zou niks uit mogen maken maar toch. En als het kan andere componenten herplaatsen?

Bij mijn U-BEC zit een ontstoorspoel (tussen kastje en ontvanger), die schijnt ook nog wel eens wat uit te stralen. Die zou je ook nog eens bij je ontvanger of servodraden weg kunnen halen, als hij daar in de buurt zit.

En ik weet niet of je de servo's makkelijk kunt wisselen, eens omruilen en kijken of het niet aan de servo zelf ligt.

Mooie kist voor je kist trouwens :)

En ik heb ook maar een te duur rolletje van die spalt-abdeckung van Graupner bestelt want het is wel erg netjes. Wat een sukkels zijn wij hé :)

Laatst bewerkt: 28 jul 2008
  7. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Er zit inderdaad een ontstoorspoel aan de BEC uitgang. Zal er niet voor niets zitten toch? Ik dacht juist dat die dit soort storingen zouden moeten voorkomen. Ik heb deze ferrietringen bij de andere kanalen ook allemaal aangebracht.
    Zou het aan de servo kunnen liggen? Zou ik apart vinden als een servo dat zomaar op eigen houtje doet en vervolgens weer 'braaf' zijn werk doet. Ik zoek het toch eerder in een soort van stoorpulsen ergens op de ontvanger.
    Ik zal inderdaad eens zonder vario proberen en filmen, kijken of het dan verdwijnt.

Gisteren in hele rustige lucht gevlogen, eigen daalsnelheid van de kist blijkt zo'n 40 tot 45 cm/s te zijn. Ik had het minder verwacht, het lijkt nl oneindig te duren voordat het ding beneden is. Er zijn zelfs 1:1 kisten die deze waarde halen. Getalsmatig valt het me wat tegen, het gevoel over het vliegtuig zegt me dat het prima is.
    Overigens de kist bijna kwijt geweest :oops:. Ik vloog wat verder weg, ineens deed de kist 'raar'. Orientatie verkeerd. Tegen de tijd dat ik alles weer goed in mijn hoofd had lag de kist al op zijn kop. Ik heb hem eruit weten te trekken, de vario log vertelde mij later dat het vliegtuig op zo'n 10 meter is geweest. Het voelde nog veel lager! Daarna maar geland en even rustig op mijn stoeltje het gebonk weg laten sterven.
    Misschien moet er nog een klein beetje lood bij, als ik alles loslaat is er een continue hele licht oscillatie om de dwarsas (neus omhoog en omlaag). Met wat rumoeriger weer merk je er weinig van, met dit rustige weer kan je het wel zien als je goed kijkt.

8. e.rukkers

e.rukkers

Lid geworden:
    24 mrt 2005
    ik heb er ook maar 1 besteld bij topmodel.nl

gr erik

9. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Eric, ik inspireer je wel, is het niet? Eerst de SA, nu deze kist. Misschien had je even contact op moeten nemen met naamgenoot Eric E., hij heeft contacten met Topmodel.

Ik heb laatst zonder vario in de kist opnieuw gefilmd, zelfde probleem. De vario is dus uitgesloten als storingsbron. Servo's verwisselen gaat niet makkelijk, zitten met wat epoxy vast.
    Ach, je geld moet toch ergens heen.

10. Eric R

Eric R Guest

Dat heeft tie gedaan:yes:

Groet
    Eric

11. e.rukkers

e.rukkers

Lid geworden:
    24 mrt 2005
    ik was al en tijdje op zoek naar een leuk alround kistje voor bij ons op de boerderij de fox breng ik een beetje moeilijk op hoogte in m'n 1tje

en dit leek me wel wat maar had geen zin in om het in het buitenland te bestellen

toen kwam ik er achter dat erik r topmodel leverde en heb hem en mail gestuurd

wat betreft de vario het is een super ding

er vliegen er nu al 3 bij ons op de club

gr erik

12. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    De kist voor het vliegtuig heb ik nog wat verder verfraaid. Binnenin zit een soort binnenkistje bestaand uit 2 MDF wandjes en een dekseltje dat is opgehangen met een pianoscharnier en sluit met een goedkope plastic cockpitsluiting. De accu zit bevestigd in de kist met -hoe kan het ook anders- klitteband.

De buitenkant is versierd met een kleine tekst

Reden voor de wat aparte lettertypekeuze (het snijplottertje kreunde er aardig bij):

Ik heb vandaag ook een kist van Berrie gezien waar een vergelijkbaar vliegtuig in zat. Veel kleinere en lichtere kist. Mijn kist lijkt nu ineens erg lomp. Maar ik kan wel de kist van een flatgebouw gooien en zo het vliegtuig uitpakken en vliegen :D.

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  13. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik heb sinds kort zo'n leuk watt-metertje en weet nu dus eindelijk wat mijn motor trekt. Na een kleine top trekt hij statisch zo'n 39A, ca 580 watt. Dat komt dus neer op zo'n 185W/kg, en dat blijkt meer dan ruim voldoende te zijn.

14. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Fotor heeft weer een filmpje

Gisteren heb ik met de Fantasy voor het eerst aan het duin gevlogen. Het is al eerder goed weer geweest, maar ik wilde de kist eerst goed kennen voor ik hem aan de helling hing, geeft toch altijd meer kans op schade.
    Het ging geweldig. Altijd gaaf om een wat grotere bak zo voor je langs te zien scheren. Ik schat de wind in op een windkracht 5, de fantasy kan nog best wat meer aan (dan kan het echt hard!).
    Landen is een genot met zo'n bak (zie mijn commentaar aan het einde van het filmpje :D). Met de butterfly kan je vrijwel vertikaal naar beneden komen. Door wat met de flaps te spelen kun je zeer precies de landingsplek bepalen en ook de daalsnelheid is goed te regelen.

Hieronder een klein filmpje Helaas geen beelden vanaf de grond, ik stond in mijn eentje. Zoek de meeuwen ;).

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Prachtig, Raymond! 't Zag er wel uit als een kouweklauwen dag...

Heb je al eens foto's van je camera installatie gepost? Ben toch wel benieuwd hoe dat er nu uitziet.

Je weet mijn heimwee naar m'n Discus (M.I.A.) behoorlijk aan te wakkeren. Gelukkig heeft Erik zojuist een waardige vervanger geleverd. (Nee, geen Fantasy, maar een GEM...)

Vincent

16. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Dat kouweklauwen viel erg mee hoor. We staan er ook vaak midden in de winter met windkracht 6 en 3 graden, is nog veeeeel kouder. En er zat een thermoskan met thee in mijn rugzak ;).

Hahaha, cameraopstelling.... Gewoon een oude flycamone en wat klitteband. Meer niet. Wel effectief!

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  17. Eric R

Eric R Guest

Hoi Raymond,

Mooi flimpje, is dit Langervelderslag??
    Nu nog een keertje een close-up van een meeuw :D

@Prop-er
    Ben jij al jarig geweest dan? het was toch een verjaardags kadootje :p

Groet
    Eric

18. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Yep, dit is Langevelderslag, mijn 'haushang'. Ik woon hier zo'n 10 km vandaan.
    Ik heb mijn best gedaan, maar ze gaan elke keer voor me opzij.
    Heb je een verjaardag nodig dan om jezelf een kadootje te geven? Dit is vast geen presentje van Kalinka ;).

19. keurste

keurste

Lid geworden:
    6 feb 2008
    Raymond,

Ziet er goed uit :), ga aanschaf overwegen... Vlieg je hem met windkracht 5 helemaal standaard of met extra lood voorin ?

Groet,

Evert.

20. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    't Is natuurlijk geen kunst om duizenden euro's per jaar uit te geven, maar wij zijn nog zo'n zeldzaam stel zonder leningen... (Behalve die ene grote dan...) Door het een beetje te beperken, denk je wat beter na over wat je aanschaft. Zo'n hobby moet natuurlijk wel leuk blijven. (zeker gezien het tempo waarmee ik ook altijd weer van de kisten af weet raken) En dan is zo'n verjaardag natuurlijk wel hét moment om iets nieuws aan te schaffen. :D (Daar komt dan natuurlijk de hele rits aan RC spullen achteraan...)

(@Eric, ik heb alleen de buitenkant van de doos mogen aanschouwen, voordat 'ie ingepakt werd....nog een paar nachtjes slapen ;))

Leuk, die flycam. In de video's lijkt het altijd alsof je wel vijf van die dingen hebt gemonteerd. Is dat dan gewoon kunstig knip en plakwerk, of heb je meerdere flycam's gemonteerd?

Deel Deze Pagina