Topmodel CZ Elixir / Fantasy

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Fotor, 15 jun 2008.

1. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik vlieg hem helemaal standaard. Sinds de laatste thermiekvluchten niets veranderd. Het grootste deel van de vluchten heb ik met de flaps neutraal gevlogen, en daarmee zou hij zelfs nog meer wind kunnen hebben. Met de flaps in de speedstand kan er nog een schep wind bovenop. Als ik de flaps omhoog zet lijkt het net of de kist uit de startblokken schiet, hij zakt even iets omlaag en versnelt meteen. Wel vliegt hij wat lager.

Inderdaad knip- en plakwerk. Ik heb slechts één camera, daar maak ik meerdere vluchten mee met de camera op meerdere plaatsen. Beetje monteren en het ziet eruit of je tig camera's op je kist hebt zitten (dit waren overigens maar 2 vluchten). Je moet wel een beetje 'logisch' monteren, dus bij een overgang tussen 2 shots moet je kist wel dezelfde kant opvliegen, anders flipt het duin ineens naar de andere kant. Ook niet van halverwege linkerbocht naar volgende shot halverwege rechterbocht en zo.

2. Eric R

Eric R Guest

@ Fotor
    Ik ben bezig met de bouw van de Diva (demo-model ;)).
    En als die af is komt, ik wel een keertje langs om te soaren op jou haushang.(Dan vliegt het ene top model naast de andere;)).

@Prop-er
    Ik dacht dat je alleen een doos met kado-papier had gezien, bij de aflevering werd mij verteld dat tie direct ingepakt zou worden (dat vond ik wel een beetje cru, maar wel lol8O). De binnenkant van de doos is mooier hoor:D.

Groeten
    Eric

3. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Gezellig! Kan ik dan bij jullie een keer mijn eerste sleepstarts maken? (niet met de fantasy natuurlijk)

4. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Mooi!! Maar...

Afgelopen zondag de Fantasy in levende lijve gezien, en zien vliegen. Prachtige kist :yes:
    Daar gaat Fotor veel plezier aan beleven :wink:

Maar... je vertelde dat de neus eigenlijk te kort is. Er moet (zelfs bij de electro-versie) nog een flinke bonk lood in. En da's zonde.
    Ik hoorde ook dat de hoogteroerservo vlak onder het stabilo zit. Da's wel prettig met aansturen, maar die zit dan wel erg ver van het zwaartepunt.
    Kan die servo niet gewoon vooraan in de romp? Dat zou wellicht wat lood schelen. Toch?

5. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik heb er al veel plezier aan beleefd!

Tja, die gedachte is ook al eens door mijn hoofd gegaan. Maar onder de vleugel is het al redelijk druk met een ontvanger, richtingroerservo en veel snoeren. En je moet een kabel stabiel gaan leggen door een hele lange en nauwe romp. Valt denk ik nog niet mee. Maar wat betreft gewicht zal je zeker iets winnen. Ik zal er nog eens naar kijken.
    Aan de andere kant denk ik dan: hij vliegt prima zoals hij nu is. Je zal er waarschijnlijk hooguit een ons mee winnen (en dat zou me al verbazen), zoveel zal dat echt niet schelen in snelheid.

Afgelopen weekend even met een corrado gevlogen, een iets ouder F3J model. Deze is wel een stuk lichter. Ik moet zeggen: het verschil merk je wel. Je kan echt ieder hobbeltje in de lucht benutten (en je ziet/merkt ook ieder hobbeltje). Het heeft mij verbaasd hoe lang ik zonder duidelijke bellen in de lucht kon blijven op een enkel elastiekstartje door het weinige stijgen en turbulentie te benutten.

6. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik heb vandaag weer uitstekend kunnen hellingvliegen met de Fantasy. Het weer was simpelweg PERFECT. Geen moeite om tegen de wind in te komen, ook geen moeite om boven te blijven. Gewoon lekker spelen zonder na te hoeven denken.

Deze keer had ik een filmer bij me die vanaf het duin gefilmd heeft, zie hieronder.

Tijdens het hellingvliegen gebruik ik de speedstand nauwelijks. Het vliegtuig is wel iets sneller met speedstand, maar niet veel, en met de flaps in de speedstand kan ik geen snap-flap gebruiken (mogelijke uitslag naar boven van de flaps is beperkt). Met de flaps vlak bewegen de flaps wel mee met het hoogteroer (tegengesteld) wat een veel betere respons op het hoogteroer geeft. Die vlotte respons heb je nodig om te kunnen vliegen zoals in de video. Continu schakelen tussen de 2 vliegtoestanden is tijdens dit 'drukke' vliegen niet handig.

Nee, beeld is niet gedraaid!

Landen op het duin blijft tricky...

De Fantasy is een vliegtuig dat voor puur thermiekvliegen of puur hellingvliegen zeker zijn meerdere moet erkennen in andere modellen, maar wel in beide categorieen best goed presteert. Een echte allround kist. Precies wat ik hebben wilde!

Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  7. Eric R

Eric R Guest

Super beelden:thumbsup:
    Alles nog heel na die laatste landing?

Eric

8. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ja hoor, tipje hapte wat zand, maar je landt zacht in de bosjes/helmgras. Niets beschadigd.
    Als je grote foto's wilt hebben voor bepaalde doeleinden moet je een seintje geven ;)

9. Eric R

Eric R Guest

seintje :D:D:D

10. Berrie

Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 feb 2004
    Raymond, ziet er heerlijk uit! Krijg er weer zin in als ik dat zie.

11. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Tja, die stek ken ik wel, ook al heb ik er nog nooit met een model gevlogen...:p
    Wat een prachtig model. En nog een lekker stukkie muziek ook...

12. Willem P

Willem P

Lid geworden:
    21 okt 2006
    Heeeelemaal te gek Fotor, mooie beelden en geweldige foto's, kan zo als reklamemateriaal gebruikt worden.
    En de muziek past helemaal bij het ruige weer,is ook toppy...helaas voor mij moet ik weer een nummer van mijn lijstje schrappen van muziek die ik bij een filmje wil in de toekomst.
    Ik hoop in de toekomst ook nog eens aan "het duin te staan".

succes, willem.

13. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik zal de complimenten doorgeven aan de cameraman. Ik ben zelf ook erg content met de beelden. Dat laatste gebeurt misschien nog wel! ;)
    Hoezo? Jij wilt geen muziek gebruiken die anderen al eens gebruikt hebben? Dan hou je weinig over! Ik heb slechts de regel dat ik voor mijn eigen filmpjes niet 2x hetzelfde nummer gebruik.

14. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Toppertje, Raymond! Mooi strak ragwerk.

15. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik overweeg een modificatie te plegen aan de fantasy.
    De vleugel zit vooraan bevestigd met een flinke deuvel die in de romp schuift, achter zitten 2 nylon schroeven met taps toelopende kop. Deze zakken mooi in de beplanking. Die beplanking is echter gemaakt van relatief zacht balsa. Ik heb het idee dat de schroeven bij elke keer bevestigen steeds een haartje verder in het hout zakken. Er komt een dag dat de kop alleen nog maar piepschuim heeft om (niet) in te houden. Niet bepaald ideaal als je regelmatig vliegt zoals in bovenstaand filmpje.

Mijn idee is om rond de gaten een stuk van de bovenbeplanking (2-3 cm rond de gaten) weg te halen en daar triplex in te maken. Hierin de gaten opnieuw boren en even de verzinkboor erin zetten. Triplex lubbert niet zo snel uit. Ik hoop alleen wel dat ik de balsa verwijderd krijg zonder grote brokken piep uit de kern mee te trekken.

Goed idee of zijn er andere mogelijkheden??

16. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Je zou het balsa waar die schroeven in gaan even kunnen doordrenken met dunne CA.
    Kan je altijd nog zien of die schroeven blijven zakken.
    Een paar metalen ringetjes op die gaten lijmen kan natuurlijk ook. (van die verzink-ringen)

17. JHvdK

JHvdK

Lid geworden:
    15 okt 2006

Raymond,

Dat vraag ik me af.... Ik kan me niet voorstellen dat ze zo'n kwaliteitskist maken waarbij ze de vleugelbevestiging in het balsa laten zakken. Misschien of zelfs waarschijnlijk zit er onder het balsa wel een stuk triplex of anderszins.
    Even met een speld erin prikken, dan weet je het gauw genoeg.

En de FANTASY is niet gemaakt om rustig in de thermiek te zweven. Hij is ervoor gemaakt om te "raggen" .....zoals jij (soms) doet.

Groeten, JH

NB: het filmpje is prachtig. Heb ervan genoten.

18. e.rukkers

e.rukkers

Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Ik heb ook een fantasie

maar volgens mij heb ik stalen bussen waar de bouten door gaan

maar zal het vanavond even bekijken als ik thuis ben

gr erik

19. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Eric, er zitten inderdaad metalen busjes door de gaten, maar die zijn niet van staal. Messing of zo, is ook best zacht, zijn aan de bovenzijde al wat uitgelubberd door de schroefkoppen. Deze busjes zitten niet goed vast in het hout en ik heb ze eens een stukje uit het hout geschoven. Het hout is geen triplex, maar ter plaatse zit wel een massief stuk balsa, dus geen piep kern. Ik zal de bussen verwijderen en dan het hout doordrenken met CA, dat zou het wel moeten verbeteren.
    Verzink ringen? Nooit van gehoord. Ik wist niet dat zoiets ook bestaat.
    Bedankt voor het meedenken. Eigenlijk ben ik wel blij dat ik niet in de huid hoef te gaan snijden.
    Misschien moet ik gewoon wat rustiger gaan vliegen? :nosmile: :nooo: :evilbat:

Ik blijf kijken naar de foto's en film van de laatste keer op het duin. Tjonge jonge, zelden zoveel genoten daar.

Laatst bewerkt: 6 nov 2008
  20. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Nou, het klinkt chiquer dan het is en je kent ze vast wel, metalen ringen met een soort V-profiel (maar dan met de punt omhoog) waar een schroef met een verzink-kop in past. Het blijft natuurlijk wel altijd een beetje uitsteken.
    Als ik je laatste post lees, lijken ze ook niet van belang - hoewel, een ring zou de druk van de boutkop wel over een groter deel van het oppervlak verspreiden, dat is nooit weg...

Deel Deze Pagina